Vänta med att äta upp? Bukelena

Fattar inte riktigt, har försökt läsa tråden.
Menar ni att man ni blir chockade över att det förväntas att folk sitter ordentligt vid bordet med fötterna på golvet? Är det märkligt menar ni? Samt att man kan hantera kniv och gaffel och inte slickar på kniven eller skyfflar in mat i munnen samt pratar med mat i munnen? Eller rapar och fisar?? Är det orimliga krav på "etikett" när man har gäster eller själv äter hemma hos ngn? :confused:
Ja, det verkar vara orimligt.
 
Fattar inte riktigt, har försökt läsa tråden.
Menar ni att man ni blir chockade över att det förväntas att folk sitter ordentligt vid bordet med fötterna på golvet? Är det märkligt menar ni? Samt att man kan hantera kniv och gaffel och inte slickar på kniven eller skyfflar in mat i munnen samt pratar med mat i munnen? Eller rapar och fisar?? Är det orimliga krav på "etikett" när man har gäster eller själv äter hemma hos ngn? :confused:
@hoppsann
Fast det är väl inte någon som har skrivit det? Tråden handlar ju om huruvida värdinnan ska se till att äta lika länge som gästen så att gästen inte behöver vara den enda som har kvar mat på tallriken. Är det ohyfsat att låta gästen vara den enda kvarvarande som äter.
Var kommer fisa och rapa och sitta ordentligt vid bordet in?
 
Jag är ingift i en svensk överklassfamilj och som ung var middagarna hemma hos min pojkvän en stor plåga. Det var stela tillställningar fyllda med vett och etikett trots att det bara var jag, pojkvännen och hans föräldrar. En av de oskrivna reglerna var definitivt att hans mamma alltid hade mat på tallriken tills siste man ätit upp.

Vi bodde i Tyskland i många år under 90-talet och det där med att värdinnan lägger upp maten till alla var i alla fall då väldigt vanligt. Motiveringen var att annars kanske inte gästerna vågar ta för sig tillräckligt mycket. Ibland lades det upp stora mängder mat men jag upplevde aldrig att man förväntades äta upp.
Min mormor var också mycket noga med det. Hon såg till, oklart exakt hur hon bar sig åt, att alltid ha mat kvar till sist på sin tallrik. Hon sa att det är något man gör av artighet, för att gästerna inte ska behöva känna att de är glupska som bara äter och äter medan alla andra är klara.

Efter min mormor har ingen i min familj tillämpat den där regeln, och jag tror inte att jag någonsin har varit någonstans där den tillämpas (men jag ska kolla lite extra noga nästa gång jag besöker mina svärföräldrar, de kan tänkas hålla på sådant utan att jag har tänkt på det och utan att prata om det).

Jag tycker att det räcker gott och väl att alla sitter kvar och pratar tills alla har ätit klart. (Möjligen kan mindre barn gå från bordet efter att alla barnen har ätit klart.)
 
Var kommer fisa och rapa och sitta ordentligt vid bordet in?
Du, om du inte uttryckligen skriver att du aldrig slår dina gäster på käften när de ätit upp sin förrätt så kommer jag för evigt och alltid förutsätta att du gör så. Och att du argumenterar för det på Buke genom att skriva GALNA saker som ”jag tycker inte att person C betett sig illa som inte åt långsammare”.
 
Du tar lite lätt på det, tycker jag. En 17-åring som ska på födelsedagsmiddag hos pojkvännen bör också känna till det här:

Vid bordet
  • Värden med bordsdam ställer sig vid sina platser.
  • Bordsdamen sitter alltid till höger om mannen.
  • Vid representation sitter hedersgästen till höger om värden (oavsett kön)
  • Om det är dammiddag, sitter hedergästen på värdinnans högra sida, vid en herrmiddag sitter han på värdens högra sida.
  • Sist av alla anländer värdinnan och det är hon som sätter sig ned först.
  • Finns ingen värdinna sätter sig värden först (vid t.ex. representation)

  • Herrarna drar ut stolen och hjälper sina bordsdamer till höger att sitta ned.
  • Väskor kan hängas över stolsryggen, armstödet eller hänga på damens axel. Alternativt i ditt knä eller bakom ryggen mot stolsitsen.
  • Framför dig ser du nu en rad glas, längst till höger har du ditt vattenglas.
  • Till vänster om ditt kuvert finns eventuellt en assiett, den är din. Bröd och/eller servett finns där.
  • Nu kan du som gäst omedelbart placera din servett i ditt knä. Inte i slipsnål eller skjortkrage!
  • Vatten kan du du dricka av direkt. Avvakta med att dricka av eventuellt vin till en välkomstskål utbringats.
  • Finns det ett kuvertbröd, kan du bryta bitar av detta. Ta en klick smör på din assiett och smöra bitarna vartefter med din egen assiettkniv.
  • I avvaktan på välkomsthälsning från värden samtalar du med den du har till bords.

  • Bra samtalsämnen är enkla. Vädret, kallt, varmt, höst,vår. Bygden, landskapet, miljön, hemmet, inredning, musik, filmer, teater etc.
  • Värd eller värdinna reser sig eller lyfter sitt vinglas när alla fått att dricka. Hälsar välkomna och utbringar en bordsskål.
  • Därefter kan gästerna dricka av vinet.
När man får börja att äta och dricka
  • Ingen gäst börjar äta innan värdinna eller värd sagt varsågod eller börjat äta själva.
  • En myt säger att man får börja vid fler gäster än åtta vid bordet, detta är fel.
  • När du sitter till bords och innan det sagts varsågod, kan du dricka av vattnet, bryta och äta av brödet, samt placera servetten i ditt knä.
  • Om det serveras soppa, eller om det är många gäster och maten riskerar bli kall uppmanar ett bra värdpar gästerna att börja äta direkt.
Bestick, glas och hur du äter
  • Besticken används enligt principen "utifrån och in". Ytterst ligger således besticken till förrätten.
  • Soppsked ligger till höger om tallriken. Serveras soppa ska man helst inte tippa tallriken alls, behövs detta gör du det ifrån dig.
  • Dessertbesticken ligger ovanför din tallrik.
  • Det anses mest korrekt att hålla gaffeln i vänster hand och kniven i höger. Dessa används samtidigt.

  • Den eleganta gästen vet att mat som inte behöver skäras eller fösas på med kniven, kan ätas med gaffel i höger hand (t.ex. fiskpaté).
  • Vid desserten är det "finast" att äta med gaffeln. Även här beror det på gaffelns höga status i besticksordningen.
  • Vänsterhänta byter inte plats på besticken, då det kan orsaka kollisioner med bordsgrannen (återigen, det är enbart vid formella middagar).
  • Fingrarna används inte till att äta med, även om det är fågel eller kotlettben. Man äter med besticken.
  • Vid okonventionella måltider kvittar det om man tar kycklingbenet med fingrarna.

  • Glasen används från höger till vänster. Samtliga glas kan användas hela måltiden och dukas inte bort.
  • Väl dukade bord har salt- och pepparkar. Smaka först, sedan kan du krydda maten. Det är inte oartigt att göra det, vi har olika behov av sälta.
  • Ibland förekommer kaffekoppar på bordet, det rekommenderas inte. Men om den finns, står den längst till vänster, så man kan ta den sist av all dryck.
http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Bordsskick-guide
Jag uppskattar särskilt om alla strikt tillämpar regeln att inte fästa servetten i slipsnålen. Det är inte lätt att lära barn i förskoleåldern det, men skam den som ger sig!
 
Det där är så trist diskussionsteknik. Som om enda alternativet till det du beskrev innebär att inte ta hänsyn. På samma vis som det är trist när du konstaterar att hos er fiser och rapar man inte vid bordet. Som om alla som inte håller med om din uppräkning fiser och rapar medan de äter.
Nu bad jag ju vederbörande att specifisera exakt vad som var konstigt och varför, så att jag kunde bemöta det.
Jag fick inget svar på det utan fick bara veta att det jag skrev var absurdt.

Du tycker inte att det är lite trist diskussionsteknik? :)
 
Bordsplacering till exempel har noll och nada med hänsyn till andra vid bordet. Och jag har varit på många födelsedagsmiddagar utan bordsplacering :).

Att TS dotter åt långsamt och var ensam med att äta på slutet är knappast ett tecken på att de andra var oförskämda eller visade bristande hänsyn gentemot henne.
Menar du att Hosey inte drar ut stolen åt dig när ni sätter er till bords!!??
 
Äter man ihop, sitter man på stolen med fötterna på golvet, äter inte med fingrarna utan med bestick, man kliar sig inte med gaffeln, slickar inte varken på kniven eller tallriken. Man skrapar inte på talliken så det gnisslar, hur god såsen än är.
Man för maten till munnen, man för inte ned munnen till tallriken.
Man pratar inte med mat mun och smaskar inte när man äter. Man tar inte för sig av maten på bordet med bestick man har använt på sin egen tallrik. Inga armbågar/armar på bordet, max handleden. Man rapar och fiser inte vid matbordet. Man använder inte mobiltelefon eller läser läser tidningen (även om senaste numret av Ridsport ligger och bränner). Man lämnar inte matbordet förrän alla har ätit upp (men stressar inte långsamätarna).

Jag fattade det som att folk reagerade på detta inlägg i stil med att det var orimligt? Men kanske missuppfattade jag svaren som följde? :confused:
 
@hoppsann Jag tycker att det är trist argumentationsteknik att diskutera andra användare utan att tagga dem men med tanke på hur du sitter och hittar på i den här tråden så är jag numer med på att får ha lite andra förväntningar på dig än andra :).

Jag sitter och skriver på telefonen, i bilen, och orkade inte gå tillbaka och försöka klippa och klistra i listan. Så du får djupandas några timmar tills jag har möjlighet att fixa det helt enkelt.
 
Nu bad jag ju vederbörande att specifisera exakt vad som var konstigt och varför, så att jag kunde bemöta det.
Jag fick inget svar på det utan fick bara veta att det jag skrev var absurdt.

Du tycker inte att det är lite trist diskussionsteknik? :)
Om du inte får svar på din fråga till någon annan än mig så ska jag recensera hennes diskussionsteknik?

För övrigt ser jag att du fick svar, där stod inte bara att det du skrev var absurt.
 
Alla som inte uttryckligen skrivit att de inte gör det, tror jag. Ett slags omvänd bevisbörda.
Den där högre lilla avbildade krabaten som syns högre upp i tråden, drar sig enligt min gissning knappt för att bajsa vid bordet. Ja, eller var hen nu råkar inta sin måltid. Men hav lugn, soc är inkopplat på fallet. @lil-sis har nu tre familjebehandlare i hemmet dygnet runt, för att få ordning på barnet.
 
Menar du att Hosey inte drar ut stolen åt dig när ni sätter er till bords!!??
😭😭😭😭😭😭😭

Ibland sitter vi inte ens varannan man, varannan kvinna 😭😭😭😭😭.

Jag fattade det som att folk reagerade på detta inlägg i stil med att det var orimligt? Men kanske missuppfattade jag svaren som följde? :confused:
Åh kan du inte snälla citera vem i tråden som tycker att det är konstigt att man inte fiser eller rapar vid bordet! Är så himla nyfiken på det!

Edit. Ovanstående är sista inlägget i tråden. Fattar fortfarande inte?
 
@mandalaki
"Vid desserten är det "finast" att äta med gaffeln. Även här beror det på gaffelns höga status i besticksordningen."

Underbart att idag få läsa något jag inte hade väntat mig dvs om gaffelns höga status...
🤣

Ja, jag känner att jag nått höjden av etikettligt vetande nu när jag har koll på att gaffeln har hög status :up:

Allvarligt, etikett är till för att underlätta interaktionerna mellan människor, inte att vara ett slagträ för att visa vem som är "finare". Något som Magdalena Ribbing fick anledning att påminna om i sin spalt, om och om igen... Dessutom, så länge man anstränger sig för att alla har trevligt är det skit samma om man tar fel gaffel... och aldrig att man påpekar för någon att de tagit fel gaffel.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp