Vår siames dödad av rottweilers (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vår siames dödad av rottweilers (långt)

mentalbeskrivning.
Jag menar att en hund som dödar en katt på annans mark inte behöver vara ett defekt exemplar. Om man inte vill avliva alla hundar med någon som helst jaktinstinkt.

Nja. Jag tycker då inte att det beteende jag bevittnade är något önskvärt. Om vi lägger åt sidan att det är olagligt att ha hundar lösa i skogen denna tiden på året då de kan döda vilda djur, så anser jag att det är fel beteende hos en hund att gå till attack mot en katt och slita sönder den.
Vad jag vet är inte rottweilers jakthundar, utan snarare vall/brukshundar. Dessutom anser jag ett en tamhund inte ska ha de tendenserna. Att slita sönder och äta upp katter som att de vore lejon på stäppen är inte något bra beteende. Detta är dessutom omplaceringshundar, och med tanke på deras opålitliga beteende är dessa hundar inget att spara på. Om de dödar katter, vem säger att de inte kan döda andra djur eller ge sig på människor? Steget är inte särskilt långt. Rädda hundar är farliga.

Jag har läst din systers tråd om detta, som nu är raderad.
Jag beklagar Verkligen det som hänt eran katt, sånt här "ska" inte behöva hända.

Men jag reagerade på detta;

Nja. Jag tycker då inte att det beteende jag bevittnade är något önskvärt. så anser jag att det är fel beteende hos en hund att gå till attack mot en katt och slita sönder den.
Dessutom anser jag ett en tamhund inte ska ha de tendenserna.

Många har redan förklarat att det är hundens Naturliga instinkter, hunden är trots allt ett rovdjur med jaktinstinkt.

Jag kan säga att min i övrigt lydiga och väluppfostrade 2 åriga Schäferhane har en Enormt stor jakt i sig.
Jag hade inte alls höjt ögonbrynen om han nu skulle jaga ifatt en katt och döda den (notera att vi har en egen katt här hemma), eller något annat vilt. Han skulle få fortsätta leva.
Däremot hade jag själv gett mig själv en rejäl känga som tillåtit det att ske.

Kom igen, du förstår säkert skillnaden...

En katt är knappast farlig för allmänheten, visst de dödar möss och fåglar i naturen, men går inte att jämföra med en stor hund som faktiskt kan döda människor och djur.

Skulle du känna dig trygg med vetskapen att din grannes lösa hundar dödat din katt, när du samtidigt vet om att hundarna beter sig oönskvärt redan tidigare och att du varit på din vakt mot dem redan innan? Om en hund är rädd och blivit illa behandlad av människor är det lätt hänt att den, om den t.ex. blir överraskad av en människa, går till angrepp.

Jag har haft hund i 25 år, så jag vet att hundar är rovdjur och att de har instinkter.
Men vad jag menar är att tamhundar inte brukar agera ut dessa instinkter eftersom de lärt sig vad som är ok och inte. Vi har haft schäferhundar OCH flertalet katter som varit utomhus tillsammans utan några som helst problem. Betyder det att våra hundar inte har några instinkter? Nej, det betyder att de är uppfostrade och helt enkelt inte ser katter som ett byte.
Nu har vi en collie och en engelsk bullterrier. Bullterriern tycker att katterna är roliga och kan jaga dem ibland, men vi säger till honom och han är nu kompis med katterna, som kan leka tillsammans.:)

Denna granne har själv katter (om nu inte hundarna ätit upp dem) så hundarna är vana vid katter. Dock verkar det som att de ser våra katter som byten, och jag är rädd för att de ska ta resten av katterna och försöka sig på fölet när det kommer. Som sagt så har dessa hundar försökt bita hästar tidigare.

Jag tror det är Du som inte förstår skillnaden. Människor och katter är lite olika. om Hunden hade dödat ett gäng människor skulle jag se annorlunda på det. Att du drar slutsatsen att hundarna kommer döda hästar och människor här näst är inte helt riktigt.

Men att katter dödar ekorrar och hamstrar, varför är det annorlunda?

om din katt hade dödat mina tamråttor, hade du avlivat den?

Jo tack, att katter och människor inte är samma sak vet jag nog;)

Vad tycker du ska göras med en hund som dödar katter? Inget, för att det är naturligt?

Att försöka jämföra med att en katt skulle döda en tamråtta går inte, eftersom katter och hundar inte är jämförbara i aspekter av lydnad osv. Det är inte lag på att ha katter kopplade t.ex...

Jag har haft hund i 25 år, så jag vet att hundar är rovdjur och att de har instinkter.
Men vad jag menar är att tamhundar inte brukar agera ut dessa instinkter eftersom de lärt sig vad som är ok och inte. Vi har haft schäferhundar OCH flertalet katter som varit utomhus tillsammans utan några som helst problem. Betyder det att våra hundar inte har några instinkter? Nej, det betyder att de är uppfostrade och helt enkelt inte ser katter som ett byte.
Nu har vi en collie och en engelsk bullterrier. Bullterriern tycker att katterna är roliga och kan jaga dem ibland, men vi säger till honom och han är nu kompis med katterna, som kan leka tillsammans.:)

Denna granne har själv katter (om nu inte hundarna ätit upp dem) så hundarna är vana vid katter. Dock verkar det som att de ser våra katter som byten, och jag är rädd för att de ska ta resten av katterna och försöka sig på fölet när det kommer. Som sagt så har dessa hundar försökt bita hästar tidigare.

Men nu måste du förstå att det är skillnad att uppfostra en hund att inte jaga katt/kanin/whatever och att det ändå kan ligga naturligt rotat i det.
Enda anledningen till att dina/era hundar inte jagat djur är för att n inte har tillåtit dem. Kan du svära på att dom låtit bli katter om dom kommit lösa och aldrig träffat en katt förr samt inte är dresserade?

Det är inte lag på att ha katter kopplade t.ex...

Det är inte lag på att ha hundar kopplade heller, om möjligen i vissa områden/kommuner. Men inte allmänt nej.

Vad man gör med en hund som dödat katt? Tja..Skickar ägaren på dressyrkurs?

Jag tycker inte att mina slutsatser är oriktiga.

En hund som blivit omplacerad har blivit det av en orsak. Jag vet inte den exakta orsaken. Vad jag baserar mina åsikter på är hundarnas beteende. Hundarna kommer aldrig fram om du ser dem, de brukar tvärtom springa sin väg som vilda djur. De är inte glada och viftar på svansen, utan står helt still och stirrar. De är rädda. Varför de är rädda, vet jag ej. Vad jag däremot vet är att de är rädda för människor (förutom sin ägare) och att rädsla är det farligaste hos en hund, eftersom rädsla kan leda till aggression vilket jag även sett hos dessa hundar.

Eftersom jag även sett en av dessa hundar försöka gå till angrepp mot min häst och ägarens hästar anser jag inte att det är konstigt att vara rädd för att de skulle angripa ett föl. Tycker du?

Att försöka jämföra med att en katt skulle döda en tamråtta går inte,

Så om grannens katt tar sig in i hönsgården eller in till kaninerna/tamråttorna och biter ihjäl något av djuren så är det ok för dig?

Rena rama mördarkatter som gör så och de borde skjutas allihopa :cool:

Obs ironin här ovan

Beteendet hos dessa hundar mot människor och djur samt att de nu dessutom dödat vår katt samt säkerligen andra djur gör att jag anser att de bör avlivas.
Måste man vänta tills en människa blir skadad? Vart går gränsen?

Dessa hundar är vana vid katter, ägaren har flera stycken. Vad mina hundar skulle göra om de inte var dresserade eller ej vana vid katter kan jag omöjligt svara på, men jag skulle aldrig vilja ha en hund som dödar katter.

Jo, denna tid på året är det förbjudet att ha hundar lösa i skog och mark.

Hehehe men du skriver ju själv;
Bullterriern tycker att katterna är roliga och kan jaga dem ibland, men vi säger till honom
Alltså hade eran Bulla lätt kunnat fortsätta att jaga era katter, oavsett om den är ute efter att döda dom eller ej, om ni inte hade gått in och brutit det beteendet.

Du borde då också veta med din 25 åriga erfarenhet att det är ägarens ansvar Och skyldighet att se till att ens hund inte drar iväg efter andra djur.

Mina hundar lever gott med varann, jag har även haft råttor och marsvin som gått lösa här hemma och krypt på och under hundarna, utan att hundarna skadat dem.

Men jag vet ändå att ffa min 2 åriga hane gäääääärna och utan en närmare eftertanke velat sätta efter katterna utomhus som sticker rätt framför honom.
Detta Trots att han är van med katt(/övriga smådjur) och "borde veta bättre".
Hade jag då inte Nej:at honom utan låtit honom löpa så hade det varit adjöss och good bye kisse-missen.
Hundar ser oftast skillnad på Sin egna flock och utomstående, och agerar oftast utefter det.

Jag anser inte att er grannes hundar bör avlivas pga "mordet" på eran katt. Utan att det är ägaren som ska stå till svars som brustit i sin tillsyn över hundarna.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 366
Senast: Liran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 826
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 452
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka