Vanvård??

Sv: Vanvård??

Ja det är tyvärr skrämmande, trodde nog jag skulle fått mera positiv respons på bilden. Det handlade ju inte om vad som är vanvård eller inte, det handlade om att SE om hästen mådde bra eller dåligt. Men jag är överbevisad om att man ska inte tro att "det löser sig" man måste agera!!!

Jag är fortvarande inte vrång över att du anser att hästen är vanvårdad enligt bilden det är helt ok. Däremot kan jag inte begripa att det skall vara så himla svårt att respektera min rätt att inte kalla det vanvård utgående från bara bilden. Jag skulle bli lika förbannad om ngn kollega skulle försöka pracka på mig sin uppfattning i en sån här sak så jag lovar det har inte med utbildning att göra, jag har full respekt för dina kunskaper men inte alltid för din attityd.
PL

Ja det är klart att man måste o det skulle du gjort direkt. Att lägga ut en bild på nätet efter 3 månader gör ju inte så stor nytta.
PL

*knapplån*

jag jobbar som djurskyddsinspektör och naturligtvis ska man anmäla till miljökontoret om man ser en häst som ser ut sådär! Tycker det är konstigt att flera av er inte tycker så..

Vanvård eller ej - en inspektion skadar inte för att kolla upp omständigheterna runt omkring.

Alexandra_W skrev:
Man får hosta upp 750 kr (eller, summan är lite olika i olika kommuner) även om man har rent mjöl i påsen.. Så lite roll spelar det allt, det finns roligare sätt att spendera 750 kr för än höra det man redan visste, att ens djur har det utmärkt..

Det stämmer inte. Om anmälan är obefogad kostar det dej inte ett öre. Kanske är olika mellan kommunerna men det betvivlar jag. Om anmälan däremot är befogad får du betala timavgift/besöksavgift.

Alexandra_W skrev:
Här är det 500 för vanligt besök och 750 för inspektion till följd av anmälan. Och den de besöker betalar oavsett. Således har jag betalat 750 kr för ett papper där det är UA på allt och dessutom haglar beröm. För att något pucko ansåg att mina stackars djur bland annat gick ute dygnet runt utan mat och vatten, (I verkligheten gick de ute 14 h/dygn, stod gärna och vilade sig på utsiktsplatsen som vetter mot byn. Bakom stallet stod lådan med fri tillgång på hösilage, uppe bakom huset så stod badkaret med vatten). Om de bemödat sig med att fråga vem fasiken som helst i byn hade de sluppit anmäla och djurskyddsinspektören hade sluppit åka ut på en blindkörning (och kunnat ägna tiden åt falls om verkligen behövde hennes insats, för de finns ju tyvärr), och JAG hade kunnat lägga 750 kr på något roligare. (Och inspektören tyckte även hon det var förjävligt att man fick betala även omd et inte fanns något att anmärka på, men kommunens regler..)

Vilken kommun är det som gör så? Låter helt sjukt tycker jag :mad:

Du som är inspektör, skulle du säga att det är vanvård utgående bara från bilden o vara beredd att stå för det inför nämnden.
PL

jag vet att jag kan vara väldigt obekväm när det gäller...inget jag mår illa av, men andra kan förstås göra det...det är inte alltid dom bekväma som förändrar här i världen...

nej det kan jag inte utav en bild. Skulle behöva en inspektion och lite bakgrundsfakta. Men jag skulle garanterat åka och titta hur det står till om jag fick se en sån bild. Sen vet ju alla som är lite insatta att verkligheten inte alltid ser ut som bilderna visar eller som klagomålen låter. Vissa personer kan ringa in klagomål på djur och det låter som de är halvdöda men i själva verket är djuren i gott skick. Så är det när det rör sig om bedömningar.

Den hästen är ju "skabbig"?
Ser inte apatisk ut i mina ögon, men en ordentlig rykt eller ett bad hade hjälpt en hel del på det fotot.

peter_lundin skrev:
Då är VI helt överens. Men vi är ju bara fega tjänstemän.
PL

Men lägg ner o var självtyrann ...så om jag sett denna hästen som jag då tycker är ett fall som är vanvårdat...då skall jag alltså inte vidareförmedla detta?? Hur i h-e ska folk våga anmäla vanvård om NI ä så otroligt anti mot folks reaktioner... :crazy:

Men jag fattar hur ni är, för det var lika i det fall jag o många andra anmälde.....det hände ingenting, och var inte dom hästarna vanvårdade så vet jag inte vad vanvård är :mad: och jag KAN faktiskt se skillnad på en skitig uttråkad häst med tappäls och en häst som är vanvårdad...varför skulle jag inte kunna se det??

Du kan ju försöka räkna hur många gånger jag skrivit att det absolut är ett fall som borde checkats upp utgående från bilden o att det är viktigt att folk anmäler.
PL

Får jag bara fråga en sak!? Av vilken anledning lade du upp den här bilden då?! Ser ingen anledninga alls!! Mitt sto såg 100 ggr värre ut när jag köpte henne men inte blir de bättre av att jag visar eländet för alla... vars vill du komma?! Att alla ska berömma dej när dom ser de andra bilderna när den har lagt på hull?! Looks point less to me...

Jag tycker man kan se på hovarna väldigt tydligt om hästen är vanvårdad eller inte. Förvuxna hovar är ett väldigt tydligt tecken på en försummad häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka