Vanvårdad häst!

Sv: Vanvårdad häst!

En travare brukar vaga 450-500 kg, vagde den 600 nar du hade den sa var den vralfet. Den kanske ar normal nu men att du uppfattar den som smal? Lang svans har inget med vanvard att gora.

Spännade att du kan veta att hästen var smälfet innan. Du menar alltså att alla travare som ligger över 500 kg är feta/överviktiga?
Kan bara kolla på min travare. Vägd på klinik och vägde 560 kg. Inget fel på hans hull alls. Vet tyckte han var jättefin. Min är bara 158 i mkh.

Jag fick ett erbjudande om att köpa tillbaka min förra häst och nappade på det diekt! Jag och en kompis åkte ut och kollade på honom för att hämta hem honom.
Ägaren hade ändrat sig och vi kom hem utan häst.

Dock blev jag väldigt chockad av vad jag såg!

Min förra häst var vanvårdad till max!!
All vinterpäls kvar, du kunde räkna revbenen på flera meters avstånd. Man såg alla knölar, alltså han var kantig och dan. ca 10cm av svansen släpades i marken!

jag har anmält ägaren och en kontroll ska göras!
hur kan jag som förredetta ägare agera för att försöka få tillbaka honom om dom inte vill sälja honom till mig. Kan länsstyrelsen hjälpa mig med detta?

dom påstår att han äter 12 kg hö om dagen. när jag ägde honom var han aldrig tunn på något sätt. han var i gott hull sommar som vinter och fick bara 8-10kg hö om dagen av mig så det går inte riktigt ihop för mig.

Han är 15år så det har inget med ålern att göra, sålde honom för ca 2år sedan.

Alla tips på hur man ska agera är tacksamma!!

Jag har en liten fundering varför skulle hästen säljas? Om skälet var att dom inte har intresse/tid eller råd så kan( säger inte att det är så ) det vara så att hästen blivit vanvårdad. Bara en liten tanke som slog mig.

Hoppas det löser sig i alla fall!!! Inte kul att se djur som inte tas omhand ordäntligt det känns ända in i hjärtat att se sådant!

En travare brukar vaga 450-500 kg, vagde den 600 nar du hade den sa var den vralfet. Den kanske ar normal nu men att du uppfattar den som smal? Lang svans har inget med vanvard att gora.

Kan inte hålla med riktig där!

LÅNG SVANS I ALL ÄRA!!!

MEN om den släpar nästan en decimeter i backen så har den ju ändå inte blivit skött det är defenetivt inte välvårdat och ohygieniskt är det oxå om den släpar runt i lera hästbajs etc.
Så det i kombination med vikten och ev tuffsig päls skulle jag förknippa med en vanvårdad häst åtminståne en häst som inte fått den dagliga vård och skötsel som den förtjänar.

Om man tycker att en lerig svanstipp är vanvård så tror jag man behöver få lite perspektiv på saker här i livet...

/Migo
som aldrig klipper svansen på en häst

Håller med. Varför skulle lång svans vara ett tecken på att man inte bryr sig om hästen?
Det finns de som gör allt för att hästen ska ha lång man och svans.

Instämmer:bow:

Har en halvfransk travare, rejäl liten dam, hon är 158 och väger lätt runt 560, om inte mer. Skulle aldrig vela se henne krypa ned till 400, hon har alltid haft lätt för att falla ur på våren, men inte ens i hennes bedrövligaste skick har hon vägt så lite.. Man får ta i beaktning vilken kroppstyp och hur mycket MUSKLER hästen har också. Som bekant väger muskler mer än fett, och som ts beskriver tror jag mer på att hon haft en välmående musklad häst än att den varit smällfet.

Känner med dig TS, vilken mardröm:cry:

Måste tyvärr säga att jag tycker du hanterade det hela fel.

Du skulle enligt mig vart tyst om hur hästen såg ut å köpt den. Klart ägaren inte vill sälja till dig om du står och säger att den ser hemsk och vanvårdad ut.

Bra att du anmälde, dock så verkar det inte hända så mycket vid anmälningar om vavvård. Vilket jag tycker är väldigt synd.

I övrigt får du nog vänta, hoppas på att hästen kommer ut till försäljning och skicka dit en kompis som köper hästen åt dig.

En travare brukar vaga 450-500 kg, vagde den 600 nar du hade den sa var den vralfet.

Fast det är ju rent bulls*it? Vi hade tidigare ett varmblodssto på närmare 170 i manken, hon vägdes in på Ultuna på 598kg och då var hon mager pga sjukdom. Vid återbesöket och efter behandling låg hon på 634kg - då i normalhull men utan muskler.

Denna var runt 160 och hade vägt uppemot 650kg.
Med tanke på att ts anger en lång svans som en av orsakerna till vanvård så är kanske inte heller ögat för hull det bästa?
Jag skrev att det som vissa skulle kalla muskler på en häst skulle jag kunna kalla späck.

Ingen här har ju sett hästen. Fotot som lades in var på en häst som liknade..

Hästen kanske är i underhull, kanske inte. Det lär inspektörerna avgöra.

Men som sagt, om man anser att en lång svans hör till vanvård, nya ägarna vägrar sälja tillbaka pga ts inte "kan" häst osv så kanske det finns en sida till av saken?

Våra minsta travare väger 450 kg ca, tunnare modell.. så en större travare på 600 kg är inget konstigt alls..

Håller med. Varför skulle lång svans vara ett tecken på att man inte bryr sig om hästen?
Det finns de som gör allt för att hästen ska ha lång man och svans.

Men läs då hela inlägget, en lång svan som släpar i backen tillsammans med det övriga skicket på hästen, som TS nämde kan visst uppfattas som vanvårdat.( Åtminstone inte ordäntligt omhändertagen)

Jag har inte pratat om välvårdade hästar med lång svans som är i övrigt gott skick.!

Jag skrev för guds skull LÅNGA SVANSAR I ALL ÄRA!! vi har oxå långa svansar på våra hästar tycker det är jätte fint sen ska dom kunna vifta bort flugor.

Vi har till och med lång svans på ardennern trots att många "kuperar" deras svansar.

Sen ser jag inte vitsen med att ALDRIG klippa hästen svans när den når ner till backen så "toppar" vi den.
Svansarna ska väl inte hänga som ett långt släp bakom så den alltid är skitig eller att hästen själv eller andra hästar trampar på den.

Om man tycker att en lerig svanstipp är vanvård så tror jag man behöver få lite perspektiv på saker här i livet...

/Migo
som aldrig klipper svansen på en häst

Om du läser hela inlägget och svarar där efter inte bara plockar ut en rad så skulle inte mitt inlägg behöva "idiot förklaras" eller missuppfattas!

Hej!

Håller med dej. Klart en svans som släpar i marken inte är vanvård, men nog 17 har man inte engagerat sej tillräckligt för att klippa svansen.. Och då kan iaf jag känna att om man inte orkar klippa svansen när den släpar.. Orkar man då ta hand om resten av hästen?

Fast jag är ganska partisk eftersom vi har en häst där jag står som har svansen släpande i backen. Ägarna har blivit sjuka och orkar inte ta hand om den, den ska säljas, men under tiden går den bara i hagen och skrotar. Den är inte vanvårdad på något sätt, den har mat och vatten (det får vi andra se till..) men inte 17 är den omvårdad heller. Ägarna kommer ut ibland och tittar på den, ibland tom rider dom (hästen har problem med kroppen och måste enligt vet. ridas ordentligt (korrekt) för att inte gå sönder igen..). Men oftast gör den ingenting och det här är en sån häst som inte trivs med att bara gå i hagen.. Under vintern hade den lika gärna kunnat tappa allt hull för under täcket tittade man ju inte (det är ändå var persons ansvar att se till att egna hästen har det bra, eller åtminstone be nån annan att göra det).

Så jag kan förstå TS oro, att svansen bara är en del i sammanhanget..

(och sen flikar jag in att min förra häst på 160 cm, dock ej travare, var kraftigt överviktig på 600 kg, 500 var hennes matchvikt).

/Lavinia, som hoppas allt går bra med hästen och TS får möjlighet att rädda sin älskling

Jag har en häst där svansen ligger på backen när han bara står upp.
När han rör sig lyfter han svansen högt. Anser ni att jag är oengagerad och slö för att jag inte klipper den?

Oj här har de hänt en del!
Mycket snack om svansen läste jag. Nej en lång svans behöver inte vara vanvård. Men i detta fallet tyder det på ovård!

Bilden som jag lade upp var en bild på hur han skulle kunnat sett ut utan sin långa vinterpäls som fortfarande är kvar. ALL vinterpäls vill jag då tillägga! Om man gämnför Killen (som han då kallas) med bilden så är Killen lite värre vill jag säga. Man ser hans höftben rejält (koknölar som en del kallar det) och när han böjer sig ner för att beta gräs så får han "fickor" in bakom revbenes slutet.
Både jag och min kompis tappade hakan och visst gjorde jag fel! Jag skulle hållt käften och köpt hästen rätt av, men jag fick en chock och visste inte vad jag skulle säga!
Många som har hängt upp sig på vikten osså. När jag ägde honom så vägde han MINST 600kg. Han är ett ganska så bastant varmblod på sina 160-165cm.
Så att han skulle vara smällfet vid 600-650kg är inget som stämmer in på honom! Han var fint byggd och hade rätt muskler när jag hade honom.

set

Här kommer en bild på honom när jag ägde honom.

Jag har en häst där svansen ligger på backen när han bara står upp.
När han rör sig lyfter han svansen högt. Anser ni att jag är oengagerad och slö för att jag inte klipper den?

Jag kan inte göra en bedömmning av dig har ingen aning om hur engagerad du är i din häst, gillar man långa svansar så fine, det gör vi med, dom når nästan till backen, våran nordis svans släpade i backen när han kom till oss och manen var av afro stuk där hade man ju tappat intresset för hästen, så vi klippte av svansen strax "ovanför backen" men jag ser inte vitsen med att aldrig klippa svansen eller han den släpandes, det är ju inte snyggt eller praktiskt, eftersom det fastnar bla lera och annat som den släpar i, blir ju svårare att borsta den då me, sen undra jag om din häst går omkring och lyfter svansen hela tiden när den rör sig. För att inte svansen ska släpa i backen?:confused:

(sen är det skillnad på hur mycket den släpar tycker i alla fall jag då ).
Har du ingen typ gräns på hur långt släp svansen får ha eller får den växa tills den går av själv eller att någon häst trampar på den?

Kan det vara praktiskt och trevligt för hästen med hur lång svans som helst?

Bilden går inte att se.
Dessutom är det väl inte så jätteintressant att se hur hästen HAR sett ut, utan hur den SER ut. I dagsläget alltså.

Fattar inte hur man får upp bilderna.
Har ingen bild på hur han ser ut nu, ångrar som sjutton att jag inte tog bilder. men jag trodde dom var medvetna om i vilket dåligt skick hästen var så ansåg att det inte var läge att ta några. men eftersom dom ansåg att han såg hur bra som helst ut så hade jag kunnat fota bäst jag ville....
efter kloka är vi alla ibland....

Hej!

Jag tycker kanske att du borde klippa den innan hästen trampar av sej sin svans (det har jag tyvärr sett hända och det verkar inte så skönt i min värld). Hästen jag pratar om släpar svansen i backen när den rör sej också och den är klart ovårdad, det tar ju inte många minuter att klippa av svansen kan jag tycka.

Hur du tar haad om din häst får stå för dej. Själv vet jag att många tycker jag är hemsk som inte borstar spånet ur svansen innan jag rider, men det brukar ju vara borta när vi kommer hem så jag ser ridturen som en "rengörare av spåning svans".

/Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 350
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar