Våra blivande dressyrhästar

Härlig solig dag som spenderades i stallet denna söndag och jobb med samtliga hästar, roligt! Vi är ett bra gäng!

Passade på att skritta ett varv på ridbanan nu när det fanns så många hjälpande händer, plättlätt sa Hollie :D

Det blir ju lite skillnad med en riktig kamera...

10647114_10152370692706344_2667994663191031240_n.jpg
10653352_10152370686966344_2188264907212509121_n.jpg

I fredags fick jag hem min nya häst. Ett sto f. -11! Jag ägde hennes mamma innan men fick tyvärr ta bort henne. Känns kul att ha en bit av henne kvar :) Jag satt på henne för första gången hemma idag. Lite spänt i början, inte lätt första gången man blir riden i ridhus. Kan tyvärr bara tillhandahålla ridhusbilder tagna med mobilen...

10171266_10153176827502538_5692531849696689253_n.jpg
a

10614250_10153176827777538_629333026416022805_n.jpg

Mitt troll som vilar från sommarlivet, i en liten hage med shettissällskap. Har sparkat sig på sitt överben så vi åker hem till veterinären på tisdag för lite röntgen så att inget är skadat. Skadad tycker hon inte att hon är, hon är ju liksom inte halt, men varma överben ska ju vilas. :mad:

Kul att hitta sadel till henne sen. :up: Rider nog in barbacka.
s1_by_erehsidne-d7zvakw.jpg

När hon ändå är uppstallad så passar jag på att köra operation bleka svans. :devil: Silverschampo testar vi just nu. Manen får behandling den med.
s2_by_erehsidne-d7zvbcf.jpg

Hon har alltid varit typen som flaxar med frambenen när hon får mat. Sedan hon var tre månader ungefär. Tror jag får stå ut med det. Hon gillar även att kliva in i saker. I sommar hade en av unghästägarna hittat henne med alla fyra i badkaret med vatten i hagen. :crazy:
s3_by_erehsidne-d7zvbkn.jpg

@Springsteen , har du testat med jodopax? Fick tipset att tvätta noggrant först och sen ta i utspädd jodopax och på shettisen blev det verkligen gnistrande vitt! ska dubbelkolla hur spädd den ska vara så jag inte lurar dig.. Vår lille fick svansen helt dränkt i jod och sen fick det torka så..

Det ska inte vara starkare än sårlösning.

Viftat med frambenet när hon äter kraft har Heddan alltid gjort. :Dhon är Supersöt din lilla :love:

Haha! Ja det blir värre när det är kraftfoder på menyn. Om det är något som hon faktiskt äter, det kräsna lilla odjuret. :rofl: Tack å hennes vägnar. :)

@Fenestra Har hört att Jodopax ska vara bra, men har svårt att hitta hur det ska spädas. Vore mindre kul om den blev helt orange. :eek: Men det är värt att testa. :up:

Har liksom det här att jobba med under vintern och våren fram till treårs. Vill gärna ha vit svans då. Så här kan det liksom inte vara. :eek:
svans_zps42c8e182.jpg

Senast ändrad:
Får väl förtydliga, det är inte min häst och blogg :D utan hittade sidan när jag letade rätt spädning för svanstvätt..

@Springsteen, tänk nu på att den måste torka ordentligt innan du ser skillnaden så du inte börjar kamma för tidigt. ;)

@Fenestra vi har en helt underbar kille i vårat stall som jag tror du har fött upp. En riktigt toppen trevlig häst:up:

kl
Kul att läsa om era blivande dressyrisar.

Nu har min lille skrutt fått ok av vetrinär efter en spark i ett bakknä. Hann rida en gång och sen åkte en framsko av under dagen rejs i hagen....kul:mad:
Han har vilat sig i form nu i 1 månad pga vrikning och sedan sparken. Innan det så red jag ca 5ggr efter sommarbetet, he he här är vi i fullgång.
Har äntligen köpt en dressyrsadel som jag hoppas kunna prova snart, om nu bara pållen håller sig på mattan så vi kan rida.

@Fenestra : Wow vilken skillnad ja!! När vita hästar/svansar/manar/ är vita är det fantastiskt fint!
Därimellan är jag evigt tacksam för mina svarta/mörka hästar :D....

@TBT men va kul! Kan det vara Garcon? I så fall är det vår förste uppfödning, han heter inte OnTheRocks då vi inte kommit på namnet just då.. Vilket grämer mig rätt mycket :D

• Gilla
Reactions: TBT
Får väl förtydliga, det är inte min häst och blogg :D utan hittade sidan när jag letade rätt spädning för svanstvätt..

@Springsteen, tänk nu på att den måste torka ordentligt innan du ser skillnaden så du inte börjar kamma för tidigt. ;)

Testade igår, blev ingen skillnad. :p Men jag insåg när jag kom hem att jag hade haft för lite jodopax i vattnet. Får testa igen. Göra om och göra rätt. :up:

@Fenestra Japp han är det. Gillar den hästen skarpt, toppentemperamentet har han. Har du samma trevliga lynne på alla dina avkommor?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka