Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Är det acceptabelt om hunden biter ihjäl en råtta som springer över gårdsplanen?
Eller är sådana hundar också sjuka i huvudet och måste avlivas?

Senast ändrad:

Att de skulle döda en katt inget man med säkerhet kan veta innan de verkligen gjort det.
Jag tror inte alls att så många hundar skulle döda katter om de fick tillfälle som vissa här verkar tro.

Senast ändrad:

Tycker den här diskussionen börjar bli lite konstig, dessutom upprepande...merparten tycker tydligen att det är normalt att hundar dödar katter, men att det är ägarens fel, vilket jag håller med om.
och att det är samma sak om en hund dödar en katt som en råtta, liksom att det är samma sak att en katt dödar en hamster som att en hund dödar en katt.
Jag håller inte med, och orkar inte diskutera det fram och tillbaka.

och att det är samma sak om en hund dödar en katt som en råtta,

Jag håller inte med, och orkar inte diskutera det fram och tillbaka.

Det är samma sak, eftersom det är samma instinkter som kickar in oavsett om det är en katt eller råtta som hunden jagar efter och biter ihjäl..

Tydligen så inser du inte detta?

Om du bara kan förklara vart i skillnaden ligger ( för en hund ) att döda en katt och att döda en råtta, det kräver ingen diskussion fram och tillbaka bara ett enkelt svar från din sida.

Katter är bytesdjur och hundar har jaktinstinkt.

Hundar är rovdjur och katter är rovdjur.

Det går att vända på det också faktiskt. Vi hade en honkatt en gång som när hon hade ungar jagade grannens tax ( aktivt använd JAKTHUND) flera hundra meter. Hunden kikade in i lokalen där hon hade kattungarna, hon kastade sig mot hunden, rev den ordentligt över hela huvudet och satt kvar på taxens rygg en bra bit fortfarande klösandes den, medans hundstackarn formligen flydde för livet.

Den jycken kom aldrig in på vår gård igen efter den betan.

Så en katt som anfaller kan faktiskt sarga en hund rätt rejält även om den kanske inte direkt är kapabel att döda den.

Okej en tax är en liten hund storleksmässigt men rasen har ett enormt ego. Det måste dom ha som grythundar där dom konfronteras med både räv och grävling.

Men katten får det svårt om det är flera hundar och inte kan träa.

/kt

'Problemet' är att frågan inte har så mycket med personlig åsikt att göra, som etologi och instinkter som sagt, och att inse och förstå dem.

Dvs, det du anser är onormalt är att en hund reagerar instinktivt, och det är där diskussionen spårar ur. Det var exakt likadant för din syster(?).

Man kan välja att förneka och blunda och inte acceptera hur naturen är, eller så kan man inse det, beklaga det i mer eller mindre mån, men acceptera det - och se till att påverka det man kan, dvs möjligheten att hunden kan leva ut den och den instinkten. Inte genom att skuldbelägga hunden för det.

På exakt samma sätt som jag inte direkt kan säga att jag GILLAR hur katter dödar. Jag AVSKYR innerligt att se katter jaga och döda, de är sadistiska jävlar, och jag mår genuint illa av att se hur de leker med bytet, hur de drar ut på dödandet och dödar lååååångsamt, och den enorma ångest bytet måste känna. Om jag KAN ser jag till att snabba på processen, t ex genom att på den tiden jag hade lilla B, kalla in henne och tussa henne på bytet. För hundar dödar snabbare. Men, hur illa jag än tycker om att se det där utdragna, plågsamma kattdödandet, så får jag ACCEPTERA att katter ÄR sådana. Och endera har jag inga katter, ser till att de inte kan döda byte, eller helt sonika accepterar att naturen är förjävla grym.

Då jag har katt bla för att hålla fritt från möss och liknande skadedjur, så är det det sista. Acceptera att min söta, rara, snälla, gosiga katt är ett rovdjur, som dessutom dödar på ett otrevligt sätt, och det är priset att betala för att få råttfritt. När det gäller mina hundar kan jag lika lite påstå att jag GILLAR att de har jaktinstinkt, och både kapacitet och lust att döda. Men då jag INTE har dem för att sanera skadedjur, kan jag där slippa bevittna när de dödar, genom att inte ge dem möjligheten. Men jag får acceptera att bara för att jag ser till att de inte kan, så är inte lusten och kapaciteten mindre, och jag måste acceptera att vill jag ha en rad av de andra beteendena jag värdesätter, så får jag finna mig i att det grundar sig i att det är ett rovdjur, och vad de är skapta för.

Alternativet är att skaffa små söta kaniner, marsvin etc. (Man bör akta sig för vissa gnagare dock, då de inte drar sig för att ha ihjäl kompisen, och käka lite på den om de inte gillar den..). Eller skaffa gosedjur.

Men hjälp, det förstår du väl ändå? Det är exakt samma som gör att hunden inte (nja, vissa gör det ju tyvärr...) dödar människor, men likväl kan ta en mus. Detta har med VÅRA värderingar att göra, hur vi som ägare uppfostrar hunden. En galning kan få sin hund att angripa vad som, en bra ägare lär hunden vad som är okej och vad som inte är okej. Sen har självklart hundar olika personligheter, icke att förglömma.
VI kan få hunden att inte tycka att det är samma sak att ta en mus som att ta ett rådjur, t.ex. Hundar går att lära.
Om vi inte lärt vår hund att inte jaga katter, kanske han hade trott att det var okej och därmed kanske dödat en katt, vem vet?
Det är VI som präglar hunden i hög grad.

Om en hund ej lärt sig detta, och dessutom inte har ett bra beteende mot människor och andra djur, varför ska den inte avlivas då? Vad är det att spara på? Hästar avlivas till höger och vänster, men hundar ska det tydligen hållas på så det nästan är sjukligt. Hundar är det enda rovdjur vi har som tamdjur som faktiskt kan bli farliga för omgivningen, varför deras beteende borde vara mycket viktigt och avvikelser bör rättas eller om det gått för långt avliva hunden i fråga.

Peachezz - nu måste jag fråga. Anser DU att DU är en bra, seriös ägare? Din hund jagar ju främmande katter menar jag, och med ditt resonemang beror det ju ENBART på att du inte uppfostrat din hund, och den lika gärna kan jaga småbarn och skrämma upp dem i träd nästa gång?

Haha. Så jag ska skaffa gosedjur, menar du, eller?

Det roliga är att du vill få det som att du vet så mycket, som att det du skriver inte är självklarheter. Instinkter är en sak, att lära en hund är en annan.

Hundar är rovdjur, ja. Men vi har dem inte för det ändamålet, hänger du med? Därmed är det inget önskat beteende.
Det GÅR att lära hundar att inte döda katter, eller är det bara mina hundar som är utan instinkter? De flesta hundar vill inte ens döda katter. Vissa här vill få det som att de flesta hundar skulle döda katter om inte matte/husse var där eller om det var en annans katter...Men det stämmer inte.

Jag anser vidare att det är STOR skillnad på hundar och katter när det kommer till jaktinstinkten eftersom det går att LÄRA hundar i högre utsträckning än katter.

Senast ändrad:

Min hund jagar inte främmande katter.
:grin:

Inlägg #27

Ursprungligen postat av Peachezz Idag kl 17.00

Nu har vi en collie och en engelsk bullterrier. Bullterriern tycker att katterna är roliga och kan jaga dem ibland, men vi säger till honom och han är nu kompis med katterna, som kan leka tillsammans.

Du är omöjlig att resonera med, och snart kommer jag sänka mig till samma nivå och då urartar diskussionen fullständigt.

Så jag nöjer mig med att undra om din hund skulle låta bli en katt, om han inte lärt sig att inte jaga katter, var ute på vift ihop med en polare, vind för våg och stötte på en kissemisse då..

Nej, du kan inte svara på den frågan, jag vet det. Men det är liksom hela jäkla kärnan i diskussionen. För det var/är EXAKT den situationen som ledde till att din katt, tyvärr och mycket tragiskt, dog. DEN situationen, och ingen annan.

Och hela den situationen beror på ägaren. Du kan inte ta upp din tränade hund som du håller under uppsikt som någon form av 'normala hundar dödar minsann inte katter'-exempel, och situationen som skedde och de hundar som var inblandade som bevis på att de hundarna är onormala.

VÅRA katter, ja. Främmande katter jagar han inte. Och han jagar egentligen inte våra katter heller, eftersom de inte är ett dugg rädda för honom. Han brukar följa efter dem för att lukta på dem, det är allt.

Du tycker att jag är omöjlig att resonera med för att jag inte tycker som dig, men att ha olika åsikter är fullt tillåtet.

Ja jag vet att det var den situationen som gjorde att min katt dog. Och?
Vad jag vet är att hundar inte ska döda katter och heller inte bete sig som de hundarna GÖR, även när de inte dödar katter. Därför är de onormala, förstår du? tror inte du heller skulle vilja ha hundar som beter sig som de gör...Så vad är du upprörd över?
Att jag inte tycker att hundar ska döda katter? Varför upprör det dig? För att dina hundar har dödat katter, eller vad?
Självklart har ägaren allt ansvar, men det som har hänt har hänt och jag vill inte att fler incidenter sker. Inte så svårt att förstå, eller?

/snip/
Hundar är rovdjur, ja. Men vi har dem inte för det ändamålet, hänger du med? Därmed är det inget önskat beteende.
Delar av jaktbeteendet är önskvärt hos jakt- och vallhundar.

Det GÅR att lära hundar att inte döda katter, eller är det bara mina hundar som är utan instinkter?
Ingen här har väl påstått att man inte kan lära hundar att strunta i katter/kaniner/rådjur eller vad som helst? Instinkterna finns likväl kvar. Låt den mest väluppfostrade hund springa lös i skogen, utan uppsikt men gärna med en kompis, och du kan ge dig på att instinkterna kommer fram

De flesta hundar vill inte ens döda katter. Vissa här vill få det som att de flesta hundar skulle döda katter om inte matte/husse var där eller om det var en annans katter...Men det stämmer inte.
De flesta? Nej, men på åtskilliga. Framför allt om hunden har ett skarpt temperament och fått smak på att jaga katter. De flesta hundar har däremot ansvarsfulla ägare

Jag anser vidare att det är STOR skillnad på hundar och katter när det kommer till jaktinstinkten eftersom det går att LÄRA hundar i högre utsträckning än katter.
Ja, men problemet är ju att rottisarnas ägare inte har koll på sina hundar. I stället har hon, genom att låta dem springa fritt gett dem chansen att lära sig jaga

Jag tycker inte heller att de hör hundarna ska få hållas. Det skulle inte matten heller, men försvinner de här hundarna skaffar hon snart nya. Så det är hon som är det stora problemet

tio små tecken

Precis..djurförbud är något som borde användas i högre grad i detta land.
Självklart är det de (ägarna) som är det stora problemet...de kommer säkert att skaffa nya hundar.
Det har gått så långt att vi funderar på att flytta. Det är ju så nuförtiden att brottslingarna ska daltas med, medan offren får fly...

/snip/
Delar av jaktbeteendet är önskvärt hos jakt- och vallhundar.

Det GÅR att lära hundar att inte döda katter, eller är det bara mina hundar som är utan instinkter?
Ingen här har väl påstått att man inte kan lära hundar att strunta i katter/kaniner/rådjur eller vad som helst? Instinkterna finns likväl kvar. Låt den mest väluppfostrade hund springa lös i skogen, utan uppsikt men gärna med en kompis, och du kan ge dig på att instinkterna kommer fram

De flesta hundar vill inte ens döda katter. Vissa här vill få det som att de flesta hundar skulle döda katter om inte matte/husse var där eller om det var en annans katter...Men det stämmer inte.
De flesta? Nej, men på åtskilliga. Framför allt om hunden har ett skarpt temperament och fått smak på att jaga katter. De flesta hundar har däremot ansvarsfulla ägare

Ja, men problemet är ju att rottisarnas ägare inte har koll på sina hundar. I stället har hon, genom att låta dem springa fritt gett dem chansen att lära sig jaga

Jag tycker inte heller att de hör hundarna ska få hållas. Det skulle inte matten heller, men försvinner de här hundarna skaffar hon snart nya. Så det är hon som är det stora problemet.

Däremot kan jag inte hålla men om att hundarna var onormala som dödade en katt. Jag har hört ett flertal historier om hundar som "höll rent" på gården genom att döda de katter de kom åt. Till sina ägares stora belåtenhet, kan jag tillägga. Inte till min, är väl bäst att säga.

Rävar, lodjur och vilddsvin tar förresten också katter om de får en chans.

Hoppsan - dubbelpost. Jag låter den stå kvar eftersom jag fått svar på den första och lagt till lite på denna

Min lea otäcking(:love:) till katt attackerade en 4,5 månader gammal liten valp av ingen annan anledning än att den befann sig på hennes revir. Hade jag inte varit snabb och huggit henne i hampan och burit bort henne hade valpen varit illa ute. När hon kom tillbaka några minuter senare med mord i blicken fick jag lov att stänga in henne. Valpens ägare hatade inte min katt trots att hon fått deras älskling att skrika i dödsångest.

Om min hund tar en höna eller min katt en valp betyder inte att de är ondskefulla djur eller att det är något fel på dem, däremot skulle det innebära att jag brustit i mitt ansvar som djurägare. Det är stor skillnad.

Å andra sidan "menade" rottisarna kanske inte att döda er katt, utan tyckte det var en jätterolig kamptrasa de fått fatt på.:cry:

En av våra katter leker gärna med våra hundar, en isländsk fårhund och en dvärgpudel. Katten vinner om de är en mot en, eftersom han tar till klorna. Men om hundarna har en chans hjälps de åt, och ofta biter båda tag i kattens päls och drar åt olika håll. Katten skriker förståss, och det verkar egga hundarna. Naturligtvis bryter vi så fort som möjligt, men eftersom katten hoppar över trädgårdsgrinden när hundarna är ute råkar han illa ut ibland.

Men jag kan tänka mig vad som kan hända om två stora hundar som inte har respekt för kattklor får fatt på en katt.

Efter att ha läst hels tråden kan jag inte förstå hur du resonerar?! En hund liksom katt är rovdjur som i urminnes tider har avlats för att jaga/döda sitt byte(för att överleva!) Detta är något som sitter djupt i djurens gener och är mycket svåra, nästintill omöjliga att avla bort. Hur kan du göra den skillnanden på en jagande katt och en jagande hund?!!

Har själv en whippet som förr i tiden avlades fram för kanin/harjakt, och detta sitter fortfrande djupt i honom TROTS att vi aldrig uppmanat honom till jakt, snarare tvärt om! Han är nu kontrollerbar och lyssnar på kommando och springer inte iväg efter katter och harar om man är på honom och hela tiden är steget före. Men jag vet att denna jakt sitter så djupt rotad i honom att om han skulle få chansen (dvs om inte matte säger stop!) så skulle han inte tveka en sekund att jaga/fälla sitt byte! Är han en mördarhund då?? Nej han följer sin instinkt!!!

Det är ok allt så tycker du att katterna fångar möss och fåglar och leker med bytet i timtal innan de strimlar det i bitar??! För mig är detta minst lika hemskt som en katt som blir dödad av en hund. kan vi göra något åt kattens beteende,nja tveksamt va! Tycker även det är kattägarens ansvar att inte släppa ut katterna vind för våg:grin: Hur kul är det att råka köra på en katt med bilen exempelvis! Jag skulle aldrig komma på tanken att bara släppa ut min hund ("varsågod ströva fritt här nu, akta dig för bilarna bara....")

Dessutom är det inte många hundar som när det verkligen gäller VÅGAR attackera en katt. Min erfarenhet är att hunden måste vara ganska stryktålig och tuff i psyket för att fortsätta bita om katten river den. Exempelvis jagar min hund mer än gärna katter, men om katten vänder sig om och går till försvar...då skullle han backa på en gång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 364
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 826
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!