Väntar på pengar från annan bank

Monkie

Trådstartare
En person ska i helgen ha fört över 5000 från annan bank till mitt privatkonto hos Länsförsäkringar. Visst borde pengarna finnas på kontot nu? Google säger att det max brukar ta 24 timmar.

En person ska i helgen ha fört över 5000 från annan bank till mitt privatkonto hos Länsförsäkringar. Visst borde pengarna finnas på kontot nu? Google säger att det max brukar ta 24 timmar.
Det beror lite på mellan vilka banker det skickas. Men via sedbank som jag har mest erfarenhet av så är det så här:
Överföring gjord på helgen finns på mottagarens konto senast måndag eftermiddag.
Överföring gjord före kl 14 en vardag finns på mottagarens konto samma eftermiddag någon gång runt kl 16-17.

Det beror lite på mellan vilka banker det skickas. Men via sedbank som jag har mest erfarenhet av så är det så här:
Överföring gjord på helgen finns på mottagarens konto senast måndag eftermiddag.
Överföring gjord före kl 14 en vardag finns på mottagarens konto samma eftermiddag någon gång runt kl 16-17.
Tack för svar, verkar vara liknande på flera banker.

Upp till tre arbetsdagar för överföringar mellan olika banker fick jag höra när jag frågade hos min bank.

Jag är lite förvånad över det där.... Tidigare har det gått på dagen eller senast till dagen efter, men numer verkar det ta några dagar. Enligt en bankanställd ska det inte göra det, men jag har ju själv råkat ut för det alldeles nyligen, tog då två dagar innan pengarna syntes på mitt konto

Om du vill vara säker på att pengarna verkligen är överförda - be om ett "kvitto". Dvs ett foto på överföringen från personens dator eller annat konkret bevis på att överföringen skett.

Var det inte det frågan gällde - strunta i inlägget ;)

Om du vill vara säker på att pengarna verkligen är överförda - be om ett "kvitto". Dvs ett foto på överföringen från personens dator eller annat konkret bevis på att överföringen skett.

Var det inte det frågan gällde - strunta i inlägget ;)

Säker?

I nästa sekund, efter fotot, dras överföringen tillbaka.

Det där är ett vanligt sätt för bedragare att lura sina offer, genom att presentera "bevis" helt utan värde.

Det beror också på vilken form av utbetalning det rör dig om. Men en vanlig överföring har jag aldrig varit med om tar mer än en bankdag inom Sverige. Never.

Jag hade begärt kontoutdrag på överförningen. Nu är det så länge sedan den gjordes. Datumet ska ju vara i helgen.

Min erfarenhet är att det i 100 % av egenupplevda fall rört sig om någon som inte fört över. Punkt.

Tack för svar!

Inga pengar har kommit. Hörde av mig till personen nu och informerade! Vad jag kunnat läsa mig till så bör det ha gått på max 24 timmar. Kanske var "förr", men hade någon liten röst i huvudet som sa 1-3 bankdagar så därför har jag avvaktat.

Fått svar att pengarna dragits från personens konto. Det är en person jag litar på så jag "vet" att pengarna ska vara överförda.

Just Swedbank är ju kända för att va långsammast...
Men hur det är nu vet jag ju inte..

När jag för över pengar från mina banker (handelsbanken och länsförsäkringar) så sker överföringen direkt och jag kan inte ångra handlingen, så där kan man ta kopia på kontoutdraget.
SBAB däremot där ligger dragningen och pengarna försvinner först när pengarna går iväg (om det är helg eller efter arbetstid typ) så där kan man ta tillbaka överföringen...

Jag har Swedbank, ICA Banken, Länsförsäkringar och Forex. Oavsett mellan vilka banker jag flyttar pengar, så funkar det så som Hjartagna skriver; överföring på vardag före kl.13(?, vet inte exakt klockslag) så kommer pengarna in samma dag, överföring på helgen eller på vardag efter kl. 13(?) så kommer pengarna in nästkommande vardag.

Har överföraren skrivit in rätt kontonummer då? För från en bank till annan så tar det inte flera dagar för en överföring att komma fram oavsett bank inom landet.

Är överföringen gjord före en viss tid på fm så kommer den till mottagaren samma dag på em
Är överföringen gjord efter ett visst klockslag, så kommer den fram till mottagaren dagen efter under fm
Är överföringen gjord på en helg så kommer den fram nästa bankdag nån gång innan klockan 17

Jag har lärt mig att det ska ta max 2 bankdagar inom samma bank och max 5 dito till andra banker. Men har det inte kommit i slutet av veckan är det ju definitivt något som är galet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 313
Senast: Masqueradee
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 741
Senast: Palermo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV