Vänta med att äta upp? Bukelena

Jag fattar inte hur den här tråden hamnade här :confused: . Jag läste TS som en tämligen neutral fråga om gällande vett och etikett (intressant eftersom det var en ”regel” jag aldrig reflekterat över och därmed varken efterlevt eller förväntat mig att någon annan skulle efterleva), inte som att eventuella medhållande svar skulle leda till Intervention Hos Dotterns Pojkväns Familj och Utbildning I Svenska Seder och Bruk.
Men ta i lite mer ...

Påpekandena om att dottern hade en jobbig upplevelse gjorde nog att många trodde att det faktiskt var råd för situationen som alazzi ville ha. Men om det nu inte var så och hon inte vill ha nån mer diskussion är det väl bara att släppa och gå vidare.
 
Det jag har lärt mig idag är att inte skriva om personliga frågor. Forumet blir så mycket tristare då.
Jag har då helt missuppfattat ditt inlägg. Jag trodde du ville få hjälp med Hur dottern skulle hantera när det händer igen. Inte vett o etikett i Tyskland vs Sverige. Inget du behöver bli ledsen över. Jag förstod bara inte vad du ville.
 
Men ta i lite mer ...

Påpekandena om att dottern hade en jobbig upplevelse gjorde nog att många trodde att det faktiskt var råd för situationen som alazzi ville ha. Men om det nu inte var så och hon inte vill ha nån mer diskussion är det väl bara att släppa och gå vidare.

”Ta i”? Det stod ingenting om jobbigt i TS, det dök upp någon gång efter ”analt”.
 
Senast ändrad:
Jo en sak till - det är alltid okej att lämna mat. Extra okej om nån annan lägger upp åt en

I Sverige ja. I andra lander ar det ofta annorlunda. Jag har bott pa stallen dar man maste lamna for att det inte ska fyllas pa mer pa tallriken ... och stallen dar det ar oerhort oartigt att lamna. I bland maste man ta seden dit man kommer och ibland kan man diskutera olika seder och bruk och komma undan ... Men inget ar sjalvklart nar man inte pratar om samma kultur.
 
Jag har aldrig hört den etikettsregeln så tänker att den inte är vitt utbredd då iaf.
Jag äter relativt fort och hade ätit utan att reflektera över det, men såklart suttit kvar och väntat/sällskapat sen.

Ang sidodiskussionerna så är ju flera etikettsregler olika beroende på antalet gäster, och hur lång en middag är (förutom att alla ska få äta upp) beror ju helt på vilken typ av middag det är.
 
Jag är tvärtom och tycker ofta det är obekvämt; jag äter jättefort och har ätit klart före alla andra OCH druckit upp mitt vin när andra bara tagit en klunk.... Jag tänker på det numera och försöker bromsa mig för det känns faktiskt lite obekvämt ..... Så jag kan förstå din dotter omän det är motsatt problem. Men jag tror å andra sidan inte att någon annan vid bordet la märke till det, om det kan vara nån tröst.
 
Jag fattar inte hur den här tråden hamnade här :confused: . Jag läste TS som en tämligen neutral fråga om gällande vett och etikett (intressant eftersom det var en ”regel” jag aldrig reflekterat över och därmed varken efterlevt eller förväntat mig att någon annan skulle efterleva), inte som att eventuella medhållande svar skulle leda till Intervention Hos Dotterns Pojkväns Familj och Utbildning I Svenska Seder och Bruk.

Precis sa laste jag ocksa det ... men det blev manga pekpinnar istallet for hjalp och att atmintone forsoka forsta.

Jag är tvärtom och tycker ofta det är obekvämt; jag äter jättefort och har ätit klart före alla andra OCH druckit upp mitt vin när andra bara tagit en klunk.... Jag tänker på det numera och försöker bromsa mig för det känns faktiskt lite obekvämt ..... Så jag kan förstå din dotter omän det är motsatt problem. Men jag tror å andra sidan inte att någon annan vid bordet la märke till det, om det kan vara nån tröst.

Precis sa ar jag ocksa. :cautious: GUD sa trevligt vi skulle ha om vi gick ut och at tillsammans ... och sa mycket vin det skulle bli. :p
 
Jag är tvärtom och tycker ofta det är obekvämt; jag äter jättefort och har ätit klart före alla andra OCH druckit upp mitt vin när andra bara tagit en klunk.... Jag tänker på det numera och försöker bromsa mig för det känns faktiskt lite obekvämt ..... Så jag kan förstå din dotter omän det är motsatt problem. Men jag tror å andra sidan inte att någon annan vid bordet la märke till det, om det kan vara nån tröst.
Jag är likadan! Är alltid klar först, förstår inte hur folk kan äta (och dricka) så långsamt. Även om jag inte är glupsk, faktiskt - så känner man sig ofta så när man tar om/känner att man måste ta om(!) när de andra fortfarande äter på full förstatallrik.
 
Läste du frågeställningen i trådstarten?

Ändra perspektiv? Det här forumet är, vad jag förstått, fritt för frågor och att bry sig om sitt barn är aldrig fel - hur vuxet det än må vara.
Antar att @alazzi har fått en bredare syn på människor och deras middagsvanor och middagshyfs här, vilket säkert kan hjälpa i hanteringen av frågan.

"Hur vuxet det än må vara"? Va? :laugh: Förstår inte vad du menar med den biten och resten var alltför goddag yxskaft, så jag lämnar det därhän.
 
Om jag äter med någon som äter mycket långsammare än mig tar jag för det mesta lite till. Att sitta med tom tallrik och konversera någon stackare som ska försöka svara något intelligent och äta ikapp samtidigt känns inte helt artigt.

Undantaget är större sittningar där man blir sittande en halv evighet med varje rätt oavsett hur snabbt jag eller bordsgrannen äter.

Att etikett enbart gäller formella tillställningar håller jag inte med om; etikett är till för att gästerna ska känna sig bekväma, och det vill man väl att de ska oavsett finhetsnivå på middagen.
 
Jag har en tendens att inhalera mat, det är nog dels p.g.a. vana från jobb, men tycker det är svårt att göra två saker samtidigt. Som att äta och föra en konversation. Är jag först klar kan det hända att jag tar lite extra sallad om jag är mätt, bara för att.

Om man blir serverad och är liten i maten/ inte direkt hungrig så tycker jag inte det är några problem att säga till om hur mycket potatis/ ris/sås /gratäng /whatever om det är någon annan som lägger upp. Kan dock förstå att som 17 åring kan det ta emot, men det är ju något som man behöver träna på, att ta lite plats.
 
Jag är en långsamätare/drickare och har aldrig känt mig obekväm. Man sitter ju helt enkelt runt bordet allesammans och surrar och snackar och har sig ändå - det har aldrig fallit mig in att det skulle påverka någon annan hur jag äter särskilt inte vid en familjemiddag.
Enda gången folk himlar med ögonen är när det är pubrunda och alla måste sitta och vänta på mig innan de kan gå vidare, men det får de tåla tycker jag! Jag njuuuuter ju! :D

Och så himla stor skillnad har i alla fall inte jag upplevt att det är mellan Tyskland och Sverige att man skulle bli någon slags paria för att man grundar med svensk etikett.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp