Vanvård??

Sv: Vanvård??

Man ska inte ens behöva jämföra den hästen med icke vanvårdade hästar. En bild säger mer än 1000 ord. Hästen var på bilden vanvårdad därmed basta!

Tur att du räddade livet på lille hästbebisen!

Som jag skrev under utdraget (med andra ord):

Det är en så klockren beskrivning på en diskussion som eg inte borde vart men som tyvärr blev och tog platsen för en som borde blivit.

mizz skrev:
Som jag skrev under utdraget (med andra ord):

Det är en så klockren beskrivning på en diskussion som eg inte borde vart men som tyvärr blev och tog platsen för en som borde blivit.

Där är jag överens med dig.

:eek:

Kanske hade jag behövt skriva alla mina inlägg (ej de två första) två ggr med olika versioner så hade den här diskussionen varit över på en sida. För hur du än har läst mina inlägg är det inget som eg berör hästen utan din attityd mot andra eller en beskrivning/utveckling av det. Tycker det är helt fel sätt att berika oss andra med din erfarenhet.

Låt oss hoppas att nästa tråd i ämnet tar en annan vändning och blir lärorik tripp om hur man gör/ inte gör och ser/inte ser.
Väl mött. (=

Jag vet att det är stor skillnad mellan olika kommuner o län på vilken nivå åtgärder sätts in.
Oftast försöker man undvika ett omedelbart omhändertagande utom i de absolut värsta fallen o försöker med förelägganden först men då är det enormt viktigt att man verkligen definierar när åtgärderna skall vara genomförda, kollar up o sen går vidare med frågan.
Har fortvarande svårt att förstå att detta skall utesluta en diskussion om vad som egentligen kan uttolkas från en bild, ngt som alla skulle kunnat dra nytta av!!
PL

Senast ändrad:

Pappersfjärilen skrev:
Tycker de är tråkigt att folk lägge ut bilder på andras hästar och anklagar ägaren att vanvårda sin häst!

Detta syns tydligt att de är en ett åring om inte yngre.
Dessutom har den ruskigt tjock päls som den håller på att tappa!
Den har dessutom rullat sig
Åringar ser ibland inte ut som små skönheter direkt höga kantiga och rätt fula enligt mitt tycke!

Tycker denna häst ser ut som vilken åring som helst som går på lösdrift!

Tänk vad du utsätter hästägaren för innan duanklagar de för att vanvårda sin häst!

Möter man en häst som ser smal ut går man upp till ägaren och frågar om hästen kommit från hästens värd eller varit sjuk??
Då får ägaren en chans att förklara varför hästen ser ut som den gör!

Nä fy fan, det där var skamligt sagt. Jag hoppas verkligen att du inte menar allvar! :mad: Den där hästen var INTE i ett hälsosamt skick när hon tog över den.

roslagen skrev:
Ser ut som en sovande unghäst i raggig vinterpäls i mina ögon. Det vill säga den ser ut som vilken unghäst som helst som sover och som inte tappat vinterpälsen.

Orkar inte ens argumentera emot, för det är så JÄVLA uppenbart att hästen inte mår bra. Det tycker jag att till och med de små 7-åringarna på ridskolan borde se!

Inget att fästa sig bara den vanliga stilen både i detta nick o tidigare. Sen undrar jag hur hon kan tro att bilden på en ettåring tagen i maj kan föreställa en åring.
PL

Har fortvarande svårt att förstå att detta skall utesluta en diskussion om vad som egentligen kan uttolkas från en bild, ngt som alla skulle kunnat dra nytta av!!

Nu är väl saken den att denna tråden handlar inte om hur man kan se om en häst är vanvårdad eller inte, utan den handlar om en häst som VAR det....

Jag brukar som sagt inte blanda mig i såna trådar övht, och tycker oftast att det är överkurs på vanvårderi..( läs Gold Fever tråden t ex, jagtyckte hästen var TUNN , inte vanvårdad på nåt sätt..medan andra tyckte han var i gott tävlingshull....sedemera visade det sig att t om tränaren och skötaren var medvetna om att han var tunn och jobbade på det. men det skulle tjafsas motvals iallafall)

Ett tag om vi återgår till denna tråden så var jag i valet o kvalet om det var vanvård...och nu tycker jag faktiskt att det är det för ett sånt skick på en häst får man inte på några veckor.....om en del retar sig på att jag genom ett kort kan se om en häst i detta skick mår bra eller inte...då är det deras problem, själv är jag glad att jag kan se hur hästar mår......

ett litet inflikande bara, jag kan oxå se hur min häst mådde, gott hull till trots.. Inte bra. Ett litet utdrag av Miljöinspektören om hästarna som står där min stog:
1. Samtliga hästar var i behov av verkning
2. Hästarna var vid medelgott hull
3. De tre fölen avmaskades
4. Ett av fölen verkade ha diarré och medicinerades mot detta. Fölet verkade apatiskt och ¨hängde med knäna¨

Läs första inlägget i tråden en gång till, en bild o en fråga vad folk tycker!
Om du själv i början tvekade hur kan du då slå ner så hårt på de som menar att man inte kan säga att det är vanvård från bilden?
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Om du själv i början tvekade hur kan du då slå ner så hårt på de som menar att man inte kan säga att det är vanvård från bilden?
PL

Jag tvekade inte på det viset...jag funderade bara ett tag, för vanvård är ett starkt ord...säg att det hade gått en månad till så kanske hästen varit utom räddning....och då bestämde jag mig för att kalla det vanvård....en vårdad häst kan aldrig se ut på det viset.

Jag kanske är lite seg men jag funderar fortvarande om man kan kalla det vanvård enbart utgående från bilden o i såfall på vilka grunder.
PL

Jag måste i ärlighetens namn säga att jag först inte såg att det var en häst ens!

En åsna låg närmre tillhands.

Förskräckligt.

Jag håller med dig(?) i, att det är svårt att utifrån en enda bild, säkert kunna göra konstateranden. Man fryser rörelser i ett ögonblick, och dom flesta har väl sett, hur tokigt en bild kan visa en viss situation? Skuggor, vinklar mm spelar också in.

Vad man ser, är en unghäst som har tovig, tråkig hårbytarpäls. Om den är sämre än normalt, kan inte jag avgöra. Där finns skiftningar och fläckar i den, som kan vara skav, ohyra mm, men också smuts, lera mm (vilketdera kan inte jag utläsa från bilden). Jag vet hur mina egna unghästar sett ut ibland. :crazy:

Den står lite udda (bl a brett med frambenen), men inte mer än att underlag eller tillfällighet kan vara orsaken.

Hästens uttryck. Den skulle mycket väl kunna vara halvsovande, lite slapp i solvärmen, med viss koll på fotografen.

Likaväl som den skulle kunna vara utsatt för allt det där tråkiga som räknats upp i tråden!
Men jag skulle inte kunnat anklaga någon för vanvård med utgångspunkt från endast bilden. Därtill har jag sett för många "skumma" bilder.

Att det inte är en välfödd, välryktad och tipptopp skött häst på bilden, är vi nog överens om, men döende?? (Inga påståenden om vanvård kom heller i tråden, innan giffan kompletterat med information om hästens status.)
Miljön hästen står i är av det tråkigare slaget, vilket kanske förhöjer det negativa intrycket?

Min uppfattning!
LIA

peter_lundin skrev:
Ang vad tråden handlar om.
Läs första inlägget i tråden en gång till, en bild o en fråga vad folk tycker!
PL

det finns saker man kan SE och det finns saker man inte kan VETA...jag kan faktiskt SE att den hästen är vanvårdad..se inlägget där jag har denna hästen o min på samma(ung samma ålder och samma årstid, lika "eländig hage som det brukar vara i maj och min häst står heller inte speciellt snyggt och ser heller inte speciellt pigg ut på ögonen,,,ser man inte skillnaden som är milsvid så är det inget annat än tragiskt)....det man däremot inte kan veta är att om den som i detta fallet finns hos giffan inte är vanvårdad pga att den är köpt så och skall få vård....men den HAR varit vanvårdad annars skulle den inte ha sett ut på det viset...DEN bilden som visas på denna hästen visar en häst som är vanvårdad...och jag tycker det är skamligt av dig Peter att du inte kan se det..

När det sen dessutom visar sig att den är vanvårdad pga eftersatt vård med mat, avmaskning och löss så hade jag ju rätt iallafall...eller hur...bättre se än illa fäkta..

därmed är denna diskussion slut för mig, hästen mår numera bra och det är skönt att veta....hur framtiden ter sig är intressant att få reda på...

Först vet du inte om DU verkligen vill kalla den vanvårdad utgående från bilden sen när du bestämt dig o dessutom fått facit så är det skamligt av mig att inte anse att JAG säkert kan kalla den vanvårdad utan vill diskutera saken.
Vad håller du på med egentligen?
PL

Vad jag håller på med??

Jag försöker få folk att se skillnad på en normalvårdad häst och en som inte är det...vad är det att diskutera...det diskuterades en hel del med hästarna och stallet jag anmälde...det hjälpte föga om jag skall vara ärlig :crazy:

..tror du att hästen skulle se ut såhär på nästa bild du såg på den, eller tror du att den ev kunde se ännu värre ut?
http://www.mypix.se/usrimg/JMMOLOCMDQG/lrg/JOGMMQRMCQGOK.jpg

Vanvård ÄR ett starkt ord och det är sällan jag använder mig av det, och om du läser mina inlägg och inte bara hetsar upp dig på en enda mening så kanske du kan förstå hur jag tänker...

Om du verkligen försökte få folk att se skillnad vore det ju bättre att diskutera vad på bilden som gör att man verkligen säkert kan säga att hästen är vanvårdad annars försöker du bara pressa din åsikt på folk utan några vettiga argument.
Jag tror ingenting om hur hästen skulle sett ut en månad senare om den stått kvar på samma ställe eftersom jag inte har ngn aning om hur utfodring o betesförhållanden ser ut.
Jag har inte hetsat up mig tidigare men när du anser att det är skamligt av mig att inte hålla med dig blir jag faktiskt förbannad.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka