Vanvård??

Sv: Vanvård??

Ser ut som en sovande unghäst i raggig vinterpäls i mina ögon. Det vill säga den ser ut som vilken unghäst som helst som sover och som inte tappat vinterpälsen.

Ärligt så är det faktiskt skrämmande att se en dels kommentarer :eek:

Huua.....jag blir mörkrädd över att det finns så okompetenta hästmänniskor

detta är en "sjukligt mager" häst ...alltså en häst som är sjuk....
http://www.mypix.se/usrimg/JMMOLOCMDQG/lrg/JOGODSCNDNCRM.jpg

pälsen är raggig och ful, nacken är nersjunken och hästen är knotig, ÄNDÅ är denna FIN i jämförelse med åringen...

Jag hoppas verkligen att en del av er inte har hästar som ser ut som åringen och tror att det är ok....för att hästar skall bli att se ut som den så kan jag nästan säga till 100% att det är utebliven mat och vård....annars ser dom ut som "min"...

Usch. jag tycker i alla fall att kraken ser för taskig ut på första bilden. Inte blir en häst så där "tuffsig" av att bara fälla vinterpälsen, tycker det ser ut som ett solklart fall av mask. Visst den växer, men så där ska inte en växande unghäst se ut. Känns bra i hjärtat på den sista bilden. Hoppas det går bra för er i framtiden.

Senast ändrad:

mizz skrev:
Och jag vill passa på att gratulera alla som bedömt bilden till vanvård, med en massa bakgrundsfakta.

För det första så är väl de flesta rörande överrens om att detta är en häst som har blivit utsatt för bristande vård. Inte så mga har anv sig av vanvård. Eftersom att det tyvärr finns så mga fler bedrövliga exempel på vad vanvård kan innebära så ligger ribban tyvärr mkt högre än så, även om detta fallet egentligen borde ligga vid gränsen för vanvård. Men realiteten gör att det inte gör det.

Att en häst blir sjuk och faller ur kan hända. MEN ett sådant fall bör uppmärksammas ändå. Det är vår skyldighet att se till att våra hästar mår bra. Hellre en granskning för mkt än för lite. Har man inget att dölja så är det ju heller ingen fara.

MEN det är totalt skrämmande att utvecklingen har blivit sådan att flertalet av er inte tycker detta är ngn att höja på ögonbrynen åt!!!! En häst som får i laglig- och moraliskt mening tillräckligt mkt vård ser INTE ut så!!! Anmäler man ett sådant fall till myndigheterna så blir det en anmärkning!! Och då ska det ju sägas att tyvärr så är det lagliga utrymmet vidare än vad det sunda förnuftet är. Så att gränsen är uppnåd för det lagliga är skrämmande eftersom att eran gräns för ert sunda förnuft inte är uppnådd!!! Ni borde göra en uppdatering!! Jag skulle vilja skicka ut er på ett halvårs tjänst hos ngn djurskyddsorganisation så att ni får lite vidgade vyer. För ett vanvårdsfall börjar alltid någonstans. Det är ju inte så att hästen ena dagen är välvårdad och nästa dag är vanvårdad utan det sker ju under en lång period vilket leder till att följderna blir så katastrofala. Det här fallet blev ju stoppat i sista sekunden.

*lånar...*
Som jag läste i senare information, så kunde hästen knappt äta någonting, vare sig hö / kraftfoder.. Varför ? Var tänderna ok? Kollades det efter ev halsinfektion ?

Om nu trådskaparen verkligen ansåg att hästen var vanvårdad borde h*n då inte tagit ut en veterinär??

Det är väl vad varje hästägare gör om hästen inte mår bra... Speciellt om det är en nyinköpt häst, som man inte vet någon sjukdomsbakgrund på........ :cool:

trådskaparen kanske visste vad den förra ägaren var för en person och utgick därefter...hursomhelst ser ju hästen jättefin ut nu och det var ju inte värre än att avmaskning, avlusning och mat tillfördes den....det är väl det som är grundläggande för ett djur??
en häst i det skicket har gett upp, så antagligen var det därför den inte åt, så nedsatt av både matbrist, avmaskning o löss.....att jämföra med skabbrävar...

Jag förstår inte varför du så idogt försvarar hästens utseende, jag trodde du hade vistats bland hästar i många herrans år...

Tyvärr tycker inte jag att man ska anmäla hur som helst. Att man ska uppmärksamma hästar i sin omgivning, ja. Men man kan faktiskt ta reda på omständigheterna först om en häst ser förjävlig ut i ett stall/ en flock. Om man ska anmäla till höger och vänster så finns det flera i denna tråden som som skulle anmälts, inkl giffan, fast alla gjort allt de kunnat och även lyckats med det.
Hellre en granskning för mkt än för lite, skriver du. Säger igen, ta reda på omständigheterna först, anmäl sedan. Låt djurskyddsinspektörerna ägna sig åt de verkliga bovarna så vi får bort dem ist. Men visst, detta är en tvistefråga. Är man för feg för att ta kontakt, är det faktiskt bättre att lämna över ärendet. Visst medhålll.

Om du tittar bakåt i tråden, kom faktiskt första illvrålet efter lite bakgrundsfakta framkommit. De som vågade svara var alla försiktiga att svara, det kunde ju vara grannens häst (feghet igen). Att kunna se vanvården endast på ett foto, grattis igen till er.

Jag såg en tuffsig, sketen, enormt ledsen häst. Det ser jag ff, men med hj a att vissa kommenterat ser jag nu t.ex. frånvaron av päls på ryggen (vilket jag tog som intorkad skit) och lärt mig vad det kan betyda. Jag tycker ff inte att det okej att en häst ser ut sådan, men jag kommer ff inte springa och anmäla en sådan häst (som jag ser på fotot). För mig är det viktigt att få en tredimensionell bild och en uppfattning om omgivningen. Sen kan jag ju fråga både inspekterande vet. och själva djurskyddsinspektörn när de brukar titta in på en kopp. Och på så sätt slippa utsätta hästägaren för obehag, men det är jag det.

usch stackars häst :/ såg väldigt undernärd och ledsen ut på första bilden! bra att det finns sånna som du som tar hand om stackarrna!

Jag har själv haft hästar som varit "anmälnigsbara" och om jag blivit anmäld så är det ju bara att förklara för djurskyddsombudsmannen varför det är så...många vågar inte amäla om dom ska stå fram för det...de hästar jag har haft står under veterinär och dom står har FÖR att dom är sjuka....men jag har aldrig någonsin haft en häst i det skicket..och då har jag ändå haft 2 st som istort sett självdött...

Man kan visst anmäla, har ägaren en godtagbar anledning så är ju ingen skada skedd..bättre bry sig en gång för mycket än en för lite...

Nej jag sa inte heller att man skulle anmäla till höger och vänster. Jag sa uppmärksamma (och sedan anmäla). I ett fall där jag själv kan ta reda på hur läget ligger till så är det onödigt att skicka det vidare. Men om jag inte kan det så vidhåller jag att det är bättre att anmäla. Finns det inget att dölja så händer det heller inget.

Och det är framförallt fegheten och toleransen som jag är upprörd över!!

Men återigen, om denna hästen inte skulle ha tagits över av giffan hur tror du då den skulle ha sett ut idag? Självklart kan vi bara spekulerar över utgången men min gissning är att den nu skulle vara ett klart vanvårdsfall. För har man låtit det gå så långt redan så finns det inte mkt som tyder på att man plötsligt skulle börja bry sig om den. Och det är där i min poäng ligger att ett sådant här fall är ett tydligt varningstecken som behöver uppmärksammas och det är därför det är så skrämmande att så mga tycker det är ok. För hästarnas skull måste vi komma över rädslan för att trampa djurägarna på tårna. Har de inget att dölja så är det heller ingen fara att få ett besök. Hellre en anmälan för mkt än för lite. Anmälningarna är till för att skydda djuren.

martha skrev:
Man kan visst anmäla, har ägaren en godtagbar anledning så är ju ingen skada skedd..bättre bry sig en gång för mycket än en för lite...

Och som sagt var, vågar man inte, så anmäl.

Så om jag hade giffan som granne och såg denna stackare till häst, så skulle jag anmäla. Det tycker jag är slöseri med tid och pengar. Hellre ta reda på att hon har köpt loss hästen och ämnar nu göra allt för hästen.

Och med tanke på vad h*n berättat vad som hänt denna häst och även de andra från samma gård hoppas jag h*n dragit sitt strå till stacken med anmälningar, men det tycker jag är en annan historia.

?? menar du att inte jag skulle våga? eller vad menar du?
skit detsamma om man vågar eller inte, för mig går djuren före människorna isåna här fall...

Du känner inte mig, men är det nån som skulle våga konfrontera en djurplågare så är det nog jag, men det är orelevant för jag kan ite se alla sveriges djur och de som behöver hjälp....bättre djuren får hjälp än att tvinga folk konfrontera ägarna...

om jag hade haft giffan som granne så hade jag förmodligen vetat om att det skulle komma en eländig häst...men ok...om jag hade anmält utan att veta b´nåt, då hade ju giffan en förklaring till hästens utseende och inspektörerna hade fått reda på det...är det verkligen så farligt att bli amäld...jag tycker inte det, har man rent mjöl i påsen så spelar det ingen roll...skillnad är om man verkligen ÄR skyldig...då skulle jag kanske resonera som du gör...

martha skrev:
om jag hade haft giffan som granne så hade jag förmodligen vetat om att det skulle komma en eländig häst...men ok...om jag hade anmält utan att veta b´nåt, då hade ju giffan en förklaring till hästens utseende och inspektörerna hade fått reda på det...är det verkligen så farligt att bli amäld...jag tycker inte det, har man rent mjöl i påsen så spelar det ingen roll...skillnad är om man verkligen ÄR skyldig...då skulle jag kanske resonera som du gör...

Man får hosta upp 750 kr (eller, summan är lite olika i olika kommuner) även om man har rent mjöl i påsen.. Så lite roll spelar det allt, det finns roligare sätt att spendera 750 kr för än höra det man redan visste, att ens djur har det utmärkt..

:smirk:

Tycker ff att det tar tid och pengar för en sådan enkel sak som att ta reda på hur det står till med hästen. Är man ff inte tillräckligt upplyst och inte tycker om det man ser och hör då kan man gå vidare. Eller så kan man faktiskt göra som du föreslår, om man inte vågar.

men sista meningen får du utveckla lite
martha skrev:
skillnad är om man verkligen ÄR skyldig...då skulle jag kanske resonera som du gör...

jag får det till att om verkligen är SKYLDIG (skyldig till vad) så går man till den tilltänkte vanvårdaren och frågar hur det står till med dennes hästar innan man anmäler :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka