Vanvård??

Sv: Vanvård??

Läs vad jag skriver.......

Gnist skrev:
problemet ligger inte i huruvida du har rätt eller inte....
Problemet är din attityd mot andra i många inlägg

Har inte ifrågasatt om du har rätt eller inte..
Det är din attityd gentemot andra som jag ifrågasatt.......

Men jag kan inte alltid diskutera sakligt, inte när jag blir upprörd äver spec djurs väl o ve...en sak är ju om dom inte SER att djuret far illa, men när det skall tjatas emot och dras in att det är både växtperioder och hämnd åt grannen...jag ger mig aldrig när det handlar om sånt....

Nu är iofs hästen i bra skick, men jag kan fortfarande tycka att det är bedrövligt att folk anser det var ett "normalt" skick på en häst och dessutom käfta om det..

jaså..så jag har en attityd bara för att folk inte ser att en häst mår skit?? Isåfall har jag gärna den attityden..en del saker bryr jag mig inte om vad folk tänker...jag har faktiskt gått rakt ut på en travbana och tvingat kusken att stryka sin häst....om folk tycker att jag har attityd då...det rör mig inte det mista...

Vanvård?? så heter tråden.. Var i mina inlägg står det att min häst,(den andra hästen) är vanvårdad. Jag har skrivit att hon inte alls haft det bra, hur hon mådde när jag köpte henne resp. hur hon ser ut/mår nu. Jag har beskrivit hur hon levde där nere och sagt att även 2 olika veterinärer inkl djurskyddsinspektören håller med om att det inte är en välmående häst dock i gott hull, inte alls mager som hästen tråden egentligen handlar om.. (ska starta en egen tråd, nästa gång jag kommer med ett inlägg. SORRY)

Även om man är/blir upprörd, så kan man försöka vara någorlunda hövlig mot folk.. Det vinner man på i längden. Iaf jag tar sakliga kommentarer från folk som kan "mer på allvar" än samma kommentar spetsat med ett nedsättande tonfall..
Och fortfarande är det ingen som tyckt att hästen var "jättefin och välskött"....

men jag har inte skrivit att din häst är vanvårdad...du frågade i ett inlägg hur vi tyckte att din häst såg ut, och jag svarade på det...fö tror jag att jag var den enda som svarade....jag skrev att jag inte tyckte att den hästen såg vanvårdad alls ut...

Jag är hövlig mot folk som är hövliga mot mig.....käftar man emot så käftar jag tillbaka...och jag kan ju då undra varför du fortsätter att tjafsa om huruvida jag kan se på en bild eller inte...om en häst har ett stort varigt sår och det visas på bild...kan du inte se då om det är nåt som bör ses över eller inte?? bilder ljuger inte alltis och man skall inte tro att denna hästen är "normal"...en del med mindre erfarenheter kanske tror på det....alltid är det kanske nån som tänker till...

*den andra hästen i tråden anser inte jag vara vanvårdad*
Det tycker jag låter som att du menar att jag skrev att min häst var vanvårdad, men jag har väl uppfattat det fel :crazy:

Ja, jag fattade som att du tyckte att din häst var det, men jag tyckte inte det....

Hoppar på din tråd med lite bilder på min egna häst som jag köpte i april i år.Min häst har verkligen inte haft det bra, hon har bara fått grovfoder, tack och lov, men inga vitaminer/mineraler, vaccinationer, avmaskning.. Hon har bara gått i en hage med massa andra hästar i olika åldrar och fått föl i 8 år. Hon är högdräktig på den 1:a bilden, det förklarar en del av tröttheten, men miljön är under all kritik, hon har inte verkats på 8!! år. Vi har verkat bort 4 cm hittills och behöver ta mer, hennes hovar är randiga och flisiga.

Har lust att bara skriva en :bow: , men det får man ju inte.

Så istället skriver jag som så, att tack för att du i ett par stycken välformulerade meningar i dina inlägg fångat den andemening jag försökt att förmedla. Trodde ett tag jag var ute på fel väg.

giffan skrev:
Vill ännu en gång tacka dig Martha för att du kan se vad många andra inte ser.... :bow: :bow: :bow:
Tydligen ska hästar ligga i skiten och inte kunna resa sig före man ska reagera.... Men jag tänker inte sluta reagera på tidigt stadium!!!! Det tar så mkt längre tid att få häst av dem om det får gå för långt.... Tänk om denna häst blivit det minsta lilla förkyld.... vad hade hänt då??? Troligen så hade den fått lunginflamation och dött..... Det är bara vad jag tror, men jag är glad att jag tog hand om henne i tid iaf!!!

Men det är fortfarande sorgligt att så många inte kan se på första bilden att hästen inte mår bra.... Men det är ju bra att vi är några som kan det iaf, bättre än inget....

Sen har jag tidigt lärt mig att man kan ha pysslat med hästar i 100år om man så vill, det är ju trotts allt resultatet av vad man uppnår som räknas.... Jag har bara haft häst i 20år och lär mig nytt varje dag,,, ehh nästan iaf
Bra sagt! :bow:

Martha tycker jag verkar mkt vettig och kunnig.Om fler vågade vara ärliga som martha skulle färre hästar fara illa för att "vissa "inte vågar/vill se hur hästen mår..

Sen kan man fråga sig var vissa drar gränsen vid vanvård? :eek:

När hästen är så utmärglad att bästa behandlingen är avlivning??

Är det inte bättre att säga ifrån INNAN det går för långt?

Som jag sagt förut,hästen på första bilden ..där mår hästen inte bra,om nån tycker det är normalt och ok så visar det bara hur vedebörande själv sköter sin hästhållning.. och det är bara att beklaga(hästen kan ju inte)
Okunskap och ovilja att lära mer, är och kommer alltid vara hästens värsta plåga. :cry:

Gnist skrev:
*lånar*
Det är väl ändå INGEN som tyckt att "ååhhh vilken fin häst".....

Det vi, som får på näbben i denna tråd tyckt, är att vi inte tycker att just DEN bilden (och enbart bilden) förmedlar att hästen är i Så dåligt skick att vi genast skriker vanvård

Att från EN bild kunna utläsa & diagnostera alla hälsoproblem som en häst har, är något, som inte jag ger mig på iaf...

Jag håller inte med..... Tycker inte det är däri debatten/bråket uppstått, utan från de som hävdar att hästen på bilden ser ut som en "typisk ettåring", eller som "vilken växande unghäst/ettåring med vinterpäls som helst". Visst är de ofta både skrangliga, fula och kantiga, matta i pälsen osv, men det är inte det som bilden illustrerar över huvud taget, skillanden är milsvid tycker jag.

orkar inte läsa allt. Men Griffin, jag håller helt och hållet med dig!
vad bra att du tog hand om hästen och att den har det bra nu!
skit i alla klimakterie tanter här!
MVH Anja

lool.gif

först:
Så istället skriver jag som så, att tack för att du i ett par stycken välformulerade meningar i dina inlägg fångat den andemening jag försökt att förmedla. Trodde ett tag jag var ute på fel väg.

sedan:
Tack för att du satte fingret på vad det var jag menade...

Ledsen, kunde bara inte låta bli.

Anja: Precis vad gubben sa: PMS-kärringar, har en känsla att även jag är inkluderad. :D

du får ursäkta mig...men ???????

KAN du inte vara glad att människor ser djur som behöver hjälp?? eller lider DU av PMS??

Varför är du ledsen??

Jo, det är jag glad över. Att det finns människor som kan avgöra sådana saker över ett foto. Jag blir mkt mindre glad över att dessa människor inte på ett trevligt och sakkunnigt sätt kan delge andra mindre kunniga människor detta.

Och ledsen blev jag--------------------> för att jag inte kunde låta bli en sådan fuling, i mina ögon.

Pms, vet jag faktiskt inte vad det är. Förutom att det är pre-menstruella-någonting. Så det är mkt möjligt. Upplys mig så jag kan tala om för dig om så är fallet. Annars vet jag oxå att det kan vara ett skällsord för jobbiga/envetna fruntimmer, vilket jag anser är fallet med denna tråd.

Och till sist vill jag delge ett utdrag ur ett PM som jag fick angående denna tråd.

Tråden i sig är bara en disskution mellan känsliga och "okänsliga" människor ;)

Vilka som är vilka låter jag vara osagt. Tyvärr måste jag hålla med skrivaren, det hade varit mkt trevligare med en diskussion sett ur alla synvinkar om just vanvård eller inte.

Var man sätter gränsen för vanvård i det enskilda fallet avgörs efter en helhetsbedömning. Ett fotografi som det tråden handlar om är definitivt en anledning till kontroll men ingen säker grund att göra bedömningen vanvård.
Dom som menat att det är en helt ok ettåring har inte sett vad som är viktigt, den andra sidan reagerar hysteriskt genom att kasta skit på alla som inte anser det är uppenbar vanvård utgående från bilden.
En annan viktig sak är att när man får hem en häst man anser vanvårdad skall man anmäla direkt om det skall var meningsfullt.
PL

Senast ändrad:

anmäla kan man ju göra, men det händer ju knappast nåt iallafall...jag har anmält ett helt stall för vanvård...ingenting hände, en av hästarna var så mager att det bara var ett skelett, hästarna hade inte varit ute på minst 6 månader, ett sto med föl fick gå i en hage som låg 3 meter utanför stallet och hagen kanske var 3x4 meter...detta "fölet" var nu 6-7 år och hade aldrig varit längre från stallet än så och som sagt inte varit utomhus de sista 6 månaderna....det var mpnga fler än jag som anmälde och det tog säkert över en månad innan länsveterinären kom upp...ingenting hände mer än att dom sa till ägaren att göra si o så.....

Det hela slutade med att en bekant till mig köpte loss dessa hästar, dom fick komma ut i en hage och må gott några veckor och sen slaktade han alla 5.....dessa hästar var "ruttna" överallt.....

JAG orkar inte se hästar som far illa....ser jag en sån häst som på denna bilden så tycker iallafall jag att det är bråttom om man övht skall kunna rädda en sån, att den överlever är en sak, men sen få man ju bara hoppas att den har åtm lite hållbarhet i framtiden, vilket jag skulle vara orolig över med en så ung häst i det skicket....Jag blir upprörd över att en del kan tycka det är en ok häst, och jag blir upprörd över att folk orkar tjafsa motvals när det gäller djur som far illa....

Men det är jag det....vad ni tycker om mig är helt orelevant för mig....för här gäller det en häst och inte vad folk tycker om mig....

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka