Vanvårdad häst!

Sv: Vanvårdad häst!

Om bilderna ligger på fejan måste dom vara publika så alla kan se, annars får vi inte se dom (gissa vem som lärt sej det den hårda vägen)..

/Lavinia, som såklart hoppas du får hem din pålle.

Tänk själv.
Jag har all förståelse för att TS blir upprörd över att hästen blivit mager, eller nästan utmärglad.
Men att säga att folk inte bryr sig om sina hästar för att svansen är lång är ju bara löjligt.
Ännu löjligare är att du går in och påstår att min häst lyfter svansen för att det stör honom att den är lång. Har du aldrig sett en häst röra sig? Araber lyfter svansen högt när de rör sig, som de flesta andra raser.

Har du en arab med svans som släpar i backen får du väldigt gärna lära mej hur du fått dit den. Min svans växer inte länge än halva benet och är sen bara stripor...

/Lavinia, som tyvärr sett just inte ta hand om svansen som steg 1 i vad som sen blir värre. Men ibland också bara som i virrig matte som hela tiden glömmer att klippa svansen- den är ju så långt bak;)

Tycker det låter anmärkningsvärt ändå. Med tanke på att det är DIN svans som blivit så lång:rofl:

Tänk själv.
Jag har all förståelse för att TS blir upprörd över att hästen blivit mager, eller nästan utmärglad.
Men att säga att folk inte bryr sig om sina hästar för att svansen är lång är ju bara löjligt.
Ännu löjligare är att du går in och påstår att min häst lyfter svansen för att det stör honom att den är lång. Har du aldrig sett en häst röra sig? Araber lyfter svansen högt när de rör sig, som de flesta andra raser.

Jo jag har sett hästar röra sig bla våra som när det tidigt på våren/hösten blir lera i hagen lyfter svansen när dom paserar något ställe i hagen där det är kletigt. Annars går dom för det mesta med hängande svansar, förutom brunst och kiss och bajsning då;) Även när hästarna springer runt av busighet eller nyfikenhet lyfter de på svansarna, men aldrig några som går med rest svans för det mesta, när dom rör sig.

Jag vet inte riktigt vad du hakat upp dig på eftersom det hela tiden, har handlat om en lång och släpande svans på en häst som ser misskött ut på flera olika sett. Sen var det du som tog upp din pålles svans, och fråga vad vi tyckte om det, och då fick du svar sen var det du som sa att den lyfter svansen när den rör sig jag påstår inte att den gör så av olust för smutsen det var skrivet som en fråga!

Som sagt har jag inte varit med på att hästar går och lyfter svansarna så fort dom rör sig i hagen, men jag kan ju inte veta hur din gör och har inget annat sagt heller har heller inte påstått att du missköter din häst

Ps jag har åter igen inte sagt att det är nå fel med långa svansar, men när dom släpar 10 cm på backen så tycker jag inte att det är välskött.

Senast ändrad:

Men det säger sig väl självt. Släpar svansen i backen när de går så lär den snart nedersta delen vara bortsliten.

Ovårdat intryck är inte det samma som vanvård.
Det är där skon klämmer.

Hästar kan se ruggiga ut vid pälsfällning. Ovårdat men inte vanvård
En skimmel kan ha rullat sig i värsta lerpölen. Ovårdat intryck men absolut inte vanvård.

Ser du skillnaden?

Men det säger sig väl självt. Släpar svansen i backen när de går så lär den snart nedersta delen vara bortsliten.

Ja den lär ju slitas ut av sig själv till sist men vägen dit då, fasna och trassla in sig i saker och ev få den avtrampad. Inte kan den vara ren och fin då heller
men du gör som du vill jag väljer att klippa så att svansarna slipper slitas sönder men ändå så dom har långa svansar, och du väljer ditt sätt.

Ovårdat intryck är inte det samma som vanvård.
Det är där skon klämmer.

Hästar kan se ruggiga ut vid pälsfällning. Ovårdat men inte vanvård
En skimmel kan ha rullat sig i värsta lerpölen. Ovårdat intryck men absolut inte vanvård.

Ser du skillnaden?

Nej det är så jag menar.

För att förtydliga mig om jag varit o tydlig: Långa släpande svansar som man väljer att aldrig klippa ser jag som ovårdat, och även andra risker som att dom blir trampade på osv.

En lång och släpande svans som sitter på en häst som ser vanvårdad utförknippas i aal fall ur mitt perspektiv med vanvården.

Blev ett jäkla tjat om svansar hära.

Ja leriga hästar har vi gått om medans andra i byn täckar i vilken värme som hels för att hästarna inte ska bli lortiga, vi borstar hellre hästarna nogrannare på kvällen än att täcka i onödan!

Jag tror inte han kunde vara smällfet på 600-650 kg.
Min vbl-valack på 164 cm hög, väger ca 590 kg, då är han välmusklad men inte speciellt tjock.
Han är inte heller sååå grov som denna valacken de handlar om.

knapplån

Man får väl hoppas att folk har hjärna nog att se skillnad på en ovårdad sketen häst med ofällda vinterpälstottar överallt - och en direkt mager häst som tappat både muskler och fett.

Väninnan har ett äldre fullblod som magrat av nu under fällningen - den har inte tappat muskelmassa men allt fett över revbenen. Så även om ändan är rund och överlinjen ok, så syns revbenen tydligt även på visst avstånd. Dessutom går den med ett gäng *host* mindre magra halvblod... så jämförelsen blir lite orättvis. De övriga är ju både grövre i benstommen och knubbigare. Men en någorlunda kunnig människa ser ju att den, trots att den tunnat ur, är fräsch i kroppen och rund på rätt ställen så att säga.

Hästis är just nu tvåfärgad - 80% choklad på ändan och mjölkchoklad på halsen. Med fläckig mittendel. Tjusigt? Nä. Men nog ser man ändå att han är rund och fin, musklad och omskött i största allmänhet.

Till TS -
Du har ju anmält nu. Det är inte din häst, och du kan inte göra så mycket mer än att följa hur ärendet utreds. Du skulle tagit bilder - men det är lätt att vara efterklok som sagt.

Jo jag har sett hästar röra sig bla våra som när det tidigt på våren/hösten blir lera i hagen lyfter svansen när dom paserar något ställe i hagen där det är kletigt. Annars går dom för det mesta med hängande svansar, förutom brunst och kiss och bajsning då;) Även när hästarna springer runt av busighet eller nyfikenhet lyfter de på svansarna, men aldrig några som går med rest svans för det mesta, när dom rör sig.

Konstigt, samtliga 9 hästar som tillhör mig och min familj har lyft svans bara de rör sig några meter i skritt i hagen, som består av nedbetat gräs eller jord. Kanske är olika beroende på ras?

Avelstoet har inte blivit friserat på ett bra tag det kan jag erkänna men svansen den är tjock och fin och slits naturligt :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar