Vanvård??

Sv: Vanvård??

har du undersökt hästen med veterinär?? tagit blodprover vägt hästen?? så den är konstaterad av kunnig vet att den ÄR vanvårdad och undernärd och saknar ämnen i kroppen??
Att hästen SER vanvåradt ut är stor skilland mot ÄR!!

Min häst vart dödssjuk som 8 månader och var nära på att dö.
Han gick ner sig totalt under denna tid och såg verkligen inte vacker ut! Dessutom var han inte vacker som 8 månader stor och klumpig och växe någe grymt mkt!
Han hade mkt päls och på våren när den skulle av så såg han allt annat än vacker ut!
Han låg i leran så pälsen såg för taskig ut!

Det finns hästar som är magra av andra skäl än av vanvård!!! :mad:
Där ägaren kämpat länge och lever på vatten och bröd för att lägga vart enda öra på att rädda hästen!
Tror inte dessa ägare behöver så en klackspark i ansiktet och bli anklagade för att vanvårda hästen!

Dessutom går de inte att gämför en häst med vinterpäls och när det är sommar!

Och framför allt en 1 åring där 6 månader är STOR skillnad på häst i stora hela.De växer oerhört fort

Stora stuterin har ofta unghäsatrna på lösdrift året runt och de går inte ut och borstar varje häst varje dag utan de sker ytterst sällan.
De får löss då iaf på de stuteriet jag praktiserade hade dom löss och de hästarna var allt annat än vanvårdade utan fick mat hur mkt de ville och hade stora hagar att springa i!
De har till och med fött upp världselit hästar :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Men om hästen är både full av lus OCH av parasiter...

här får du se en bild på min ettåring vid samma tidpunkt på året (våren) dessutom hade denna hästen en massinvasion av spolmask som fölunge....inte ens DÅ såg hon ut som den tråden hanlar om...kolla ögonen på min..hon är inte piggast, men hon ser inte döende ut heller.....
http://www.mypix.se/usrimg/JMMOLOCMDQG/lrg/JOGMMQRMCQGOK.jpg

unghästar för både löss och parasiter, det är inte det det handlar om, utan att om man övht gör nåt åt det...har dina stora fina stuterier hästar som ser ut som denna så skulle jag gärna vilja ha namnet på det stuteriet,,,,

Man kan ju jämföra dessa två ..tror t om att det är samma ras...

Marinella3Maj-05.jpg

JOGMMQRMCQGOK.jpg

Jag säger det igen oh Martha :bow: :bow: :bow:
Håller helt och fullt med.
Till en del andra: Vanvård eller inte ,en häst behöver inte se ut så där.Visst alla hästar kan bli sjuka men så var väl inte fallet med den här?Hon köpte väl den och hade ju inga problem att få den finare?

Nej jag har inte haft ut en veterinär för att ta massa prover och väga den... Jag anser att mitt hästkunnande är så pass stort att jag själv kunde avgöra att hästen inte mådde bra. Där av anledningen att jag tog hem den iförsta hand!
Som du själv säger så kan ju unga hästar få löss, det kan jag hålla med om, men man blir ju tvungen att göra något åt det, ellerhur!!
Och det handlar inte om att hänga någon (det har jag skrivit tidigare) det jag ville få ut av tråden va varför man inte reagerar när man ser en häst som ser ut som denna, men av många svar här så är det ju säkert skrämmande många som ser ut så här....Men om man inte kallade tråden vanvård... vad ska jag kalla den då....? miss-skötsel...? eller ingen omsorg??? hmmm nu kallade jag min tråd för vanvård
Tidsperioden på denna häst "förfriskande" blev 1-2 mån så det handlar ju inte bara om att "den växer på sig med tiden"
Denna hästen åt faktiskt ingenting, när den kom till mig. Nu sprudlar den av liv och mår bra!!
Kolla på martha´s häst.... den anser hon mår dåligt, inget man ser så direkt på en bild, men den bilden jag har på min.....det e enligt mig iaf katastrof!!!!
Min första bild är från maj månad... inga av mina unghästar såg ut så då, och även de går på lösdrift... men med mat och skötsel. Sissta bilden är från Juli mån och då har den alltså bara gått på bete i en månad, det gick inte att släppa den tidigare för att den inte åt ens gräs!!
Jag kommer inte som det är nu att anmäla dessa personer, just för att jag känner dem, men jag kommer se till att hästarna får det bra, och lyckas jag inte med det, då ska jag anmäla dem... Och det du skriver om att leva på vatten och bröd Pappersfjärilen, det gäller inte i detta fallet, och denna tråd handlar om denna hästen så det e ju ingen som behöver bli sparkad någonstans!!
Men tyck vad ni vill, jag tycker inte att hästar ska se ut så här... Men det finns ju en anledning till att nästan alla mina hästar har en krokig bakgrund :smirk: Kan ju inte låta bli om jag kan hjälpa dem

Måste tacka martha och alla ni andra som "stödjer" mig i denna tråd...
Skönt att det är flera som kan se!!

Mitt kort var också taget i maj, men förra året när hon var ett år....hon hade en massinvasion av spolmask som fölunge då det visade sig att hennes spolmaskstam var resistenta mot ivermectinpreparat..så hon var avmaskad men det tog inte spolmasken....men inte ens då såg hon lika eländig ut som din gjorde på första bilden...löss i all ära, men för att dom skall få lössangrepp så dom blir o se ut som din så är det ofta pga för dålig allmänstatus(exempelvis parasitangrepp)...och får dom det så får man ju lov till att behandla dom och inte bara låta det gå...

Visst var det en travare?? vad är det för stam på den? du kan PM:a om du vill..

Jag kan inte så mkt men jag tycker att detta inte ser ut som en lycklig unghäst.......
Nog för att dom kan se raggiga ut i pälsen överbyggda o dyl...men denna lilla skrutt .....nä tacka vet jag dom senare bilderna!!!!!!!

jag säger detsamma som andra här, en blick på den och den är inte bara i växtfas, den mår inte bra! unghästar må vara gängliga, men den här är efter i utvecklingen tycker jag... tack för att jag läste vidare o såg att andra höll med, och att jag inte helt förlorade självförtroendet av omedhållet i början...

Hur i själva helskotta kan du försvara ett sådant utseende??? Nog för att de har fula perioder men det finns gränser!!!

En häst ska ha ett värdigt liv. Det är vår förbannade skyldighet att se till att de får det... Är hästen dödssjuk så ska den inte ligga ute i leran...!!! Och det ska inte få gå hur långt som helst för att "rädda" dom! Det finns gränser för vad de ska få utstå! Ditt resonemang för mina tankar till rättsfallet med flickan som skickat sin lidandes häst till hästprataren. Hon blev fälld för djurmisshandel.
Och allmänheten ska gripa in när det är så uppenbart att en häst inte får den vård den behöver.

Däremot all heder till giffan som gett denna häst en värdig tillvaro :bow: :bow: :bow:

Visst hästen ser hemsk ut.
Men man kan inte på en sån bild se om hästen ÄR vanvårdad eller inte. Hästen kan (som några innan sagt) vara sjuk och ägarna kan ha försökt åtgärda detta.

Nu är det antagligen inte så. Men man kan (tyvärr) inte säga bara på en bild om hästen är vanvårdad eller inte..

För ett tag sen hade säkert jag också sagt att den var vanvårdad bara genom att jag såg bilden
Men som det är nu tänker jag inte kommentera om hästen är vanvårdad eller inte bara genom en enda bild..

För jag fick själv problem med min häst i höstas/våras.
Hon rasade i vikt. blev allmänt slö m.m.
Jag hade ute olika veterinärer.. Lät henne gå på fri tillgång till hö.
Gav henne massa kraftfoder m.m. Inget hjälpte.
En dag när jag kom till stallet ville hon helst lägga sig ner hela tiden.
Jag bestämde mej då för att åka akut ner till djursjukhuset istället.
Hon fick stå där en vecka å det enda vet. kom fram till var att hon hade lite fel på bettet.. :crazy: Men vad avmagring och uttorkningen berodde på kom dom inte fram till.
Hon stod alltså där en vecka å sen fick jag hem henne. Gav henne ett specialfoder å sen blev hon bättre och bättre med tiden.
Nu är hon pigg å glad igen.

Så där fick man sig en tankeställare.
Hur detta kunde hända en häst som verkligen sköttes om varje dag m.m. Så en häst kan alltså se väldigt mager och hemsk ut även om den sköts mycket väl.

Det är skillnad om fler än häst häst i stallet ser hemska ut..
Då kan man kanske tro mer att det är vanvård.
Men för att EN häst ser hemsk ut behöver det inte alltid vara vanvård.

MEN man ska alltid vara uppmärksam.
Ser man en häst som ser dålig ut så är det alltid bättre att kontakta ägarn å fråga om det är något speciellt med hästen o.sv.

(blev visst mer om mitt fall där, men bara som ett exempel)

Är du riktig? :eek: :crazy:
Hur kan du tycka att den hästen ser frisk, välbehållen och fullt normal ut :confused:
Bilden talar väl sitt tydliga språk, och bra förklaringar har du ju fått hur du ska se det med..

Martha: :bow: :bow: Som vanligt!

Hästar kan vara sjuka o falla ur...det har jag varit med om ett flertal ggr, men det som förvånar mig är att det finns folk som tycker att en unghäst kan se ut på detta viset, utan att ens reflektera över hur eländig den ser ut....unghästar SKA inte se ut på det viset bara fär att dom ev är i en växtperiod...i detta fallet så var det ju mat, avmaskning , avlusning och nån som bryr sig om hästen som hjälpte...hade hästen varit sjuk hade de inte tagit upp sig såpass fort på bara de sakerna jag skrev upp...

Jag tycker ändå att den hästen ser såpass anskrämlig ut att det kan kallas vanvård...eller utebliven vård....och som sagt så är det att folk t om kan tycka att den ser normal ut som jag reagerar på.

domino skrev:
Är du riktig? :eek: :crazy:
Hur kan du tycka att den hästen ser frisk, välbehållen och fullt normal ut :confused:
Bilden talar väl sitt tydliga språk, och bra förklaringar har du ju fått hur du ska se det med..

Martha: :bow: :bow: Som vanligt!

Sa absolut inte att hästen såg frisk och välbehållen ut.
läste du hela inlägget så kanske du också förstod att jag sa att jag inte tänker bedöma på en bild om en häst är vanvårdad eller inte.
Jag skrev också att hästen såg hemsk ut (och förmodligen var vanvårdad) men för att konstatera att en häst verkligen är vanvårdad räcker det inte med en enda bild..

Vad jag kan se, finns det inte någon som ansett ännu att en unghäst ska se ut så. Däremot har ett flertal ryckt på axlarna och tyckt att de inte kan bedömma vanvård endast på ett foto och antydningar. Och att det kan då finnas andra anledningar till att detta tillstånd infunnit sig. Det var fler än jag som fick uppfattningen att det var någon stackare som ville gnälla på grannen och visste inte ett skit. Om det var mitt fel som svarade på ett inlägg som inte fanns tillräcklig fakta eller trådskaparens som inte gav mer, det vill jag inte spekulera i.

Jag, har som sagt, haft en unghäst som har haft mer vet.vård ensam än alla mina hästar genom åren haft tillsammans. Jag vet nu att det är inte så enkelt som svart och vitt.

Och jag vill passa på att gratulera alla som bedömt bilden till vanvård, med en massa bakgrundsfakta.

Alexandra_W skrev:
Så det är svårt att säga av en stillbild om det är just VANVÅRD eller inte. Däremot anser jag och kommer alltid att anse att det är BEKLAGLIGT när de tillåts bli i det där skicket, oavsett om det tog två veckor eller två år att få det dit.

Så, jag tycker INTE om skicket på hästen som bilden visar, jag tycker INTE att en unghäst någonsin ska se ut så om det inte är sjukdom bakom, men jag kan INTE utan mer information säga om det är just VANVÅRD eller ej som ligger bakom. Inkorrekt och rent ut sagt dålig skötsel (om det inte beror på sjukdom då) - JA. Men vanvård - vet inte.
:bow: :bow:

mizz skrev:
Det var fler än jag som fick uppfattningen att det var någon stackare som ville gnälla på grannen och visste inte ett skit.

Och jag vill passa på att gratulera alla som bedömt bilden till vanvård, med en massa bakgrundsfakta.

:bow: :rofl: :rofl: :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka