Sv: Vanvård??
Jag håller med dig(?) i, att det är svårt att utifrån en enda bild, säkert kunna göra konstateranden. Man fryser rörelser i ett ögonblick, och dom flesta har väl sett, hur tokigt en bild kan visa en viss situation? Skuggor, vinklar mm spelar också in.
Vad man ser, är en unghäst som har tovig, tråkig hårbytarpäls. Om den är sämre än normalt, kan inte jag avgöra. Där finns skiftningar och fläckar i den, som kan vara skav, ohyra mm, men också smuts, lera mm (vilketdera kan inte jag utläsa från bilden). Jag vet hur mina egna unghästar sett ut ibland.
Den står lite udda (bl a brett med frambenen), men inte mer än att underlag eller tillfällighet kan vara orsaken.
Hästens uttryck. Den skulle mycket väl kunna vara halvsovande, lite slapp i solvärmen, med viss koll på fotografen.
Likaväl som den skulle kunna vara utsatt för allt det där tråkiga som räknats upp i tråden!
Men jag skulle inte kunnat anklaga någon för vanvård med utgångspunkt från endast bilden. Därtill har jag sett för många "skumma" bilder.
Att det inte är en välfödd, välryktad och tipptopp skött häst på bilden, är vi nog överens om, men döende?? (Inga påståenden om vanvård kom heller i tråden, innan giffan kompletterat med information om hästens status.)
Miljön hästen står i är av det tråkigare slaget, vilket kanske förhöjer det negativa intrycket?
Min uppfattning!
LIA