Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Varför har du sådan taskig attityd? Har jag gjort dig något?

Din brist på kunskap när det kommer till rovdjur är skrämmande tydlig, eller så missförstår du precis allt som skrivs.
Trevligt, trevligt. Jag har nog mer kunskap än du har, eftersom jag vuxit upp bland djur och haft både hundar, katter, kaniner, får, getter, gäss, höns, grisar, hästar. Jag tycker att du håller diskussionen på en låg nivå, du verkar inte kunna inse att vi tycker olika, och istället ska du försöka lära mig något som jag redan kan och peka finger.

Dvs, det är ett ägarproblem om hunden jagar/dödar andra djur och detta går inte att i samma utsträckning att applicera lydnaden på en katt.

Men det är inte det jag vill få dig att förstå heller.
Har jag anmält mig till en kurs där du är läraren? Jag trodde att detta var ett diskussionsforum...

Det enda jag ber dig är att du ska (UT I FRÅN HUNDEN) förklara hur den kan se skillnad på kanin/råtta/katt ?
Men allvarligt, vad är det för typ av fråga? Det är som att fråga hur hunden ser skillnad på en bebis och en hare...Bevisligen kan de se skillnad, eftersom den större delen hundar varken dödar katter eller bebisar. Bra va? Det handlar om uppfostran. Eller menar du att en hund skulle döda allt levande om den inte har matte brevid? JAG anser att en uppfostrad, välskött hund inte skulle göra det.

Det du ältar har med det strikta ägaransvaret att göra, jag frågar dig hur HUNDEN ska kunna se skillnad i stundens hetta på en katt och en råtta.
Hur kan hunden, isåfall, se skillnad på något leva i stundens hetta? Du verkar anse att hundar är vandrande monster, inte jag...

VAd är det som gör hunden onormal när den i stundens hetta dödar en katt, men inte en råtta?
Har du hakat upp dig på ett ord, är det det? Föredrar du oönskat beteende? Onormal är bara ett ord, men det kan appliceras eftersom NORMEN är att hundar inte dödar katter. De flesta hundar lär sig att inte göra det, och har inte en sådan utpräglad jaktinstinkt att de både vill OCH gör det. Vem vill ha en sådan hund bland småbarn och andra djur?? Så fort man vänder ryggen till så kniper den allt som rör sig? Nej, så ska hundar inte vara.

Att det inte ska ske är vi alla överens om och att ägarna i detta fall brustit stort i sin tillsyns av hundarna.Att ni tycker att det är obehagligt med sådana hundar så nära inpå har jag också full förståelse för, jag skulle inte heller trivas med att ha det så ..
Vad menar du här med "sådana hundar" om du ändå menar att det är ett normalt beteende som de har?

Men onormalt beteende i stundens hetta kan du aldrig få det till.
Men stundens hetta och stundens hetta...hundar ska inte smyga på och attackera katter, punkt slut. Är det bara katter som det är OK att de dödar i stundens hetta? Du skriver både att det inte är acceptabelt, men ändå att det är normalt. Jag anser att det inte är normalt för hundar att döda katter. Våra åsikter går isär där, eftersom jag anser att hundar inte dödar katter på löpande band. Att de är rovdjur är en sak, men vi har dem som sällskapsdjur och då ska de inte döda andra husdjur.

Vad jag tycker är lite skrämmande är att så få inser att en rädd hund är en farlig hund. Eftersom de är rädda för oss anser jag att steget inte är långt till att de kan bli farliga, särskilt då de kan komma nära men inte hälsar, bara stryker omkring en och stirrar på en. Att de nu smygit på vår katt och dödat den trots att han skrek och fräste och med all säkerhet klöste på vår mark menar jag att steget inte är långt till fler byten, eller byten av annan sort. Det är inga pålitliga hundar, även om de är rovdjur som "bara" tagit ett byte.

Ja, tydligen. Och det är jag säker på att jag inte är ensam om.

Jag tycker det är precis tvärtom, att det är du som har taskig attityd.

Kallar andra för lärare och översittare trots att detta är ett diskussionsforum där man ska diskutera!

Du har en allmänt tråkig diskussionsattityd och ser ner på andra användares inlägg och tycker att du kan allt och vi andra kan inget ( bara för att åsikterna skiljer sig så som det kan göra på ett diskussionforum )

Vad menar du här med "sådana hundar" om du ändå menar att det är ett normalt beteende som de har?

Sådana hundar som har ägare som inte håller koll & uppsikt över sina hundar!

Jag vet inte om det är för att diskussion förs i skrift som gör att denna diskussion spårar ur..

Senast ändrad:

Att vår hund ibland gått dit och satt sig utanför deras dörr är inget farligt,...
......
Eftersom våra hundar är snälla och inte tar katter eller beter sig hotfullt är det knappast något problem, det handlar om den ena hunden när hennes löper. Vi har i 99% av fallen stenkoll på våra hundar, men anser inte att det varit farligt de gånger de skett.
Det är vad ni tycker ja.
Men det är definitivt INTE lagligt.

Nu så luktar det mera grannfejd än hundproblem om hela historien.

Försöker du få det till att det är samma sak som att varje dag släppa sina hundar lösa i flera timmar, kanske hela dagar som dessutm inte är pålitiliga så har du fel.
Inte samma sak.
Men inte heller lagligt.

Och dessutom en signal om att ni inte tycker att lösa hundar är så farligt.
Man får ofta den behandling av omgivningen som man signalerar att man accepterar.
Och genom att själva ha lös hund som springer hem till denne granne så signalerar ni att det är okej att hundar springer lösa mellan era hus.

Svar till dig för hela ditt beteende i tråden.

Varför fortsätter du att skriva?
Tydligen anser du att alla förutom dig är totalt debila o okunniga som dessutom har 0 koll på katter o hundars etiologi o beteenden.

Alla är idioter utom du, alltså måste alla andra ha fel o du har rätt, nåja din syster oxå.

Jag håller med om att det mer o mer liknar en grannfejd, först umgicks ni, o nu anser du att hon är en psykopat.
Som bevis för att dina hundar inte tar katter så hänvisar du till att dom struntade i katterna när hundarna var på friarstråt, när detta påpekas så ändrar du historien, vilket du gjort gång på gång genom hela tråden.
Precis som din syster(?), är ni verkligen två olika personer?

Det är inga fel på mina rovdjurskunskaper, har haft både hund och katt i snart 26 år så jag vet nog en hel del.
Och jag vet såpass mycket att en hund inte ska döda katter, det är inte acceptabelt. Varför jag anser att just dessa ska avlivas har jag redan förklarat.

Tyvärr är det inte antalet år man har djur som gör att man berikar sitt kunskapsförråd om dem. Det handlar om viljan att lära.

Jag vet folk som haft djur av diverse sorter i hundra år som inte kan ett skvatt. Din rovdjurskunskap är inte så stor. I ena stunden tjafsar du om uppfostran, i andra säger du att hundar överlag inte är normala om dom jagar just katter.

O frågan är när man skall börja räkna erfarenhet?
TS har tydligen snart 26 års erfarenhet, ändå är det pappan som går över till grannen.
Djurerfarenhet börjar man knappeligen snappa upp i livmodern eller under sina första levnadsår.

Jag anser faktiskt att både katter och hundar ska vara kopplade eller under kontroll. Sen skiter jag fullständigt i om man inte kan ha katter lös för att dom inte kommer på inkallning, då får man inhägna tomten. Tyvärr är inte lagen så.

Katten är ett rovdjur och kan vara ett bytesdjur för hund, björn, järv och liknande.

Hunden är också ett rovdjur men kan vara ett bytesdjur för björn, järv och örn tex.

Det går inte att uppfostra en hund till att inte vilja ta katter, däremot går det att uppfostra en hund till att inte ta katter. Det är två olika saker. Har hunden instinkten till att döda ja då gör den det om den får chansen, kanske inte om matte och husse står bredvid men är den ensam, mums en lyxmåltid på 4 ben.
Så är min hund, ja han har jagat katter, Nej han har inte dödat en katt. Ja han skulle döda en katt om han fick chansen. Tycker du att min hund ska avlivas pga det?

Det enda som har brustit i er situation är ÄGARENS ansvar, det är inget fel på hundarnas mentalitet eller liknande, det är rovdjur och det är så dom är. Sen att vissa hundar har mer eller mindre jaktinstinkter hör inte hit just nu.

Ni säger att eran hund brukar rymma till grannen men ni hämtar den fort. Med din syn på saken är det inte erat fel att hunden drar dit utan det är HUNDENS fel att den inte håller sig på rätt gård.

Nej jag förstår inte alls ditt resonemang och kommer mest troligt aldrig göra, jag har försökt men misslyckats. Är du ute efter en tråd där folk ska tycka illa om hundarna och kunna sätta sig in i eran situation föreslår jag att du startar en tråd på katt istället.

Sedan när är Rottweiler en sällskapsras?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 364
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 826
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka