Sv: Var det så här livet skulle bli?
Bra poäng!
Men det är lättare sagt än gjort om man har ett barn som inte reagerar som andra barn på tillsägelser eller ett barn som inte kan se konsekvenser av sitt eget handlande. Man kan som barn bara förstå det man förstår och kan barnet inte reflektera och se sin roll så kan han/hon ej heller se att han/hon skall/bör förändras.
Då måste andra medel till för att man som förälder skall få den vila och avlastning som behövs.
Jag tycker att alldeles för många i tråden sätter sig i barnets situation.
Det blir helt fel då ingen här kan veta hur detta barn egentligen fungerar inuti.
Du måste få sätta gränser runt dig själv.
Orkar du inte så gör du ju inte det.
Det är en upplysning och inte ett hot.
En 5-åring kan förväntas känna empati, om den inte gör det så får det bli konsekvens i stället.
För mycket bråk och skrik tar av din kraft så att du inte orkar lika mycket.
Om då barnet får veta det så har barnet ett val.
Antingen så sparar barnet på energin och så kan man ha trevligt i stället eller så skriker och bråkar barnet bort energin och då behöver mamma åka och vila.
Jag kan för mitt liv inte begripa att det skulle vara fel att upplysa om det.
Bra poäng!
Men det är lättare sagt än gjort om man har ett barn som inte reagerar som andra barn på tillsägelser eller ett barn som inte kan se konsekvenser av sitt eget handlande. Man kan som barn bara förstå det man förstår och kan barnet inte reflektera och se sin roll så kan han/hon ej heller se att han/hon skall/bör förändras.
Då måste andra medel till för att man som förälder skall få den vila och avlastning som behövs.