Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Puh,har läst varje inlägg nu och måste säga att jag emellanåt inte hänger med i svängarna;)

Beklagar först det som inträffat.

Jag har full förståelse för att du är orolig med denna kvinna som granne.
Hon verkar ha noll koll på sina djur!
Så vitt jag har kunnat se med dina inlägg håller du med om att det är hennes ansvar att ha koll på sina djur.

Att du tycker att hundarna ska avlivas kan jag tycka är lite dramatiskt (för tillfället). OM dom får en chans i ett annat hem,låååångt bort från er,så vore det väl bra om dom fick en ny chans?
Däremot om de får stanna hos nuvarande ägare förstår jag absolut om du är orolig.
Som du nämner själv,vem vet om dom inte flyger på hästarna till sist!
Själv skulle jag varit orolig då jag har en yngre dotter med massa kompisar springandes. Jag skulle aldrig våga riskera att ha lösa hundar med en sådan utpräglad jakt instinkt runt om kring barnen lr mig.
OM hon får behålla hundarna och de fortsätter att springa över på DIN tomt,och ev.jaga hästar så tjaaa,med risk för att bli lynchad här på forumet så skulle jag nog lurpassa i ett träd i skogen och knäppa dom.
Nu är jag ju inte så duktig på den lagliga biten,men det kan ju absolut inte vara ok att det springer runt två lösa hundar i skogen utan uppsikt?
Nästa gång dom är ute på gen promenad kan du inte ringa polisen då och säga att oj nu ser jag två vilsna hundar i skogen:D Jag menar upprepas det flera ggr så måste väl polisen tröttna och ge hennes hundar koppeltvång?

Det andra temat som det uppstått diskussioner kring här,hurvida katter ska jaga möss och äta hamstrar och hundar jaga o käka katter etc. avstår jag mig från att kommentera.

Jaha, nu har jag läst hela tråden och jag är uppriktigt förbannad!

Du tycker alltså att det är helt okej för dig att släppa ut din katt (som så många andra gör förstås) och låta den springa runt hur sjutton den vill, döda massa smådjur och leva livet, medans det är totalt oacceptabelt att en hund får göra likadant? Nu förstår jag att det kan vara grymt långsökt, och att folk tycker att "nejmen en hund kan ju skada människor och småbarn" jaha. Skjut alla björnar och älgar som råkar sig på en by.. Off topic förstås men ja, jag förstår inte skillnaden på en katt som är ute och jagar och en hund som gör detsamma, förutom då att hundstackarn kanske kan knipa en katt eller två. För den skulle nog inte ge sig på en människa, som du själv sa så brukar dom ju dessutom springa därifrån och inte vilja ta striden?

Enda anledningen till att det är så hemskt att hundar får springa fritt är ju att dom kan ta ett sött litet sällskapsdjur, men katterna ja dom tar ju fula och dumma möss, dom vill ju ingen ha ändå. hoho? Söta djur har rätt att leva, andra inte? okej.

angående att du menar på att katter inte går att uppfostra på samma sätt som hundar så är du verkligen ute och cyklar. Katter är grymt smarta och skulle utan tvekan gå att lära ett och annat, kan man lära en fisk kommandon så tror jag katten kan den med. Det är bara det att det är accepterat (av någon anledning) att katter är ouppfostrade och gör som dom vill.
För vem bryr sig om mössen, dom vill man ju inte ha ändå ? Nähä, men grannens tamfåglar då, eller marsvin? Inte fan avlivar man en katt som tar sig in och äter upp dom. Men när en hund plötsligt visar samma beteende då ska den skjutas?

äh jag svamlar för att jag blev så arg. Hur som helst, du agerar på känslor just nu och inte efter någon sorts logik. Jag förstår, det hade väl dom flesta, men du måste inse att det där håller inte.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att hundar ska döda och äta upp katter, tycker du att det är ett normalt beteende för tama sällskaphundar?
Tycker inte riktigt att Rottweilers passar in under beskrivningen Sällskapshund. Som du själv säger, det är arbetshundar som behöver stimulans för att inte ta sig själv friheter.

I övrigt kan jag bara beklaga att det gick som det gick med er katt, sorgligt, men en kalkylerad risk man tar med en utekatt.

Det enda du kan göra är att anmäla varenda övertramp du observerar hos grannen, gång på gång, till denna antingen ändrar sitt sätt att rå om sina djur eller får djurförbud.

Våra hundar har varit hos grannen x antal ggr då hennes tikar löpt, .....

Det är inte bra.
Hur kan du kräva av grannen att den skall ha större kontroll än vad ni själva har?

Och springer alla hundar som de vill där ni bor?
Om det är så kan det bli en försvårande omständighet rent juridiskt.

Sattes det inte in en ny lag för några månader/år sedan om att polisen får hämta/omhänderta hundar som anses vara farliga? Då borde ju en polisanmälan om hundarna, gärna från flera olika personer, kunna räcka för att de ska omhändertas?

Sattes det inte in en ny lag för några månader/år sedan om att polisen får hämta/omhänderta hundar som anses vara farliga? Då borde ju en polisanmälan om hundarna, gärna från flera olika personer, kunna räcka för att de ska omhändertas?

En anmälan innebär inte att ett brott begåtts. I det här fallet har dock hundägaren brustit i sitt ansvar, men jag tror inte att en enstaka händelse skulle leda till ett omhändertagande, i alla fall inte om hundägaren tar sitt ansvar. Men här verkar det ju vara en notorisk dålig hundägare.

Kattägarna skulle dock troligen ha större framgång om de drev rätt fråga.

VÅRA katter, ja. Främmande katter jagar han inte. Och han jagar egentligen inte våra katter heller, eftersom de inte är ett dugg rädda för honom. Han brukar följa efter dem för att lukta på dem, det är allt.

Okej, ERA katter. Än värre då. Men hunden jagar katt, FAST den vet att den INTE får. Och i nästa andetag hävdar du att det minsann går att uppfostra en hund att låta bli katter även i det läge rottisarna var. Fascinerande.

Att den inte jagar utan bara nosar är en efterhandskonstruktion i min värld, du skulle knappast skrivit jagar om den nosade. Men det spelar ingen roll med terminologin, utan saken är den att du har uppfostrat din hund att INTE göra något, ändå gör den det, men avbryter på nej. Så hur anser du då att man uppfostrar bort att hunden om den är helt solo, ingen matte som ser, med en kompis i släptåg och som stöter på en katt - ska låta bli den för matte uppfostrat den?

Släpp bullen med lite främmande katter som springer när den kommer, släng in en kompis och gå därifrån. Så är jag ganska säker på att om bara omständigheterna är rätt, så dödar den katt. Endera direkt, eller när leken slår över.

Du tycker att jag är omöjlig att resonera med för att jag inte tycker som dig, men att ha olika åsikter är fullt tillåtet.

Nej jag tycker du är omöjlig att resonera med för du är ute och yrar i nattmössan ang hundars naturliga beteende.

Ja jag vet att det var den situationen som gjorde att min katt dog. Och?
Vad jag vet är att hundar inte ska döda katter och heller inte bete sig som de hundarna GÖR, även när de inte dödar katter. Därför är de onormala, förstår du? tror inte du heller skulle vilja ha hundar som beter sig som de gör...Så vad är du upprörd över?

Nej, jag skulle inte vilja ha sådana hundar, jag skulle aldrig ha sådana hundar, och jag skulle anmäla ägaren till sådana hundar. Det har jag sagt både i förra tråden och i den här - ägaren SKA anmälas.

Men det är skillnad på att inte tycka hundarna ska hållas på det sätt de gör, och att hävda att de är onormala för att de dödar katter.

Att jag inte tycker att hundar ska döda katter? Varför upprör det dig? För att dina hundar har dödat katter, eller vad?

INGEN tycker hundar ska döda katter. Du tycker dock det är onormalt, och anser hundarna ska avlivas pga det. Därför upprör det, för du har i ärlighetens namn noll koll på vad som är normalt beteende hos en hund och vad som inte är det.

I fallet med rottisarna har vi dock ett högst onormalt och ansvarslöst HUNDÄGARBETEENDE. Så ska vi avliva nån pga onormalt beteende skulle det isf vara hundägaren.

Självklart har ägaren allt ansvar, men det som har hänt har hänt och jag vill inte att fler incidenter sker. Inte så svårt att förstå, eller?

Absolut inte, och ALLA i hela tråden är eniga med dig där.

Men du felfokuserar, du fokuserar på hund dödar katt -> hund är onormal -> hund ska dö. Och det är där du har fel och det blir fel.

Däremot hund löper fritt -> ägare är ansvarslös -> ägare ska åläggas att förhindra att hund löper fritt.

Hund skrämmer folk -> ägare är ansvarslös -> ägare ska åläggas att förhindra att hund skrämmer folk

Hund jagar hästar -> ägare är ansvarslös -> ägare ska åläggas att förhindra det

Hund jagar & dödar katt -> ägare är ansvarslös -> ägare ska åläggas att förhindra det

Och de ska betala katten etc. Och upprepad ansvarslöshet kommer leda till omhändertagande/djurförbud. Men det är ägaransvarslöshet det handlar om, och inte onormal mördarmaskin till hund. Och ju fortare du ser den skillnaden, dessto mer framgång kommer du ha med polisanmälan, med att få någon skillnad etc.

Helst skulle ni anmält alla de där andra gångerna som nämns i tråden, men det är ju svårt nu. Men anmäla varenda gång nu. SÅ får man bort hundarna. Man får INTE bort en hund för att den dödat en katt, hur gärna man personligen skulle vilja det. Så är ditt mål få hundarna avlivade må du ta en annan väg än att de är onormala monster som dödat en katt.

När har jag skrivit att hundar inte är rovdjur? Det finns många aspekter hos alla djur vi har som tamdjur som vi, genom vårt sätt att hålla dem, på olika sätt stävjar. Det är naturligt för hästar att gå fritt och äta nästa hela tiden, men vi håller dem i hagar och utfodrar på speciella tider. Vi håller hingstar under uppsikt och när och om de ska betäcka ston bestämmer vi. Det är en naturlig instinkt för hingsten att vilja betäcka, men vi stävjer detta.
En liten parrallell bara.
Jag tror inte att man kan helt avla bort instinkter, men till viss del går dem att träna bort. Instinkterna är dessutom olika djupt rotade hos olika hundar.

Skillnaden mellan hundar och katter är löjlig, varför ska jag ens behöva förklara det? Varför tror du t.ex. att ägare har strikt ansvar över sin hund, men ej över sin katt?

Vem har pratat om mördarhundar? Inte jag iallafall. Jag vet mer om de hundarna än ni, varför jag anser att de ska avlivas. Varför vänta tills något ÄNNU värre sker? För mig är det ett oönskat beteende HUR NATURLIGT det än är, eftersom jag ser tecken hos de hundarna som tyder på att de både kan, och kanske kommer, att attackera andra djur. Kanske även människor, då de har ett konstigt beteende mot dem.

Ja, det är helt okej för mig att en katt tar en mus. Men en hund ska inte ta en katt. Helt enkelt.
Hur tycker du man ska göra med sina katter om man bor på landet? Tror faktiskt att merparten har sina katter lösa på gården. Bor på egen gård och visst ska man kunna ha sina katter lösa! Eller ska de vara kopplade, tycker du? Eller inlåsta?

Dessutom är det inte många hundar som när det verkligen gäller VÅGAR attackera en katt. Min erfarenhet är att hunden måste vara ganska stryktålig och tuff i psyket för att fortsätta bita om katten river den. Exempelvis jagar min hund mer än gärna katter, men om katten vänder sig om och går till försvar...då skullle han backa på en gång!

MKT intressant. Jag håller med dig om att det nog är få som verkligen skulle attackera en katt. Du menar att hunden, om den gör det, är stryktålig och tuff i psyket. Är det önskvärt, tycker du?

Vi är alltid ute tillsammans med våra hundar, dvs släpper inte ut dem ensamma. Så de gånger de har gått till grannen har vi ropat in dem direkt, det handlar om någon/några ggr per år när deras tikar löper och vår ena hund blir som besatt.
Vi har alltså större kontroll eftersom vi direkt hämtar hunden de fåtal ggr det händer, medan grannen släpper ut sina vind för våg var och varannan dag samt att de springer lösa i timtal samt springer flera kilometer bort.

Nej, hundarna springer inte hur de vill här, förutom dessa hundar då.
Har aldrig haft någon annan lös hund på vår mark förutom denna grannes olika hundar genom åren.

Tack, en förstående människa som inte vill misstolka allt för att bråka...

Så vitt jag har kunnat se med dina inlägg håller du med om att det är hennes ansvar att ha koll på sina djur.
Stämmer. Och det gäller som sagt inte bara hundar, även hästar.

Att du tycker att hundarna ska avlivas kan jag tycka är lite dramatiskt (för tillfället). OM dom får en chans i ett annat hem,låååångt bort från er,så vore det väl bra om dom fick en ny chans?
Visst, men det känns ändå fel. Dessa hundar är redan omplacerade, hon har fått dem för att ingen annan velat ha dem. Är det rätt att de ska omplaceras igen? Jag tror inte att det är lyckliga, balanserade hundar utefter vad jag sett, och det skulle vara bäst för hundarna att somna in. Om de blev omplacerade igen är jag rädd för vad som skulle kunna hända, även om de kom till en bra ägare.

Däremot om de får stanna hos nuvarande ägare förstår jag absolut om du är orolig.
Som du nämner själv,vem vet om dom inte flyger på hästarna till sist!
Själv skulle jag varit orolig då jag har en yngre dotter med massa kompisar springandes. Jag skulle aldrig våga riskera att ha lösa hundar med en sådan utpräglad jakt instinkt runt om kring barnen lr mig.
Precis. Ägaren tycker tydligen själv att hunden är opålitlig, ändå släpper hon den lös:crazy: Tänk om vi haft småbarn här, vem vet? Tycker det är hemskt. Och nu ska vi snart få föl, vi kommer inte kunna känna oss säkra här.

OM hon får behålla hundarna och de fortsätter att springa över på DIN tomt,och ev.jaga hästar så tjaaa,med risk för att bli lynchad här på forumet så skulle jag nog lurpassa i ett träd i skogen och knäppa dom.
Nu är jag ju inte så duktig på den lagliga biten,men det kan ju absolut inte vara ok att det springer runt två lösa hundar i skogen utan uppsikt?
Det är inte lagligt, denna tiden på året får hundar ej springa lösa i skog och mark. Dessutom har man, om det springer lösa hundar på ens mark och man har lantbruksdjur, rätt att skjuta dem. Vi har dock inga vapen så det kan vi tyvärr ej göra. Men om vi så ser skymten av dem kommer vi anmäla. Hoppas dock få slippa se dem...

Hur går det? Har ni kontakt med grannen och/eller polisen? För oavsett vad som är "normalt" beteende eller ej hos hundarna, är det totalt oacceptabelt att de ränner vind för våg och tar sig in på er tomt och dödar era husdjur. Är inte ägaren fruktansvärt ledsen hon med och ska ta till åtgärder för att nåt liknande aldrig mer ska inträffa?

Vi väntar just nu på att få polisrapporten på posten, därefter ska vi kontakta vår advokat för de rent rättsliga åtgärderna. Polisen såg allvarligt på händelsen, trots att de "bara" dödat en katt.
Nej, ägaren är inte ledsen. Min far gick dit direkt efter händelsen och var förbannad. Hennes reaktion var, vad ska jag göra?
Hon blev inte ledsen, bad heller inte om ursäkt eller liknande passande beteende. Hon sa bara att hon själv tyckt den ena hunden var opålitlig och att den skulle avlivas. Det var allt....

Genom åren när vi har fått springa dit pga att hennes hingstar sprungit sönder våra hagar och jagat våra ston så har hennes reaktion varit "varför har du så bråttom?"

Det enda som biter är pengar, därför ska vi kräva skadestånd.

Vi håller hingstar under uppsikt och när och om de ska betäcka ston bestämmer vi. Det är en naturlig instinkt för hingsten att vilja betäcka, men vi stävjer detta.
En liten parrallell bara.
Jag tror inte att man kan helt avla bort instinkter, men till viss del går dem att träna bort. Instinkterna är dessutom olika djupt rotade hos olika hundar.

Kan vi träna hingsten att om han går i en hage med brunstiga ston, låta bli att betäcka dem?

Svar nej, och det är samma sak med kattdödande såsom det skedde när er katt dog.

Det är därför hingstar går i egna hagar och står i boxar, istället för att gå med brunstiga ston som inte ska betäckas. Helt enkelt för det går inte att träna bort sexdriften såpass. Däremot ska hingsten kunna gå förbi ston när den leds, ridas med ston etc. Dvs den ska vara såpass uppfostrad att den ignorerar sexdriften i de lägena.

Och det är därför man inte ska låta sin hund löpa vind för våg, utan ha den instängd eller under kontroll & uppsikt. Och naturligtvis uppfostrat den att då inte jaga katt. Men vi kan inte - på sätt som är förenliga med svensk djurskyddslag iaf - uppfostra bort en starkt jaktinstinkt såpass att hunden inte ens 'ensam ute i en hage med bytesdjur' struntar i driften.

Vem har pratat om mördarhundar? Inte jag iallafall. Jag vet mer om de hundarna än ni, varför jag anser att de ska avlivas. Varför vänta tills något ÄNNU värre sker? För mig är det ett oönskat beteende HUR NATURLIGT det än är, eftersom jag ser tecken hos de hundarna som tyder på att de både kan, och kanske kommer, att attackera andra djur. Kanske även människor, då de har ett konstigt beteende mot dem.

Nu låter det betydligt bättre. Det finns knappast någon som invänder mot det där, men nu har du också släppt att de onaturliga hundarna dödat katt.

Hur tycker du man ska göra med sina katter om man bor på landet? Tror faktiskt att merparten har sina katter lösa på gården. Bor på egen gård och visst ska man kunna ha sina katter lösa! Eller ska de vara kopplade, tycker du? Eller inlåsta?

Inget problem alls. Man kan bo granne med 34 kattätande hundar och ha sin katt lös ute på sin gård. Under förutsättning att ägarna tar sitt hundägaransvar. Då är katten fredad sålänge den inte går in på gården till någon av hundarna. Då får katten skylla sig själv.

Sen ÄR det en kalkylerad risk att släppa ut katt. Den kan bli påkörd, en hund kan slita sig/rymma (dvs rent misstag) och ta katten, räven/lon/vargen/örnen/etc kan ta katten. Så en viss risk tar man alltid. Kan man inte leva med risken OCH konsekvenserna, då får man ha katten inne och koppelrasta eller bygga voljär.

Man kommer aldrig undan risken en räv tar katten på gårdsplanen, däremot ska risken att en hund tar katten på gårdsplanen inte finnas ens med ett helt koppel kattdödande hundar i grannskapet. Eftersom ägaren ska ta sitt ansvar.

MKT intressant. Jag håller med dig om att det nog är få som verkligen skulle attackera en katt. Du menar att hunden, om den gör det, är stryktålig och tuff i psyket. Är det önskvärt, tycker du?

Attackera en katt som klöser och fräser ifrån var det. Många fler hundar skulle attackera en katt som flydde och de hann upp dem. Men som jag skrev tidigare - många men inte alla - hundar kommer av sig om katten stannar/och eller vänder.

Men ang önskvärt - JA det är ett önskvärt drag hos t ex grythundar. Det är ett önskvärt drag hos hundar som används för grävlings- och vildsvinsjakt. De måste vara tuffa och stryktåliga. En grythund allra mest.

Problemet är snarare folk som skaffar t ex grythundar, terriers mfl raser till enbart sällskap, och inte förstår vad det är för sorts hund, och vad för anlag som finns där djupt inne även om den kommer ur generationer av sällskaps och utställningshundar.

Läs på vad bullterrier är ämnad och framtagen för t ex.. Och hur en bra bulle ska vara. Bullterrier är en sådan hund som ska vara tuff och stryktålig nog att inte backa för en fräsande klösande katt. Naturligtvis innebär inte det att alla bullar dödar katter på löpande band. Men i generna finns just den där tuffheten och stryktåligheten. Och en bulle som inte vants vid katter, som inte uppfostrats att låta bli katter - skulle mycket väl kunna gå¨i fight med en fräsande katt t ex.

Dock uppfostras och handhas de flesta hundar korrekt, vilket gör att de dels lär sig att käka katt inte är okej, och deras jaktinstinkt kontrolleras. Och när man inte kan ha dem under kontroll, är de inom 'lås och bom'. Och då är det inget problem. Men släpp dem på skogen och gå därifrån och lägg upp ett guldläge med ett byte (katt/hare/vad som) och en hund med hyfsad jaktinstinkt kommer 'glömma' sin uppfostran när instinkten tar över.

För de som inte ids googla bullterrier:

Bakgrund/ändamål:
Bullterrier kan som namnet anger, räkna sina anor tillbaka till den tid då tjurhetsningar var tillåtna i England. Då de förbjöds ersattes de av hundhetsningar och för detta ändamål korsade man bulldogg med olika terrier och resultatet kallades ”bull and terrier dog”. Hundhetsningarna minskade emellertid i popularitet och rasen med dem. En uppfödare, James Hinks från Birmingham, började emellertid ett avelsarbete med ”bull and terrier dog”, som korsades med den nu utdöda old english white terrier och dalmatiner. Målsättningen var att få fram en helvit hund, som var stark, smidig och elegant. Resultatet blev vad vi i dag känner som bullterrier.

Uppförande/karaktär:
Bullterrier är hundsläktets gladiator, full av eld och mod. Rasen har ett jämnt temperament och är läraktig, envis men vänlig.

Hjälp, du går verkligen in för detta med att det är normalt att hundar dödar katter...men det där beror på vad man menar med "normalt".
Jag anser att hundar kan lära sig att inte döda katter till den grad att de inte gör det även om matte/husse inte är med.
det handlar dels om uppfostran, dels om instinkt. Det som skiljer oss är att jag anser att egenskapen att hund dödar katt ej är önskvärd TROTS att det är "naturligt".
Därför kommer vi ingen vart i diskussionen.

Kan vi träna hingsten att om han går i en hage med brunstiga ston, låta bli att betäcka dem?

Svar nej, och det är samma sak med kattdödande såsom det skedde när er katt dog.
Nej, det är inte samma sak. Eftersom en hund som är såpass aggressiv att den dödar en katt TROTS att den klöser och fräser, enligt mig, har en oönskat beteende som, tillsammans med ett i övrigt tveksamt beteende, gör att den kan angripa andra levande varelser. En hingst som betäcker ston är inte farlig i den bemärkelsen. Vad jag menade med jämförelsen var att vi kan stävja vissa beteenden, nästan allt med hundar handlar om lydnad och uppfostran. De flesta hundar, hävdar jag igen, skulle inte döda en katt även om de var ensamma med den. Och om hunden gör det får man antingen ha superkoll på den eller så bör den avlivas, för det är inget positivt beteende FÖR en sällskapshund. De har hunden som sällskap, inte för jakt osv. Dessutom kan även jakthundar förstå skillnaden mellan byte och katt, har erfarenhet av jakthundar och de har inte brytt sig om katter...

Och det är därför man inte ska låta sin hund löpa vind för våg, utan ha den instängd eller under kontroll & uppsikt. Och naturligtvis uppfostrat den att då inte jaga katt. Men vi kan inte - på sätt som är förenliga med svensk djurskyddslag iaf - uppfostra bort en starkt jaktinstinkt såpass att hunden inte ens 'ensam ute i en hage med bytesdjur' struntar i driften.
Det beror på hur hunden är och hur den är uppfostrad, men det går säkerligen.

Nu låter det betydligt bättre. Det finns knappast någon som invänder mot det där, men nu har du också släppt att de onaturliga hundarna dödat katt.
Jag tycker fortfarande inte att hundar ska döda katter även om de är ensamma. Hur naturligt det än är. För de flesta hundar skulle faktiskt inte göra det, hur förklarar du det? Är de onaturliga då? Det handlar om individer och uppfostran. En individ som smyger på katter och dödar dem är inte önskvärd enligt mig. Även om det gällde min egen hund!

Man kan bo granne med 34 kattätande hundar och ha sin katt lös ute på sin gård. Under förutsättning att ägarna tar sitt hundägaransvar. Då är katten fredad sålänge den inte går in på gården till någon av hundarna. Då får katten skylla sig själv.
Jag tycker inte katten får skylla sig själv faktiskt. Vi har MÅNGA katter som kommer hit till vår gård, särskilt i parningstider. Våra hundar bryr sig inte om dessa katter alls. Jag tycker inte man ska se hundar på det sättet du gör, att bara för att de är rovdjur så kan de ta vilket djur som helst och det djuret får isåfall skylla sig självt. Jag tycker faktiskt att hundar ska lära sig att inte döda katter, även om det kommer in främmande katter på gården.

Sen ÄR det en kalkylerad risk att släppa ut katt. Den kan bli påkörd, en hund kan slita sig/rymma (dvs rent misstag) och ta katten, räven/lon/vargen/örnen/etc kan ta katten. Så en viss risk tar man alltid. Kan man inte leva med risken OCH konsekvenserna, då får man ha katten inne och koppelrasta eller bygga voljär.
Och du var smart nu, eller? Jag är uppvuxen på landet, så du behöver knappast lära mig självklarheter gällande risktagande. De flesta som har katt på landet har nog varit med om att en katt någon gång blivit överkörd. Vi bor precis ´brevid en stor väg dessutom, och genom åren har någon enstaka blivit överkörd (vi har säkert haft uppemot 50 katter..) många försvinner dock naturligt då man har hankatter. De senaste åren har dock katterna hållt sig hemma, peppar peppar. Vi har haft 2 siameser och de gick aldrig någonstans, de var bara runt huset. Jag kan leva med risken att katten blir överkörd, men inte att den blir dödad av hund.

Man kommer aldrig undan risken en räv tar katten på gårdsplanen, däremot ska risken att en hund tar katten på gårdsplanen inte finnas ens med ett helt koppel kattdödande hundar i grannskapet. Eftersom ägaren ska ta sitt ansvar.
Att en räv tar en katt är nog mycket sällsynt, men den risken får man ta. Så där håller jag med dig.

Attackera en katt som klöser och fräser ifrån var det. Många fler hundar skulle attackera en katt som flydde och de hann upp dem. Men som jag skrev tidigare - många men inte alla - hundar kommer av sig om katten stannar/och eller vänder.
Säg den katt som INTE klöser och fräser om den blir attackerad? Är det skillnad på om hundar dödar en katt de jagat, eller en de bara smyger på?

Men ang önskvärt - JA det är ett önskvärt drag hos t ex grythundar. Det är ett önskvärt drag hos hundar som används för grävlings- och vildsvinsjakt. De måste vara tuffa och stryktåliga. En grythund allra mest.
Nu handlar det inte om grythundar, utan om sällskapshundar.

Problemet är snarare folk som skaffar t ex grythundar, terriers mfl raser till enbart sällskap, och inte förstår vad det är för sorts hund, och vad för anlag som finns där djupt inne även om den kommer ur generationer av sällskaps och utställningshundar.
Ja, det har du rätt i.

Läs på vad bullterrier är ämnad och framtagen för t ex.. Och hur en bra bulle ska vara. Bullterrier är en sådan hund som ska vara tuff och stryktålig nog att inte backa för en fräsande klösande katt.
Men snälla, sluta lek fröken, det är bara skrattretande. Jag HAR en bullterrier och har läst många böcker om rasen, så att jag ska läsa på om rasen tar jag som ett skämt. Nu handlade det om rottweilers, då vad min hund har för ras förstår jag inte vad det har med saken att göra? Att Bullterriers inte ska backa för en fräsande katt är DINA ord, har du belägg för det? Det är något du tolkar utefter vad rasen en gång avlades för. Bullterriers är ingen tuff ras alls som på det sättet, uppfostras måste de självklart göra som alla andra hundar men ett tufft psyke har de ej. De är envisa och smidiga hundar med världens humor. Så att en Bullterrier inte ska backa för en fräsande katt har du helt fel i, snacka om att hitta på... De avlades en gång för tjurhetsning, och visst kan en bulle bli farlig i fel händer precis som de flesta andra raser, men att de SKA vara tuffa och inte backa för fräsande katter är skitsnack.

Och en bulle som inte vants vid katter, som inte uppfostrats att låta bli katter - skulle mycket väl kunna gå¨i fight med en fräsande katt t ex.
Det skulle säkert kunna hända. Men det är inte önskvärt.

Men släpp dem på skogen och gå därifrån och lägg upp ett guldläge med ett byte (katt/hare/vad som) och en hund med hyfsad jaktinstinkt kommer 'glömma' sin uppfostran när instinkten tar över.
Det är här våra åsikter går isär. Jag menar att det inte alls är så självklart att hunden skulle döda katten som du vill få det att verka.

En hund som riskerar att skada ngn levande varelse skall bära munkorg. De får inte skada vilt heller om de skulle dyka på en, så att TS hade katten lös är knappast intressant.

Däremot är nog inte dessa hundar ondare än ngn annan. Rottweilern är enligt min erfarenhet en skarp hund och det var nog rent instinktivt att den/de hade ihjäl katten på det "skoningslösa" sätt som TS beskriver. Det som man skulle kunna kräva är ev att hundarna måste bära munkorg.

Din brist på kunskap när det kommer till rovdjur är skrämmande tydlig, eller så missförstår du precis allt som skrivs.

Ditt inlägg du skrev nu till mig, beskriver du själv exakt det som man försöker förklara för dig, men det verkar inte riktigt gå hem?

Dvs, det är ett ägarproblem om hunden jagar/dödar andra djur och detta går inte att i samma utsträckning att applicera lydnaden på en katt.

Men det är inte det jag vill få dig att förstå heller.

Det enda jag ber dig är att du ska (UT I FRÅN HUNDEN) förklara hur den kan se skillnad på kanin/råtta/katt ?

Det du ältar har med det strikta ägaransvaret att göra, jag frågar dig hur HUNDEN ska kunna se skillnad i stundens hetta på en katt och en råtta.

VAd är det som gör hunden onormal när den i stundens hetta dödar en katt, men inte en råtta?

Att det inte ska ske är vi alla överens om och att ägarna i detta fall brustit stort i sin tillsyns av hundarna.

Att ni tycker att det är obehagligt med sådana hundar så nära inpå har jag också full förståelse för, jag skulle inte heller trivas med att ha det så ..

Men onormalt beteende i stundens hetta kan du aldrig få det till.

Senast ändrad:

Så de gånger de har gått till grannen har vi ropat in dem direkt, det handlar om någon/några ggr per år när deras tikar löper och vår ena hund blir som besatt.

Men det måste ni ju kontrollera.
Kan ni inte träna bort det?
Och varför har ni en sådan hund lös?

Vi har alltid våra hundar lösa på gården, ska vi dock ut på promenad kopplar vi den ena, den andre behövs ej kopplas.
Hundar löper inte året runt som bekant, vilket gör att detta inte direkt är ett problem, bara att ha extra uppsikt de perioderna. Grannen har tidigare "förvarnat" oss. Vi har alltså varit ganska bra vänner med denna granne tidigare.
Att vår hund ibland gått dit och satt sig utanför deras dörr är inget farligt, vi har kommit direkt efter. Kan ha varit att man vänt sig om en stund, sen har han gått. Vi bor nära med bara en liten skogsstig mellan husen.
Eftersom våra hundar är snälla och inte tar katter eller beter sig hotfullt är det knappast något problem, det handlar om den ena hunden när hennes löper. Vi har i 99% av fallen stenkoll på våra hundar, men anser inte att det varit farligt de gånger de skett. När hon hade andra hundar kom de även hit när de löpte vilket gjorde att vi var tvungna att koppla våra hanar så fort vi komutaför dörren i flera veckor. Men eftersom det då handlade om andra hundar ansåg vi inte det vara ett problem, vi bor ju så nära
. Försöker du få det till att det är samma sak som att varje dag släppa sina hundar lösa i flera timmar, kanske hela dagar som dessutm inte är pålitiliga så har du fel.

Eftersom vi umgicks med denna person förr så har vi varit där med våra hundar flera gånger och de har inte brytt sig om deras katter, nej. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 364
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 826
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!