Vänta med att äta upp? Bukelena

Jag kanske är udda och har udda sociala matvanor men senast jag hade middag hos mig tror jag vi satt vid middagsbordet och åt och pratade och tog om och pratade och tog lite till under 4 timmars tid vid matbordet. Oavsett man äter snabbt eller långsamt så är middag en lång social händelse och jag har nog aldrig varit med om att en middag är äta maten sen resa sig och gå därifrån.
 
Jag kanske är udda och har udda sociala matvanor men senast jag hade middag hos mig tror jag vi satt vid middagsbordet och åt och pratade och tog om och pratade och tog lite till under 4 timmars tid vid matbordet. Oavsett man äter snabbt eller långsamt så är middag en lång social händelse och jag har nog aldrig varit med om att en middag är äta maten sen resa sig och gå därifrån.

Eller hur! Middagar pågår ju oftast flera timmar! Vissa äter klart, några tar om. Vissa tar paus och småäter osv osv.
 
Jag har aldir varit med om (vad jsg vet)att värd/värdinna ätit långsammast bara för att en gäst inte ska känna sig obekväm. Jag har heller inte varit med om att folk börjat fippla med mobilen eller gått från bordet om de inte är typ 11 år gamla innan alla är klara med maten.

Jag tror att det är olika sedvänjor och man får helt enkelt ta seden dit man kommer och bestämma sig för att inte känna sig obekväm.
 
Få höra vilken idiot jag är som bryr mig
Nej alltså VAD ska du säga till dottern utifrån vad du får för svar här? Att dom gjorde fel, att hon gjorde fel, att etiketten säger si eller så ändrar ju inte hennes problem. Att jag, Luff, tycker att pojkvännens familj kunde skött det bättre för henne gör ju exakt ingen skillnad för dig o dottern nästa gång hon sitter där med en alldeles för stor portion om hon inte kan säga -Tack för god mat men jag orkar inte allt detta.
 
Det är ingen som påstått att du är en idiot, däremot att du möjligen bör ändra perspektiv.
Din dotter kommer få det mycket lättare framöver om hon lär sig att hantera sådant själv, istället för att förvänta sig att omgivningen ska anpassa sig.
Läste du frågeställningen i trådstarten?

Ändra perspektiv? Det här forumet är, vad jag förstått, fritt för frågor och att bry sig om sitt barn är aldrig fel - hur vuxet det än må vara.
Antar att @alazzi har fått en bredare syn på människor och deras middagsvanor och middagshyfs här, vilket säkert kan hjälpa i hanteringen av frågan.
 
Nej alltså VAD ska du säga till dottern utifrån vad du får för svar här? Att dom gjorde fel, att hon gjorde fel, att etiketten säger si eller så ändrar ju inte hennes problem. Att jag, Luff, tycker att pojkvännens familj kunde skött det bättre för henne gör ju exakt ingen skillnad för dig o dottern nästa gång hon sitter där med en alldeles för stor portion om hon inte kan säga -Tack för god mat men jag orkar inte allt detta.
Jag blir bara ledsen faktiskt. Inte yror jag att ditt svar förändrar något men jag ville DISKUTERA frågan på ett diskussionsforum.

Fel av mig.
 
Nej alltså VAD ska du säga till dottern utifrån vad du får för svar här? Att dom gjorde fel, att hon gjorde fel, att etiketten säger si eller så ändrar ju inte hennes problem. Att jag, Luff, tycker att pojkvännens familj kunde skött det bättre för henne gör ju exakt ingen skillnad för dig o dottern nästa gång hon sitter där med en alldeles för stor portion om hon inte kan säga -Tack för god mat men jag orkar inte allt detta.
Det jag har lärt mig idag är att inte skriva om personliga frågor. Forumet blir så mycket tristare då.
 
Jag ville bara helt kravlöst prata om frågan

Fel av mig
Fast vore det inte bra, egentligen, om du fick reda på vad som gäller i Tyskland? Det kanske inte finns samma etikett kring just det som det gör här. Och om du bara får svar som fördömer det utifrån svensk sed så går ju du och dottern vidare med en känsla av oförrätt som kanske är onödig.
 
Fast vore det inte bra, egentligen, om du fick reda på vad som gäller i Tyskland? Det kanske inte finns samma etikett kring just det som det gör här. Och om du bara får svar som fördömer det utifrån svensk sed så går ju du och dottern vidare med en känsla av oförrätt som kanske är onödig.
Jag var inte ute efter "att få rätt" jag är ingen rättshaverist än. Jag har förstått hur fel jag har. Ångrar verkligen mitt inlägh
 
Jag fattar inte hur den här tråden hamnade här :confused: . Jag läste TS som en tämligen neutral fråga om gällande vett och etikett (intressant eftersom det var en ”regel” jag aldrig reflekterat över och därmed varken efterlevt eller förväntat mig att någon annan skulle efterleva), inte som att eventuella medhållande svar skulle leda till Intervention Hos Dotterns Pojkväns Familj och Utbildning I Svenska Seder och Bruk.
 
Ja jag är bara ledsen och har ångest. Så fel av mig att ställa en diskussionsfråga.
Idag var jag sugen på att ventilera lite tankar i ett dagboksinlägg men av förklarliga skäl så gör jag det inte.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp