Vänta med att äta upp? Bukelena

Du tar lite lätt på det, tycker jag. En 17-åring som ska på födelsedagsmiddag hos pojkvännen bör också känna till det här:

Vid bordet
  • Värden med bordsdam ställer sig vid sina platser.
  • Bordsdamen sitter alltid till höger om mannen.
  • Vid representation sitter hedersgästen till höger om värden (oavsett kön)
  • Om det är dammiddag, sitter hedergästen på värdinnans högra sida, vid en herrmiddag sitter han på värdens högra sida.
  • Sist av alla anländer värdinnan och det är hon som sätter sig ned först.
  • Finns ingen värdinna sätter sig värden först (vid t.ex. representation)

  • Herrarna drar ut stolen och hjälper sina bordsdamer till höger att sitta ned.
  • Väskor kan hängas över stolsryggen, armstödet eller hänga på damens axel. Alternativt i ditt knä eller bakom ryggen mot stolsitsen.
  • Framför dig ser du nu en rad glas, längst till höger har du ditt vattenglas.
  • Till vänster om ditt kuvert finns eventuellt en assiett, den är din. Bröd och/eller servett finns där.
  • Nu kan du som gäst omedelbart placera din servett i ditt knä. Inte i slipsnål eller skjortkrage!
  • Vatten kan du du dricka av direkt. Avvakta med att dricka av eventuellt vin till en välkomstskål utbringats.
  • Finns det ett kuvertbröd, kan du bryta bitar av detta. Ta en klick smör på din assiett och smöra bitarna vartefter med din egen assiettkniv.
  • I avvaktan på välkomsthälsning från värden samtalar du med den du har till bords.

  • Bra samtalsämnen är enkla. Vädret, kallt, varmt, höst,vår. Bygden, landskapet, miljön, hemmet, inredning, musik, filmer, teater etc.
  • Värd eller värdinna reser sig eller lyfter sitt vinglas när alla fått att dricka. Hälsar välkomna och utbringar en bordsskål.
  • Därefter kan gästerna dricka av vinet.
När man får börja att äta och dricka
  • Ingen gäst börjar äta innan värdinna eller värd sagt varsågod eller börjat äta själva.
  • En myt säger att man får börja vid fler gäster än åtta vid bordet, detta är fel.
  • När du sitter till bords och innan det sagts varsågod, kan du dricka av vattnet, bryta och äta av brödet, samt placera servetten i ditt knä.
  • Om det serveras soppa, eller om det är många gäster och maten riskerar bli kall uppmanar ett bra värdpar gästerna att börja äta direkt.
Bestick, glas och hur du äter
  • Besticken används enligt principen "utifrån och in". Ytterst ligger således besticken till förrätten.
  • Soppsked ligger till höger om tallriken. Serveras soppa ska man helst inte tippa tallriken alls, behövs detta gör du det ifrån dig.
  • Dessertbesticken ligger ovanför din tallrik.
  • Det anses mest korrekt att hålla gaffeln i vänster hand och kniven i höger. Dessa används samtidigt.

  • Den eleganta gästen vet att mat som inte behöver skäras eller fösas på med kniven, kan ätas med gaffel i höger hand (t.ex. fiskpaté).
  • Vid desserten är det "finast" att äta med gaffeln. Även här beror det på gaffelns höga status i besticksordningen.
  • Vänsterhänta byter inte plats på besticken, då det kan orsaka kollisioner med bordsgrannen (återigen, det är enbart vid formella middagar).
  • Fingrarna används inte till att äta med, även om det är fågel eller kotlettben. Man äter med besticken.
  • Vid okonventionella måltider kvittar det om man tar kycklingbenet med fingrarna.

  • Glasen används från höger till vänster. Samtliga glas kan användas hela måltiden och dukas inte bort.
  • Väl dukade bord har salt- och pepparkar. Smaka först, sedan kan du krydda maten. Det är inte oartigt att göra det, vi har olika behov av sälta.
  • Ibland förekommer kaffekoppar på bordet, det rekommenderas inte. Men om den finns, står den längst till vänster, så man kan ta den sist av all dryck.
http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Bordsskick-guide
Väntade bara på dig. :)
Nu var det väl iof värdinnan som hade lite sämre koll? Eftersom hon lät flickan sitta själv och äta?
Det du beskriver ovan är väl bara vanligt hyfs och uppfostran vid en mer formell middag, vilket en födelsedagsmiddag i Tyskland kan antas vara?
Är man på kalas med gamla människor här i landet, finns det ingen som sätter sig förrän det är "tesagt". Gör man det får man hela syföreningen på halsen.

Ja, det där kan man lätt som 17-åring. Det har ju bara med med att alla ska känna sig sedda och att alla ska ha någon att prata med. Samt att om det är många rätter, är det bra att det finns ett system som förenklar för alla att använda rätt bestick eller glas. Och om man äter på krogen, för att spara tid för servisen så de slipper springa fram och tillbaka med glas, bestick, m.m.
Tycker att du underskattar dagens ungdom rätt rejält i så fall.
 
Väntade bara på dig. :)
Nu var det väl iof värdinnan som hade lite sämre koll? Eftersom hon lät flickan sitta själv och äta?
Det du beskriver ovan är väl bara vanligt hyfs och uppfostran vid en mer formell middag, vilket en födelsedagsmiddag i Tyskland kan antas vara?
Är man på kalas med gamla människor här i landet, finns det ingen som sätter sig förrän det är "tesagt". Gör man det får man hela syföreningen på halsen.

Ja, det där kan man lätt som 17-åring. Det har ju bara med med att alla ska känna sig sedda och att alla ska ha någon att prata med. Samt att om det är många rätter, är det bra att det finns ett system som förenklar för alla att använda rätt bestick eller glas. Och om man äter på krogen, för att spara tid för servisen så de slipper springa fram och tillbaka med glas, bestick, m.m.
Tycker att du underskattar dagens ungdom rätt rejält i så fall.
Tusen tack, själva meningen med min post var att få en lektion i hyfs och uppfostran. :up:
 
Min dotter var på födelsedagsmiddag hemma hos pojkvännens familj. Hon äter ganska sakta och är liten i maten. Alla andra åt upp maten snabbare än henne och så fick hon kämpa vidare med en alldeles för stor portion.
Jag har lärt mig att man som värd/värdinna aldrig lämnar gästen att äta ensam utan man ser till att ha mat kvar på tallriken så att gästen inte hamnar i dotterns sits. Plus att man inte måste äta upp om man serverats maten och inte tagit själv.
Vad säjer folket?

Man väntar in alla gästerna är jag lärd, även om man ätit upp så sitter man kvar och små pratar och väntar på att alla ska bli klara.
och är portionen serverad är det ok att lämna mat tycker jag. Då har man inte kunnat styra över portionsstorleken.

Men som vuxen skulle jag aldrig på peka det för värdparet att min dotter upplevde det si eller så.

Då får nog den långsamt ätande lära sig att säga tack för maten den var god men jag är mätt.
 
Man väntar in alla gästerna är jag lärd, även om man ätit upp så sitter man kvar o väntar på att alla ska bli klara. och är portionen serverad är det ok att lämna mat tycker jag. Då har man inte kunnat styra över portionsstorleken.

Fast som vuxen går man ju knappast från bordet innan alla är klara, oaktat etikett (om man inte sitter som infödd i familjen ungefär).

Här gäller ju frågan, som jag uppfattat det, att värdinnan är tvungen att sitta kvar med mat på tallriken (och äta) till sista gästen är färdig.
 
Exakt vad är det som är så konstigt?
Specifisera gärna vad och varför det är konstigt.
Specifisera gärna normala födelsedagsmiddagar med. :)
Jag har aldrig någonsin varit på en födelsedagsmiddag hos vänner eller släkt där alla de där stegen följts. Jag tror få har varit det, oavsett vad man hävdar här.

För mig är det du skriver helt absurt.
 
Fast som vuxen går man ju knappast från bordet innan alla är klara, oaktat etikett (om man inte sitter som infödd i familjen ungefär).

Här gäller ju frågan, som jag uppfattat det, att värdinnan är tvungen att sitta kvar med mat på tallriken (och äta) till sista gästen är färdig.

Jag svarade trådskaparen på vad jag fått lära mig vid gemensamma måltider. De gäller både till vardags och festligare tillställningar.

Och jo det finns vuxna som går från bordet innan alla är klara. Hände på resturang besök för inte allt för länge sedan.
 
Fattar inte riktigt, har försökt läsa tråden.
Menar ni att man ni blir chockade över att det förväntas att folk sitter ordentligt vid bordet med fötterna på golvet? Är det märkligt menar ni? Samt att man kan hantera kniv och gaffel och inte slickar på kniven eller skyfflar in mat i munnen samt pratar med mat i munnen? Eller rapar och fisar?? Är det orimliga krav på "etikett" när man har gäster eller själv äter hemma hos ngn? :confused:
 
Jag svarade trådskaparen på vad jag fått lära mig vid gemensamma måltider. De gäller både till vardags och festligare tillställningar.

Och jo det finns vuxna som går från bordet innan alla är klara. Hände på resturang besök för inte allt för länge sedan.

Du håller alltså inte med om att värdinnan ska ha mat kvar på tallriken till alla ätit upp, eller vad svarade du på trådstarten?

Ja, jag kan bara referera till mina egna sällskap...
 
Jag har aldrig någonsin varit på en födelsedagsmiddag hos vänner eller släkt där alla de där stegen följts. Jag tror få har varit det, oavsett vad man hävdar här.

För mig är det du skriver helt absurt.

Det är nog bäst att tacka nej nästa gång man blir bjuden :nailbiting:. Jag har bara varit på ganska "lössläppta" födelsedagsmiddagar där det inte spelat nån större roll vad, hur mycket och ens om man åt. Man fick gärna vara med och delta helt utan tallrik också. Själva maten har liksom inte varit fokus på ett sätt som gör det relevant med stark etikett kring matsituationen.
 
Fattar inte riktigt, har försökt läsa tråden.
Menar ni att man inte kan förvänta sig att folk sitter ordentligt vid bordet med fötterna på golvet? Är det märkligt menar ni? Samt att man kan hantera kniv och gaffel och inte slickar på kniven eller skyfflar in mat i munnen samt pratar med mat i munnen? Är det orimliga krav på "etikett" när man har gäster eller själv äter hemma hos ngn? :confused:
Oj, vi har nog läst helt olika tror jag. Har inte tolkat något inlägg i tråden så. Du ser inte skillnaden på vanligt bordsskick och att följa etikettsregler för finare middagar? Inga gradskillnader alls?
 
Oj, vi har nog läst helt olika tror jag. Har inte tolkat något inlägg i tråden så. Du ser inte skillnaden på vanligt bordsskick och att följa etikettsregler för finare middagar? Inga gradskillnader alls?

Jag har försökt läsa inlägget folk reagerade på och hittar inte vad som sticker ut som helt orimligt?
Mandalakis svar är ju skämtsamt, så antar att det inte är det folk reagerade på?
 
Fattar inte riktigt, har försökt läsa tråden.
Menar ni att man inte kan förvänta sig att folk sitter ordentligt vid bordet med fötterna på golvet? Är det märkligt menar ni? Samt att man kan hantera kniv och gaffel och inte slickar på kniven eller skyfflar in mat i munnen samt pratar med mat i munnen? Är det orimliga krav på "etikett" när man har gäster eller själv äter hemma hos ngn? :confused:
Jag tycker inte att det är etikett, snarare vanlig uppfostran*, sådant man får med sig i bagaget under resans gång. Samtidigt som man får med sig saker som att man inte armbågar sig fram i köer, ställer väskan på bussätet trots att bussen är full, man petar inte näsan offentligt, man ber om ursäkt om man stött till någon osv. Alltihop är nåt slags grunduppfostran, inte etikett.

* = om mindre barn sitter i skräddarställning och äter spelar mig ingen roll, jag tycker inte att det är ohyfsat eller ouppfostrat. Inte heller om en vuxen gör det, faktiskt. För mig får folk sitta som de finner bekvämast så länge det inte begränsar andras rörelsefrihet.

Etikett verkar göra matbordet till en konfliktarena som kräver detaljerade regler. Så hanterar jag det inte.
 
Jag har aldrig någonsin varit på en födelsedagsmiddag hos vänner eller släkt där alla de där stegen följts. Jag tror få har varit det, oavsett vad man hävdar här.

För mig är det du skriver helt absurt.
För mig är det absurt att man inte tar hänsyn till andra när man sitter till bords. :)
 
För mig är det absurt att man inte tar hänsyn till andra när man sitter till bords. :)

Att visa hänsyn kräver knappast att värden eller värdinnan äter i samma tempo som den långsammaste gästen.

Jag tycker det räcker med att man vid en sådan tillställning sitter kvar och samtalar tills alla känner sig färdiga. Barn med myror i baken undantagna för allas trevnad.
 
För mig är det absurt att man inte tar hänsyn till andra när man sitter till bords. :)
Bordsplacering till exempel har noll och nada med hänsyn till andra vid bordet. Och jag har varit på många födelsedagsmiddagar utan bordsplacering :).

Att TS dotter åt långsamt och var ensam med att äta på slutet är knappast ett tecken på att de andra var oförskämda eller visade bristande hänsyn gentemot henne.
 
För mig är det absurt att man inte tar hänsyn till andra när man sitter till bords. :)
Det där är så trist diskussionsteknik. Som om enda alternativet till det du beskrev innebär att inte ta hänsyn. På samma vis som det är trist när du konstaterar att hos er fiser och rapar man inte vid bordet. Som om alla som inte håller med om din uppräkning fiser och rapar medan de äter.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp