Vanvård??

Sv: Vanvård??

Läs vad jag skrev om hästen utseende. Absolut en häst att kolla upp djurskyddet på. Men jag kan tex inte säga säkert att hästen har löss även om det är ganska troligt. Blicken är ngt som kan varioera från ena stunden till den andra likaså kan en helt OK häst tillfälligt stå o hänga i en sån kroppsställning.
Ang ta en tur o titta på hästen så är jag ingen djurskyddsinpektör o har inga rättigheter i den vägen men det finns folk jag kan tipsa.
PL

martha skrev:
men om man inte kan se att en häst är full av mask och full i lus utan att man skall behöva ha en veterinärsutbildning så är det bara tragiskt....

Måste här få upplysa om att Jag har Aldrig i hela mitt hästliv sett en enda häst med löss, så att jag inte kunde se det enbart på den bilden är kanske inte så underligt....Vanvårdade djur har jag sett, men för mig, så är ett vanvårdat djur i sämre skick än denna.

Se´n att den inte är skött om på ett bra sätt är en helt annan sak, men man ska passa sig för att "peka finger".

Sedan tycker jag det är dålig stil att hacka på oss som INTE hoppade rakt upp i stolen och skrek Vanvård.

Att ifrågasätta huruvida vi har haft häst länge eller inte och att vara allmänt nervärderande bara för att vi inte "haft hästar i 35 år, jobbar med sjuka/skadade hästar" är bara lågt...

Min livsfilosofi är att "om man inget frågar, får man inget veta" Jag tar gärna hjälp och lärdom av de som kan mer än mig själv och inbillar mig inte att "jag kan allt och vet bäst"

Jag blir mindre benägen att ta åt mig av din *gedigna erfarenhet* när ditt övriga beteende ofta är nedlåtande mot de som kan mindre..

Gnist skrev:
Måste här få upplysa om att Jag har Aldrig i hela mitt hästliv sett en enda häst med löss, så att jag inte kunde se det enbart på den bilden är kanske inte så underligt....Vanvårdade djur har jag sett, men för mig, så är ett vanvårdat djur i sämre skick än denna.

Se´n att den inte är skött om på ett bra sätt är en helt annan sak, men man ska passa sig för att "peka finger".

Sedan tycker jag det är dålig stil att hacka på oss som INTE hoppade rakt upp i stolen och skrek Vanvård.

Att ifrågasätta huruvida vi har haft häst länge eller inte och att vara allmänt nervärderande bara för att vi inte "haft hästar i 35 år, jobbar med sjuka/skadade hästar" är bara lågt...

Min livsfilosofi är att "om man inget frågar, får man inget veta" Jag tar gärna hjälp och lärdom av de som kan mer än mig själv och inbillar mig inte att "jag kan allt och vet bäst"

Jag blir mindre benägen att ta åt mig av din *gedigna erfarenhet* när ditt övriga beteende ofta är nedlåtande mot de som kan mindre..

För min del varför jag uttrycker mig irriterat är för att jag får svar av bla dig som minst sagt är spydiga...jag är ingen allvetande expert, det har jag aldrig påstått, jag har bara sagt vad JAG såg på bilden av denna häst...du körde upp att du haft häst i 28 år och då svarade jag med vad jag har haft...att jag jobbar med rehab på skadade långtidskonvaleventer....är det LÅGT ????? att man kanske lär sig saker under årens lopp...är det lågt?

Du behöver inte ta åt dig av vad jag skriver, men du kan ju åtm vara uppmärksam på om ett djur lider eller inte.

stall banal skrev:
Nej!! Den här damen hör hemma i Kågeröd, har mest stora hästar men har även haft ponnyhingstar.. Har försökt nå djurskyddsinspektören i Svalöv idag, men utan resultat.. För att få veta hur läget är.. Har förstått att det tyvärr finns många människor i vårt land som INTE borde få ha djur, ALLS..

Ja det är trist, på tal om djurskyddsinspektören i kommunen så talade jag med honom idag faktiskt! Jag ville boka tid för inspektion eftersom jag har mer än 4 hästar i stallet. Har du rätt nummer? Jag fick tag i honom direkt! (efter lunch)

Sen var det du som skrev som svar till mig.... :

1.Ärligt så är det faktiskt skrämmande att se en dels kommentarer

Huua.....jag blir mörkrädd över att det finns så okompetenta hästmänniskor

2.Jag förstår inte varför du så idogt försvarar hästens utseende, jag trodde du hade vistats bland hästar i många herrans år...

3.jadu...HUR man kan se det...

Vad jag skrivit i tråden..

1. Hur kan du se det på dessa bilder som visats...??
Mycket utav infot kring denna häst har kommit i efterhand och visst är det som h*n skrivit, så är det vanvård, men att bara "se" på bilderna att hästen har löss och är full med parasiter är omöjligt.. Lägg till senkommen info, så visst då är det lättare "att se" vanvården.....

2. I mitt första inlägg påpekade jag att hästen var tunn.. Så visst det syns... Men tyvärr så är det inte ovanligt att växande hästar Är fula och kantiga i sina växtperioder..
Skulle jag träffat hästen "live", så skulle nog jag gjort en annan bedömning än vad jag kan göra efter några bilder...
Dessutom är det inte första hästbilden här på buke, där hästen ser totalt likgiltig och uttråkad ut .. Sådana kort kan man nog knäppa på alla hästar om man knäpper vid "rätt" tillfälle.
Därför tycker jag att det är svårt att säga att en häst är vanvårdad enbart genom att titta på några kort..

3.*lånar...*
Som jag läste i senare information, så kunde hästen knappt äta någonting, vare sig hö / kraftfoder.. Varför ? Var tänderna ok? Kollades det efter ev halsinfektion ?

Om nu trådskaparen verkligen ansåg att hästen var vanvårdad borde h*n då inte tagit ut en veterinär??

Det är väl vad varje hästägare gör om hästen inte mår bra... Speciellt om det är en nyinköpt häst, som man inte vet någon sjukdomsbakgrund på........

4. Försvarar inte att hästen inte var skött på ett korrekt sätt.. Det jag retat upp mig på är att ingen av dessa sk "experter" skrek vanvård förrän EFTER att trådskaparen upplyst om alla fel och brister i hästens uppväxt och alla problem häststackarn drogs med..
Och då rackas det genast ner på oss som inte gjorde bedömningen Vanvård genom att titta på 1 stillbild, utan den infon..
Vad jag vet är det väl INGEN som påstått att hästen ser helt ok ut?????? Inte vad jag läst iaf..

Och du har helt rätt jag har haft hästar runt mig i ca 28 år, därav så vet jag också att kameran Kan luras .....

5.*lånar*
Det är väl ändå INGEN som tyckt att "ååhhh vilken fin häst".....

Det vi, som får på näbben i denna tråd tyckt, är att vi inte tycker att just DEN bilden (och enbart bilden) förmedlar att hästen är i Så dåligt skick att vi genast skriker vanvård

Att från EN bild kunna utläsa & diagnostera alla hälsoproblem som en häst har, är något, som inte jag ger mig på iaf...

Vart är "spydigheterna" ?????????????????????

Jag kan inte se att jag har haft ngn spydig ton, du måste väl veta hur jag uttrycker mig när jag är spydig1 Däremot tycker jag att du beskyllt alla som ifrågasatt vad man kan utläsa ur en bild för att skita i djurskyddet även de vars reaktion på bilden egentligen varit samma som din.
PL

för det första har jag inte sagt att du är spydig, för det andra så tycker jag att man som vet borde se bristerna på en enda bild om man tittar på hela hästen, inte bara pälsen, bara hullet, bara kroppshållningen utan allt tillsammans...

Vad jag inte kan förstå är att man övht inte kan se att hästen inte mår bra.. Jag tycker det är tragiskt att det skall behöva bli tjafs om nåt så självklart som en häst som bevisligen inte mådde bra..

En fin kommentar fråm "kullerbytta"
**Ser ut som en trött åring med vinterpäls. De är ju inte så fagra. **

Jag får be väldigt mycket om ursäkt för att jag ser att hästen behöver/de vård :crazy:

Dina spydigheter ligger i alla bowar och smileys som du plinkat ner som svar på att jag har fel...

En växande lite tunn unghäst i vinterpäls vs samma unghäst på grönbete i sommarpäls.... Visst den är finare på den senaste bilden, men den såg inte direkt vanvårdad ut på den första bilden heller..

detta skrev i i ett av de första inläggen..... och om jag då har åsikter emot det.....och dessutom har rätt...vari ligger problemet?

Nej jag såg sen att du inte tyckt jag var spydig.
Jag vet att några tyckt att det var helt normalt men du har skrivit på samma sätt även mot oss andra som sett helheten men ändå ifrågasatt vad man egentligen kan se.
Man måste få vara kritisk även i sådana bedömningar. Jag har varit ute tillsammans med djurskyddsinspektörer tillräckligt många gånger för att bli kritisk åt alla håll!
PL

Så bara för att någon annan skrivit ett svar, som Jag tycker är bra och att jag visat att jag håller med skrivaren, då uppfattar du det som att jag är spydig mot Dig........................??????????

Jösses.....

martha skrev:
detta skrev i i ett av de första inläggen..... och om jag då har åsikter emot det.....och dessutom har rätt...vari ligger problemet?

problemet ligger inte i huruvida du har rätt eller inte....
Problemet är din attityd mot andra i många inlägg och Hur du framför din åsikt genom att gärna slänga in nån pik/neg kommentar åt de som vet/kan mindre enligt din uppfattning.....

Jag tycker det är självklart att man skall kunna diskutera kring vad man egentligen kan dra för slutsatser av en bild utan att det kastas en massa beskyllningar om att man skiter i djurskyddet, på det sättet kan vi alla lära ngt.
Jag brukar försöka behålla ett kallt huvud o en professionell attityd även i djurskyddssamanhang, brukar fungera bäst så. Jag har ibland haft den tvivelaktiga förmånen att jobba med folk på olika nivåer som inte klarat detta o det blir bara fel hela vägen.
PL

Vill ännu en gång tacka dig Martha för att du kan se vad många andra inte ser.... :bow: :bow: :bow:
Tydligen ska hästar ligga i skiten och inte kunna resa sig före man ska reagera.... Men jag tänker inte sluta reagera på tidigt stadium!!!! Det tar så mkt längre tid att få häst av dem om det får gå för långt.... Tänk om denna häst blivit det minsta lilla förkyld.... vad hade hänt då??? Troligen så hade den fått lunginflamation och dött..... Det är bara vad jag tror, men jag är glad att jag tog hand om henne i tid iaf!!!

Men det är fortfarande sorgligt att så många inte kan se på första bilden att hästen inte mår bra.... Men det är ju bra att vi är några som kan det iaf, bättre än inget....

Sen har jag tidigt lärt mig att man kan ha pysslat med hästar i 100år om man så vill, det är ju trotts allt resultatet av vad man uppnår som räknas.... Jag har bara haft häst i 20år och lär mig nytt varje dag,,, ehh nästan iaf

Kanske det, men jag blir upprörd av att se djur fara illa..och ännu mera upprörd när folk inte en ser det när det är såpass självklart....

Ja fast du jobbar ju proffisionellt och kan kanske t om bli stämd...det kan inte jag gudskelov och jag kommer att reagera varenda gång jag ser ett djur iett skick som denna.

:D Varsågod....djur skall må bra..och din gör det nu och det skall du ha heder för...de andra hästen i tråden anser inte jag vara vanvårdad.

hur mpnga ggr skall jag behöva säga att det har INTE med vad jag vet att göra, utan hur hästen ser ut att må....kommer folk sen och ifrågasätter det, då blir jag arg...för den hästen mår/mådde INTE bra.

Det var fler än jag som fick uppfattningen att det var någon stackare som ville gnälla på grannen och visste inte ett skit.

Och jag vill passa på att gratulera alla som bedömt bilden till vanvård, med en massa bakgrundsfakta.

hur kan man buga och ha skrattande smileysar till detta inlägget..?? det är ju för bövelen en häst som inte mår speciellt bra :crazy:

Senast ändrad:

Jag ringde på fm, men jag har inte hans direktnr, när jag gjorde anmälan så hade jag kontakt med en kvinna, då ansvarig djurskyddsinspektör var på semester. Men du får gärna PM:a mig hans direktnr om du vill.. Jag har skickat mail adresserat till honom idag på efm. istället..

Skall mkt till innan jag blir stämd jag är ju bara expertis till dom som tar besluten.
Jag reagerar men det utesluter inte att jag kan diskutera vad jag ser på ett sakligt sätt, det kan väl aldrig vara fel?
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka