Sv: Vanvård??
peter_lundin skrev:
Jag kanske är lite seg men jag funderar fortvarande om man kan kalla det vanvård enbart utgående från bilden o i såfall på vilka grunder.
PL
Men kära nån. Om vi utgår från att någon bara lagt in bilden på sin snuttepålle, inte skrivit något om vanvård el. liknande - hade du du hållt med ägaren om att, ja oj en så söt och charmig lite häst? Jag antar att svaret blir nej.
Nu anser jag att det finns vanvård på olika nivåer, och den här är knappast det grövsta fall jag sett. Men det hindrar mej inte från att tycka att det ser väldigt illa ut, och det gör ont i mej av bilden.
Pälsen - tufsig, "avbiten" på ryggen, glanslös, ramlat loss i tussar och allmänt ovårdad. Kanske inte är just detta som gör att man tänker hästen som vanvårdad, men - i ett väldigt dåligt skick.
Blicken, ögonen - glanslösa, trötta. Ger ett livlöst och apatiskt intryck. Inget man önskar på en häst överhuvudtaget, speciellt inte på en åring - jag anser att hästar i den åldern skall vara levnadsglada och pigga, ge ett nyfiket och vänligt intryck.
Hull/muskulatur - kraftig avsaknad av riktigt hull, magen är stor men troligtvis bara svälld/ev. maskangripen, dock inget jag tänker spekulera i. Uppdragen i flanken. Överlinjen har försvunnit helt, kantig rumpa och bakbenen går ju i princip rakt neråt. Jag förstår ju naturligtvis att en åring inte är särskilt välmusklad av naturen, men vi har en åring i mitt stall som är i väldigt bra skick, den är normalt musklad för sin ålder, eftersom att den fodrats rätt och har kunnat gå i stora, kuperade hagar.
Hovarna kan jag inte uttala mej om eftersom att jag inte ser något särskilt med dem. Men om man tänker sig att de är i samma skick som hästen så skulle jag knappast anse dem välskötta. Men de kanske de är, som sagt, jag ser inte på denna bild.