Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Samma fågelhund kan döda en hare.

Vår vorsteh apporterade ägg utan problem, och bar omkring på levande hönor utan att rubba en fjäder.

Och dödade blixtsnabbt och utan att tveka haren jag bad honom ta (då den var justerad redan och behövde komma över till andra sidan snarast)

Allt är inte så svartvitt tyvärr att det ena är si och då är alltid det andra så.

För mig ska det helst vara svartvitt, mina hundar får inte lov att döda andra djur, men på resonemanget här blir man ju mörkrädd. <Nästa gång flyger dom kanske på Agda o hennes vavva....men det är ju normalt.

Ja, visst är jag duktig som gång efter gång lyckas få tag på rastypiska hundar :bump: :banana:

Jag tänkte hålla mig utanför diskussionen men den utvecklade sig ganska intressant så jag kan inte hålla mig från att lägga näsan i blöt ;)

1. Den 6 åriga katten Pelle sitter och solar en varm sommardag. Grannens flicka Petra 9 år leker med sin guldhamster Alice 5 mån. Petra är jätte glad, hon har nyss efter mycket tjat fått en guldhamster och är mycket stolt. Petra tittar bort en sekund och pratar med sin mamma, när hon vänder sig om har katten Pelle hennes hamster i munnen. Pelle "leker" med hamstern, kastar den i luften för att senare attackera den och äta upp den, slurp. Kvar står Petra 9 år gammal hennes hamster är död och allt är den dumma kattens fel!

Avliva katten? Nej!

2. En morgon vaknar Göran till att hans katt skriker och hundar skäller och morrar. Han tittar ut och ser att två hundar har dödat hans katt. Han blir ledsen då han haft katten mycket länge.

Avliva hundarna? Tydligen.

Jag som är hundmänniska ser inte skillnaden som du ser. Både hunden och katten är ett rovdjur som tar tamdjur OM dom får chansen. Enda skillnaden är att det är accepterat att katter springer omkring vind för våg men det är det inte för hundar. Min grannes kaninunge blev tagen av en katt och ja hon var ledsen men av någon anledning är det mer accepterat än om det var en hund som hade tagit den. Och nej jag förstår inte skillnaden, enligt mig ska inte heler katter springa runt vind för våg om man inte har en enormt stor tomt där katterna alldrig kan gå utanför.

Förstår att ni har jobbigt och att du vill "skylla" det på någon men det hjälper inte, tyvärr. Inte meningen att låta hård men det är så jag ser det..

Tycker det är jobbigt att folk, trots att de vet att man varit med om något hemskt, ändå måste bråka.

Min katt, som faktiskt betydde väldigt mkt för mig, som jag haft i 10 år, som var mer som en hund än som en katt (ni som har siameser vet) dog på ett hemskt sätt och jag blev vittne till det. Jag fick stå och skrika och banka från fönstret men hundarna vägrade släppa. Jag fick se hans sargade kropp, höra hans dödsskrik.

Jag hoppas att ingen av er behöver uppleva något liknande, trots att många som skrivit i tråden verkar ha 0 empati och enbart tycker att hundarna följde sin instinkt.

Jag vidhåller att hundar ej ska döda katter. Och att katter och hundar är olika djur, med olika användningsområden och olika förutsättningar. Att vissa här envisas med att jämföra att en katt dödar en råtta är både elakt och ovidkommande. :grin:

Jag har fått en katt ihjälbiten, han släpade sig hem, skrek som en vettvilling och dog i mitt knä, så du är inte ensam. Jag vet flera i tråden som varit i samma sits och vissa som hundägare dessutom.

Jag har fått en katt ihjälbiten, han släpade sig hem, skrek som en vettvilling och dog i mitt knä, så du är inte ensam. Jag vet flera i tråden som varit i samma sits och vissa som hundägare dessutom.

Och jag har fått för egen hand avliva (med slag i bakhuvudet av baksidan på en yxa..) min tamkanin, efter att hundarna brytit ryggen på den. Den skrek också, och jag vrålade åt hundarna, tårarna sprutade och det var blod överallt. Jag ser det fortfarande för min inre syn när jag skriver om det.

Hundarna dog 14 respektive 12 år gamla av akut njursvikt resp kronisk leversvikt. Jag tänkte aldrig tanken på att avliva.

Lika lite som jag tänkte tanken på att avliva när min andra tik kom hem med en kattunge som hon skadat svårt och som också fick hjälpas över till andra sidan (den slapp jag hjälpa dock).

Jag vill aldrig se synerna igen, jag önskar ingen att få se dem - men det var inte och kommer aldrig bli hundarnas fel. Samtliga hundar levde med katt både inne och ute, med småhund, var bra med barn och så vidare, och mycket trevliga och vänliga och i total avsaknad av aggression i någon form (t ex mataggression, aggression i något läge mot människor etc). De var alldeles utmärkta representanter för sin ras (eller de ingående raserna i blandrasen).

Då både du (ni?) förstå, och om man som jag dessutom såg min katt slitas i bitar mellan två hundar, så går det inte att förbise att dessa hundar har ett beteende som ej är önskvärt.
Om min hund hade gjort det skulle jag avlivat den, utan tvekan.

Poliserna tog allvarligt på händelsen, och ägaren ska avliva den ena hunden, så tydligen är det inte bara jag som överdriver. Hundar ska inte döda katter, så enkelt är det.

Och nej, det är inte samma sak som om min katt tar en mus. För katter är inte som hundar, hundar går att dressera i högre utsträckning än katter. Hundar kan dessutom i fel händer bli farliga, vilket katter inte kan.

Jag vidhåller att hundar ej ska döda katter. Och att katter och hundar är olika djur, med olika användningsområden och olika förutsättningar. Att vissa här envisas med att jämföra att en katt dödar en råtta är både elakt och ovidkommande. :grin:

Jag jämförde med ett tamdjur, dvs någons älskade hamster/kanin och inte en vildråtta..

Men när har jag sagt att det var "hundarnas fel"? Det är alltid ägarens fel. Men var går gränsen? När de dödar en annan hund? Visar aggression mot människor? Dödar en människa?

Jag anser att en hund inte dödar katter, jag har som sagt haft både schäfrar, collie och engelsk bullterrier. De har aldrig haft någon tendens till att döda, schäfrarna kunde jaga iväg rådjur men inte för att döda. Vill vi ha hundar som dödar katter? Jag förstår verkligen inte hur folk kan tycka att det är okej,,,

Då både du (ni?) förstå, och om man som jag dessutom såg min katt slitas i bitar mellan två hundar, så går det inte att förbise att dessa hundar har ett beteende som ej är önskvärt.
Om min hund hade gjort det skulle jag avlivat den, utan tvekan.

Poliserna tog allvarligt på händelsen, och ägaren ska avliva den ena hunden, så tydligen är det inte bara jag som överdriver. Hundar ska inte döda katter, så enkelt är det.

Och nej, det är inte samma sak som om min katt tar en mus. För katter är inte som hundar, hundar går att dressera i högre utsträckning än katter. Hundar kan dessutom i fel händer bli farliga, vilket katter inte kan.

Hundarnas beteende är inte onormalt.
ÄGARENS beteende är onormalt och ni har gjort helt rätt som polisanmäler, och ni bör dessutom utkräva en rejäl ekonomisk ersättning. Det är två vitt skilda saker, och du kommer ha mycket större chans att bli tagen på allvar om du håller dig till rätt fråga.
Förhoppningsvis så kan tillräckligt många anmälningar göra att ägaren blir av med hundarna, och de kanske avlivas - för att ÄGAREN har brustit inte för att det skulle vara onormalt för en hund att jaga katter.

Men för en hund är ett litet byte ett litet byte, det är för dem skitsamma om det är en kanin eller katt när de väl är tillräckligt upp i varv i jakten - speciellt om de är två.
Det är inte ens helt ovanligt att små hundar tas som byte (av misstag) av vinthundar.

Men allvarligt, LÄS om & LÄS rätt.

Ingen tycker att det är okej eller acceptabelt att hundarna bet ihjäl eran katt, men det är tyvärr något som kan hända om ägaren brister i sin uppsyn.

Hund = Rovdjur, precis som katten m.f.

Det finns instinkter hos ett rovdjur som kan slå över, då är det ägarens sabla ansvar att se till att sådant inte händer.

Hund som tar katt är inte onormal, punkt!

Senast ändrad:

Det är ju bara att kolla på "Lilla bytet", nu dras den ju in i ett hål (tror jag, har inte sett nya korningen) men förr så var det direkt ÖNSKVÄRT att hunden jagad och "dödade" det, och hunden gör det för att det påminner om ett litet flyende djur...
Min rottis fick höga poäng på det, och har bott ihop med ett flertal katter som han haft en enorm respekt för, men vore han ute helt utan uppsikt och tex en hare eller främmande katt kom i full kareta framför nosen på honom skulle han nog pysa efter.

Men jämförelsen ur djurens synvinkel är ändå ovidkommande! För personen som har hamstern är det självklart lika hemskt, men om man ser längre än näsan räcker så inser man skillnaden i att en katt dödar en hamster och en hund som dödar en katt.
Hundar är inte lika vilda i sitt sätt som katter, de går att dressera i högre utsträckning. Om den hunden också har ett oönskat beteende mot andra djur och människor förstår jg inte varför man ska tveka att avliva den. En hund som har ett oönskat beteende är långt farligare för allmänheten än vad en farlig katt är.

En hund ska kunna skilja på jakt och död, många hundar vill gärna jaga katter men döda dem ska de inte göra.

Men vad jag menar är att tamhundar inte brukar agera ut dessa instinkter eftersom de lärt sig vad som är ok och inte. Vi har haft schäferhundar OCH flertalet katter som varit utomhus tillsammans utan några som helst problem. Betyder det att våra hundar inte har några instinkter? Nej, det betyder att de är uppfostrade och helt enkelt inte ser katter som ett byte.
Nu har vi en collie och en engelsk bullterrier. Bullterriern tycker att katterna är roliga och kan jaga dem ibland, men vi säger till honom och han är nu kompis med katterna, som kan leka tillsammans.:)

Denna granne har själv katter (om nu inte hundarna ätit upp dem) så hundarna är vana vid katter. Dock verkar det som att de ser våra katter som byten, och jag är rädd för att de ska ta resten av katterna och försöka sig på fölet när det kommer.

Det är ju skillnad på katt och katt för hunden. Min hund skulle aldrig jaga vår katt. Han tittar inte ens på henne om man säger "var är kissen" utan han rusar upp i fönstret och kikar ut. Är vi ute och säger "kissen" så tittar han inte heller på henne utan stirrar åt alla andra håll. Pekar vi på henne så tycker han att vi är helt fel ute. När vi promenerar så kan han hoppa mot främmande katter och ge ifrån sig ett kaxigt halvgruff för att skrämma bort dom, men detta skulle han aldrig göra mot sin katt.

Vad jag försöker säga är att dessa hundar kanske är snälla mot sina katter som dom har hemma, men det är inte samma sak med dina eftersom det inte är inom familjen/flocken.

Jag beklagar det som hände, men jag tycker inte att hundarna ska klandras för detta eller avlivas. Hade ägaren haft den uppsikt som sig bör så hade ju hundarna aldrig dödat din katt, men de hade fortfarande haft instinkter och förmågan att göra det. Skulle de avlivats iallafall?

Genetiskt nedärvda instinkter går inte att uppfostra bort vare sig från katt eller hund.

Ja det är ägaren som har ansvaret. Återigen, när har jag sagt något annat? Du tolkar fel, helt enkelt.

Hundar kan jaga men de ska inte döda katter, även om de vill det rent instinktivt.
Förstår du skillnaden?
Och i detta fallet handlade det inte ens om jakt, utan om rent överfall.

Sen kan man inte säga att det är normalt att hundar dödar katter. Eller? För isåfall är hundar som inte dödar katter onormala?

Ehm...hur förklarar du då att de flesta hundar INTE dödar katter?

Kanske för att de flesta hundar inte löper fritt vid för våg i flock (jo, även två hundar utgör en flock i hundvärlden) och har totalt oengagerade frånvarande ägare?? :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 366
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 826
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna