Våra blivande dressyrhästar

@lady_vip Jag lämnade bort för inridning, har blivit för feg. Har ridit in hästar i min ungdom men min är åt det känsligare hållet så det kändes bra att låta ett proffs göra det. Gick på rekommendation från folk jag känner. Har sin verksamhet i närheten och visste att hon var van vid känsligare hästar som min.
Tog hem honom när han var riden i alla gångarter. Är verkligen nöjd med jobbet hon la ner och fick hem en trygg riden unghäst.

@lady_vip jag har inte bestämt mig än. Jag gör så mycket jag kan själv men känner jag att jag inte rer ut det så kommer han lämnas iväg, vart vet jag inte riktigt ännu. Beror nog lite på av vilken anledning han lämnas bort, vad jag behöver hjälp med.

Detta är min första unghäst, och vad jag INTE önskade mig var en bockhäst. Och vad fick jag? Jo just en sådan.:crazy: Jag hoppas han slutar (bockar med sadeln i högre farter än skritt), han är inte insutten än.

Kommer fortsätta låta honom springa med sadeln för att se om han slutar försöka kasta av den, samtidigt kommer jag hänga/sitta parallellt så får vi se sen. Frågan är om jag kommer kunna lita på honom sen efter att ha sett alla hans konster....:eek:

Skulle jag lämna iväg under inridningen så är det nog just pga bockningarna och då vill jag ha hjälp med just det, inte nån utbildning. Är rädd att som du få hem en häst som inte är riden på det sätt jag vill rida.

Funkar inridningen bra så är istället planen att lämna iväg honom på utbildning som 4-åring till en ryttare i Blekinge som delar samma ridfilosofi som jag :)

@lady_vip jag lämnar iväg, det finns de som jobbar med det "hela dagarna" så de är betydligt mer lämpade att rida in än vad jag är. :)
Jag lämnar till en hoppryttare som är utbildad unghästutbildare. Hon rider ut mycket och rider med lätt stöd. Hon visade min treåring 2013 och de fick 9-9 av ridprovsdomaren så ett gott jobb har hon gjort :) Så länge hon fortsätter ta emot unghästar och bor i Kalmarregionen så kommer jag lämna till henne.

@lady_vip
Jag svarar fast jag inte är så aktiv här men red just in en unghäst och får min nya nästa vecka

Jag jobbar mycket med tömkörning för att lära dem att gå först och kommandona. Har ganska korta tömmar och går nästan bredvid ute och samma i paddocken till de lär sig vad jag vill.
Sen börjar man med sadel (jag är inget för att släppa hästen lös med sadel så den brallar iväg) utan ta det i stallgången.
Lära den att vara van att stå still vid pallen och jag står och hoppar på båda sidor.
Efter det börjar jag lägga vikt i stigbygeln och lär den att ta godis på motsatt sida när jag hänger över.
Allt detta ska den ta med ro och inte gå förens jag ber den (Tömkör innan i lite tempo om den är pigg)
Upprepning och samma turer ute kör jag på så det blir en vana
Sen slänger jag över benet när jag märkt att det inte är någon stor grej och belönar
Och så tar jag hjälp som kan leda i skritt.
Jag tar det bara steg för steg i de olika gångarterna och som sagt, samma ställen (raka grusvägar) där vi övar ofta :)
Jag tycker det är jättekul med unghästar och jobbar gärna ensam, vill känna att hästen fokuserar på mig och tycker det är roligt! Blir den stressad så backar jag några steg och går tillbaka till basic

@Nepenthe Just det där grundarbetet tänkte jag göra själv. Dels tömkörning, men de andra förberedelserna också. Sadel har han redan haft, han är insutten och arbetad en hel del från marken. Men det är just själva ridningen som jag vill ska bli kvalitativ. Och jag ser gärna att han rids ut osv, men även grundarbete på ridbana.

Men jag ska suga på den karamellen och se hur pass "svår" han blir. Än så länge är han supersnäll, men har visat att han har en hel del nerv och kan säkert fara iväg om han blir skrämd (som alla andra hästar) och då är ju inte staket eller vägg fel.

Jag och eldfuxen kämpar på. Han är så underbar och vill göra rätt för sig hela tiden, alltid lika positiv :love: Det är mest dendär klumpiga saken på ryggen som håller tillbaka honom...:down: men övning ger färdighet säger dem!
Angående inridning eller skicka iväg, så köpte jag en bebis just för att jag ville göra allt själv från grunden, så man får de precis sådär som man själv vill. Då har jag oxå bara mig själv att skylla på vid fel :D hihi
10511542_10152726712541067_1608133997213245222_o.jpg

10523995_10152726712711067_7827490791354253835_n.jpg

10668679_10152726712806067_266674634007036869_o.jpg

10712514_10152707370686067_7798124201711369033_o.jpg

Berra har varit hos mig i 2 veckor idag, det firade vi med att gå en promenad tillsammans med vår islandsfarbror. Han var spänd i en minut, sen slappnade han av och gick snällt och kollade in omgivningarna.

2E96D9B1-CA7C-4049-A45C-4445FF84C20E_zps5whdhu4p.jpg

@Nepenthe Just det där grundarbetet tänkte jag göra själv. Dels tömkörning, men de andra förberedelserna också. Sadel har han redan haft, han är insutten och arbetad en hel del från marken. Men det är just själva ridningen som jag vill ska bli kvalitativ. Och jag ser gärna att han rids ut osv, men även grundarbete på ridbana.

Men jag ska suga på den karamellen och se hur pass "svår" han blir. Än så länge är han supersnäll, men har visat att han har en hel del nerv och kan säkert fara iväg om han blir skrämd (som alla andra hästar) och då är ju inte staket eller vägg fel.

Okej :)
Haflingern jag hade var så duktig men jag tror inte den nya kommer vara lika lätt ;) så det är ju som du säger svårt att avgöra nu. Haflingern hade också en trevlig form redan från början (ingen stjärnkikare) så det var förhållandevis lätt.
Låter bra att vänta och se om han är såpass trevlig!
Kanske ta transporten och åka till en paddock ibland?
Har för mig att @Vimsan inte har egen paddock heller?

@Nepenthe Vad blir de för ny häst förresten? Du måste fill me in ;) har helt missat de! off topic lite men iaf..

Kl. Min fina lilla 12.a och blivande dressyrhäst är super duktig, tryggare individ kunde jag inte format känns det som. Han kan gå fram till läskiga saker med mig på ryggen om jag ber honom och verkar helt obrydd av att vi är själva i skogen utan sällskap på våra korta turer i skritt och trav. Han ska få en stärkande period där han ska få gå med som handhäst mycket nu utan någon ridning alls och sedan ska jag fortsätta med inridningen det sista och efter de ska han få vintervila eftersom jag flyttar sen ^^

Han är fin @sassiball ! Härlig massa!

Jag har sådan beslutsångest när det gäller min lille plutt.. Han är till salu och hade han varit en hon hade denne lille aldrig lämnat gården.
Men skulle så gärna spara honom!
Nu har han precis innan filmerna gått visning så han slog över i galopp rätt fort men hans trav vad jag gillar den.

Ni alla med blivande dressyrhästar, hur har ni tänkt angående inridningen?

Jag är så otroligt ambivalent. Jag har ridit in några hästar, dels mina egna, men även ett par hästar när jag jobbade en period i ett dressyrstall. Det är inte det roligaste jag vet, jag kan inte påstå att jag har nån supersnits på det, inte jätterutin heller. Men jag lämnade min sk(r)äck på inridning när hon var ung och fick tillbaka en inriden, men väldigt tungriden häst som jag fick börja om med ändå.
Jag har inget ridhus, inte ens en ridbana. Och jag har insett, att med en alert unghäst är det ju bra om det i alla fall är inhägnat på något vis.

Ni som har lämnat iväg, hur väljer ni vem som rider in? (Skånefolk får gärna tipsa via PM)

Ni som rider in själva, vilken plan har ni haft?

Planen var att rida in själv med hjälp av en tjej som skulle hänga/sitta första gången, men den planen ändrades!
Hästen var lite för livlig och jag som nyförlöst 2 barns mamma var alldeles för feg.
Så hon som bara skulle sitta in honom hjälpte istället mig hela vägen från start till treårstest.
2-3 gånger i veckan höll vi på, antingen hemma eller så lastade vi och körde iväg.
När vi skulle rida ut så tog vi med min gamle häst som tryggt sällskap.
Hade unghästen i lina till en början för han var van handhäst.
Jag ville inte lämna iväg honom utan jag ville vara med under hans utbilning och på så sätt har jag även jobbat bort min feghet och rädslor. Hade han varit iväg och kommit hem efter ett par månader hade jag nog aldrig vågat sitta upp :p

första uppsittningen (för min del) 10 april

10001438_706158302756387_5496490274465135303_n.jpg

första riktiga träningen, 15 augusti

10557484_490060801097144_8598016925395038950_o.jpg

Nu är jag så bekväm i sadeln att jag både rider ut och kör honom själv till ridhus utan att vara allt för nervös :banana:

10171124_499874813449076_159883151565589324_n.jpg

Min gick sitt första pass på töm för AE i fredags. Hon har aldrig gått så länge förut och ingen har grejat med formen och inte på bett.

Men det gick bra ändå. Slog ut mot svanskappa och töm runt baken en gång och en gång mot spödrivning på slutet. Hon är inte långsint utan säger ifrån när det blir mer tryck än vad hon accepterar just då. Sen mjuknar hon och gör det man ber om.

Nu blir det ca tre veckors vila innan jag Tömkör en eller två gånger hemma och så lektion för AE igen.

Om min viktminskning fortsätter som planerat så blir det inga problem att rida henne i vår.

Fram tills dess blir det mycket arbete på töm och spring i skogen som handhäst.

@Van Remo, lite så resonerade jag också, att jag ville inte ha någon annan "att skylla på", och även om min häst är insutten av någon annan så anser jag väl egentligen att hon är inriden av mig, det är jag som har försökt lära henne all form av skolning eftersom tjejen som red in henne inte är speciellt intresserad av att rida annat än skogsridning överhuvudtaget. Tjejen som red in henne kanske har suttit på henne tio gånger, utöver det har min syster ridit runt lite i skritt i paddocken, och annars är hon bara riden av mig. Är rätt nöjd med det. :D

Din häst är by the way så sanslöst fin. Hur hög är han och hur lång är du? Vågar inte ens tänka på hur jag hade sett ut på en så stor häst, min är 1,40.... :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka