Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Sant, jag har själv haft hamster och hade varit lagom lycklig över att en katt åt opp min hamster. Men ingen katt skulle få stämpeln "galen" för att äta en hamster då de är något alla katter gör, idag, inne- som utekatter. Äter smådjur alltså.

Men hundar får mat genom vår hand, behöver inte (och i de flesta fall, gör inte) jaga och döda. Men när de gör de är det klart att de upprör och skrämmer. Så "ska" de inte göra och "brukar" inte bete sig på detta sättet. Det är inte synen vi idag har på våra hundar, som galna mördarmaskiner.

Fast en katt som får mat av människohand behöver inte jaga smådjur. Ändå gör de det om de får chansen. Vad är skillnaden?

Jag tycker dessutom att ni verkar ganska så både blodtörstiga och hämdlystna i er familj med tanke på hur mycket ni skriker "Död åt hundarna".

Vem hade inte blivit arg och ledsen!? Och om de nu gjort samma sak ett antal gånger förstår jag helt att familjen är trött på detta!

Hm, var ska jag börja. Matar man inte i regel tamkatter med? Jag ser ingen större skillnad i det fallet.

Många här har jakthundar och jag tror inte de skulle hålla med dig om den syn du personligen har på hundar.

Det är klart man gör, men ändå släpar katter in både ormar, fåglar och möss.

Fast en katt som får mat av människohand behöver inte jaga smådjur. Ändå gör de det om de får chansen. Vad är skillnaden?

Nu förstår jag inte alls vad ni pratar om längre...

Vad är skillnaden på vad? Har jag sagt ett uns om hur man ska göra med hundarna?

ingen katt skulle få stämpeln "galen" för att äta en hamster då de är något alla katter gör, idag, inne- som utekatter. Äter smådjur alltså.

Varför är det då ok att sätta mördarstämpel på hundar som följer sin instinkt, när det är helt ok för katter att följa sina??

Men hundar får mat genom vår hand, behöver inte (och i de flesta fall, gör inte) jaga och döda.

Likaså får de flesta katter mat från människan och behöver således inte jaga för att överleva. Ingen skillnad på det alltså.

Nu förstår jag inte alls vad ni pratar om längre...

Vad är skillnaden på vad? Har jag sagt ett uns om hur man ska göra med hundarna?

Du skrev att katter tar smådjur. sen skrev du 'Men hundar får mat genom vår hand, behöver inte...'

Dvs, av någon anledning, iom ditt men och att du inte tog upp att katter får mat av människohand och inte behöver jaga, såg du en skillnad där, och jag begriper den inte?

Sant, jag har själv haft hamster och hade varit lagom lycklig över att en katt åt opp min hamster. Men ingen katt skulle få stämpeln "galen" för att äta en hamster då de är något alla katter gör, idag, inne- som utekatter. Äter smådjur alltså.

Men hundar får mat genom vår hand, behöver inte (och i de flesta fall, gör inte) jaga och döda. Men när de gör de är det klart att de upprör och skrämmer. Så "ska" de inte göra och "brukar" inte bete sig på detta sättet. Det är inte synen vi idag har på våra hundar, som galna mördarmaskiner.

Mina tamkatter får mat och husrum men plockar ändå fåglar och möss.

Varför är det då ok att sätta mördarstämpel på hundar som följer sin instinkt, när det är helt ok för katter att följa sina??

Det har jag inte gjort någonstans. Men jag förstår TS reaktion, det är allt. Klart man blir skärrad/rädd när man ser något sånt och låter känslorna styra! Jag tror ni har missuppfattat/lagt ord i munnen på mig, för jag har inte sagt ett ord om hur eller vad hundarna i detta fall är.

Likaså får de flesta katter mat från människan och behöver således inte jaga för att överleva. Ingen skillnad på det alltså.

Men fortfarande så släpar de in bytesdjur. Därför att de ligger i deras natur, likaså ligger de i hundars natur att döda för att överleva, I get that. När chansen till mat ges så tar de den, I get that too.

Du skrev att katter tar smådjur. sen skrev du 'Men hundar får mat genom vår hand, behöver inte...'

Dvs, av någon anledning, iom ditt men och att du inte tog upp att katter får mat av människohand och inte behöver jaga, såg du en skillnad där, och jag begriper den inte?

Okej, fel formulerat från min sida. :bow:

Ska jakthundar döda sitt byte ?

Inte i Sverige.

Men det går inte att särskilja jaktinstinkt från resten, jaktinstinkt är just en instinkt, och det är också att döda bytet om man hinner ikapp det och/eller får tag i det.

De flesta hundraser idag kan dock inte rent kapacitetsmässigt komma ikapp en hare t ex, vilket gör att man kan jaga hund med hare ändå, hunden skrämmer upp haren.

Men som sagt, jaktinstinkt och döda bytet-instinkt är inte så lätta att separera. Det är som inget dressyrmoment att lära dem jaktinstinkt, utan det finns där och är ett arv från det vilda.

All kamplek med trasor etc är btw ursprungligen den där döda byte instinkten, och inte släppa bytet. En hund som skakar sitt rep/kamptrasa/leksak utför en instinktiv handling för att - döda byte. En hund som griper nämnda sak och drar emot - samma grundinstinkt.

Ska vi ta bort hela risken att hund dödar byte om ägaren klantar sig kommer vi missa en lång rad av de egenskaper hundägare gillar hos sina hundar. T ex att de leker efter bollar, att de vill ha dragkamp med husse/matte, att de leker med leksaker över huvud taget osv.

Nej, men ska en stövare t ex döda haren om den får tag i den menar du ? Är det en bra jakthúnd ? Ska gråhunden försöka döda älgen själv, eller ska den driva den mot jaktlaget?
Eftersom jag svarade på inlägget om ifall alla jakthundar skulle avlivas, så undrar jag såklart om det är normalt att alla jakthundar själva dödar sitt byte .
Mina hundar kan kampa med "trasor" men inte är dom ute o dödar katter för det även om dom alltid är lösa o en o annan katt kan komma fram.
Skulle jag ha lösa rottisar/hundar omkring mig som dödar katter , så nog skulle jag se till att dom antingen blev omplacerade eller avlivade.

Nej, men ska en stövare t ex döda haren om den får tag i den menar du ? Är det en bra jakthúnd ? Ska gråhunden försöka döda älgen själv, eller ska den driva den mot jaktlaget?
Eftersom jag svarade på inlägget om ifall alla jakthundar skulle avlivas, så undrar jag såklart om det är normalt att alla jakthundar själva dödar sitt byte .
Mina hundar kan kampa med "trasor" men inte är dom ute o dödar katter för det även om dom alltid är lösa o en o annan katt kan komma fram.
Skulle jag ha lösa rottisar/hundar omkring mig som dödar katter , så nog skulle jag se till att dom antingen blev omplacerade eller avlivade.

Eftersom jakt med fällande hund är förbjudet i Sverige, så nej det är inte önskvärt. Men de flesta jakthundar skulle döda t ex en hare om de fick möjlighet, ställande älghundar osv ställer ju bytet, men t ex en hare är svårställd.

Men utan lusten att döda, skulle så otroligt mkt annat försvinna. Så att tycka att den är fel blir helt skevt.

Däremot måste man som ägare, oavsett om det är i skogen under jakt, eller om det är en glad hobbyhund, se till att hunden inte får möjlighet att leva ut instinkten att döda (annat än möjligen på råttor och möss då, något de flesta djurägare tycker det är BRA att hunden dödar..)

Hund som har lust och/eller kapacitet att döda bytesdjur ska hållas under sådan uppsikt och kontroll att den inte få möjlighet helt enkelt. Men det är inget fel på hunden att/om den vill döda byte/dödar bytet.

En av mina jyckar genom åren knep både våran tupp och uppflygande ripor i skogen om tillfälle gavs ( vilket under hela hundens livstid hände 3 ggr) och det var inga mentala fel på den hunden.

En otroligt social, stabil, pålitlig och trevlig hund med mkt hög jaktinstinkt. Duktig var den dessutom i jakten :laugh:

Foxhounds ska/skulle jaga ifatt räven och slita den i stycken. Det finns säkert fler exempel, men oftast ska en jakthund överlåta själva dödandet till den tvåbenta flockmedlemmen.

De här två hundarna beter sig helt normalt för hundar som får driva lösa. Den stora boven i dramat är ju hundägaren som inte har koll på dem. Och en annan sak, om nu de här två hundarna blir omhändertagna/avlivade, vad händer sen? Inget hindrar ju hundägaren från att skaffa nya hundar som hon låter löpa vind för våg. Jag menar inte att inget ska göras åt dessa hundarna, bara att problemet är inte löst på sikt.

Det är skillnad på hundar och katter.

:crazy:

Tala om det för ett barn som blivit vittne till hur en katt tämligen lekt livet ur barnets hamster och sedan ätit upp den.

Det är ju precis det ni faktiskt själva just upplevt, skrämmande att du inte kan se den exakta likheten.

Som att eran sorg på någotsätt är större än någon som minst sin hamster i klorna på en katt :confused:

Jag förstår att ni är helt förstörda, ledsna och chockade, men allvarligt någon hejd får det väl vara på alla dumheter ..

Men om en fågelhund t ex kampar med den döda fågeln den hämtar, då lär det inte vara nåt ämne för just den jakten.
Men det verkar som att era hundar är det normalt att döda andra djur så får det väl vara så då.

Gnist...vilka otroliga fantastiska hundar du har,en stor eloge till dig :bow:

>Mina hundar dödar inga andra djur och jag är glad för det istället :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 368
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 827
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023