Vanvård??

giffan

Trådstartare
Hur kan man inte se att hästen inte mår bra när den ser ut som denna??? Tänker inte hänga ut någon.... Men tycker ni inte att det syns ganska tydligt att den inte mår så bra?
giffan

Sv: Vanvård??

Visst, hästen ser inte vacker ut, men....................

Bara för att hästen är raggig, sketen och ser enormt uttråkad ut behöver inte betyda att den är vanvårdad. Svårt att avgöra en sådan sak på ett foto och det på en växande häst.

Här är en bild på samma häst, när den varit hos mig i en månad
giffan

sen en månad senare
giffan

En växande lite tunn unghäst i vinterpäls vs samma unghäst på grönbete i sommarpäls.... Visst den är finare på den senaste bilden, men den såg inte direkt vanvårdad ut på den första bilden heller..

Ungefär så, ja.

Det är så svårt för en utomstående att se hur vanvårdad en häst är på foton. När man umgås med hästen, känner, ser, hör och därmed vet att det är/känns inte riktigt riktigt.

Om man tar min unghäst så växlande han mellan bild 1 och 2 upp till tre års ålder. Nu har han förhoppningsvis växt färdigt och nu slipper jag nedgångarna.

Men h*n ser underbar ut på sista kortet. Vad bete kan göra underverk och det snabbt.

Gnist skrev:
En växande lite tunn unghäst i vinterpäls vs samma unghäst på grönbete i sommarpäls.... Visst den är finare på den senaste bilden, men den såg inte direkt vanvårdad ut på den första bilden heller..

Just det, ja. :D

Immer

Jag har bara de bilderna, tyvärr, men hon va riktigt dålig när hon kom, hon åt inge kraftfoder, åt knappt hö, och va rejält mask angripen. Jag har flera unghästar, och vet att de gärna kan se lite "tuffsiga" ut, men inte såhär.... det gör inte våra andra iaf.
Jag ville bara visa henne och höra lite komentarer.

Om en häst ser ut sån i en flock...så är den förmodligen i en växtfas... om en hel flock ser ut sån...då är det för dåligt med foder...

Ja jag tycker inte att en unghäst får se ut så där... oavsett om den är i en växt fas eller vad.
Just denna häst hämtade jag på ett ställe, där alla hästarna är mkt tunna, även två åringarna som kördes, start hästarna har inte heller så mkt på sig. Just denna va full i löss och och va helt apatisk, hon åt havre om man matade henne för hand!! Jag fattar inte iaf att man inte kan se om ens häst växer eller mår dåligt.

Snälla alla! Herregud! vad väntar ni på? Hålla på och fråga hur gammal hästen är och annat konstigt. Jag samarbetar med djurskydd och polis i vårat län. Det här är ett klassiskt vanvårdsfall. Ring Polis och djurskydd (Bygg och Miljö i din hemkommun) Jag har haft flera hästar på över 25 år och de ser då inte ut sådär. Visst kan vissa falla ur under fällning på våren t.e.x men det får aldrig gå sådär långt. Kontakta gärna Svenska Hästars värn om ni vill ha stöd och hjälp. http://www.shv.org/ Om det var barn som såg ut så där skulle ni då säga att de var i en tillväxtfas?? SKÄRPNING!! Vi måste hjälpa varandra och se till att ALLA hästar får åtminstone ett minimum av vettig vård och omsorg. (ursäkta men jag blir så upprörd)

Tackar för lite respons... trodde i ett svagt ögonblick att jag va löjlig =) Nä jag tycker inte att det e en ursäkt om hästen är ung eller gammal.... Nu har de flesta hästarna flyttats från gården, jag har två st det ena är ettåringen och så har jag ett treårs sto och en tvåring har gått i proffs träning (glad att det inte va jag som körde dit den) Ska kolla att de andra hästarna får det bättre, annars ska jag anmäla dem. Känns bara lite svårt när det är folk man känner. Men lyssnar de inte på en så får det ju vara så, deras förlust.

Jag tycker det ser helt FÖRJÄVLIGT ut, utan att behöva titta två gånger! Så ska ingen häst behöva se ut! :crazy:

Visst ser det hemskt ut... Jag hoppas bara att det inte e allt för många som ser ut så och man tror att det ska vara så för att de växer....

:eek:
jag blir chockad av att en del inte tycker att hästen ser rent förjävlig ut, ett klart fall av en häst med parasiter och fruktansvärt undernärd häst är iallafall vad jag ser....

martha skrev:
:eek:
jag blir chockad av att en del inte tycker att hästen ser rent förjävlig ut, ett klart fall av en häst med parasiter och fruktansvärt undernärd häst är iallafall vad jag ser....
Håller helt med dig!
Hästens blick avslöjar oxå hur kass den mår,ser apatisk ut,som om den gett upp..usch jag ryser ..
Okunskap gör hästar skruttiga tyvärr..

Bra att du står på dig Giffan!Bra jobbat!

Senast ändrad:

Tycker att den första bilden var hemsk. Skulle bli skogstokig och riva upp himmel och jord om jag stötte på en häst i det skicket. Skönt att höra att en vettig människa tar hand om den nu, väldigt stor skillnad på bild 1 mot 2 och 3 även om bild nummer två inte ser ut som en häst i väldigt bra skick, men på god väg *ger beröm*.

Reagerar däremot starkt på de loja reaktionerna från många. Vadå INTE vanvårdad? Det där ser förjävligt ut. Inte de värsta fallet man har sett, men inte heller en häst man kan kalla helt okej. Har man lite vett i skallen ser man skillnad på en unghäst i växtperiod som fallit ur lite och har det tufft med fällningen. Det där är inte en sån.

LYCKA TILL MED DIN HÄST I FRAMTIDEN!!! Blir så glad när människor ställer upp så fint för våra fina hästar.

Blir så glad av att iaf några av er håller med mig... Från första bilden till den andra va det jobbigast att "få igång" henne. Hon ville ju inte äta själv. Hon va liksom helt apatisk om man la fram mat i krubban så tog hon en tugga sen sket hon i det... Så det va till att mata många små portioner och ofta... Men sen blev det ju enklare, när hon liksom åt av sig själv och när hon fick smak för gräset gick det ju riktigt fort på slutet.
Jag slutar inte förundras av varför det är såååå många knepiga människor som har hästar. Jag tog hand om en häst engång som blev hemskt lös i magen när den skulle tävla, då ställde de den på filmjölk!!! För att magen skulle.......ja , jag vet faktiskt inte varför de gjorde det, men den funkade inte på det iaf...mager och emlig blev den. Men med lite vett å mat å kärlek kan man reparera det mesta som tur är!!

Med allt det du skriver...ANMÄL!!! Jag och tre vänner gjorde en gemensam anmälan på en fd vän, som det tyvärr "brakat" käpprätt åt helvete för (ang. bla hästhållningen!!!) :mad: i våras!!!

Visst blev vi osams med henne. Men det positiva är: Att de hästarna som var mest utmärglade är relativt OK idag(visst det kom en fin betessäsong...).Stoet som var värst ska avlivas efter digivandet... Hon har lämnat ifrån sig hästen hon olagligt behöll (som hämnd??? :confused: :angel: ) Och framförallt: det ser ut som om hennes hästantal har sjunkit rejält på gården!!!

Så i vinter har hon förhoppningsvis råd att föda alla hästar som blir kvar på gården!!!

SÅ KONTENTAN AV DET HELA: DET KOMMER ALLTID NÅGOT GOTT UR ALLT ONT!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka