Sv: Vara med vid besiktning som köpare
Man ska skydda sig som säljare också. Alltså är det bäst att försäkra upp hästen i försäljningsumman innan man lägger ut den till försäljning.
På så sätt kommer man iallafall undan den problematiken du beskriver.
Nja, för dte blir lite samma problematik. Om jag ska höja upp 6000kronorshästen till säg 20 000 kr i första steget när den är inriden och gått treårs och så, då krävs besiktning. Hästen halkat i hagen dan innan och markerar på böjprov = reservation. Sen får jag ju höja i flera steg, med vetbes var gång. Går hästen inte igenom så problem. Kommer man över gränsen för när rtg krävs är det samma rtgfyndsproblematik.
Men absolut, det underlättar enormt att ha hästen försäkrad i aktuellt värde, både för försäljning - och om något händer. Om min treåring står i 10 000 kr och jag "tänkt höja sen", och treåringen visar sig ha lös benbit, oppas och är ua efter op, så höjningen där sen blir med reservationer hälta med kompl på aktuellt ben. Har den haft kolik blir höjningen med reservationer för kolik, dvs dör den av kolik får man bara ut det lägre beloppet.
Så, det absolut bästa tragiskt nog är att köpa hästen som mycket ung för ett högt pris. Kompisen köpte en eg överprissatt åring, för 60 000 kr (ej hbl, betydligt billigare ras). F-bolaget köpte utan knot att införsäkra den í 60 000 kr som åring. Och sen stod den ju i det resten av livet, aldrig minsta behov av att höja.
Medan t ex om man fyndar och köper en häst till underpris, måste ha den underförsäkrad och försöka höja upp den steg för steg. Och man måste kunna motivera en höjning. Dvs vill jag idag försäkra upp min 6000 kronorsåring till ett mer marknadsmässigt pris, så får jag nej, för han har inte utbildats mer eller liknande. Utan jag får vänta tills det gått ett år, då kan jag höja litegrann, sen kan jag höja litegrann ett år senare. Sen kan jag höja för han är inriden, och gör han fina resultat på treårs kan jag höja pga det. Osv.
Men om han imorgon visar sig ha en lös benbit som ger problem, opereras och sen rids in, gör samma toppresultat på treårs som i ex ovan osv - ja då kommer han för alltid ha reservationer för hälta med kompl på livvärdet över 6 000 kr. Skulle DU köpa den hästen för 60 000 kr som femåring, hur bra den än var då och hur frisk den än varit? JAG skulle det inte.
På samma sätt om jag idag skulle sälja honom för 6000 kr (försäkringsvärdet), en spekulant vill friröntga, rtg visar fynd - så tack och godnatt för både mig och spekulanten att kunna höja försäkringen utan reservationer för hälta på livbeloppet över 6000 kr.
Så, köp dem förbannat dyrt så unga det någonsin går helt enkelt, det är det enklaste och säkraste. Tragiskt nog.
Så det är verkligen inte lätt och det är verkligen inte svartvitt, och inte "bara att" alla gånger..