Sv: varannan helg,vad gäller?
Håller med dig om att det här var konstigt resonerat utav pappan.
Jag är själv skilsmässobarn och jag tycker det är väldigt bra av er att låta barnen bo där dom vill, det ska man få bestämma själv, framförallt i den åldern. (Enligt lag har man rätt att bestämma det själv i den åldern.)
Men hur tänker pappan? Han har ingen rätt att neka barnet att bo hos honom. Vill han ha egentid så kan man kanske be barnet övernatta hos en vän eller så över en natt ifall han inte vill åka till dig.
Visst förstår jag också att killen måste bo hos dig ibland om kanske pappan ska bort på resa tex. då finns det inte mycket att göra åt (och jag antar att det inte är ett problem för dig, trotts allt din son och ditt ansvar också), men att bete sig som pappan gör just nu kommer garanterat sätta spår hos sonen. Jag skulle absolut känna mig mindre önskvärd och oälskad.
Har man valt att skaffa barn får man ta ansvar för dom i alla lägen. Visst förstår jag att det är viktigt med egentid, men då får man försöka lösa det på ett sätt som passar alla. Och om sonen nu är som du skriver, mycket med vänner och så, så undrar jag egentligen hur mycket mer egentid den här pappan kan behöva. Nu vet ju inte jag om det är så att han och hans vänner är hemma hos pappan hela tiden (då förstår jag att han vill ha mer egentid
) men jag får väl anta att det inte är så då ungdomar brukar ha svårt för att befinna sig på ett ställe under längre tid och gärna flänger runt =)
Det känns ärligt talat lite respektlöst mot sonen allt det här ni/han? håller på med. Man har inte rätt att bestämma en sån här sak över en 14-åring och det är dessutom väldigt synd om honom som kanske nu känner att han är till besvär och i vägen.