Vänta med att äta upp? Bukelena

Du har rätt att skriva vad du vill på ett forum. :heart Jag tycker det är härligt med vanliga funderingar utan att det ska landa i politiska frågor.
Tyskland är ju mycket strikt på rangordning i största allmänhet, så att de håller på etiketten är inget förvånande.
Men det görs i Sverige med. :) Man får lära sig hur man interagerar med andra, för allas trivsels skull. Inte för att någon ska trycka ned någon annan. Därför skulle värdinnan ha inväntat din dotter eller gjort något åt situationen. Så du är rätt ute i min värld.

Om du är på en jobblunch, så skulle det säkerligen inte bli någon affär, om du har armbågarna på bordet, tuggar med öppen mun, pratar med mat i munnen, eller slickar på kniven. Om du inte vet hur man äter ihop med andra, är din produkt inte så genomtänkt heller? Du representerar ditt företag.

Hemma är det samma (nu kommer även jag bli halshuggen här ;)), när vi äter ihop.
För oss är det att respektera de vi äter tillsammans med.
Äter man ihop, sitter man på stolen med fötterna på golvet, äter inte med fingrarna utan med bestick, man kliar sig inte med gaffeln, slickar inte varken på kniven eller tallriken. Man skrapar inte på talliken så det gnisslar, hur god såsen än är.
Man för maten till munnen, man för inte ned munnen till tallriken.
Man pratar inte med mat mun och smaskar inte när man äter. Man tar inte för sig av maten på bordet med bestick man har använt på sin egen tallrik. Inga armbågar/armar på bordet, max handleden. Man rapar och fiser inte vid matbordet. Man använder inte mobiltelefon eller läser läser tidningen (även om senaste numret av Ridsport ligger och bränner). Man lämnar inte matbordet förrän alla har ätit upp (men stressar inte långsamätarna).

Det gäller alla som sitter vid matbordet, även avkommans kompisar. Med tanke på den strida strömmen till matbordet, det blir alltid någon/några extra, så är det inget som verkar vara jobbigt, kränkande, eller besvärande. Snarare tvärtom, eftersom vi sällan är själva.

Äter man själv, äter man hur fan man vill och kan rapa, fisa, läsa, kolla på TV eller surfa hur mycket man vill.

Jag hade pratat med dottern om jag vore du. Hon har inte gjort något fel.
Pratat om hur man gör olika, men att i grunden är allt ganska likt. Titta på nästa Nobelmiddag (nu är ju det superextremt). Alla äter ganska lika, oberoende av var de kommer ifrån. I grunden är det ju för att alla ska känna sig bekväma tillsammans? Att det ska vara lätt att umgås?

Jag hade väntat in din dotter och försökt få henne att känna sig avslappnad. Man vill ju som sagt att alla ska känna sig bekväma och välkomna.
Prata med henne om att det är ok för henne att tala om att hon är liten i maten och äter långsamt. Att hon inte äter lite för att hon inte tycker om maten osv.
Inte lätt med ny pojkvän och ny familj. Men det kommer att ordna sig! :heart
Fast varför tror du att du skulle bli halshuggen? Tror du att er etikett skiljer sig sig mot andra? Att ingen annan sitter vid ett matbord, alla rapar och fiser vid matbordet, äter med fingrarna.
 
😭😭😭😭😭😭😭

Ibland sitter vi inte ens varannan man, varannan kvinna 😭😭😭😭😭.


Åh kan du inte snälla citera vem i tråden som tycker att det är konstigt att man inte fiser eller rapar vid bordet! Är så himla nyfiken på det!

Edit. Ovanstående är sista inlägget i tråden. Fattar fortfarande inte?

@hoppsann skrev det i sin text och sen reagerade folk på hens inlägg och tyckte att kraven var orimliga? Att de aldrig kunde gå på en middag med så höga krav typ? Men jag kanske missuppfattade? Folk kanske var ironiska?
Tycker att @hoppsann s inlägg är normalt bordsskick, inte nån slags omöjlig etikett?

Men som sagt, har jag missuppfattat helt? Sitter och jobbar samtidigt så kanske läst dåligt?
 
Herregud, bestickens hierarki lär man sig ju på lågstadiet. Du måste vara proletär.
Ja, jag kickar ut folk från mina födelsedagsmiddagar om de inte vet bestickens hierarki.

PS. Helt ärligt, jag har varit på middag hos very much överklass och de har sällan hållit hårt på etikett. För mig är det här en sån där ängslig medelklassgrej, där man i sin iver att göra rätt och vara fin bara framstår som skitnödig. Där man tror att man får nåt form av diplom för att man är bäst på att vara chockad över att det finns folk som inte har bordsplacering på sina middagar.
 
@hoppsann skrev det i sin text och sen reagerade folk på hens inlägg och tyckte att kraven var orimliga? Att de aldrig kunde gå på en middag med så höga krav typ? Men jag kanske missuppfattade? Folk kanske var ironiska?
Tycker att @hoppsann s inlägg är normalt bordsskick, inte nån slags omöjlig etikett?

Men som sagt, har jag missuppfattat helt? Sitter och jobbar samtidigt så kanske läst dåligt?
Men var kom fisarna och raparna in? ”Folk” dvs jag sa att det var rimligt och absurt (inte absurdt) att hävda att det är standard att alla saker på mandalakis lista efterlevs på vanliga födelsedagsmiddagar. Det var allt.
 
Jag är lite osäker på hur denna status bör markeras. Förvarar du din gafflar i en låda ovanför knivar och skedar, eller hur gör du?

De förvaras i första hand efter deras design och funktion! Det går ju inte att blanda finsk och svensk design eller grillbestick med de övriga, hur skulle det se ut?! O_o

Svensk spets ligger sida vid sida, gafflarna till vänster. Savonia i ett fack med gafflarna överst (om jag inte använt teskedarna, då hamnar de överst). Gense Old Farmer förvaras inte ens i köket utan i skänken som står i salongen :up:
 
Men var kom fisarna och raparna in? ”Folk” dvs jag sa att det var rimligt och absurt (inte absurdt) att hävda att det är standard att alla saker på mandalakis lista efterlevs på vanliga födelsedagsmiddagar. Det var allt.

Men folk reagerade ju på inlägget där detta togs upp och tyckte att det var orimligt? Så uppfattade jag det men det var kanske mandalakis lista som folk reagerade på? Isf är jag helt med 😅

Började undra hur Buke-folket käkade middag :rofl:
 
Jag fattade det som att folk reagerade på detta inlägg i stil med att det var orimligt? Men kanske missuppfattade jag svaren som följde? :confused:
Det här är Buke. Allt ska missförstås och man skall numera rätta sig efter ett antal användares tyckanden. :)

Jo, jag tror att det är det man har reagerat på, hur vi äter hemma hos oss. Men jag är självklart inte säker. ;) Vad jag har förstått så vad det det som var absurdt.
Vi är inte så formella som vett och etikett-klippet som någon klistrade in, men jag tycker å andra sidan att det är normalt att en nästan myndig person kan, eller har kännedom om det.

Jag var fullt klar över att jag skulle halshuggas i det här inlägget, och det gör mig absolut inget. :)

En sak är säker, jag hade sett till att hålla Alezzis flickebarn sällskap och gjort allt för att hon skulle känna sig bekväm.
 
Ja, jag känner att jag nått höjden av etikettligt vetande nu när jag har koll på att gaffeln har hög status :up:

Allvarligt, etikett är till för att underlätta interaktionerna mellan människor, inte att vara ett slagträ för att visa vem som är "finare". Något som Magdalena Ribbing fick anledning att påminna om i sin spalt, om och om igen... Dessutom, så länge man anstränger sig för att alla har trevligt är det skit samma om man tar fel gaffel... och aldrig att man påpekar för någon att de tagit fel gaffel.
Herregud, bestickens hierarki lär man sig ju på lågstadiet. Du måste vara proletär.
Nu har jag googlat för att få fram mer om bestickens hierarki. Men lyckas inte...
Men gaffeln hade hög status, så då lär ju kniven och skeden vara lägre. Sen gissar jag att det är olika för olika sorters kniv. Till exempel kanske brödkniv eller smörkniv står lägre än vanlig matkniv?
 
Fattar inte riktigt, har försökt läsa tråden.
Menar ni att man ni blir chockade över att det förväntas att folk sitter ordentligt vid bordet med fötterna på golvet? Är det märkligt menar ni? Samt att man kan hantera kniv och gaffel och inte slickar på kniven eller skyfflar in mat i munnen samt pratar med mat i munnen? Eller rapar och fisar?? Är det orimliga krav på "etikett" när man har gäster eller själv äter hemma hos ngn? :confused:
ALLT på listan är inte chockerande. En del är ganska normalt. Men något av det är orimligt tillkrånglat med tanke på att det inte är en formell tillställning utan en middag hemma. Jag tänker att exempel inte är nödvändigt utan att de flesta nog kan skilja på normal hyfs och ritualer för formella tillställningar (som inte har med hyfs att göra).
 
Det här är Buke. Allt ska missförstås och man skall numera rätta sig efter ett antal användares tyckanden. :)

Jo, jag tror att det är det man har reagerat på, hur vi äter hemma hos oss. Men jag är självklart inte säker. ;) Vad jag har förstått så vad det det som var absurdt.
Vi är inte så formella som vett och etikett-klippet som någon klistrade in, men jag tycker å andra sidan att det är normalt att en nästan myndig person kan, eller har kännedom om det.

Jag var fullt klar över att jag skulle halshuggas i det här inlägget, och det gör mig absolut inget. :)

En sak är säker, jag hade sett till att hålla Alezzis flickebarn sällskap och gjort allt för att hon skulle känna sig bekväm.
Och jag tror det är precis tvärtom. Jag reagerade mest på att det lät som du tror att alla andra är sviniga grisar. Som att man är unik om man har ett matbord eller inte rapar och fiser till bords.
 
Nu har jag googlat för att få fram mer om bestickens hierarki. Men lyckas inte...
Men gaffeln hade hög status, så då lär ju kniven och skeden vara lägre. Sen gissar jag att det är olika för olika sorters kniv. Till exempel kanske brödkniv eller smörkniv står lägre än vanlig matkniv?
Jag hade gissat att kniven hade högst status. Det är ju praktiskt taget ett vapen, tex, med viss maskulin genuskodning över sig på grund av just det, och barn varken kan eller får använda kniv medan de är små.
 
Jag hade gissat att kniven hade högst status. Det är ju praktiskt taget ett vapen, tex, med viss maskulin genuskodning över sig på grund av just det, och barn varken kan eller får använda kniv medan de är små.
Jag tror i alla fall att skeden måste stå lägst. Soppsked har säkert låg status.
Ur genusperspektiv är den ju också rund så kanske kvinnlig då...
 
Fattar inte riktigt, har försökt läsa tråden.
Menar ni att man ni blir chockade över att det förväntas att folk sitter ordentligt vid bordet med fötterna på golvet? Är det märkligt menar ni? Samt att man kan hantera kniv och gaffel och inte slickar på kniven eller skyfflar in mat i munnen samt pratar med mat i munnen? Eller rapar och fisar?? Är det orimliga krav på "etikett" när man har gäster eller själv äter hemma hos ngn? :confused:
Vem anser du uttrycker detta?
 
Men folk reagerade ju på inlägget där detta togs upp och tyckte att det var orimligt? Så uppfattade jag det men det var kanske mandalakis lista som folk reagerade på? Isf är jag helt med 😅

Började undra hur Buke-folket käkade middag :rofl:
Klart det var listan! Och i mitt fall: påståendet att det vore vanligt att man vid en informell födelsedagsmiddag med familjen skulle följa alla punkter på listan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp