Jag lutar åt att vanligt hyfs är helt situationsberoende och därför nästan helt saknar regler. En trött kväll kan det vara helt ok att alla hänger över mobilerna medan de äter, men de flesta dagar känns det inte så trevligt. På en enkel strandservering kan vi mycket väl äta några av våra pommes frites men fingrarna, på ett lite finare ställe gör vi inte så. Eftersom vi känner varandra och är på samma våglängd, behöver vi inga regler. Någon lägger servetten i knät och någon gör det inte och båda är okej.
Etikett, i konservativ mening är en kombination av att göra sig själv trevlig för andra och att underlätta för gäster som kan känna sig osäkra på vad som gäller - tex pga olika klassbakgrund eller olika kultur.
Det betyder att för de flesta av oss behövs aldrig någon etikett. Vårt vanliga sociala liv funkar ändå. Det är inget problem att min amerikanske svåger och jag hanterar besticken olika, tex.
Etikett som det oftast används på buke är mest skitnödigt, tycker jag. En massa regler utan mening som inte är till hjälp för den som känner sig osäker, utan snarare skapar osäkerhet.