Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Det är ju bara att kolla på "Lilla bytet", nu dras den ju in i ett hål (tror jag, har inte sett nya korningen) men förr så var det direkt ÖNSKVÄRT att hunden jagad och "dödade" det, och hunden gör det för att det påminner om ett litet flyende djur...
Min rottis fick höga poäng på det, och har bott ihop med ett flertal katter som han haft en enorm respekt för, men vore han ute helt utan uppsikt och tex en hare eller främmande katt kom i full kareta framför nosen på honom skulle han nog pysa efter.

På MH:t är 'bytet' synligt och gripbart båda gångerna. Både pappas tik och hunden innan den (någon retriever) både förföljde, grep och höll det, och kom dragandes tillbaka med det mot föraren-

På MT:t så första svängen stannar bytet synligt och gripbart, andra gången åker det in i röret.

Och (du vet det ju, men för övriga) så det man testar när bytet åker in i röret är ju uthålligheten, dvs hur uthållig hunden är att försöka få fatt i ett byte som 'försvunnit' och är dolt och svåråtkomligt. Och där handlar det om man ska vara krass enbart om att döda bytet. Det finns ingen synretning som kan egga förföljande längre, utan det handlar om att få FRAM bytet ur sitt gömställe/håla..

Ehm...hur förklarar du då att de flesta hundar INTE dödar katter?

De ges inte möjligheten, helt enkelt. Dvs de får inte löpa fritt på bygden, speciellt inte med en flockpolare som backup (två hundar blir alltid mycket tuffare än en) och stöta på främmande katter.

Mina hundar dödar inte mina katter. Men om jag släppte ut dem och lät dem löpa vind för våg, skulle de glatt käka upp grannens katt om de bara hann ifatt den. Det gör jag mig inga illusioner om.

Men eftersom de inte får möjlighet att driva runt så, så dödar de inte katter. Och detsamma gäller de flesta hundar, dvs de du hänvisar till.

De flesta hundar dödar inte katter för de inte får möjlighet till det, helt enkelt.

Det var inget svar på frågan. Då erkänner du ju isåfall att det går att uppfostra bort dessa tendenser...

Min hund skulle heller aldrig få för sig att döda en katt, men han kan jaga främmande katter. Vissa hundar förstår att alla katter är fredade, vissa ser bara sin familjs katter som just det.

Du svarade inte på frågan. Om hundarna hade haft samma förmåga som du nu har sett prov på, men aldrig fått chansen att döda en katt, hade de fortfarande behövt dö trotts att ägaren höll dem under uppsikt?

Nej, hundar som inte dödar katter är inte onormala. Dock saknar vissa hundar vissa delar som behövs i det motor pattern de har för jakt (grab bite och kill bite ex. vis).

Våra hundar har varit hos grannen x antal ggr då hennes tikar löpt, dock har vi kommit efter och hämtat dem nästan direkt eftersom vi bryr oss om våra hundar. Men rent teoretiskt skulle de kunnat döda hennes katter, vilket de inte gjort. Och de är också i grupp om 2.

Har haft många hundar här på besök som aldrig haft tendens att döda våra katter trots att de kunnat.

Det var inget svar på frågan. Då erkänner du ju isåfall att det går att uppfostra bort dessa tendenser...

Men du måste förstå skillnaden mellan att uppfostra en hund att ge fan i EGNA katter, och att inte jaga GRANNENS katter när matte ser. Och att försöka uppfostra en hund att även när det kommer en främmande katt, matte inte är där, och jaktINSTINKTEN retas iom att det nu inte är en KATT för hunden, utan ett BYTE - inte jaga.

Dessutom, husets katter flyr oftast inte för livet när de ser hunden, dvs retar inte alls jaktinstinkten lika mycket, som en främmande katt som drar som en avlöning.

Sen har ingen sagt att ALLA hundar jagar/dödar katt om de kan. Utan att det INTE ÄR NÅGOT FEL på/med en hund som jagar/dödar katt om den får tillfälle. Den ska dock aldrig ges tillfälle.

Många hundar skulle gärna vilja döda katt med, men de gör det aldrig för de helt enkelt saknar kapaciteten för det. Få hundar hinner upp en katt innan den hinner sätta sig i säkerhet t ex. Så alla de som tycker att 'Karo jagar katter, men bara på kul, han jagar upp dem i träd men vill inte äta upp dem', har eg ingen aning om Karo skulle döda en katt om han fick chansen.

De flesta hundar slutar dessutom jaga om/när katten stannar och de inser det var just 'bara en katt'.

Men, släpp Karo efter en långsam katt, på slätten utan träd/flyktställen för katten. SEN kan man uttala sig om man har en hund som 'bara' jagar katter, eller som dödar katter om den får möjligheten.

Senast ändrad:

En hund ska kunna skilja på jakt och död, många hundar vill gärna jaga katter men döda dem ska de inte göra.

Jag orkar ärligt talat inte läsa hela den här tråden. Jag läste hela förra om samma sak, och skrev även två inlägg där. Men jag beklagar verkligen det inträffade, det är hemskt. :(

Men en sak bara. Hela rasgrupp 10 bland hundarna är avlade för att jaga och döda. Inte jaga och driva, dom lägger själva ned bytet. Att det är förbjudet i sverige betyder inte att instinkten försvinner. Dom är lika mycket jägare som en katt är, och har dessutom till stor del samma mentalitet i form av självständighet. Min kan med lätthet klippa en katt och döda den. Därför har jag honom alltid kopplad eller lös på inhägnade områden. Han gör ingen skillnad på hare, fågel, katt eller plastpåse som flyger av vinden. Går jaktinstinkten igång så gör den, och det enda jag kan förlita mig på är att kopplet håller. En gång gick det av och jag tackade gudarna att det den gången var en fågel som han slängde sig efter, och att det inte var i närheten av en väg. Fågeln flög givetvis iväg och hunden kom så småningom tillbaka. Som sagt så är det ägarens ansvar att hålla hundar kopplade och se till så att dom inte ger sig på andra djur. Men ska hela rasgrupp 10 avlivas då, för att dom båda jagar och dödar om dom får chansen?

Jag skulle må så sjukt dåligt om jag såg något sånt där inträffa, och jag gör mitt yttersta för att förhindra att min hund gör det. Jag menar bara att det faktiskt finns raser som är avlade för att döda och för dom är det normalt. Bara att vi människor ser till att det inte händer.

Hur ska jag kunna veta att de kan döda en katt om de inte gjort det? Förstår inte logiken i din fråga...
Jag har alltid tyckt att deras hundar är lite skrämmande och har konstigt beteende, men har aldrig tänkt tanken att de skulle hit vid vårt hus och döda någon av våra katter.

Det går att med lydnat få en hund att sluta jaga en katt! Men i detta fall var inte ägaren där?
Fruktansvärt det som hänt eran katt!

Min gamling skulle utan att tveka klippa en katt om hon fick chansen! Men det får hon inte! Jag bryter innan hon hinner ifatt och JA det är mitt ansvar att se till att hon aldrig FÅR den chansen!

Med det så menar jag att katten springer och dom hamnar i en jaktsituation! Om katten skulle stanna så blir det en annan sak!

Senast ändrad av en moderator:

Katten i fråga var inte rädd för hundar och blev ej jagad, han blev överfallen. Om det nu spelar någon roll.

Du behöver inte vara nedlåtande, jag förstår mycket väl skllnaden och antar att det är precis därför de dödade vår katt. Dock vet jag ej om de dödat deras katter också, men jag vet att de har haft katter iallafall.
Jag menar bara att hunden ändå inte ska göra det. Mina hundar är vana vid våra katter, men dödar ändå inte andra katter. Finns en skillnad där.

Sen att det är ägarens ansvar, ja, det ser jag som en självklarhet. Det är mkt därför de bör avlivas, eftersom det bara handlar om när, inte om, det sker något igen.

Men hur ska du ha det? Du menade att hundarna dödade katten för att de inte är uppfostrade och lämnade vind för våg. Vilket stämmer.

Men om du menar att man inte kan uppfostra bort det, så borde alla hundar döda katter.

Katten i fråga var inte rädd för hundar och blev ej jagad, han blev överfallen. Om det nu spelar någon roll.

Du behöver inte vara nedlåtande, jag förstår mycket väl skllnaden och antar att det är precis därför de dödade vår katt. Dock vet jag ej om de dödat deras katter också, men jag vet att de har haft katter iallafall.
Jag menar bara att hunden ändå inte ska göra det. Mina hundar är vana vid våra katter, men dödar ändå inte andra katter. Finns en skillnad där.

Sen att det är ägarens ansvar, ja, det ser jag som en självklarhet. Det är mkt därför de bör avlivas, eftersom det bara handlar om när, inte om, det sker något igen.

Du VET inte om din hund dödar katter eller ej om den får möjlighet.

Sen, även om din katt är hundvan, så är två främmande hundar utomhus en annan sak. Så kanske satt den still, kanske inte. Omöjligt att gissa, men inte ovanligt (de har självbevarelsedrift) att även en hundvan katt pyser iväg om det kommer två främmande hundar.

Det har framgått att du menar att hundar inte ska döda katt ens om de får en superchans att göra det pga ägarslarv. Vad ska vi göra med alla hundar som SKULLE KUNNA eller som bevisligen GÖR det då? Avliva? Hur ska vi testa vilka som ska bort? Släppa dem i en idrottshall med en vettskrämd katt och se om katten överlever?

En hund SKA inte jaga katter heller, ändå gör din det.. Samma sak, första steget liksom. Men just det att din jagar FRÄMMANDE katter, det är samma sak när en kattvan hund dödar en främmande katt. Våra katter = katter, främmande katter = byten. Komplett logik i hundhjärnorna, och för alla ägare som inser att det inte är en levande nallebjörn man har, utan rovdjuret hund, med mer eller mindre utpräglade jaktINSTINKTER som kan triggas.

Jag ger upp, du läser och tolkar som fan läser bibeln.

Än en gång, jag är verkligen ledsen över det inträffade, men din brist på kunskap i hur ett rovdjur fungerar verkar vara bestående och då finns det inget mer att säga.

Men jag lider verkligen med er, ingen vill se sitt älskade djur dödas ..

Men hur ska du ha det? Du menade att hundarna dödade katten för att de inte är uppfostrade och lämnade vind för våg. Vilket stämmer.

Men om du menar att man inte kan uppfostra bort det, så borde alla hundar döda katter.

Appappapp!!

Lägg inte dina ord i mina inlägg tack så mycket!

Jag har inte skrivit ett skit om huruvida hundarna är uppfostrade/ouppfostrade :cool:

Alla hundar KAN döda smådjur under "rätt" förutsättningar, ja!

Men nu blir jag alldeles fundersam:confused:
VÄLJER du att missförstå?

Min älsta skulle jaga om hon lämnades vind för våg! Den yngsta har inte samma instinkt.. Jaga skulle hon men inte döda (tror jag, för feg;))!
Detta får jag stävja med lydnat och koll på min älsta.. Så inbillar jag mig att det är med dom flesta iom att det är strikt ägaransvar!

Nej, för alla hundar har inte den driften. Som jag förklarade innan; motor pattern. På retrievern har vi avlat bort kill bite i möjligaste mån för att vi inte vill att den ska slita sönder bytet, bara hålla det. Sen finns det alltid undantag.

Det har framgått att du menar att hundar inte ska döda katt ens om de får en superchans att göra det pga ägarslarv. Vad ska vi göra med alla hundar som SKULLE KUNNA eller som bevisligen GÖR det då? Avliva? Hur ska vi testa vilka som ska bort? Släppa dem i en idrottshall med en vettskrämd katt och se om katten överlever?

En hund SKA inte jaga katter heller, ändå gör din det.. Samma sak, första steget liksom. Men just det att din jagar FRÄMMANDE katter, det är samma sak när en kattvan hund dödar en främmande katt. Våra katter = katter, främmande katter = byten. Komplett logik i hundhjärnorna, och för alla ägare som inser att det inte är en levande nallebjörn man har, utan rovdjuret hund, med mer eller mindre utpräglade jaktINSTINKTER som kan triggas.

Tack Alexandra, det är detta jag har försökt få fram :bow:

Det känns lite som om du vill ha hundarna avlivade för att dom var på DIN katt (vilket är beklagligt jag säger inget annat), inte att alla hundar med dessa egenskaper borde avlivas för att egenskaperna är fel. Många lever med hundar som skulle klippa katter men har tack och lov sådan koll och ser till att det inte händer och därmed är det inget problem, men hundarna är fortfarande kapabla att göra det.

Jag tycker att du ser det hela på fel sätt. Visst, hundarna kanske inte har haft det lätt i livet och beter sig underligt, men då krävs det ju en engagerad ägare och det har dom tydligen inte. Du gör rätt som polisanmäler. Förhoppningsvis kan polisen ta hundarna och ge dem nya hem där de får det bra.

Det är inga fel på mina rovdjurskunskaper, har haft både hund och katt i snart 26 år så jag vet nog en hel del.
Och jag vet såpass mycket att en hund inte ska döda katter, det är inte acceptabelt. Varför jag anser att just dessa ska avlivas har jag redan förklarat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 366
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 826
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka