Vanvård??

Sv: Vanvård??

I vissa kommuner slipper man den avgiften om det är en anmälning. Hur det är i min vet jag faktiskt inte. Men avgiften för vanligt besök är 500.

I min kommun och i de flesta ´kommuner så koster det inget om det är sk "falsk alarm"

martha skrev:
Jag förstår inte varför du så idogt försvarar hästens utseende, jag trodde du hade vistats bland hästar i många herrans år...

Försvarar inte att hästen inte var skött på ett korrekt sätt.. Det jag retat upp mig på är att ingen av dessa sk "experter" skrek vanvård förrän EFTER att trådskaparen upplyst om alla fel och brister i hästens uppväxt och alla problem häststackarn drogs med..
Och då rackas det genast ner på oss som inte gjorde bedömningen Vanvård genom att titta på 1 stillbild, utan den infon..
Vad jag vet är det väl INGEN som påstått att hästen ser helt ok ut?????? Inte vad jag läst iaf..

Och du har helt rätt jag har haft hästar runt mig i ca 28 år, därav så vet jag också att kameran Kan luras .....

om man ÄR skyldig till vanvård....

besöksavgifter är olika , i min kommun beror det på hur stor anläggning man har....jag har en stor anläggning och betalar 1000 kr.Detta är årliga besök som man får...

Men hur kan du reta dig på det?? folk kanske inte hade tittat övht på tråden innan...

Jag har haft häst i 37 år...och så mycket kan inte en kamera luras...inte att pälsen är lusäten t ex, att nacken på hästen är obefintlig, att den är mager och man ser i ögonen att den gett upp....ögon säger mycket....även om det är en bild....om man plussar ihop detta så ser man en häst som inte mår vidare bra...och hur hade den sett ut idag kan man ju fråga sig om den varit kvar på det stället?

Aha, så med dina ord så är jag potentiellt skyldig till vanvård för att jag vill ta reda på, om jag kan, fakta innan jag går vidare.

Din häst ser fiiin ut nu. :)

Hoppar på din tråd med lite bilder på min egna häst som jag köpte i april i år..

Min häst har verkligen inte haft det bra, hon har bara fått grovfoder, tack och lov, men inga vitaminer/mineraler, vaccinationer, avmaskning.. Hon har bara gått i en hage med massa andra hästar i olika åldrar och fått föl i 8 år. Hon är högdräktig på den 1:a bilden, det förklarar en del av tröttheten, men miljön är under all kritik, hon har inte verkats på 8!! år. Vi har verkat bort 4 cm hittills och behöver ta mer, hennes hovar är randiga och flisiga.
Tirana i april hovar i april Tirana & Shiny i april Tirana idag

Hon mår nu bra, men vi har mkt att jobba med, när hon kom var hon inte borstad på åratal, det syns på den otroligt toviga ma

Nej, men eftersom du är så emot att folk kan anmäla utan att ta kontakt först så kan man ju undra....
Jag har haft ung 500 häst de senaste 10 åren då jag driver ett konvalecentstall...så jag har nog sett både det ena å det andra....och har uderlag för vad min erfarenhet säger mig.

Även om det i det här fallet rör sig om en unghäst som växer så tycker jag att det syns tydligt att hästen inte mådde bra

Har lagt in bilder på hur min häst såg ut för 4 månader sen och hur hon ser idag, hon är ingen växande häst utan ett vanskött hbl sto på 11 år

Det är inte meningen att "sno" din tråd men vi går ju igenom exakt samma sak med vårat sto, när hon kom så tog det 1 vecka innan jag fick henne att smaka kraftfoder, pellets gick inte alls, men nu äter hon korn, chevinal, betfor och ensilage/bete med god aptit, hon hade ju dessutom en nyfödd att ta hand om. Vårat sto var ju inte van vid nån hantering, men väldigt lugn av naturen, men hon fann sig ganska snabbt vid att bli borstad, få mat på regelbundna tider och att få sova inne..

Javisst, vad din erfarenhet säger dig. Men lilla Lisa som ser de där stckars raggiga ponnyerna som går ute dygnets alla timmar med bara ett hus att gå in i. Eller jag som undrande såg ett hemskt spektakel en gång, en skelett med skinn på och i stort sett snorren hängande och slängande i full längd (inget porr där inte) dygnet runt. Visst kunde jag anmält, men jag gick dit och undrade först, och fick reda på att det var ett jourhem och fick reda på hur det stod till med stackaren. Tyvärr gick han inte att räddas. Men jag fick en erfarenhet rikare. Så jag tycker inte utifrån mina erfarenheter, jag tycker för att andra ska få erfarenheter. Men det är tydligen fel.

mizz skrev:
I vissa kommuner slipper man den avgiften om det är en anmälning. Hur det är i min vet jag faktiskt inte. Men avgiften för vanligt besök är 500.

Här är det 500 för vanligt besök och 750 för inspektion till följd av anmälan. Och den de besöker betalar oavsett. Således har jag betalat 750 kr för ett papper där det är UA på allt och dessutom haglar beröm. För att något pucko ansåg att mina stackars djur bland annat gick ute dygnet runt utan mat och vatten, (I verkligheten gick de ute 14 h/dygn, stod gärna och vilade sig på utsiktsplatsen som vetter mot byn. Bakom stallet stod lådan med fri tillgång på hösilage, uppe bakom huset så stod badkaret med vatten). Om de bemödat sig med att fråga vem fasiken som helst i byn hade de sluppit anmäla och djurskyddsinspektören hade sluppit åka ut på en blindkörning (och kunnat ägna tiden åt falls om verkligen behövde hennes insats, för de finns ju tyvärr), och JAG hade kunnat lägga 750 kr på något roligare. (Och inspektören tyckte även hon det var förjävligt att man fick betala även omd et inte fanns något att anmärka på, men kommunens regler..)

Men om du inte gått dit, och anmält bara så skulle förmodligen kommunen vetat om att det var ett jourhem......huvudsaken är att folk reagerar...jag vet vad JAG anser vara vanvård och inte.....och jag vet att djur kan vara sjuka eller i tillväxt, men dom skall inte vara angripna av mask eller löss....

Alexandra_W skrev:
Här är det 500 för vanligt besök och 750 för inspektion till följd av anmälan. Och den de besöker betalar oavsett. Således har jag betalat 750 kr för ett papper där det är UA på allt och dessutom haglar beröm. För att något pucko ansåg att mina stackars djur bland annat gick ute dygnet runt utan mat och vatten, (I verkligheten gick de ute 14 h/dygn, stod gärna och vilade sig på utsiktsplatsen som vetter mot byn. Bakom stallet stod lådan med fri tillgång på hösilage, uppe bakom huset så stod badkaret med vatten). Om de bemödat sig med att fråga vem fasiken som helst i byn hade de sluppit anmäla och djurskyddsinspektören hade sluppit åka ut på en blindkörning (och kunnat ägna tiden åt falls om verkligen behövde hennes insats, för de finns ju tyvärr), och JAG hade kunnat lägga 750 kr på något roligare. (Och inspektören tyckte även hon det var förjävligt att man fick betala även omd et inte fanns något att anmärka på, men kommunens regler..)

Taskig kommun :crazy:

stackare! men vad fin han var på det där andra kortet.

Visst ungahästar kan se lite "konstiga" ut man jag har då aldrif sett en välmående unghäst i det skicket så ja, hästen ser vanvårdad ut!

:eek: 750 för att du är anmäld. Har lust att säga, tror dig inte.

Men jag fick en erfarenhet och de slapp betala en avgift. För om jag inte minns fel var det i Alexandras närhet, kanske inte kommun men väl i samma län. Och jag förstår inte denna uppmuntran att anmäla för minsta lilla, för många har inte din erfarenhet, vilket leder till anmälningar utan orsak. Ex: ett par inlägg ovanför.
Är man oviss, prata med någon mer erfaren eller skicka vidare till berörd myndighet. Varför denna avundsjuka överallt, ta kontakt ist, prata med folk, passa på att lär saker över gränserna, skaffa nya vänner.

mizz skrev:
:eek: 750 för att du är anmäld. Har lust att säga, tror dig inte.

Jag trodde dem inte heller när jag fick räkningen kan jag ju meddela.

IOfs har jag inte sett till dem här sen den gången, och det BORDE ha varit en sådan där rutininspektion. Endera har de inte hunnit med den, eller så hoppade de över mig, isf kostade anmälan mig ju 'bara' 250 kr 'extra'.

Samtidigt kan man ju på ett sätt förstå att NÅGON måste betala, och eftersom man kan anmäla anonymt så återstår bara att kommunen betalar eller den som blir anmäld. Fast jag tycker de kunde ta säg 2500 spänn för de som blir anmälda och anmälan stämmer, och så kan de som blir anmälda men det inte finns något att klaga på slippa betala eller något, borde gå att lösa smidigare.

Till alla som diskuterar här, tråden handlar ju inte om min häst ursprungligen, men ser hon frisk och kry ut i era ögon, hovar osv. Kan informera om att jag köpte henne utifrån bilderna jag fick (1:a bilden) hade veterinär ute dan efter att hon kom, hon skrev ut avmasknings medel i som tar alla maskar, kollade upp hela henne, utlåtandet var att hon var OK i hull, men maskangripen, apatisk och bristande omvårdnad.. Och JA, jag har anmält tidigare ägare.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka