Vanvård??

Sv: Vanvård??

När du inte kan ge några bra argument för din(enligt egen uppgift inte helt självklara) ståndpunkt kastar du skit på oss andra.
Skitlågt!!!
PL

peter_lundin skrev:
Jag kanske är lite seg men jag funderar fortvarande om man kan kalla det vanvård enbart utgående från bilden o i såfall på vilka grunder.
PL

Men kära nån. Om vi utgår från att någon bara lagt in bilden på sin snuttepålle, inte skrivit något om vanvård el. liknande - hade du du hållt med ägaren om att, ja oj en så söt och charmig lite häst? Jag antar att svaret blir nej.

Nu anser jag att det finns vanvård på olika nivåer, och den här är knappast det grövsta fall jag sett. Men det hindrar mej inte från att tycka att det ser väldigt illa ut, och det gör ont i mej av bilden.

Pälsen - tufsig, "avbiten" på ryggen, glanslös, ramlat loss i tussar och allmänt ovårdad. Kanske inte är just detta som gör att man tänker hästen som vanvårdad, men - i ett väldigt dåligt skick.

Blicken, ögonen - glanslösa, trötta. Ger ett livlöst och apatiskt intryck. Inget man önskar på en häst överhuvudtaget, speciellt inte på en åring - jag anser att hästar i den åldern skall vara levnadsglada och pigga, ge ett nyfiket och vänligt intryck.

Hull/muskulatur - kraftig avsaknad av riktigt hull, magen är stor men troligtvis bara svälld/ev. maskangripen, dock inget jag tänker spekulera i. Uppdragen i flanken. Överlinjen har försvunnit helt, kantig rumpa och bakbenen går ju i princip rakt neråt. Jag förstår ju naturligtvis att en åring inte är särskilt välmusklad av naturen, men vi har en åring i mitt stall som är i väldigt bra skick, den är normalt musklad för sin ålder, eftersom att den fodrats rätt och har kunnat gå i stora, kuperade hagar.

Hovarna kan jag inte uttala mej om eftersom att jag inte ser något särskilt med dem. Men om man tänker sig att de är i samma skick som hästen så skulle jag knappast anse dem välskötta. Men de kanske de är, som sagt, jag ser inte på denna bild.

Kära nån på dig själv! Jag har väl inte ett ögonblick påståt annat än att det jag ser på bilden är en häst som inte är i OK skick däremot har jag ifrågasatt HUR mycket man kan läsa ut av bilden, hur nu vissa töntskallar får det till att jag försvarar hästens skick.
Lustigt nog är det ingen annan som reagerat på det oproportionerligt stora huvudet, ofta ett tecken på långvarig undernäring.
PL

peter_lundin skrev:
Om du verkligen försökte få folk att se skillnad vore det ju bättre att diskutera vad på bilden som gör att man verkligen säkert kan säga att hästen är vanvårdad annars försöker du bara pressa din åsikt på folk utan några vettiga argument.
Jag tror ingenting om hur hästen skulle sett ut en månad senare om den stått kvar på samma ställe eftersom jag inte har ngn aning om hur utfodring o betesförhållanden ser ut.
Jag har inte hetsat up mig tidigare men när du anser att det är skamligt av mig att inte hålla med dig blir jag faktiskt förbannad.
PL

Tänk att jag blir också förbannad när jag märker att folk inte ens reagerar på en bild på en häst som denna...så då är vi två då....

Jag har funderat och tänkte fråga giffan om jag får låna bilden och maila till "mina" veterinärer för att få en åsikt.....det jag VET är att veterinärer ofta är fega..tyvärr...när det gäller sånt här...men du ska veta att jag är ingen hampotta som inte törs eller kan stå för vad jag tycker och ser jag ett djur som uppenbarligen lider så orkar inte jag vara tyst iallafall...

Jag litar på mitt omdöme faktiskt och jag har mig veterligen aldrig haft fel...och jag vet att det suger för många.....Jag har bl a haft en riktig fight med en veterinär då JAG ansåg att min häst hade nån fraktur i nacken och like stöningt så sa vet att det hade hon INTE...jag tjatade hur många ggr somhelst om detta men fick ingen röntgen ändå....tills jag åkte till Uppsala..DÄR fann dom en fraktur i skallbasen... :crazy: ...nu har jag trots allt hyggliga veterinärer så när jag ringde o sa vad dom funnit i Uppsala så var h*n verkligen ånger och tyckte det var pinsamt....och pinsamt har fått många att bli genom årens lopp och dom som numera känner mig tar mig på allvar gudskelov....Jag vet att jag kan vara a pain i the ass men det står jag för, så länge det gäller djurens väl o ve...

Du säger att jag inga argument har ?? har du letat ordentligt i tråden...vad har du för argument? finns det nåt som tyder på att hästen INTE är vanvårdad?

Jag har hela tiden reagerat på bilden, bara velat ha fram att man inte säkert kan säga vanvård bara utgående från den, inte sagt att det inte skulle vara vanvård, själv pekat på saker som tyder på det, så jag kan inte fatta varför min inställning skylle vara skamlig. Jag ser det bara som att ingen får tycka något annat än du.
PL

Ett tag om vi återgår till denna tråden så var jag i valet o kvalet om det var vanvård...och nu tycker jag faktiskt att det är det för ett sånt skick på en häst får man inte på några veckor.....om en del retar sig på att jag genom ett kort kan se om en häst i detta skick mår bra eller inte...då är det deras problem, själv är jag glad att jag kan se hur hästar mår......

Jag tycker fortvarade att det här inlägget gör din inställning till min tvekan om vad som kan utläsas avg bilden helt obegriplig.
När du bestämt dig måste alla vi andra följa med o tycka exakt lika dant eller vad?
Du kan tycka att veterinärer är fega men åtminstone jag vet att man får bättre resultat om man har torrt på fötterna, i ett sånt här fall innebär det att inte läsa ut mer från en bild än vad man kan stå för i en rättssal o låta en undersökning av hästen säga resten.
PL

Torrt på fötterna har jag märkt att många veterinärer vill ha...Ja, jag funderade ett tag för jag tycker som du att vanvård är ett starkt ord....folk får väl tycka vad dom vill, men när dom tycker att detta kan vara en normal ettåring så reagerar iallafall jag...
Om folk inte tycker som jag i detta fallet så får jag faktiskt säga att det är tragiskt...att dom inte tycker det i andra frågor är helt orelevant...alla får ha sin åsikt, men när den är helt uppåt väggarna och ett djur får lida så är det väl bra om NÅN reagerar...

Bättre resultat om man har torrt på fötterna och fegar vet jag inte om jag vill hålla med om...många ggr får djuren lida helt i onödan när människor som bör eller ska ha djurförbud pga "torrt på fötterna" och skall låta byråkratins kvarnar mala...

Du klagar att det inte händer ngt när du amnäler, när jag anmäler kommer jag med fakta o inte med tyckande det är då myndigheterna blir tvungna att agera.
Har du vittnat i ett djurskyddsmål ngn gång? När försvarsadvokaten börjar ifrågasätta duger det inte att sitta där o säga, jo men jag tycker det är vanvård, utan att kunna peka på varför.
Jag brukar inte fega ur, jag står för mina åsikter o är beredd att driva en fråga inte bara här utan även i djurskyddsammanhang jag är beredd både att driva på o att när så behövs ta djurägaren parti.
Men skall jag sätta dit ngn så skall det göras på rätt grunder.
Du måste väl inse att det finns ett antal lägen mellan helt normal åring o vanvård, allt kan väl inte vara svart eller vitt i din värld?
PL

Senast ändrad:

Nej, det är inte svart eller vitt...fast denna bilden är mera svart om jag ska vara ärlig, eller vad tycker du??
Jag skulle aldrig heller okynnesanmäla nåt, såpass hoppas jag att jag har lärt mig under årens lopp hur hästar ska se ut.....och jag har även skrivit i ett av inläggen att det finns mellanting.
Nu är du bara tjurig o vrång tycker jag..åtm jag tror mer om mig själv än vad du verkar vilja få mig att tycka...för att ytterligare provocera så är det en "typisk" veterinärgrej..."du ska inte tro att du kan eller vet nåt" man skall aldrig säga åt en veterinär att "här är felet" eller "behandla det"

Nu har jag såpass god kontakt med "mina" att dom litar oftast på mig , eller dom blir inte tjuriga och inte lyssnar.....senast jag ville ha en sak röntgad på min unghäst så skrattades det och dom tyckte att det var onödigt att göra...men det är ju du som betalar sas det...efter röntgen blev det tyst.....och jag hade rätt åter en gång....och jag kan faktiskt bete mig som folk utan att nån behöver bli osams med mig.

Du kanske är en jättetrevlig och en god lyssnande vet, men i denna tråden är du bara vrång tycker jag...

Nej , jag har aldrig varit i en rättegång ang djurskyddsfall..dessutom är det nog inget för en privatperson att säga när det dragits så långt.....utan i det skedet har veternärer och miljöskydd pg mer att komma med...men det innebär ju inte att privatpersoner inte kan ha ögon att se med och anmäla...för inte vet ju t ex du hur det ser ut på alla gårdar.

Jag har väl hela tiden sagt att bilden är mer svart än vit.
Vad jag hela tiden,med min vanliga envishet, hävdar är att jag inte är beredd att kalla detta för vanvård på grundval av bilden o det tycker du är skamligt.
Vi är ganska överens för jag tycker att du bara är vrång i den här tråden :devil:
PL

Men det är ju olika årstider på de här fotona...men den såg ju inte så rolig ut ändå :(

Självklart skall privatpersoner anmäla det är nödvändigt för att systemet skall fungera.
Men ju större del av anmälningarna som är sakligt grundade dess bättre kan kommunen göra sitt jobb.
Tyvärr kommer det in en massa skit grundat på osämja o okunskap, o ju tydligare man kan motivera en anmäla dess mindre risk är det att den betraktas som sån.
PL

Fel, hästen var mycket troligt ett vanvårdsfall även utgående från bilden!
Och bilden skulle absolut motivera en kontroll.
PL

Senast ändrad:

Jag kan villigt erkänna att jag lätt blir vrång när folk med ngn slags moraliska argument försöker få mig att tycka på ett visst sätt.
PL

ja, då är det bättre med omoraliska argument då?
Vad jag inte kan förstå är att du blir vrång för att jag tycker en häst ser vanvårdad ut, när dessutom DU tycker det...det är som att jag säger att min häst är halt i en kota och vill ha den behandlad...så behandlar du knäet istället...bara för att vara vrång för att jag VET vad som skall behandlas...SÅ känns din vrånghet.....

Jag har dessutom inte försökt få dig att tycka på nåt sätt, utan att JAG tycker och ser en häst som uppenbarligen inte har blivit skött knappast övht....du retar dig alltså på att jag ser saker utan utbildning...typ.

Jag har mött den typen alltför många ggr för att bry mig. Om du kunde förklara för mig varför just denna hästen INTE skulle vara vanvårdad så är jag idel öra.

*snor en knapp.men forstätt gärna diskutionen med mig*

Med endast utgångspunkt av bilden vill jag inte säga att hästen är vanvårdad.

Däremot skull jag vilka kolla vissa saker. Att hästen ser apatisk ut bryr jag mig inte så mycket om, då det är ett foto och den kanske "solar" Ögonblicket efter KAN den se betydligt livlgare ut.

Hårremmen ser inget vidare ut. Men fäller den bara eller kryper det löss? Sådant får man faktiskt kolla efter. Syns inte på ett foto.

Hullet är också svårbedömt från en bild. Man vet inte om hästen blivit maskad elelr ej, den kan ha gått på lösdrift och blivit undanskuffad och är nu flyttad för att föda sig bättre.Sedan är den ganska raggig i pälsen vilket gör det ytterligare svåbedömt.

Som någon sa att huvudet är några storlekar för stort. Det kan vara en mysko korsning som är så populärt numer....

Så nej, med utgångspunkt av bilden kan jag inte med säkerhet säga att hästen är vanvårdad. Däremot skulla jag gärna kolla upp vissa saker...

Stå på dig Martha!!! :bow: :bow: Erfarenhet och medmänsklighet kan man komma mkt längre på än någon utbildning!!! :bump: :bump:
(Billigare är det oxå :smirk: )

Hejsan. Tittade på bilderna du lagt ut och sedan på reaktionerna du fått. Tycker personligen att det är skrämmande att en så stor del av de som skrivit tycker att det är normalt att en unghäst ska se ut sådär. Visst de kan vara fula när de växer, lite kantiga och skrangliga. Men om jag sett denna häst i en hage någonstans i landet så hade jag ringt djurskyddsinspektören i kommunen. End of diskussion!

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka