varannan helg,vad gäller?

B

betcar

Måste bara få skriva av mig lite och ev höra andras råd el erfarenheter.
Har två barn 15 och 14 år,den äldsta bor hos mig på heltid,den yngsta hos pappan på heltid i en annan stad.
Den äldsta har telekontakt med pappan och träffar honom över dan ibland.
Han vill inte sova eller vara längre hos pappan och hans nya familj,det verkar pappan tycka är ok och jag vill inte tvinga sonen till det.
Den yngsta sonen och jag har bra kontakt men just nu lockar kompisar mm,mer och han vill bestämma själv när han ska komma till mig(jag tycker det är ok)
Pappan tycker inte det utan har nu bestämt att sonen måste åka till mig varannan helg och de helger pappan bestämt,utan att lyssna varken på mig eller sin son.....

Sv: varannan helg,vad gäller?

Pappan vill väl vara barnledig ibland.
Och det får ni nog acceptera båda två.
Däremot så måste ju du kunna ta emot och kan därför säga nej när det inte passar.
Du har umgängesrätt men inte umgängestvång.
Om då pappan ordnar annan barnvakt så måste barnet acceptera det.

Det jag tycker är fel är att han inte tar hänsyn alls till vad sonen vill och bestämmer utan att prata med mig,han vägrar att diskutera saken.

Man måste få ta hänsyn till sig själv också.
Även som förälder.

Dock kan han ju inte köra över dig.
Vill du inte så vill du ju inte.
Han kan ju inte tvinga dig.

Jag tycker också att det är konstigt att bestämma saker om så stora barn utan att lyssna på vad de tycker. Att skicka en fjortonåring till barnvakt för att man vill vara ifred, låter väldigt konstigt för mig.

Jag haller med. Inte bara konstigt, men ocksa mycket sjalviskt. Vilken uppfattning far han om pappan och hur onskvard han ar i familjen och vad gor det med hans sjalvfortroende?

Håller med er. 14-åringar är väl rätt självgående och inget man behöver nån direkt avlastning ifrån?

När de är så stora tycker jag att de ska få bestämma själva (har en 17-åring). Däremot tycker jag att man ska peppa dem så de inte tappar kontakten med den andra föräldern.

Att skicka en fjortonåring till barnvakt för att man vill vara ifred, låter väldigt konstigt för mig.

Det kan man mycket väl behöva.
Även vuxna behöver egen, vuxen, tid.
Och en 14-åring kan vara både mycket påfrestande och inte lämplig på de aktiviteter som man önskar göra.
Och att lämna dem ensamma är ett dåligt alternativ.

Hur menar du att det är ett dåligt alternativ att lämna en fjortonåring ensam? Överhuvudtaget eller under specifika omständigheter?

Att en vuxen människa kan behöva vara själv förstår nog de flesta men det innebär inte att man inte kan resonera om saken tillsammans. Är ju en väldigt dålig signal till barnet att man inte ens talar om det.

Exact. Att prata om det och tala om for barnet att man vill ha 'egen tid' i nytt aktenskap ar en sak, men att krava att barnet tillbringar varanan helg borta en helt anna sak.

Hur menar du att det är ett dåligt alternativ att lämna en fjortonåring ensam? Överhuvudtaget eller under specifika omständigheter?

Över så lång tid som en hel helg.
Det beror sedan på 14-åringen och på tidslängden.

Däremot så måste man ju resonera om det hela.
Särskilt med den andra föräldern som förväntas ta emot.

Okej, då förstår jag. Och håller med.

Han är alltid välkommen till mig,jag har redan det andra barnet på heltid och anser att jag klarar mig utan barnledig tid(har ju valt att skaffa dem)
Problemet ligger i att tvinga en 14åring då han inte vill,helt emot mina principer.

Men att det ibland inte passar, det gäller ju lika om man är 2, 5, 14, 21 eller 50 år.

Vad är egentligen problemet?

Pappan vill göra något annat.
Vad detta är har du inte med att göra då ni är separerade.
Och sonen passar inte att ha med på det.

Så då får han åka till sitt andra hem som tar emot honom.
Och?

Men jag måste bara fråga....HUR kommer man på tanken att dela på syskon??? Det är för mig fullständigt obegripligt då jag som skilsmässobarn själv vet hur stort stöd jag hade i min storebror. Det finns inga omständigheter nånsin som skulle få mig att dela på mina barn så jag är verkligen intresserad av hur ni resonerade när ni gjorde så? Och fick barnen då välja vilken stad o vilken förälder de ville bo hos?

Jag tycker inte man ska tvinga barn utan sträva efter samförståndslösningar.
Men ibland behöver bestämma för just i den här åldern kan de vara så lata att det blir nästan larvigt. Att inte vilja åka kan vara ett uttryck för att inte orka packa en rygga med några saker eller ring och ändra planerna med några vänner. Min son säger nej till allt oavsett vad det är då får jag liksom utreda varför det är nej och om det är laterigrejer så godkänns inte alltid nejet. han mår bra i längden av att vara med sin pappa ibland bestämmer jag.

Så då får han åka till sitt andra hem som tar emot honom.
Och?

Problemet är ju inte att det andra hemmet inte tar emot.

Sonen är 14 år och har kanske planer tillsammans med andra som gör att det inte passar att åka till mamman?

Alltså, det jag tycker är att man inte bara skickar honom hursomhelst. Man måste prata. Och det är inte så att de vuxna alltid har rätt.

Fast de fjortonåringar jag är van vid (inklusive jag själv i samma ålder) hade kunnat vara ensamma hemma en helg utan problem, det hände då och då.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 148
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar