Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)
Hjälp, du går verkligen in för detta med att det är normalt att hundar dödar katter...men det där beror på vad man menar med "normalt".
Jag anser att hundar kan lära sig att inte döda katter till den grad att de inte gör det även om matte/husse inte är med.
det handlar dels om uppfostran, dels om instinkt. Det som skiljer oss är att jag anser att egenskapen att hund dödar katt ej är önskvärd TROTS att det är "naturligt".
Därför kommer vi ingen vart i diskussionen.
Kan vi träna hingsten att om han går i en hage med brunstiga ston, låta bli att betäcka dem?
Svar nej, och det är samma sak med kattdödande såsom det skedde när er katt dog.
Nej, det är inte samma sak. Eftersom en hund som är såpass aggressiv att den dödar en katt TROTS att den klöser och fräser, enligt mig, har en oönskat beteende som, tillsammans med ett i övrigt tveksamt beteende, gör att den kan angripa andra levande varelser. En hingst som betäcker ston är inte farlig i den bemärkelsen. Vad jag menade med jämförelsen var att vi kan stävja vissa beteenden, nästan allt med hundar handlar om lydnad och uppfostran. De flesta hundar, hävdar jag igen, skulle inte döda en katt även om de var ensamma med den. Och om hunden gör det får man antingen ha superkoll på den eller så bör den avlivas, för det är inget positivt beteende FÖR en sällskapshund. De har hunden som sällskap, inte för jakt osv. Dessutom kan även jakthundar förstå skillnaden mellan byte och katt, har erfarenhet av jakthundar och de har inte brytt sig om katter...
Och det är därför man inte ska låta sin hund löpa vind för våg, utan ha den instängd eller under kontroll & uppsikt. Och naturligtvis uppfostrat den att då inte jaga katt. Men vi kan inte - på sätt som är förenliga med svensk djurskyddslag iaf - uppfostra bort en starkt jaktinstinkt såpass att hunden inte ens 'ensam ute i en hage med bytesdjur' struntar i driften.
Det beror på hur hunden är och hur den är uppfostrad, men det går säkerligen.
Nu låter det betydligt bättre. Det finns knappast någon som invänder mot det där, men nu har du också släppt att de onaturliga hundarna dödat katt.
Jag tycker fortfarande inte att hundar ska döda katter även om de är ensamma. Hur naturligt det än är. För de flesta hundar skulle faktiskt inte göra det, hur förklarar du det? Är de onaturliga då? Det handlar om individer och uppfostran. En individ som smyger på katter och dödar dem är inte önskvärd enligt mig. Även om det gällde min egen hund!
Man kan bo granne med 34 kattätande hundar och ha sin katt lös ute på sin gård. Under förutsättning att ägarna tar sitt hundägaransvar. Då är katten fredad sålänge den inte går in på gården till någon av hundarna. Då får katten skylla sig själv.
Jag tycker inte katten får skylla sig själv faktiskt. Vi har MÅNGA katter som kommer hit till vår gård, särskilt i parningstider. Våra hundar bryr sig inte om dessa katter alls. Jag tycker inte man ska se hundar på det sättet du gör, att bara för att de är rovdjur så kan de ta vilket djur som helst och det djuret får isåfall skylla sig självt. Jag tycker faktiskt att hundar ska lära sig att inte döda katter, även om det kommer in främmande katter på gården.
Sen ÄR det en kalkylerad risk att släppa ut katt. Den kan bli påkörd, en hund kan slita sig/rymma (dvs rent misstag) och ta katten, räven/lon/vargen/örnen/etc kan ta katten. Så en viss risk tar man alltid. Kan man inte leva med risken OCH konsekvenserna, då får man ha katten inne och koppelrasta eller bygga voljär.
Och du var smart nu, eller? Jag är uppvuxen på landet, så du behöver knappast lära mig självklarheter gällande risktagande. De flesta som har katt på landet har nog varit med om att en katt någon gång blivit överkörd. Vi bor precis ´brevid en stor väg dessutom, och genom åren har någon enstaka blivit överkörd (vi har säkert haft uppemot 50 katter..) många försvinner dock naturligt då man har hankatter. De senaste åren har dock katterna hållt sig hemma, peppar peppar. Vi har haft 2 siameser och de gick aldrig någonstans, de var bara runt huset. Jag kan leva med risken att katten blir överkörd, men inte att den blir dödad av hund.
Man kommer aldrig undan risken en räv tar katten på gårdsplanen, däremot ska risken att en hund tar katten på gårdsplanen inte finnas ens med ett helt koppel kattdödande hundar i grannskapet. Eftersom ägaren ska ta sitt ansvar.
Att en räv tar en katt är nog mycket sällsynt, men den risken får man ta. Så där håller jag med dig.
Attackera en katt som klöser och fräser ifrån var det. Många fler hundar skulle attackera en katt som flydde och de hann upp dem. Men som jag skrev tidigare - många men inte alla - hundar kommer av sig om katten stannar/och eller vänder.
Säg den katt som INTE klöser och fräser om den blir attackerad? Är det skillnad på om hundar dödar en katt de jagat, eller en de bara smyger på?
Men ang önskvärt - JA det är ett önskvärt drag hos t ex grythundar. Det är ett önskvärt drag hos hundar som används för grävlings- och vildsvinsjakt. De måste vara tuffa och stryktåliga. En grythund allra mest.
Nu handlar det inte om grythundar, utan om sällskapshundar.
Problemet är snarare folk som skaffar t ex grythundar, terriers mfl raser till enbart sällskap, och inte förstår vad det är för sorts hund, och vad för anlag som finns där djupt inne även om den kommer ur generationer av sällskaps och utställningshundar.
Ja, det har du rätt i.
Läs på vad bullterrier är ämnad och framtagen för t ex.. Och hur en bra bulle ska vara. Bullterrier är en sådan hund som ska vara tuff och stryktålig nog att inte backa för en fräsande klösande katt.
Men snälla, sluta lek fröken, det är bara skrattretande. Jag HAR en bullterrier och har läst många böcker om rasen, så att jag ska läsa på om rasen tar jag som ett skämt. Nu handlade det om rottweilers, då vad min hund har för ras förstår jag inte vad det har med saken att göra? Att Bullterriers inte ska backa för en fräsande katt är DINA ord, har du belägg för det? Det är något du tolkar utefter vad rasen en gång avlades för. Bullterriers är ingen tuff ras alls som på det sättet, uppfostras måste de självklart göra som alla andra hundar men ett tufft psyke har de ej. De är envisa och smidiga hundar med världens humor. Så att en Bullterrier inte ska backa för en fräsande katt har du helt fel i, snacka om att hitta på... De avlades en gång för tjurhetsning, och visst kan en bulle bli farlig i fel händer precis som de flesta andra raser, men att de SKA vara tuffa och inte backa för fräsande katter är skitsnack.
Och en bulle som inte vants vid katter, som inte uppfostrats att låta bli katter - skulle mycket väl kunna gå¨i fight med en fräsande katt t ex.
Det skulle säkert kunna hända. Men det är inte önskvärt.
Men släpp dem på skogen och gå därifrån och lägg upp ett guldläge med ett byte (katt/hare/vad som) och en hund med hyfsad jaktinstinkt kommer 'glömma' sin uppfostran när instinkten tar över.
Det är här våra åsikter går isär. Jag menar att det inte alls är så självklart att hunden skulle döda katten som du vill få det att verka.