Våra blivande dressyrhästar

Lite nya bilder på min 1-åring e. Floricello - Bernstein:
DSC07026r_zpscf8064fd.jpg

DSC07037r_zps45b5560e.jpg

DSC07044r_zps4ade67b6.jpg

DSC07046r_zpsb2d0c2c2.jpg

DSC07049r_zps3b747bb6.jpg

DSC07153r_zps67fd0479.jpg

Och en inte så tjusig, men där hon nästan är någorlunda uppställd:
10491253_10152374524529290_1406352987493773377_n.jpg

Min blivande dressyrponny är iaf numer sutten på. Både i skritt och trav. Har väl två veckor kvar hos inridaren (knappt) och sen tas hon hem.

Först lite vila och sen kommer hon tömköras hela hösten för Anders Eriksson en gång i månaden, jag hoppas att det fortsätter i vår också.

Vilka fina hästar alla har.

Här skulle nog vi kunna vara med, även om jag/vi är väldigt oerfarna på dressyr egentligen. Jag är gammal hoppryttare i grunden som försökt sadla om och tänkte försöka satsa på dressyren istället. Har faktiskt aldrig tävlat dressyr någonsin, men ser fram emot att få utvecklas. Har en new forest född -10 som jag ägt sen februari 2012, och där tanken är att komma ut och nosa lite på tävlingslivet efter vintern, när hon blir fem.

Har dåligt med äldre bilder, men här är en bild från oktober 2012, när hon var två och ett halvt och jag hade ägt henne i drygt åtta månader.

201210_52e7ac312a6b2295eb4f7e68.jpg

Och så här ser hon ut nu, augusti 2014.

img_46901_54005fa22a6b228a6265104d.png

Storm är äntligen helt fräsch i överbenet och fick gå ut idag på lösdriften. Vanlig hage med shettissällskap är inget för en två och ett halvt åring. Fy vad glad det lilla hjärtat blev. Morsk är hon också. Jagade efter ett sto på över 170 med föl vid sidan. Knasponny.

l3_by_erehsidne-d81f9oj.jpg

Ja lillebror ser ut att kunna bli riktigt cool. Tyvärr känns nästan alla halvblodsklunsar alldeles för stora för mig. Nu kanske du blir förolämpad eftersom jag säger att Hollie är min typ av häst :D men jag är rätt sugen på en akhal teke. Är lite lurigt att få ihop pengarna som krävs bara

Ja lillebror ser ut att kunna bli riktigt cool. Tyvärr känns nästan alla halvblodsklunsar alldeles för stora för mig. Nu kanske du blir förolämpad eftersom jag säger att Hollie är min typ av häst :D men jag är rätt sugen på en akhal teke. Är lite lurigt att få ihop pengarna som krävs bara

inte alls förolämpad :D hon passar in i facket som halvblodskluns!

Hur resonerar ni kring era unghästar om när de är mogna för att starta sin första dressyrtävling? Jag har aldrig startat en dressyrtävling själv någonsin, och "bara" tävlat hoppning med vuxna hästar tidigare, så jag känner mig väldigt osäker på när hon (vi) är beredda att våga visa oss på tävlingsbanan. Sist jag red mer dressyraktigt på ridbanan försökte jag rida igenom ett lättare dressyrprogram för att se om det fungerade, och tja, det var en bra formcheck. Vissa saker behöver definitivt finslipas, men å andra sidan är det inte aktuellt med några tävlingar förrän i vår ändå.

@Kiwifrukt Är de inte nervösa nervknippen drar jag mig inte för att börja lugnt och lätt när de är 4. Tar en klass och anpassa framridningen till vad de orkar. Bråkar inte med hästen utan gör allt för att göra upplevelsen till något positivt, även om allt inte blir perfekt i programmet och domarbåset kanske är livsfarligt.

Ni alla med blivande dressyrhästar, hur har ni tänkt angående inridningen?

Jag är så otroligt ambivalent. Jag har ridit in några hästar, dels mina egna, men även ett par hästar när jag jobbade en period i ett dressyrstall. Det är inte det roligaste jag vet, jag kan inte påstå att jag har nån supersnits på det, inte jätterutin heller. Men jag lämnade min sk(r)äck på inridning när hon var ung och fick tillbaka en inriden, men väldigt tungriden häst som jag fick börja om med ändå.
Jag har inget ridhus, inte ens en ridbana. Och jag har insett, att med en alert unghäst är det ju bra om det i alla fall är inhägnat på något vis.

Ni som har lämnat iväg, hur väljer ni vem som rider in? (Skånefolk får gärna tipsa via PM)

Ni som rider in själva, vilken plan har ni haft?

@lady_vip, Jag lämnade iväg min, med motiveringen att jag var för osäker efter en ridolycka för några år sen, hade hon börjat bocka hade jag inte varit något att luta mig mot. Först kollade jag på nätet efter ställen som tog emot hästar för inridning i min närhet, och fastnade för en tjej som hade stall bara några mil från mig. Bra tävlingsresultat med egna hästar, plus att hon hade en häst som jag kände till sen innan och visste att den ägaren är väldigt, väldigt petig, kunde tjejen ha hennes häst kunde hon ha min, typ. Eftersom jag har en ponny precis på gränsen mellan C och D-ponny var det också viktigt för mig att det var en liten vuxen som skulle göra det.

Nu skadade sig den tjejen precis innan jag skulle skicka iväg min häst, så det blev inget. Hon tipsade om några hon kunde rekommendera, men i slutändan blev det att en tjej i samma stall som jag (jag bytte stall i den vevan, så den tjejen fanns i mitt nya stall) gjorde det, med hjälp av stallägaren från marken. Med facit på hand skötte sig min häst så bra med inridningen att jag likaväl hade kunnat göra det själv, med assistans av stallägaren, men det vet man ju aldrig på förhand. Vi har paddock, men jag tänker lite att det kan gå lika bra med en inhägnad hage i brist på ridbana? Ridhus var min inne i för första gången som fyraåring. Jag fick tillbaka en häst som var riden i skritt, trav och galopp, det var vad vi kom överens om, resten har jag gjort själv. Jag har hoppat in henne själv, det säger en del om hur snäll hon har varit (peppar peppar ta i trä), eftersom det egentligen var det jag var mest orolig för innan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka