Sv: Vanvård??
Tyvärr tycker inte jag att man ska anmäla hur som helst. Att man ska uppmärksamma hästar i sin omgivning, ja. Men man kan faktiskt ta reda på omständigheterna först om en häst ser förjävlig ut i ett stall/ en flock. Om man ska anmäla till höger och vänster så finns det flera i denna tråden som som skulle anmälts, inkl giffan, fast alla gjort allt de kunnat och även lyckats med det.
Hellre en granskning för mkt än för lite, skriver du. Säger igen, ta reda på omständigheterna först, anmäl sedan. Låt djurskyddsinspektörerna ägna sig åt de verkliga bovarna så vi får bort dem ist. Men visst, detta är en tvistefråga. Är man för feg för att ta kontakt, är det faktiskt bättre att lämna över ärendet. Visst medhålll.
Om du tittar bakåt i tråden, kom faktiskt första illvrålet efter lite bakgrundsfakta framkommit. De som vågade svara var alla försiktiga att svara, det kunde ju vara grannens häst (feghet igen). Att kunna se vanvården endast på ett foto, grattis igen till er.
Jag såg en tuffsig, sketen, enormt ledsen häst. Det ser jag ff, men med hj a att vissa kommenterat ser jag nu t.ex. frånvaron av päls på ryggen (vilket jag tog som intorkad skit) och lärt mig vad det kan betyda. Jag tycker ff inte att det okej att en häst ser ut sådan, men jag kommer ff inte springa och anmäla en sådan häst (som jag ser på fotot). För mig är det viktigt att få en tredimensionell bild och en uppfattning om omgivningen. Sen kan jag ju fråga både inspekterande vet. och själva djurskyddsinspektörn när de brukar titta in på en kopp. Och på så sätt slippa utsätta hästägaren för obehag, men det är jag det.