Vänta med att äta upp? Bukelena

Min mormor var också mycket noga med det. Hon såg till, oklart exakt hur hon bar sig åt, att alltid ha mat kvar till sist på sin tallrik. Hon sa att det är något man gör av artighet, för att gästerna inte ska behöva känna att de är glupska som bara äter och äter medan alla andra är klara.
Är det någon som skulle känna det som de är mindre glupska för att värdinnan äter långsamt? Konstigt sätt att tänka. Om personen ser till att äta mer än de flesta så jovisst, men jag skulle mer upplevt det som människan petar i maten.
 
Och jag tror det är precis tvärtom. Jag reagerade mest på att det lät som du tror att alla andra är sviniga grisar. Som att man är unik om man har ett matbord eller inte rapar och fiser till bords.
Det har jag inte sagt. Och det var absolut inte min mening, tro mig!
Jag vet inte hur andra gör. Jag skrev hur vi har det vid vårt matbord. :)

Och tro det eller ej, så har det faktiskt förekommit att folk har rapat rätt ut.
Eller använt sin kniv och därefter varit på väg med den till smörbyttan. Eller tuggat med öppen mun. Eller surfat.
Då säger jag eller någon annan i huset något som: Kan du vara bussig att använda smörkniven istället/använda telefonen efter maten?

Jag har förstått nu att det är jäkligt ohyfsat! Om inte annat så är man medelklass wannabee? ;)
 
Men folk reagerade ju på inlägget där detta togs upp och tyckte att det var orimligt? Så uppfattade jag det men det var kanske mandalakis lista som folk reagerade på? Isf är jag helt med 😅

Började undra hur Buke-folket käkade middag :rofl:
Läste du bara valda delar av listan? Stod det verkligen att man inte får fisa eller rapa vid matbordet och ska sitta still? Din och @mandalakis var inte direkt lika.
 
Det har jag inte sagt. Och det var absolut inte min mening, tro mig!
Jag vet inte hur andra gör. Jag skrev hur vi har det vid vårt matbord. :)

Och tro det eller ej, så har det faktiskt förekommit att folk har rapat rätt ut.
Eller använt sin kniv och därefter varit på väg med den till smörbyttan. Eller tuggat med öppen mun. Eller surfat.
Då säger jag eller någon annan i huset något som: Kan du vara bussig att använda smörkniven istället/använda telefonen efter maten?

Jag har förstått nu att det är jäkligt ohyfsat! Om inte annat så är man medelklass wannabee? ;)
Eller så är det där normal hyfs, men att tippa på sopptallriken mot sig bör kanske inte anses som grottmänniskebeteende?
 
Är det någon som skulle känna det som de är mindre glupska för att värdinnan äter långsamt? Konstigt sätt att tänka. Om personen ser till att äta mer än de flesta så jovisst, men jag skulle mer upplevt det som människan petar i maten.
Jag kan inte heller riktigt identifiera den känslan. Snarare skulle jag i så fall känna mig glupsk om jag är så hungrig att jag har svårt att vänta tills alla har tagit för sig innan jag kastar mig över min mat.

Så, ja, för mig känns det som en artighetsregel som saknar funktion, det där. Men, och det är så klart inte mindre viktigt, genom att hålla på sådana onödiga regler visar fint folk att de är fint folk. Och de gör det på ett sätt som framförallt de andra som också är fint folk ser. På så vis hittar fint folk varandra och kan känna sig fina tillsammans.
 
Den där högre lilla avbildade krabaten som syns högre upp i tråden, drar sig enligt min gissning knappt för att bajsa vid bordet. Ja, eller var hen nu råkar inta sin måltid. Men hav lugn, soc är inkopplat på fallet. @lil-sis har nu tre familjebehandlare i hemmet dygnet runt, för att få ordning på barnet.

Inte vid bordet.
Utan på bordet och visar sen stolt upp resultatet.
Såklart.
Allt annat vore ju ohyfsat.
 
Så om min unge sitter en hel middag med näsan i mobilen, med plingande ljud var tionde sekund, så är det shitty av mig att säga att den får använda telefonen efter maten? :confused:
Om du tycker att det är viktigt att följa god etikett (sunt förnuft och hyfs som du kallade det) så ja.

Jag tycker ju personligen att det inte är hela världen vid informella middagar men där höll du ju inte med mig.
 
Min mormor var också mycket noga med det. Hon såg till, oklart exakt hur hon bar sig åt, att alltid ha mat kvar till sist på sin tallrik. Hon sa att det är något man gör av artighet, för att gästerna inte ska behöva känna att de är glupska som bara äter och äter medan alla andra är klara.

Efter min mormor har ingen i min familj tillämpat den där regeln, och jag tror inte att jag någonsin har varit någonstans där den tillämpas (men jag ska kolla lite extra noga nästa gång jag besöker mina svärföräldrar, de kan tänkas hålla på sådant utan att jag har tänkt på det och utan att prata om det).

Jag tycker att det räcker gott och väl att alla sitter kvar och pratar tills alla har ätit klart. (Möjligen kan mindre barn gå från bordet efter att alla barnen har ätit klart.)

Mina svärföräldrar har tack och lov lättat på mycket av etikettsreglerna under åren som gått.

Ja det hade absolut med artighet att göra. Svärmor tog oftast mer av grönsakerna och hade alltså ingen mat som kallnade på tallriken utan kunde peta i sig ett salladsblad då och då tills alla gäster ätit upp. :)
 
Det är väl i allra högsta grad dåligt hyfs att inte säga ifrån om övriga blir störda/tar illa upp?
:D

Nej, det är faktiskt värsta etikettsbrottet av dem alla, att påpeka andras bristande hyfs.

"Vi har dock ännu inte nämnt det värsta etikettsbrottet av dem alla, vilket också är en skön förutsättning för allt vad etikett heter. Nämligen vikten av att aldrig påtala någon annans etikettbrott och därmed försätta medmänniskor i pinsamma situationer."
https://www.manolo.se/manolos-lilla-etikettskola-del-3/

Kan man diskret påpeka det, kan det möjligen vara OK (så diskret att ingen annan hör det, och då endast som ett vänligt tips).

Att man uppfostrar sina barn även vid matbordet ser jag väl som rätt tråkigt för övriga, men får väl vara OK om den detaljen inte sköts tidigare.
 
Fast varför tror du att du skulle bli halshuggen? Tror du att er etikett skiljer sig sig mot andra? Att ingen annan sitter vid ett matbord, alla rapar och fiser vid matbordet, äter med fingrarna.
Nope, men för att jag visste att jag stred mot trådens struktur när jag skrev mitt inlägg. =)

Nu var det @alazzi som skulle piskas upp lite. Jag kände med alazzi och tyckte det alazzi skrev inte var några konstigheter. Så jag lade medvetet huvudet på stocken.
Jaja, nu har jag inte tid. Min skärmtid för i dag är överskriden! :) Allt gott!
 
Är det någon som skulle känna det som de är mindre glupska för att värdinnan äter långsamt? Konstigt sätt att tänka. Om personen ser till att äta mer än de flesta så jovisst, men jag skulle mer upplevt det som människan petar i maten.

Fast det är nog en gammal etikettsregel som tydligen fortfarande hänger kvar i vissa kretsar. En snabb googling visar att "Etikettdoktorn" tycker det är en bra idé. :D

http://blogg.vett-och-etikett.com/vardskap-ska-vardinnan-ata-upp-sist-av-alla/
 
Mina svärföräldrar har tack och lov lättat på mycket av etikettsreglerna under åren som gått.

Ja det hade absolut med artighet att göra. Svärmor tog oftast mer av grönsakerna och hade alltså ingen mat som kallnade på tallriken utan kunde peta i sig ett salladsblad då och då tills alla gäster ätit upp. :)
Ja, det krävs ju strategier för att hålla vikten, gubevars. Ungefär som när fina värdinnor bara sippar lite på vinet för att kunna skåla med alla utan att behöva bäras ut efteråt.
 
Det är väl i allra högsta grad dåligt hyfs att inte säga ifrån om övriga blir störda/tar illa upp?
:D
Om andra tar illa upp är det deras problem att hantera. Det finns inget du kan göra åt det inom ramen för etikettsartad artighet.

Sen pratade du ju om barnuppfostran. Sådan äger inte rum inom etiketten. Det handlar om mycket djupare relationer mellan människor och om familjens dynamik och sådant. Inte etikett.
 
Jag kan inte heller riktigt identifiera den känslan. Snarare skulle jag i så fall känna mig glupsk om jag är så hungrig att jag har svårt att vänta tills alla har tagit för sig innan jag kastar mig över min mat.

Så, ja, för mig känns det som en artighetsregel som saknar funktion, det där. Men, och det är så klart inte mindre viktigt, genom att hålla på sådana onödiga regler visar fint folk att de är fint folk. Och de gör det på ett sätt som framförallt de andra som också är fint folk ser. På så vis hittar fint folk varandra och kan känna sig fina tillsammans.
Ah där har vi det, att visa sin status och hitta likasinnade, ett så bra syfte som något :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp