VÅR NY FAMILJEMEDLEM *bildtråd*

Sv: VÅR NY FAMILJEMEDLEM *bildtråd*

De fäller väl inte så mycket mindre än en vanlig katt. Speciellt inte vid byte av päls vid vår och höst. :smirk: *pust* Annars har i alla fall inte Jag märkt nån skillnad. Men jag menar, min är ju innekatt och går endast ut i sele när det är varmt och skönt ute. Sen har jag ju inte haft nån annan innekatt än birma.

supersöööt :D

fast det blir väl en del pysslande med att borsta pälsen och hålla henne ren :)

bra att ni letar kompis åt henne :bow:

Fast det där är faktiskt inte så jobbigt som det kan verka. Pälsvården på en Birma är pinsamt enkel. Jag borstar min nån gång ibland och mest bara för att han tycker att det är skönt. Det blir aldrig tovor. Ibland badar jag honom men det behövs ju egentligen inte.

näe, jag skulle inte se det som jobbigt heller.. vi brukade borsta vår gammla huskatt även fast hon var korthårig och fin i pälsen.. men hon tyckte det var så mysigt..

det är ju en del i närheten till kissen :D

Du verkar insatt i rasen, en *dum* fråga...vet någon vad skillnaden blir jämfört med en *vanlig* katt då rasen har dåligt med underull?? Fäller den mindre eller finns det ingen skillnad (förutom att den då är väderkänslig)???
:)

Grattis till nytillskottet!

Tror inte en birma är mer väderkänslig än nån annan katt, men vad betyder väderkänslig egentligen? Inomhus spelar nog inte pälsen särskilt stor roll, och ska man nödvändigtvis ha en katt som utekatt så är ingen långhårig ras att rekommendera.

Att katten har mindre underull betyder bara att den har mer lättskött päls och får mindre tovor! Jämfört med exempelvis persern, som har massor av underull. Sen så varierar pälskvaliteten massor på alla individer. Det finns säkerligen även birmor med dålig pälskvalitet (mycket ull) som lättare får tovor.

/Erica

Jamen, vilken liten söting! Skulle nästan kunna äta upp den.
Vackra ögon har den också. :love::love:

Grattis till nytillskottet!

Tror inte en birma är mer väderkänslig än nån annan katt, men vad betyder väderkänslig egentligen? Inomhus spelar nog inte pälsen särskilt stor roll, och ska man nödvändigtvis ha en katt som utekatt så är ingen långhårig ras att rekommendera.

Att katten har mindre underull betyder bara att den har mer lättskött päls och får mindre tovor! Jämfört med exempelvis persern, som har massor av underull. Sen så varierar pälskvaliteten massor på alla individer. Det finns säkerligen även birmor med dålig pälskvalitet (mycket ull) som lättare får tovor.

/Erica

Tack för gratulationen och tack för tipsen..:bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 112
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar