Vanvård??

Sv: Vanvård??

usch....precis så såg min ena pålle ut när jag fick hem honom ferån en tjej som tyckte han var sååå fin.det har tagit 1,5 år att få honom i skcik igen och fortfaarnde så han han en lång bit kvar för att bli totalt återställd.
jag anmälde och grejjade och fick tillslut igenom djurförbud för hans förra ägare....men bara i det län honom bor i men det är ju bättre än inget.
Detr har varit en lång tid med mycket bråk,pengar,tårar,kämapnde mm men det har det varit värt nu när jag ser honom komma springande och bockandes i hagen...full av livs glädje.

Ta och anmäl de som gjort så här mot hästen...dom komemr att göra det igen annars

Fendi skrev:
Snälla alla! Herregud! vad väntar ni på? Hålla på och fråga hur gammal hästen är och annat konstigt. Jag samarbetar med djurskydd och polis i vårat län. Det här är ett klassiskt vanvårdsfall. Ring Polis och djurskydd (Bygg och Miljö i din hemkommun) Jag har haft flera hästar på över 25 år och de ser då inte ut sådär. Visst kan vissa falla ur under fällning på våren t.e.x men det får aldrig gå sådär långt. Kontakta gärna Svenska Hästars värn om ni vill ha stöd och hjälp. http://www.shv.org/ Om det var barn som såg ut så där skulle ni då säga att de var i en tillväxtfas?? SKÄRPNING!! Vi måste hjälpa varandra och se till att ALLA hästar får åtminstone ett minimum av vettig vård och omsorg. (ursäkta men jag blir så upprörd)

Tack... håller verkligen med......

fälttävlansnörd skrev:
Reagerar däremot starkt på de loja reaktionerna från många. Vadå INTE vanvårdad? Det där ser förjävligt ut. Inte de värsta fallet man har sett, men inte heller en häst man kan kalla helt okej. Har man lite vett i skallen ser man skillnad på en unghäst i växtperiod som fallit ur lite och har det tufft med fällningen. Det där är inte en sån.

Ja verkligen... :bow: :bow:

Tycker de är tråkigt att folk lägge ut bilder på andras hästar och anklagar ägaren att vanvårda sin häst!

Detta syns tydligt att de är en ett åring om inte yngre.
Dessutom har den ruskigt tjock päls som den håller på att tappa!
Den har dessutom rullat sig
Åringar ser ibland inte ut som små skönheter direkt höga kantiga och rätt fula enligt mitt tycke!

Tycker denna häst ser ut som vilken åring som helst som går på lösdrift!

Tänk vad du utsätter hästägaren för innan duanklagar de för att vanvårda sin häst!

Möter man en häst som ser smal ut går man upp till ägaren och frågar om hästen kommit från hästens värd eller varit sjuk??
Då får ägaren en chans att förklara varför hästen ser ut som den gör!

Hrrm....för det första så ÄR det giffans häst, hon köpte eller tog den i det skicket, för det andra så tycker jag att det är en skam att du inte ser att just denna hästen lider stor nöd på näring...såhär ser INTE unghästar ut om dom är friska och normalt utfodrade o maskade....Jag blir ärligt chockad över att det finns folk som tycker o tror att ett sånt tillstånd kan kallas normalt....

martha skrev:
Hrrm....för det första så ÄR det giffans häst, hon köpte eller tog den i det skicket, för det andra så tycker jag att det är en skam att du inte ser att just denna hästen lider stor nöd på näring...såhär ser INTE unghästar ut om dom är friska och normalt utfodrade o maskade....Jag blir ärligt chockad över att det finns folk som tycker o tror att ett sånt tillstånd kan kallas normalt....

Tack... håller (än en gång) fullständigt med.

Pappersfjärilen: Läs tråden så ser du att det är Giffans egen häst som hon köpte i detta skick.

Puh, jag som trodde jag skulle bli lynchad i tråden fram tills att jag läste inlägg 12 och fram :eek:
Tänkte skriva "ÄR det bara JAG som tycker att hästen är vanskött?? :confused: Både maskangripen och förmodligen något i huden också, dessutom är hästen ordentligt undernärd. Den är efter i tillväxten."
Men nu fick jag ju reda på att det INTE var fel på mig då... :smirk:
Bra att det finns sådana som du, men faktiskt också viktigt att vi försöker minska ner antalet sådana som behandlar djur så att de ser ut som din gjorde. Anmäl, eller försök komma åt problemet på annat sätt om du känner att det är bättre.

Pappersfjärilen: Är det inte hennes häst? :confused:

martha skrev:
:crazy: är allt jag kan säga...... *ryser*

Senast ändrad:

Tycker du ska läsa tråden innan du yttrar dig då... Jag har lag ut tråden för att jag ville visa att det är folk som faktiskt inte kan se när en häst mår dåligt....Men det va tydligen inget konstigt, vad det verkar.... det är allt för många här som redan svarat att det ser ut som en unghäst på lösdrift.... Tycker ni verkligen att det är acceptabelt att en unghäst ska se ut så här?? Jag blir faktiskt lite orolig när jag läser dessa inlägg..

Jag tycker inte att det acceptabelt att en häst ser ut så, men inte konstigt att en häst gör det. Skulle fler än en göra det så skulle jag undra.

Mizz- med en unghäst som gett matte många gråa håstrån som vet. har skrattat åt (de gråa, alltså)

martha skrev:
:eek:
jag blir chockad av att en del inte tycker att hästen ser rent förjävlig ut, ett klart fall av en häst med parasiter och fruktansvärt undernärd häst är iallafall vad jag ser....

Hur kan du se det på dessa bilder som visats...??
Mycket utav infot kring denna häst har kommit i efterhand och visst är det som h*n skrivit, så är det vanvård, men att bara "se" på bilderna att hästen har löss och är full med parasiter är omöjligt.. Lägg till senkommen info, så visst då är det lättare "att se" vanvården.....

Om du syftade på min fråga om ålder så kan jag bara säg att då jag läste de dåvarande inlägg som fanns innan jag postade min fråga om ålder så tyckte jag det var märkligt att alla påpekade att den såg normal ut för att vara unghäst???
Jag har ingen erfarenhet av varmblods hästar men blev förfärad av att de ansåg den se normal ut o inte vanvårdad för åldern, därav min nyfikenhet på åldern.
-----------------
Att sedan hänvisa till SHV blev jag med undrande över? Hur ligger det igentligen till med deras organisation nuför tiden.Man hör eller ser ingenting av deras verksamhet.Hade faktiskt aldrig kommit på tanken att vända mig till dom efter all tystnad/rykten.Men denna fråga hör väl inte hemma här på detta inlägget....

Gnist skrev:
Mycket utav infot kring denna häst har kommit i efterhand och visst är det som h*n skrivit, så är det vanvård, men att bara "se" på bilderna att hästen har löss och är full med parasiter är omöjligt.. Lägg till senkommen info, så visst då är det lättare "att se" vanvården.....

Ska man hårddra det, så visst ser h*n inte riktigt riktig ut på första bilden. Men utan fakta och bara ett antydan att hästen är vanvårdad, hur ska man veta att det är div äckligheter som drabbat hästen och inte växtfas/ sjukdom / skada eller dyl. Och i det inledande inlägget lät det som det var grannens hästar typ. Därför förstår jag P-fjärilens attityd. Har lite svårt för alla misshandlade, vanvårdande, etc hästar som poppar upp överallt att man inte reagerar när det väl dyker upp (på buke). Lite vargen-kommer- effekten.

Gnist skrev:

jadu...HUR man kan se det...

Marinella3Maj-05.jpg

för det första så ser du klart att hästen är undernärd på många sätt, du ser hur mager den är (trots pälsen) du ser på ryggen att pälsen är "äten" ...du ser på den hur den står och hur den ser ut i ögonen...jag skall se om jag har några bilder på nån "ful" åring nånstans så ska du se vad skillnaden är mellan ful o undernärd...

:bow: Vad bra, då har vi lärt oss lite och kan rensa lite vid nästa inkommande våg.

I mitt första inlägg påpekade jag att hästen var tunn.. Så visst det syns... Men tyvärr så är det inte ovanligt att växande hästar Är fula och kantiga i sina växtperioder..
Skulle jag träffat hästen "live", så skulle nog jag gjort en annan bedömning än vad jag kan göra efter några bilder...
Dessutom är det inte första hästbilden här på buke, där hästen ser totalt likgiltig och uttråkad ut .. Sådana kort kan man nog knäppa på alla hästar om man knäpper vid "rätt" tillfälle.
Därför tycker jag att det är svårt att säga att en häst är vanvårdad enbart genom att titta på några kort..

Nä, jag brukar också opponera mig mot dessa "vanvårdtrådar" men detta behöver man ju inte alls känna o se på hästen live för att se att denna hästen behöver hjälp....skillnaden är ju att man SER att den behöver det, och det är det jag tycker är skrämmande att en del tycker den ser "normal ut för sin ålder" ...det gör den INTE....

Jag måste nog säga att såpass mycket häst har jag sett och haft härhemma att jag med ett ögonmått kan se om det är tillväxtperioder eller undernärdhet som gör en häst att se anskränlig ut....sen hade jag inga bilder på nån eländig häst att visa upp heller...

Knapplån..

Ungefär sådär (fast inte riktigt SÅ tjock päls) såg min förra häst ut som nyinköpt åring. Jag var och kikade på henne i mars/april (månadsskiftet) och jag som är en petig fan konstaterade redan då att jag var rätt säker på att hon hade mask. Hon var dock i fullt normalt hull, om än åt det tunnare hållet än det trinda men inom vad som betecknas som normalt. En liten raggsocka med stor mage (maskmage antog jag) helt enkelt.

Hon kom hem i början på maj och jag fick en smärre chock då hon gått ner rejält och var mer än lovligt tunn. Och lika raggig och samma maskmage (för jodå, visst var det parasiter allt, hons ket ut både det ena och det andra efter avmaskningen).

I alla fall, förutom att distriktsveterinären gick i taket åt hur hon såg ut när han två dagar efter ankomst var ut och vaccinerade, så var det inget som egentligen bekymrade mig, avmaskning, verkning och mat skulle nog göra susen.

Och jodå, dels fällde hon avs in vinterpäls och såg genast bättre ut, maskmagen försvann och hon började gå upp i vikt. Fast hon var ALLTID tunn, hur mkt mat jag än hällde i henne. Fick upp henen i jättefint hull på våren som två dock, hon nödslaktades sommaren som tvååring pga autoimmun sjukdom. Och där kom liksom anledningen varför hon varit svår att få riktigt bra hull på.

MEN, det jag ville komma fram till var hur FORT hon faktiskt tappade en hel massa kilon. Uppfödaren hann helt enkelt inte med att fodra upp när hond rog iväg och växte, och som vi alla vet så växande unghästar kan tappa en hel del när de 'ryckväxer'.

Så, om man såg hur hon såg ut när hon kom i början på maj hade ma kunnat tycka att 'arrrgh! Vanvård, stackarn har säkert inte fått ordentligt med mat någonsin'. Och hade man sett henne två månader innan så hade man sett en unghäst i normalhull men med maskmage. Dvs en otillräckligt avmaskad (och det i sig är ju beklagligt) unghäst, men inte en vanvårdad.

Så det är svårt att säga av en stillbild om det är just VANVÅRD eller inte. Däremot anser jag och kommer alltid att anse att det är BEKLAGLIGT när de tillåts bli i det där skicket, oavsett om det tog två veckor eller två år att få det dit.

Så, jag tycker INTE om skicket på hästen som bilden visar, jag tycker INTE att en unghäst någonsin ska se ut så om det inte är sjukdom bakom, men jag kan INTE utan mer information säga om det är just VANVÅRD eller ej som ligger bakom. Inkorrekt och rent ut sagt dålig skötsel (om det inte beror på sjukdom då) - JA. Men vanvård - vet inte.

Nja, så starkt som vanvård vet jag inte, men har man en häst med både löss o parasiter och inget gör åt det så är det väldigt nära vanvård...en frisk avmaskad häst med ordentligt med mat blir inte att se ut på det viset...att djur kan ha sjukdomar som gör att dom går ner i vikt är en helt annan sak...

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka