Du har rätt att skriva vad du vill på ett forum.
Jag tycker det är härligt med vanliga funderingar utan att det ska landa i politiska frågor.
Tyskland är ju mycket strikt på rangordning i största allmänhet, så att de håller på etiketten är inget förvånande.
Men det görs i Sverige med.
Man får lära sig hur man interagerar med andra, för allas trivsels skull. Inte för att någon ska trycka ned någon annan. Därför skulle värdinnan ha inväntat din dotter eller gjort något åt situationen. Så du är rätt ute i min värld.
Om du är på en jobblunch, så skulle det säkerligen inte bli någon affär, om du har armbågarna på bordet, tuggar med öppen mun, pratar med mat i munnen, eller slickar på kniven. Om du inte vet hur man äter ihop med andra, är din produkt inte så genomtänkt heller? Du representerar ditt företag.
Hemma är det samma (nu kommer även jag bli halshuggen här
), när vi äter ihop.
För oss är det att respektera de vi äter tillsammans med.
Äter man ihop, sitter man på stolen med fötterna på golvet, äter inte med fingrarna utan med bestick, man kliar sig inte med gaffeln, slickar inte varken på kniven eller tallriken. Man skrapar inte på talliken så det gnisslar, hur god såsen än är.
Man för maten till munnen, man för inte ned munnen till tallriken.
Man pratar inte med mat mun och smaskar inte när man äter. Man tar inte för sig av maten på bordet med bestick man har använt på sin egen tallrik. Inga armbågar/armar på bordet, max handleden. Man rapar och fiser inte vid matbordet. Man använder inte mobiltelefon eller läser läser tidningen (även om senaste numret av Ridsport ligger och bränner). Man lämnar inte matbordet förrän alla har ätit upp (men stressar inte långsamätarna).
Det gäller alla som sitter vid matbordet, även avkommans kompisar. Med tanke på den strida strömmen till matbordet, det blir alltid någon/några extra, så är det inget som verkar vara jobbigt, kränkande, eller besvärande. Snarare tvärtom, eftersom vi sällan är själva.
Äter man själv, äter man hur fan man vill och kan rapa, fisa, läsa, kolla på TV eller surfa hur mycket man vill.
Jag hade pratat med dottern om jag vore du. Hon har inte gjort något fel.
Pratat om hur man gör olika, men att i grunden är allt ganska likt. Titta på nästa Nobelmiddag (nu är ju det superextremt). Alla äter ganska lika, oberoende av var de kommer ifrån. I grunden är det ju för att alla ska känna sig bekväma tillsammans? Att det ska vara lätt att umgås?
Jag hade väntat in din dotter och försökt få henne att känna sig avslappnad. Man vill ju som sagt att alla ska känna sig bekväma och välkomna.
Prata med henne om att det är ok för henne att tala om att hon är liten i maten och äter långsamt. Att hon inte äter lite för att hon inte tycker om maten osv.
Inte lätt med ny pojkvän och ny familj. Men det kommer att ordna sig!