Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!

D

daffeny

Hej , är ny på det här med bukefalos och forum, men vill bara göra er vaksamma på att man mpåste va berdedd på det mesta när amn säljer en triangelmärkt häst.

Detta har drabbat mig, hade nämligen en tävlingshäst i 6 år som jag tävlade hoppning med, varav sista året stod han helt still från ridning pga skada efter att varit utlånad under min graviditet, han hade dubbelsidig kotledsinflammation som i grunden kom från att han hade sammanväxta tornutskott i ryggen, med rätt ridning så var det aldrig nåt problem, utan det kom när jag lånade ut honom som kotledsinflammationen kom, och det är tyvärr sånt som kan hända vid ryttarbyte.

Efter ett års behandlig i kotorna en massa gånger, så blev han utdömd, men det var en jätteglad och fortfarande väldigt positiv häst, så jag beslöt att triangelmärka honom. Och så blev det, jag sålde honom sen som sällskapshäst och ev. lättere promenader i skogen om han nu ville det.

Nu fyra år senare, sitter jag och läser en medlemstidning som går ut till alla som är medlem i någon ridklubb (säger inte vilken tidning), och ser då min häst gå som turridningshäst. I artikeln är turen på 6 timmar med vissa uppehåll, ocg det står att "min" häst efter tre timmar var öm i ryggen och ficka avbryta turen och åka transport hem.

Jag blev jätteledsen och undrar nu hur ni hade reagerat och gått till väga, jag kan tänka mej att köpa tillbaka honom, men är inte så säker på att den nuvarande ägaren är intresserad.

Sv: Var noga när du säljer triangelmärkt häst!!

oh fy vad elakt att använda en sån häst till turriding..vissa människor har ju inget hjärta..

Om jag va du så skulle jag köpa tillbaka honom! Om inte annat kan du ju sälja honom vidare själv till ngn mer pålitlig person..

Lycka till!!

usch :(

tyvärr är det väl detta som är risken när man säljer en promenad häst... att den utnyttjad mer än den klarar... så därför skulle jag aldig sälja en häst som promenadhäst (hellre behåller jag den) om jag inte var helt säker på att h*n skulle få det bra...

tycker det låter jätte bra om du kan köpa tillbaka honom... o försöka ge honom ett liv som han klarar av med sina "skador"

lycka till :banana: o föresten välkommen till buke!!!

Jag ska försöka köpa tillbka honom, me´n risken är väl att dom inte vill sälja, såg att priset var runt 750:- för turridningen, så han drar väl in en massa pengar tyvärr, men jag har varit i kontakt med försäkringsbolag och veterinären som dömde ut honom, och de anser att det är en viss form av djurplågeri, så i morgon har jag nog ny info om läget.

:( Usch, jobbig situation, hoppas allt går väl!

Om jag inte kommer ihåg helt fel så får man inte använda en triangelmärkt häst i komersiell verksamhet. Kolla upp med försäkringsbolaget som du hade när han blev T-märkt. Kan ju vara en hjälp att ha som påtryckning om de inte vill sälja.

Sedan om de som har turridningen bara är intresserade av pengar så borde en häst som inte klarar hela turen utan måste avbryta och dessutom transporteras där ifrån inte vara intressant att ha kvar. Då är chansen att du får köpa honom nog ganska stor för deras andra alternativ lär nog vara slakt annars.

Din tråd stärker ju bara min åsikt ytterligare vad beträffar T-märkta hästar, nu är inte detta personligt riktat till dig så ta inte illa upp.
Om man ska T-märka en häst, tycker jag personligen att man ska kunna erbjuda hästen ett fortsatt liv för egen del och inte sälja den vidare. Tyvärr är det så att just dessa hästar blir enormt lidandes på att de säljs vidare, i slutändan vet ingen varför hästen en gång blev T-märkt och den brukas långt vida över sin kapacitet. Detta ger ju problem i de gamla skadorna, din tråd är bara för mig ett ytterligare bevis på att en sådan häst istället borde ha avlivats. Javisst låter det grymt, men ännu grymmare är det när hästen måste slita för sin brödföda trots att den inte har kapacitet för det. Det är grymt.:crazy:

När det gäller valacker håller jag med dig.

När det gäller ston (eller ev. avelshingst) kommer saken i ett annat läge tycker jag. Ston har ju en alternativ karriär i aveln och ofta om ett sto säljs som avlesto så är det det den används till. Dessutom drar sig de flesta för att sätta igång ett sto som stått i avel ett par år så där minskar också risken för att hästen felanvänds. (Nu menar jag naturligtvis inte att man ska avla på hästar som har fel som nedärvs.)

Hej Boj

Jag håller faktiskt med dej, jag borde haft kvar honom eller låtit ta bort honom, jag fickt faktiskt tag på tjejen jag sålde honom till igår, och ifrågasatte varfor hon sålt till turridning, men man lär sig visst nåt nytt hela tiden, en del människor bryr sig inte, tyvärr. Jag ska i alla fall aldrig mer triangelmärka nån häst.

Måste bara säga att triangelhästar kan få fina hem även om det inte passade den förra ägaren som kanske ville använda hästen i tex tävling. Som tagits upp tidigare kan stonm användas i avel. valacker kan bli fian promenad hästar. många är intresserade av fina ridhästar att rida lite fint på. Många triangelhästar klarar ju lättare motionsridning och kan må mycket gott.
Felet är när dom hamnar i fel händer, men det är långt ifrån alla triangelmärkta hästar som hamnar fel.

Att hon ska köpa tillbaka hästen om hon är intresserad är fint, men alla har ju inte möjlighet att köpa tillbaks eller behålla sin triangelmärkta häst då man kanske vill ha en häst att rida fullt ut med och tävla. Man kanske inte har råd att hålla flera hästar.

Att veta att hästen får ett gott hem är allas önskan som säljer häst, men tyvärr kan det bli fel hur mycket man än försöker hitta rätt hem till sin vän.
*egna erfarenheter....

Fördelen med en triangelmärkt häst är just dock att den är märkt, och du kan nu göra som du fått tips om att vända dig till försäkringsbolag mm, och kontrollera deras rätt att använda den i verksamheten. För en triangelmärkning är ju uppenbar för alla.

Lycka till

Jag delar också din uppfattning, Boj. OM man har möjlighet att själv behålla hästen och tycker att triangelmärkning kan vara ett bra alternativ för hästen - fine.

Men det är alltid en risk att sälja en häst med "defekter", alla tar inte hänsyn till skavankerna, andra får inte ens reda på hästens förutsättningar.

Döda hästar lider inte, som en veterinär så vist mumlade till mig en gång...

*kl* + trådkapning

Jag måste få fråga er som kanske vet om detta med t-märkning.

Kolla runt på salu annonser mest för skojs skull. Hittar flera annonser med t-märkta hästar. Men en annons som jag reagerade på stod det så här i: T-märkt för travet men passar utmärkt att tävla lättare hopp och dressyrklasser i.

Men om hästen är t-märkt får man väl inte tävla alls? Har även sett andra annonser där hästen är t-märkt för hoppning kan kan tävlas upp till msv b i dressyr.

Eller t-märkt för svårare klasser i hoppning kan tävlas på klubbnivå.

Är det jag som missuppfattat detta med t-märkning?

Hur skiljer du på ärftliga fel o dålig hållbarhet? Vad vet du om ärftlighet när det käller hållbarhet i tex kotleder?
PL

Såhär står det på Ridsportförbundets sida ang. triangelmärkta hästar:
Lägg märke till den sista raden!!!

"En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form."

Förutsätter ju förstås att hästen då inte har några avelsdefekter som den T-märks för, samt att både sto och hingst faktiskt pallar med den uppgift de förväntas klara av genom avel.

Måste bara säga att triangelhästar kan få fina hem även om det inte passade den förra ägaren som kanske ville använda hästen i tex tävling.

Pratar man med försäkringsbolagen och utgår ifrån ridhästar, så är ca 95 % försäkrade som ridhäst. Det innebär att den dagen man T-märker hästen, så har man ut försäkrat ridbarheten. Förklara gärna för mig varför en T-märkt sådan häst ska användas som ridhäst, om ridbarheten är utförsäkrad?

T-märker man en tävlingshäst, så gör man det för att den isåfall kan användas i aveln. Sällan sällan går dessa hästar ut som skogluffarhästar, isåfall utförsäkras de fullständigt med avlivning och allt. Det förutsätter att man försäkrat den som tävlingshäst, för det är en enorm skilland på ridhäst och tävlingshäst, ffa premien.

Senast ändrad:

Såhär står det på Ridsportförbundets sida ang. triangelmärkta hästar:
Lägg märke till den sista raden!!!

"En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form."

Den biten jag markerat betyder det då att om den är utdömd för att den inte fungerar inom hoppning så kan den fungera inom dressyr eller är jag trög nu? Jag trodde att man inte fick tävla hästen inom någon gren om den var utdömd inom en ridgren.

Har du en försäkrad ridhäst, så försäkrar man ut ridbarheten genom T-märkning. Har du en tävlingshäst oavsett det är hoppning eller dressyr, försäkrar man ut förmågan att träna och tävla på tidigare nivå. En sådan häst skulle kunna användas till promenadridning, men dessa tävlingshästar som döms ut används antingen i avel eller så avlivas dom.

Jämförde tävlingshäst o ridhäst vid 50000 rsep 100000 på agria, samma premie vad jag vet har det aldrig varit ngn skillnad.
PL

Jämförde tävlingshäst o ridhäst vid 50000 rsep 100000 på agria, samma premie vad jag vet har det aldrig varit ngn skillnad.
PL

Försäkrar jag mitt avelsbedömda sto som avelshäst kostar hon minst i premie, som ridhäst har hon en högre premie. Dock lär man väl inte få så mycket tävlingshäst för 50 eller 100000 kr, så i den nivån skiljer det sig inte så mycket. Vilken värld lever du i, om du tror att en tävlingshäst bara betingar 100 lakan?:confused:
Kära nån, det får jag för ett föl med rätt stam.:angel:

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 716
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama