Vanvård???

Sv: Vanvård???

Det finns ett tilläg som säger så här

Stängsel som innehåller taggtråd får inte vara elektrifierade. Dock
medges att elektrifierad elstängseltråd monteras på stängsel som innehåller taggtråd om fastsättningsanordningen utförs på ett sådant
sätt att ett horisontellt minimiavstånd av 150 mm mellan elstängseltrådarnas och taggtrådarnas vertikalplan säkerställs. Därutöver ska taggtråden jordas på återkommande avstånd och elstängseltråden monteras på den sida eller de sidor som djuren hålls på.

Djurskyddsmyndigheten Dnr 20-696/04
Syftet med tillägget till föreskriften
Tillägget i föreskriften görs för att tillåta att en elektrifierad tråd monteras på ett taggtrådsstängsel. Djurskyddsmyndighetens bedömning är att kombinationen eltråd/ taggtråd enligt i föreskriftsförslagets givna förutsättningar inte är negativt ur
djurskyddssynpunkt. Djuren lär sig respektera stängslet och på så vis undviks ”trycket” på stängslet från djuren, vilket medför att stängslet håller längre. Ett stängsels primära uppgift är att hålla djur instängda. Att djur respekterar ett stängsel och håller sej ”på rätt sida” är, inte minst av djurskyddsskäl, mycket viktigt.
Djur som kommer utanför stängslet löper stor risk att skada sig och orsaka olyckor.

En förutsättning för att kombinationen el/taggtråd ska tillåtas är att el-tråden monteras på ett horisontellt avstånd om minst 150 mm från taggtrådens vertikalplan. Anledningen är att minska risken att el-tråden kommer i kontakt med taggtråden. Taggtråden ska också jordas på återkommande avstånd, vilket hindrar
taggtråden från att bli strömförande om el-tråden ändå skulle komma i kontakt med taggtråden. En ytterligare förutsättning för att kombinationen ska tillåtas är att el-tråden monteras
på den sida djuren hålls. Anledningen är att djuren först ska komma i kontakt med el-tråden och bli avskräckta.

Ändringen får inte ses som ett sätt att ”hålla liv” i gamla undermåliga taggtrådsstängsel, det är således av största vikt att el-tråd endast monteras på stängsel som är väl uppsatt och underhållet enligt första stycket i paragrafen. Ett taggtrådsstängsel med el-tråd monterad ska vara av minst samma kvalitet som ett taggtrådsstängsel utan el-tråd monterad.

"sätt att ett horisontellt minimiavstånd av 150 mm mellan elstängseltrådarnas och taggtrådarnas vertikalplan säkerställs"

Den meningen var go. Vaddå först horisontellt och sedan vertikalplanet. Någon? på svenska, tack.

Det var det tillägget/meningen (min) Herr Inspektör hade så roligt åt. Jag fattade noll.

moonlightgarden skrev:
Jag vet att det inte är förbjudet att ha eller sätta upp, däremot så har jag för mig att det är förbjudet att sätta upp tagtråden om man bygger en hage som det är menat att man ska ha hästar i.
Nej det är inte förbjudet att göra nya hästhagar och använda taggtråd. Om det är lämpligt är en annan sak.

Varför tro så mycket på rykten? Det finns så mycket konstiga rykten om vad man får och inte får när det gäller hästar och jag förstår inte varför.

Jag fattar meningen, men kan inte beskriva för dig i ord då jag är ganska usel på att beskriva ibland. Kanske TomasN eller Peter Lundin kan förklara ?!!

mizz skrev:
"sätt att ett horisontellt minimiavstånd av 150 mm mellan elstängseltrådarnas och taggtrådarnas vertikalplan säkerställs"

Den meningen var go. Vaddå först horisontellt och sedan vertikalplanet. Någon? på svenska, tack.

Ett plan är en "platt yta" Om vi börjar med vertikalplanet så sitter det förmodligen två eller flera trådar över varandra (vertikalt!) och om man sedan tar med lite längd på staketet blir det ett plan! Om man fattat det borde det inte vara så svårt tänka motsvarande vertikalplan även med bara en tråd :D

Horisontellt. eller vågrätt blir "rakt ut" från det där vertikalplanet. Att minimiavstånd är det minsta tillåtna avståndet är väl inget konsytigt med? Summa summarum, tråden får inte någonstns sitta närmare än 150 mm och när man mäter får man inte mäta snett uppåt eller neråt utan måste mäta rakt ut.

Alltså, om taggtrådarna sitter på 300 mm avstånd går det inte att sätta eltråden mitt emellan även om det då blir 150 mm emellan!

*lån*

Kan vi inte enas en gång för alla snart att: taggtråd inte är förbjudet än..samt att hästar får gå i taggtråd om man så vill och att man får sätta upp nya taggtrådsstaket samt att man inte får ha el i själva taggtråden men en bit utanför i vanlig tråd dock i distansisolatorer och på samma stolpe ????

Mynta2 skrev:
*lån*

Kan vi inte enas en gång för alla snart att: taggtråd inte är förbjudet än..samt att hästar får gå i taggtråd om man så vill och att man får sätta upp nya taggtrådsstaket samt att man inte får ha el i själva taggtråden men en bit utanför i vanlig tråd dock i distansisolatorer och på samma stolpe ????
:bow: :bow: :bow:

En del personer kan aldrig ta ett nederlag....

Själv tycker jag det är bra att sådana här trådar kommer upp lite då och då. Då kan det komma fram vad som eg gäller. Citerar från ett inlägg längre upp:

Varför tro så mycket på rykten? Det finns så mycket konstiga rykten om vad man får och inte får när det gäller hästar och jag förstår inte varför.

Att jag sedan tycker att taggtråd ska förbjudas till alla djurslag är ngt helt annat. Brukar muttra *djävulens påfund* när jag rensar gårdens ägor från skiten.

Mynta2 skrev:
men en bit utanför i vanlig tråd dock i distansisolatorer och på samma stolpe ????

:bow: :bow: make sence, ihop med Lenas förklaring har jag kommit närmare en bild hur det ska vara. Har så svårt att se saker för mig med endast en beskrivning.

Jag tycker oxå det är bra med debaterande trådar, vad som är mindre bra är ju att de fortsätter i det oändliga...
så länge lagarna är som dom är, så får man välja att acceptera fakta. Om du inte vill ha dina hästar inom taggtråd tex, så slipper du ju det,eller hur!
Om grannen nu väljer att ha taggtråd, så kan du inte påtvinga honom något annat...

That´s life...

OBS! detta är inte riktat till någon speciell person, utan bara real facts.

:rofl: Men vart ser du detta debatterande? Så fort fakta kom in i tråden fanns det inte en som sa emot detta.
Sedan är det en annan sak att det ideligen kommer upp i nya trådar, tycker att det borde gå att utnjyttja sökfunktionen där.

//säger hon som starta med att tjafsa om ngt helt annat

/////Förresten tycker jag inte om att du bytt bild, kan ju inte placera dig då. Vad hade du innan? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Får väll hoppas att det går igenom + att vissa andra saker borde fixas till så som att hästar borde ha sälskap med mera :angel:

För att man vill att vissa saker ska stämma, som tillexempel att man inte får säta uppå tagtråd, att hästar ska ha sälskap av andra djur å så vidare.

Man kan ju iaf hoppas på att detta blir lagstiftat snart...

mizz skrev:
:rofl:
/////Förresten tycker jag inte om att du bytt bild, kan ju inte placera dig då. Vad hade du innan? ;)

Men jag gillar den här nya ancan... ;)
innan hade jag en bild av min numera avlivade häst... :cry: kändes som om det var dax att "gå vidare"... Som du kanske ser så vinkar Ancan lite sorgset med en näsduk...kanske till sin försvunna "bästa vän"... :cry:

Med den bakgrunden tycker jag ancan i din användarbild är perfekt.
En annan har så svårt att komma ihåg namn så när jag ser en ny bild så tror jag det är en ny användare ;) åldern :angel: men kom på att du funnits förut iom att jag funderat på att det finns två ankor, en c och en k.

Till alla//Tycker ff det är bra att dessa "tjaffs"trådarna kommer upp så rätt fakta kommer idagen, så ni som vet kan tala om för dem som inte vet. Flera ggr om så behövs. Sen just den här frågan, om taggtrådens vara eller inte vara, tycker jag är ganska bra att det florerar att taggtråd är förbjudet i alla led och bredder. Men det är jag det. Bättre än lång, våt svans= korsförlamning. :rofl:

Jag börjar bli lite trött på det här med påhittade "sanningar" faktiskt.

En sak som jag särskilt irriterar mig på är hästägare som vill på peka att han/hon som de hyr bete av har olagliga taggtrådsstängsel. Som hästägare har man alltid möjligheten att inte ha sin häst på anläggningar som man tycker är dåliga på något sätt.

Ämnen som gör mig trött/ intresserar mig inte brukar jag hoppa över, faktiskt. Och även situationer som du beskriver, där man har en valmöjighet men ändå på ett sätt måste beklaga sig. Men det är det som är så härligt på buke, här kan man skriva om sorger och glädjeämnen för andra och även välja vilka sorg och glädje man vill vara delaktig i. :bump:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 499
Senast: Zephira
·
M
Hästvård Jag fick ett erbjudande om att köpa tillbaka min förra häst och nappade på det diekt! Jag och en kompis åkte ut och kollade på honom för...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 857
Senast: Mynta
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA