Vanvård??

Sv: Vanvård??

Ja, och det står jag verkligen för...om du åtm kunde erkänna istället för att käfta emot...jag BLIR chockad av att man inte kan se detta..om du tittar på inlägget där jag la ut bilden på denna åring och på min åring...då lär du ju se skillnaden hoppas jag...tar man då "hälften" av dessa så kan det vara en , vad skall man kalla det...halvnormal åring som dom KAN se ut om det vill sig illa......

Jag tycker det är bra att det kommer upp trådar typ denna...för om folk tror att dom kan se ut på det viset utan att reagera så kanske dom lär sig nåt iallafall....

Du Mizz, om du tycker att en unghäst kan se ut sådär när den är i en svacka.... så tycker inte jag att du ska ha unghästar!! Jag vet att unghästar kan ändra sig när de växer, men de ska inte bli magra, då lär man ju fodra dem mera före de kommer i en växtperiod,,,eller?
Sen undrar jag vad du menar med att dömma och nedvärdera det första man gör?? Det är ingen som har dömt någon här, vad jag vet.
Sen tycker jag att du kan läsa flertalet av martha´s inlägg lite varstans på forumet, så ser du att det är en person som kan fruktansvärt mkt häst..... Jag tyckte att jag kunnde massor före jag hittade detta forum, nu vet jag (tack å lov) att det är flera som kan mycket mera än mig, och jag suger åt mig av alla deras erfarenheter, sen struntar jag i om de hållt på med hästar i 100år eller i 10..... Martha är mkt duktig på att dela med sig av sin kunskap här och det ska vi vara glada för.
Enda anledningen att jag en stund "ångrade" att jag startade tråden, är att det är skrämmande många som tyckte att det va en växande häst i vinterpäls mot en häst i sommarpäls på bete...Hur många finns det inte då i landet som har det som denna häst??? Huu vill inte veta....
Om du har bilder på hästar med dessa ögon och i sådana "växtfaser" visa oss dem då, så kan vi ju få se vad du menar.

Sådär ska ingen häst behöva se ut. Jag anser att ägaren kraftigt har försummat sina åtagande gentemot hästen. Alla vet att unghästar växer mycket i vissa perioder. Att man någon gång kan se revbenen skymta fram är kanske inte så farligt men den bild du visar är inte en häst där det funnits en tanke med att förebygga urtunning inför en växtperiod. Hästen är dessutom inte inne i bara en vanlig fällningsperiod utan har helt klart lus, vilket med all sannolikhet också har påverkat hullet. Den har också en mycket märklig ställning genom att den står så mycket under sig. Det tyder också på att den är påverkad på flera sätt, kanske genom att inte hovvården är skött.

Annars anser jag att en smutsig och till synes tovig häst inte alls behöver vara vanskött utan kan vara högst välmående. Speciellt i fällningstider när det kliar i pälsen och det är mycket uppfriskande med ett lerbad.

Vad ska jag erkänna? Att jag försvarat hästens utseende, har jag det? Att jag inte kan se att hästen är vanvårdad, kan jag det? Att jag inte lyssnar på andra, gör jag det? ovs

Tål du inte att ngn annan inte tycker som du. När det gäller hästen har jag inte käftat emot alls, däremot tycker jag din attityd mot andra är dålig, men det är jag det.

Jag tycker oxå det är bra att trådar som denna kommer upp, men jag tycker oxå det är bra att diskussioner som denna kommer upp. Vad är det som är fel, eller bra för den delen och det viktigaste varför. Alla kan inte ha din erfarenhet. Och för att lära sig måste man oxå ifrågasätta och våga göra det. Utan att få skit för det.

Jag tål att folk käftar emot...om dom har nåt att komma med, jag tål inte att det käftas emot ang såna här saker...för det har inte med käfting att göra, utan djurs väl o ve...du käftar bara spydigt emot , varför förstår jag inte...om du inte kan se vad som felas en sån häst...så är det sorgligt bara....kan du inte köpa det?

Det har inget med vad jag TYCKER att göra, utan att hästen klart behöver hjälp...

Jag förstår inte, jag käftar ff inte emot ang hästen. Men däremot erkänner jag mig skyldig till att ha en åsikt om din attityd mot andra. Vad du ville att jag skulle erkänna vet jag ff inte.

Jag har inte sagt att jag inte kan se vad som felas hästen, likväl som jag inte sagt att jag kan se vad som felas. Du vill att jag ska erkänna ngt som överhuvudtaget inte varit på tapeten? Min (in)kompetens att se huruvida hästen vanvårdas eller inte.

Om jag är spydig, ber jag om ursäkt. De ggr jag försökt vara lustig över huvudtaget är de mkt korta inläggen. Annars står jag för mina antydningar och åsikter. Men faktum kvarstår, jag tycker att med dina uttalanden om andra snarare stjälper än hjälper människor att komma till insikt.

Senast ändrad av en moderator:

Damen runt röstånga? Har fått föreläggande max 10 hästar? säljer även ponnies? Har varit intstruktör i US?

Senast ändrad av en moderator:

som sagt tidigare, det är mycket svårt att bedömma något över huvud taget genom att bara se en bild, sen om det gäller exteriör/hull/vanvård eller något annat gör detsamma.

Däremot tycker jag att halsen är på tok för tunn och hela hästen alldeles för "kantig" för att ses som normal

och hade det vart upp till mig tror jag nog att jag hade gjort en anmälan, inte för att jag är feg utan för att jag är Rädd för att konfrontera främmande människor och ibland även människor jag känner mer eller mindre väl, särskilt när det gäller något så känsligt som hur andra sköter sina djur, det kan vara precis lika känsligt som att säga vad man tycker om människors sätt att fostra sina barn...

fast det är ju faktiskt bara du o nån mera som käftar emot...tack o lov finns det folk som ser att det inte står rätt till...

Lånar knapp. Visst ser hästen anskrämlig ut, fäller inte hårremmen på rätt sätt, för stort huvud i förhållande till hals o kropp mm men jag tycker ändå att många uttalanden här är väl tvärsäkra för att bygga på EN bild.
Vad uppfödarna inte verkat fatta angående "snål" utfodring är att en växande häst inte tar skada av det så länge det är balans i foderstaten vilket det troligen inte varit här, klar hållbarhetsvarning!
En annan sak är att det finns en mkt intressant undersökning som pekar på ett samband mellan fodermedel med högt GI till unghästar o osteochondros så det gäller att man använder rätt fodermedel för att hålla unghästen i rätt kondition.
PL

peter_lundin skrev:
Vad uppfödarna inte verkat fatta angående "snål" utfodring är att en växande häst inte tar skada av det så länge det är balans i foderstaten vilket det troligen inte varit här, klar hållbarhetsvarning!
En annan sak är att det finns en mkt intressant undersökning som pekar på ett samband mellan fodermedel med högt GI till unghästar o osteochondros så det gäller att man använder rätt fodermedel för att hålla unghästen i rätt kondition.
PL

Intressant, var kan man läsa mer om det?

fast om man tittar på t ex min åring o denna så ÄR man tvärsäker..en häst mittemellan dessa skulle jag inte kalla förbisedd...pälsen, nacken och helhetsbilden kan inte ljuga så mycket, nog för att bilder kan ljuga...men nån måtta är det ju på det också...hade hästen varit fotad i en konstig vinkel eller nåt, men inte ens det....jag tycker min äring är FIN för att vara maj månad, jag har sett åringar som inte alls varit lika fina som hon, men inte tycker jag att dom ser "vanvårdade" ut för det....

Måste man vara unik i sitt slag för att se att en häst behöver hjälp??

*lånar*
Det är väl ändå INGEN som tyckt att "ååhhh vilken fin häst".....

Det vi, som får på näbben i denna tråd tyckt, är att vi inte tycker att just DEN bilden (och enbart bilden) förmedlar att hästen är i Så dåligt skick att vi genast skriker vanvård

Att från EN bild kunna utläsa & diagnostera alla hälsoproblem som en häst har, är något, som inte jag ger mig på iaf...

I likhet med andra här så reagerar jag också på bilden men jag är inte beredd att uttala mig lika detaljerat tvärsäkert om en bild.
Jag TROR att hästen fått ett klart underskott av protein o ett inte lika häftigt underskott av energi.
Sen vet jag också att en lite mager ettåring med balanserad utfodring troligen blir en friskare häst än den som ser fin ut men fått en sämre balanserad foderstat(obs gäller inte denna hästen)
PL

peter_lundin skrev:
I likhet med andra här så reagerar jag också på bilden men jag är inte beredd att uttala mig lika detaljerat tvärsäkert om en bild.
Jag TROR att hästen fått ett klart underskott av protein o ett inte lika häftigt underskott av energi.
PL

:bow: :bow:

Nej!! Den här damen hör hemma i Kågeröd, har mest stora hästar men har även haft ponnyhingstar.. Har försökt nå djurskyddsinspektören i Svalöv idag, men utan resultat.. För att få veta hur läget är.. Har förstått att det tyvärr finns många människor i vårt land som INTE borde få ha djur, ALLS..

giffan skrev:
Hur kan man inte se att hästen inte mår bra när den ser ut som denna??? Tänker inte hänga ut någon.... Men tycker ni inte att det syns ganska tydligt att den inte mår så bra?
giffan

Utfrån din frågeställning som trådskapare så är det otroligt konstigt att inte se att denna häst mår dåligt bara genom att se denna bild. Några skrev t.o.m. att det är en normal ettåring i en växtfas....

Sådana här diskussioner har ju sällan ett facit vad gäller rätt eller fel men i detta fallet har det ju det. Hästen mådde inte bara dåligt utan den var vanvårdad! Du som ny ägare till hästen har berättat följande:

- Den var full av lus (obehandlat)
- Den var full av mask (obehandlat)
- Den var undernärd
- Den var apatisk
- Den åt knappt hö
- Den åt ingen kraftfoder utan att den blev handmatad

Ovanstående anser åtminsone jag vara vanvård. Åtminstone är min erfarenhet av unghästar att de fullkomligt vräker i sig mat och inte är det normalt heller att de är apatiska, utan de brukar sprudla av liv och bus. Lus, ja det kan de väl få men man upptäcker ju det ganska snart och behandlar det och då hinner aldrig hästen klia sig så det blir kala fläckar. Ja kanske kan hästen bli full av mask under olyckliga omständigheter men det har jag ingen erfarenhet av.

Eftesom hästen har hämtat sig så pass snabbt enligt din tredje bild så förelåg det ju ingen sjukdom som kan förklara hästens skick.

Uppenbarligen såldes den också i detta tillstånd vilket innebär att förre hästägaren var omedveten om hästens tillstånd. Det skapar en klar bild om förra hästägarens kompetens.

Nu är det ju som sagt lätt att komma i efterhand när facit redan är givet av trådskaparen men nog var det ganska lätt att se att denna häst inte bara var inne i en växtfas.

Att från EN bild kunna utläsa & diagnostera alla hälsoproblem som en häst har, är något, som inte jag ger mig på iaf...

Nä, nån större utredning och diagnosticering har inte heller jag gjort....men om man inte kan se att en häst är full av mask och full i lus utan att man skall behöva ha en veterinärsutbildning så är det bara tragiskt....

Peter....om jag satte in ett sånt kort på min häst..skulle inte du då ifrågasätta varför den ser ut på det viset? eller tycker du också att en åring kan se ut på det viset? ..ponera att jag inte alls bor långt ifrån dig..du skulle möjligtvis ite ta dig en tur och titta på hästen?? ..sen spelar det ingen roll om det är vanvård eller okunnighet för mig..för hästen mår inte bra och det borde ju vem somhelst kunna se......

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka