varannan helg,vad gäller?

Sv: varannan helg,vad gäller?

Det jag är irriterad på är om nu de båda ff bott ihop. Då skulle de ha haft aktiviteter då med som kanske inte passar en 14 åring, men vart skickar man den stackarn då?

Då så får den andra föräldern hitta på något roligt med 14-åringen.

Jag talar egen tid inte par tid.

.... men som du lägger fram det är barn mest problem och att dom ska vara tacksamma att föräldrarna fött dom.
Men hur kan du få det till det?
Om man delar på ett hem så får man ibland turas om med det.
Tonåringar vill ibland också ha hemmet för sig själva så det är inte unikt åt ena hållet.

Många är de föräldrar som åker bort för att låta ungdomarna ha en fest t.ex.

Ett barn på 14 år är så pass vuxet att det förstår när det blir bortskickat för att föräldern vill göra annat. Hur mår det barnet?
Den är så pass vuxen att förstå att man måste turas om och att det inte alltid passar.
Precis som att det inte alltid passar att föräldern hänger med tonåringen när den vill vara ifred med sina kompisar.

Generellt så tycker jag att det är viktigt att lyssna på alla, men det är inte alltid som allas önskemål kan tillgodoses.

Att ha varannan helt utan barnen gör ju att man planerar in saker då som passar för just aktivitet utan barnen.
Jag tycker också som I-U att man gör inte barnen en tjänst om man låter dem styra och ställa

Jag har en 17 och en 19-åring som vi delade på när de var ca 8-10 år. Vi bodde 5 minuter från varandra och jag hade dem på heltid från 4 och 6 år och pappan hade dem vissa kvällar när jag jobbade och helger när han inte jobbade.
När de började bråka mkt och det mesta gick ut på att hålla isär dem, frågade jag sonen om han ville bo hos pappa. Det tyckte han var en bra ide då de hade samma intressen. Dessutom fick de eget rum hos den de bodde hos och de träffades i skolan och på helger.
När de var 11 och 13 skulle jag flytta 50 mil och frågade dem var de ville bo. Sonen ville bo kvar hos pappa och dottern ville flytta med mej.

Efter det har de själva fått bestämma när de vill vara hos respektive förälder. Vi har inte haft bestämda lov eller helger utan tagit det som det kommer. Ville sonen komma till mej ett lov bestämde vi det, och ville dottern vara hos dem över sommaren så gjorde vi det. fast först diskuterade jag och pappan vilka datum som passade oss bäst då vi båda har nya yngre barn och bonusbarn. Då kan man inte alltid låta dem styra då man har sängplatser och arbetsscheman att tänka på.
Vi har aldrig haft problem utan det har gått väldigt smidigt.

I somras när dottern var hos pappa så ville hon helt plötsligt bo hos honom och börja gymnasiet där. Då fick vi kolla upp att hon kom in där och sen bestämde vi att det gick bra. Visst sved det lite då jag aldrig varit utan henne mer än nån månad på sommaren innan, men förstod henne då vi bor på landet med dålig bussförbindelse mm.

Nu till sportlovet ska hon och hennes kille komma upp och vara här en vecka och sonen med flickvän ville också komma, men då vi redan har en 2- 3- 13 och 15-åring boende här så fick han skjuta upp sitt till nästa lov då det annars inte funkar med sängplats och man vill ju kunna umgås också vilket blir svårt med så många på en gång.
Vi låter våra barn komma med önskemål, men i slutändan är det vi vuxna som bestämmer då det ju ska passa in i våra rutiner. Vi har aldrig haft problem med barnen alls då de vet att vi bestämmer gemensamt efter allas bästa.
Fast vi säger inte nej för att få ha egentid för det har vi aldrig med så många barn, fast jag kan förstå att man ibland behöver och vill ha det.

Håller med dig om att det här var konstigt resonerat utav pappan.

Jag är själv skilsmässobarn och jag tycker det är väldigt bra av er att låta barnen bo där dom vill, det ska man få bestämma själv, framförallt i den åldern. (Enligt lag har man rätt att bestämma det själv i den åldern.)

Men hur tänker pappan? Han har ingen rätt att neka barnet att bo hos honom. Vill han ha egentid så kan man kanske be barnet övernatta hos en vän eller så över en natt ifall han inte vill åka till dig.

Visst förstår jag också att killen måste bo hos dig ibland om kanske pappan ska bort på resa tex. då finns det inte mycket att göra åt (och jag antar att det inte är ett problem för dig, trotts allt din son och ditt ansvar också), men att bete sig som pappan gör just nu kommer garanterat sätta spår hos sonen. Jag skulle absolut känna mig mindre önskvärd och oälskad.

Har man valt att skaffa barn får man ta ansvar för dom i alla lägen. Visst förstår jag att det är viktigt med egentid, men då får man försöka lösa det på ett sätt som passar alla. Och om sonen nu är som du skriver, mycket med vänner och så, så undrar jag egentligen hur mycket mer egentid den här pappan kan behöva. Nu vet ju inte jag om det är så att han och hans vänner är hemma hos pappan hela tiden (då förstår jag att han vill ha mer egentid:p) men jag får väl anta att det inte är så då ungdomar brukar ha svårt för att befinna sig på ett ställe under längre tid och gärna flänger runt =)

Det känns ärligt talat lite respektlöst mot sonen allt det här ni/han? håller på med. Man har inte rätt att bestämma en sån här sak över en 14-åring och det är dessutom väldigt synd om honom som kanske nu känner att han är till besvär och i vägen.

(Enligt lag har man rätt att bestämma det själv i den åldern.)
......
Han har ingen rätt att neka barnet att bo hos honom.

Så fungerar det inte.

Den förälder som inte vill - den slipper.
Sådan är lagen.
Man måste faktiskt inte ta hand om sitt barn alls utan kan avstå.
Då så blir det upp till den andra föräldern.
Vill inte den heller så blir det fosterhem.

Föräldrarna har bara en laglig skyldighet och det är att betala underhåll.
D.v.s. försörja sina barn.

Det är väldigt vanligt faktiskt att fullt fungerande personer bara lägger av med att ta sitt föräldraansvar. De vill tex satsa på en ny familj eller ett jobb långt borta. De är inte skyldiga till ett skit utan man konstaterar bara att den är borta.
Enligt lag så bestämmer inte barnen var de ska bo från en viss ålder. Hur sjutton skulle det se ut??!! Däremot så ska barnets egen vilja spela allt större roll ju äldre de blir men det är en helt annan sak. Vad människor vill och vad de behöver är ofta två saker.
För både mig och sonen är det helt självklart att jag har rätt till egentid fast jag är förälder. Annars skulle han vara moderslös för jag skulle inte orka, och jag talar inte om att ha sex för det är inte så tillkrånglat i vår värld, vi har dörrar.

Hehe visst vill man inte ta hand om sina barn så måste ju socialen och fosterhem ta dom, men så långt hade jag inte förstått att det gått i detta fall.

Man har from att man är 12 år rätt att bestämma hos vilken förälder man vill bo då man har skilda föräldrar, i alla fall var det så för några år sedan och jag tror inte det har ändrats.

För att förtydliga lite mer....Självklart kan det ju finnas speciella omständigheter och även om man är över tolv kan ju domstolen eller socialen bestämma att barnet ska bo hos den ena föräldern, men i regel lyssnar dom på barn över 12.

Menar bara att man i detta fall då man har att göra med en 14 åring, borde lyssna mer på vad han vill. För jag fick inte uppfattningen att det var så allvarligt att dom ville slippa barnet helt, eller ens ta det till domstol för att bestämma boende.

Man har from att man är 12 år rätt att bestämma hos vilken förälder man vill bo då man har skilda föräldrar,....

Bara när båda föräldrarna tar emot.
Barnet har inte rätt att bestämma att pappan skall ta emot 100% av tiden.
Pappan har däremot rätt att säga "Nej det passar inte var annan helg."
Och då så måste det lösas på annat vis.

Antingen med den andra föräldern eller avlastningsfamilj.

Barnet har inte rätt att kräva att få bo hos en förälder som inte vill.

Menar bara att man i detta fall då man har att göra med en 14 åring, borde lyssna mer på vad han vill. För jag fick inte uppfattningen att det var så allvarligt att dom ville slippa barnet helt, .....

Nej de ville bara ha varannan helg ledig från 14-åringen.
Och det kanske behövs.
14-åringar kan vara mycket påfrestande om de sätter den sidan till.

Hehe visst vill man inte ta hand om sina barn så måste ju socialen och fosterhem ta dom, men så långt hade jag inte förstått att det gått i detta fall.

Man har from att man är 12 år rätt att bestämma hos vilken förälder man vill bo då man har skilda föräldrar, i alla fall var det så för några år sedan och jag tror inte det har ändrats.

Den lagstiftningen ändrades 1 juli 2006. Numera nämner lagen inga åldrar utan säger att man ska ta hänsyn till barnets ålder och mognad.

14-åringar kan vara mycket påfrestande om de sätter den sidan till.

14 är en jättekänslig ålder när man behöver känna att man har stöd - trots att man inte klarar av att visa sin uppskattning för just det. Snarare tvärtom. Att i det läget få höra att det "inte passar" att man är hemma låter i mina öron fruktansvärt grymt. Vilka signaler skickar man då om vuxenansvar?

14-åringar är dessutom ganska självgående och torde inte behöva någon barnvakt. Dessutom tillbringar väl de flesta ganska mycket tid med kompisar om nu pappa behöver huset tomt för att städa eller fixa bokföringen (hur löjligt låter inte det????).

Tonårsbarn har inget behov av att umgås med mamma och pappa 24/7 även om man bor i samma hus. De vill OCKSÅ ha ett privatliv.

Hur många tonårsbarn har du?
Jag har 2.

En svårighet är bl.a. att inte låta tonåringen domdera resten av familjen med sina viljor.
Det mår varken tonåringen eller familjen bra av.

Denna tonåring har 2 hem - ett hos pappa och ett hos mamma.
Hela tiden är ett hem öppet.
Det räcker.
Man behöver inte två hem på en gång för man kan i alla fall bara vara på ett ställe.

Att som ts son reagera med att vilja flytta helt och hållet visar på att där finns annat som trasslar.
Så det är nog bra att umgås med båda föräldrarna samt att ge pappan en paus.

Tonåringar kan inte alltid få som de vill.
Precis som vuxna inte alltid kan få det.
De måste, precis som vuxna, ta hänsyn även till andra.

Det är inte kul att vara tonårsbarnet som inte alltid är välkommen hos den ena eller andra föräldern. Ett hem räcker, men inte en förälder.

Jag har två tonårsbarn och ett hem. Lackar barnen ur på oss föräldrar eller vice versa så får vi vackert stå ut med varandra ändå. Någon möjlighet att pausa finns inte utan man får vackert försöka reda ut problemen ändå. Ibland är det lätt - ibland inte. Man kan ju inte bara ge upp!

Tonåringar eller inte så är de i grunden barn, mina barn och mitt ansvar, och jag hoppas att de en dag växer upp till vettiga vuxna människor som kan diskutera meningsskiljaktligheter utan att hamna i sandlådan på en gång. Och jag pratar inte om varken TS eller någon annans barn, utan min egen familj och mina erfarenheter, så ingen behöver ta åt sig.

Ett hem räcker, men inte en förälder.

Om den andra föräldern är i ett annat hem så kan tonåringen vara tvungen att åka dit för att den föräldern skall kunna avlasta.
Om föräldrarna bor ihop så kan man ju turas om att ta smällarna utan att behöva flytta på barnet.

Jag har två tonårsbarn och ett hem. Lackar barnen ur på oss föräldrar eller vice versa så får vi vackert stå ut med varandra ändå. Någon möjlighet att pausa finns inte ....

Men det har ni ju.
Den ena föräldern kan ju lämna över till den andra när den behöver ett andrum.
Med föräldrar som bor på skilda håll så måste ju barnet flyttas över till den andra föräldern för att den skall kunna avlasta.

Har har så svårt att förstå att du ser barnen som en belastning.

Och nej, så mycket pausande blir det inte. Min make är en sån som inte heller lämnat sandlådan riktigt och det är jag som får stå för pratandet. Med samtliga inblandade. Ibland undrar jag om jag inte har tre tonåringar...

Har har så svårt att förstå att du ser barnen som en belastning.

Man kan tröttna på dem och deras olater precis som på alla andra människor och deras olater.
Jag för min del kan behöva en paus och få vara för mig själv eller umgås bara vuxet utan att behöva ta ansvar för andra.
Att du har valt att leva ett liv där du får stå för hela den vuxna delen av ansvaret är ju ditt val.

Jag vill inte ha det så.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 148
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar