Vanvård??

Sv: Vanvård??

Jo, det borde rimligtvis gå att utföra. En hög avgift för dem som blivit fällda vid anmälan. Och då skulle detta kunna fiansera de anmälningar som inkommer för folk är osäkra. Men då till kniviga, vem ska sätta gränsen till att man blir fälld. En för liten box, avsaknad av galler, för långa hovar, avsaknaden av vatten i hage, för långa utevistelsetider etc, etc. Det är ju dock bara människor som tolkar lagar och regler. Men frågan är intressant.

Sorry, tror inte ngn vågar svara. Kopplet kan komma springandes.

mizz skrev:
Jo, det borde rimligtvis gå att utföra. En hög avgift för dem som blivit fällda vid anmälan. Och då skulle detta kunna fiansera de anmälningar som inkommer för folk är osäkra. Men då till kniviga, vem ska sätta gränsen till att man blir fälld. En för liten box, avsaknad av galler, för långa hovar, avsaknaden av vatten i hage, för långa utevistelsetider etc, etc. Det är ju dock bara människor som tolkar lagar och regler. Men frågan är intressant.

Nej, det är ju det där med gränsdragningen. Om vi ta mig som ex, anmälan gäller hästar ute dygnet runt utan skydd, mat eller vatten. Och de har skydd, mat och vatten, men det visar sig att det inte finns en gödselplatta t ex. Då kan det ju vara väl saftigt med 2500 kr t ex.

Men om man tar ut 'normaltaxa' när det finns anmärkningar men inte handlar om 'anvård' (som ju anmälningarna oftast gör), inte en krona om allt är prickfritt och en HÖG avgift när det gäller vanvård då?

Fast, då ärju frågan vad vanvård egentligen är. Djur ute utan skydd dygnet runt.. och så är det pga okunskap, djuren har skog att gå in och i använder den, men du måste ju ändå ha ligghall, men frågan är om det är vanvård. Nä, det ÄR himla svårt att dra gränsen... tyvärr. Och jag fattar ju att någon måste betala och att kommunen inte har råd, men blir ju ändå skevt att åka på en 'straffavgift' när man sköter sig prickfritt liksom. Och ta betalt av ANMÄLAREN om anmälan är felaktig är ju sämsta alternativet, då kommer folk dels inte våga anmäla, och så kn man inte anmäla anonymt (vilket jag tycker är väldigt viktigt att man kan..)

stall banal skrev:
Det är inte meningen att "sno" din tråd men vi går ju igenom exakt samma sak med vårat sto, när hon kom så tog det 1 vecka innan jag fick henne att smaka kraftfoder, pellets gick inte alls, men nu äter hon korn, chevinal, betfor och ensilage/bete med god aptit, hon hade ju dessutom en nyfödd att ta hand om. Vårat sto var ju inte van vid nån hantering, men väldigt lugn av naturen, men hon fann sig ganska snabbt vid att bli borstad, få mat på regelbundna tider och att få sova inne..

Hästar som inte är vana att äta kraftfoder gör det inte 'av sig själva' utan måste vänja sig. Dvs att en häst inte äter kraftfoder utan man måste 'lirka' i det behöver inte vara något fel. Hästar är av naturen skeptiska mot 'nya' foder, och har devuxit upp på stråfoder kommer de tycka kraftfoder är himla kufiskt. (Nu behöver detta inte ha något med din häst att göra, utan bara ett påpekande).

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. :D

Det har ju bl.a. visat sig i den här tråden.

Jag lägger in en bild till på min häst från april i år, då hon fortfarande var kvar hos tidigare ägare, hon och dom andra hästarna levde på ensilage och gammalt bröd. Det fallfärdiga skjulet skulle rymma ca 15 hästar, blandat dräktiga ston som fölade där, hingsten och några unghingstar, andra unghästar. Ensilage plasten ligger kvar i hagen.
84f2d67a.jpg
[/IMG]

Varför skulle man ite våga det??

Jag tycker inte den hästen ser vanvårdad ut, lite lång i tårna och en tovig man är inte vanvård...dessutom ser den ut att vara i relativt gott hull och då är den h¨ögdräktig också...den är ljusår ifrån trådskaparens häst....

Kopplet??
Vad lider du av egentligen?

Du kanske lever upp av att käfta emot av princip eller nåt...jag lever i realiteten och ger svar på frågor...har du inget vettigare att tillföra så kanske du kan vara tyst istället..det här är inte frågan om hur många som håller med eller inte, utan hästar som far illa.....är det så svårt att förstå :crazy:

Jag tycker bara som jag sagt fler ggr att det är skamligt att en del försvarar hästens utseende med än det ena o än det andra....finns inget att försvara....

Mmm, jag beundrar det du gör för dina hästar, gör samma själv, men inte lika "dåliga" hästar och inte i samma skala som du. Men vare sig jag eller dom 2 veterinärer, djurskyddsinspektören i Svalövs Kommun eller andra hästkunniga som träffat och undersökt min inklusive den här kvinnans övriga hästar kan säga att det är välmående hästar, dock inte undernärda pga att dom fått grovfoder.. Men dom lider brist på en hel del annat. Försökte aldrig påstå i mitt inlägg att hon var i samma dåliga skick som trådskaparens häst, men välmående.. NEJ det var hon inte.. Senaste infon jag fick om övriga hästar var att Djurskyddsinspektören tillsammans med veterinär skulle gå igenom alla hästar för 1½ vecka sen.. Den här kvinnan har fått flera anmälningar på sig tidigare och blivit tillsagd att minska djurbeståndet, men har inte gjort det.. Hoppas verkligen att åtgärden blir "skarpare" den här gången.. Hon har även haft flertalet hästar/föl som dött, då hon inte brytt sig om att ta ut veterinär, det blir för dyrt, var hennes försvar då..

Ooooooh. Nu vart jag rädd.

Ledsen, men jag käftar inte emot. Men jag är inte spydig heller mot sådana som kan mindre/ vet inte bättre eller som tycker annorlunda. Alla har rätt till en uppfattning, hur fel den än må vara. Sedan kan de som mer upplysta tala om varför denna uppfattning är fel. Utan att racka ned på den oupplyste. :smirk:

Ska man hålla käft bara för man vill tillföra ngt? Är det bara en persons uppfattning som ska råda?

Och vart har jag försvarat hästens utseende? Eller ngn annan för den delen. Undra jag vem som vill käfta, bara för käftandets skull.

Så vakna upp du i din realitet och se att det finns andra människor där.

Fruktansvärt att man låter nåt sånt här ske som djurägare.
Man undrar ju varför man överhuvudtaget har djur om man är kapabel att göra på det här viset.

Senast ändrad:

giffan skrev:
Hur kan man inte se att hästen inte mår bra när den ser ut som denna??? Tänker inte hänga ut någon.... Men tycker ni inte att det syns ganska tydligt att den inte mår så bra?
giffan
Nu måste jag försöka att svara många här vad det verkar....
Jag blir bara mera rädd ju mera jag läser i denna tråd,,,, Vet inte om det är jag som har uttryckt mig otydligt, men jag undrade hur man inte kan se hur denna hästen mår dåligt...Men det är tydligen flera som inte vet hur en häst som mårbra ska se ut!!! Villken tur att iaf några verkar veta det!! Rubriken säger ju Vanvård?? Just dessa tecken betyder ju fråga...eller?? Jag har ju inte sagt att det är vanvård....eller har jag??
Det jag inte fattar är att de som ägde hästen (hästarna) såg det som många andra här, naturligt..... Jag ville veta om ni inte tyckte att det syntes tydligt att hästen mår dåligt....Alldeles för många tyckte visst att det inte va så tydligt... Det är för mig skrämmande!!!
Nu har ju jag massa fakta om hästen, jag vet att det sägs att den fått havre, "men inte för mkt, de får svullna ben av det" :eek: Jag anser fortfarande att mitt häst kunnande är så stort att jag själv kan avgöra om en häst behöver maskas och avlusas, jag klarar även av att se om den behöver raspa tänder och verkas!! Jag behövde inte i detta fallet ta ut en veterinär för att kolla halsen eller väga den, det syntes ju tydligt ( i mina ögon) att hästen va i det närmaste döende!!! Jag behövde heller inte vara orolig för att någon av mina grannar skulle anmäla mig, för jag talade själv om att hästen gick där och varför den såg ut som den gjorde....Därför behövde jag heller inte oroa mig för vad ev kostnad skulle bli, om någon anmälde mig...Och jag tycker att det e sorgligt om man har en häst som sett ut som min i perioder fram tills den varit tre år ( vad felet än må vara) Men nu handlade det ju inte om det.... eller?? Jag ville bara ha eran åsikt, men det ångrar jag nästan nu, för tydligen är det allt för många som inte vet hur en frisk häst ska se ut!!! Och då har det tydligen inte heller så stor betydelse hur många år man pysslat med hästar heller...sorgligt att man inte lär sig mera på stuterier....men nu vet vi ju inte om det är något stuteri som levererat något...
Nu vet jag inte om jag fått med allt, men jag ska kolla igenom tråden bättre i morgon, har ju blivit en del inlägg under dagen som jag missat då jag inte varit hemma....

Alexandra_W skrev:
Fast, då ärju frågan vad vanvård egentligen är. Djur ute utan skydd dygnet runt.. och så är det pga okunskap, djuren har skog att gå in och i använder den, men du måste ju ändå ha ligghall, men frågan är om det är vanvård. Nä, det ÄR himla svårt att dra gränsen... tyvärr. QUOTE]

Det är ju olagligt att inte ha ett vindskydd till djur som går ute,så det är ju straffbart, och ja om det heter vanvård eller inte, men olagligt är det, det samma gäller ju för små boxar och för låga tak och avståndet mellan galler m.m. Man borde ju ta reda på vad som gäller för regler iaf före man skaffar häst, det gör man ju när man tar körkort odyl....

busigalillajag skrev:
Visst hästen ser hemsk ut.
Men man kan inte på en sån bild se om hästen ÄR vanvårdad eller inte. Hästen kan (som några innan sagt) vara sjuk och ägarna kan ha försökt åtgärda detta.

Nu är det antagligen inte så. Men man kan (tyvärr) inte säga bara på en bild om hästen är vanvårdad eller inte..

För ett tag sen hade säkert jag också sagt att den var vanvårdad bara genom att jag såg bilden
Men som det är nu tänker jag inte kommentera om hästen är vanvårdad eller inte bara genom en enda bild..

För jag fick själv problem med min häst i höstas/våras.
Hon rasade i vikt. blev allmänt slö m.m.
Jag hade ute olika veterinärer.. Lät henne gå på fri tillgång till hö.
Gav henne massa kraftfoder m.m. Inget hjälpte.
En dag när jag kom till stallet ville hon helst lägga sig ner hela tiden.
Jag bestämde mej då för att åka akut ner till djursjukhuset istället.
Hon fick stå där en vecka å det enda vet. kom fram till var att hon hade lite fel på bettet.. :crazy: Men vad avmagring och uttorkningen berodde på kom dom inte fram till.
Hon stod alltså där en vecka å sen fick jag hem henne. Gav henne ett specialfoder å sen blev hon bättre och bättre med tiden.
Nu är hon pigg å glad igen.

Så där fick man sig en tankeställare.
Hur detta kunde hända en häst som verkligen sköttes om varje dag m.m. Så en häst kan alltså se väldigt mager och hemsk ut även om den sköts mycket väl.

Det är skillnad om fler än häst häst i stallet ser hemska ut..
Då kan man kanske tro mer att det är vanvård.
Men för att EN häst ser hemsk ut behöver det inte alltid vara vanvård.

MEN man ska alltid vara uppmärksam.
Ser man en häst som ser dålig ut så är det alltid bättre att kontakta ägarn å fråga om det är något speciellt med hästen o.sv.

(blev visst mer om mitt fall där, men bara som ett exempel)

Jo, men grejen är ju den att du inte förnekar att din häst tunnade ur och såg hemsk ut.... dessa människor säger att hästen aldrig varit sjuk och att det är inte bra att ge dem för mkt mat, för då växer de för fort och får lösa benbitar....

giffan skrev:
Jag ville bara ha eran åsikt, men det ångrar jag nästan nu, för tydligen är det allt för många som inte vet hur en frisk häst ska se ut!!!

Ångra tycker jag inte alls att du ska göra. Detta har varit en intressant och givande diskussion, trots............
Det ger en chans att få se saker och lära, för hur många stöter på en häst med parasiter/problem som din. Man får reda på att det finns. Som en del redan visat inkl jag, så stöter man på unghästar som inte ser riktigt kloka ut. Men med sådana här ex, som ditt, kan folk börja undra och titta hur det eg är ställt. Är det en svacka hästen har eller är det alarmerande. Att få kunskap för att inte göra en anmälan i onödan, t.ex.

Allmänt:
(Sedan hade det varit roligt om de som skrek högst kunde ge oss vanliga döda lite info om hur symptomen på denna häst visar hur den mår dåligt. Många av oss, som försvarade hästen :eek: som det påstods, påpekande att hästen såg ledsen ut/uttråkad etc. Ngt var det, men av det kan man inte bedömma vanvård. Så kom igen, utan spydigheter, lär oss.)

föstår man inte bättre kanske det vore en ide att lýssna på dom som förstår :crazy:

det är skillnad på om man vill ha pasta eller potatis, mot om en häst behöver snabb vård eller inte...stor skillnad...det är ju det denna tråden handlar om, eller har jag missat nåt?

du kan leta upp nåt av mina tidigare inlägg i denna tråden, där förklarar jag VAD det är som man ser att denna hästen behöver vård...

Tidigare inlägg, det enda jag hitta som beskriver hästen, inte hur inkompetente alla andra är:
"för det första så ser du klart att hästen är undernärd på många sätt, du ser hur mager den är (trots pälsen) du ser på ryggen att pälsen är "äten" ...du ser på den hur den står och hur den ser ut i ögonen...jag skall se om jag har några bilder på nån "ful" åring nånstans så ska du se vad skillnaden är mellan ful o undernärd..."

Mager, ja, men det kan många unghästar vara, huruvida graden är under pälsen uttalar jag mig inte om
Pälsen, den har jag redan tagit upp och till mig
Men att bedömma att en häst på hur den står, utveckla, har själv en drös med kort på hästar som står på alla möjliga sätt, inkl så som på en cirkuspall, men de är ögonblicksbilder
Blicken, ja det är fler än du som sett den men det räknas ju inte

Är det allt, utöver att du med din erfarenhet kan se helhetsbilden, den som du bespottar oss andra att inte kunna se.

martha skrev:
föstår man inte bättre kanske det vore en ide att lýssna på dom som förstår :crazy:

Jag har lite svårt att lyssna på folk som dömmer och nedvärderar människor det första de gör.
"jag blir chockad av att en del inte tycker att hästen ser rent förjävlig ut, ett klart fall av en häst med parasiter och fruktansvärt undernärd häst är iallafall vad jag ser...."

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar