Vänta med att äta upp? Bukelena

Det sista du skriver om huruvida man måste äta upp; självklart bestämmer man själv hur mycket man ska äta. Jag hoppas inte att någon tvingade henne att äta upp, det vore riktigt oförskämt.
Hon har råkat ut för det också hemma hos kompisar. Barnen uppfostras så. De blev förvånade varje gång när jag sa att hemma hos oss behöver ingen äta upp.
 
Hon har råkat ut för det också hemma hos kompisar. Barnen uppfostras så. De blev förvånade varje gång när jag sa att hemma hos oss behöver ingen äta upp.

Jag kan se en poäng med att ibland uppmuntra barn att äta lite mer av det som finns på tallriken, men din dotter är väl vuxen, över 18? Sjukt oförskämt att säga åt sina gäster att äta upp ju.
 
Hon har råkat ut för det också hemma hos kompisar. Barnen uppfostras så. De blev förvånade varje gång när jag sa att hemma hos oss behöver ingen äta upp.
Knepiga föräldrar till kompisarna då, att uppfostra sina egna barn till att äta upp vad det tagit, det må vara hänt, man har koll på hur de fungerar. Att tvinga gäster, oavsett vem det är direkt oförskämt, långt värre än att lämna mat.
 
Knepiga föräldrar till kompisarna då, att uppfostra sina egna barn till att äta upp vad det tagit, det må vara hänt, man har koll på hur de fungerar. Att tvinga gäster, oavsett vem det är direkt oförskämt, långt värre än att lämna mat.
Det där är ett helvete i Grekland, kan jag säga. Man får inte lägga upp maten själv, man får en jätteportion. Och när man sedan lämnar på tallriken för att man ätit sig proppmätt får man upprörda frågor om det inte var gott.
 
När jag var tonåring åt jag jättefort, numera kan jag ej äta fort då sparkar magen bakut. Har varit med om vid ett flertal tillfällen att jag varit sist med att äta upp, men i ärlighetens namn så skiter jag i det. Sitter de andra kvar fine, går de i väg ja då åker mobilen fram så äter ja i lugn å ro.

Det är väldigt sällan jag äter upp om någon annan serverar en färdig tallrik, oftast är det för stora portioner för mig, min mage klarar inte det, bästa är om jag får ta själv och kan då bestämma hur mycket jag vill äta, oftast börjar jag med att ta lite, sen tar jag mer om jag fortfarande är hungrig och det var riktigt gott.
 
Och det får dig att tänka att pojkvännens föräldrar borde ha ätit långsammare? Det är det jag menar med analt, de ska inte behöva tänka så.

Om dottern äter långsamt får hon väl hitta sätt att hantera det. Det är oftast lättare att ändra sig själv än att ändra hela omgivningen.
Enligt vett och etikett som jag lärt mig så ska värdinnan/värden se till att hon/han är den sista som har mat på tallriken. Jag gör så, men typ ingen annan i min bekantskapskrets.
 
Nja, jag skrev väl redan i mitt första inlägg att jag tyckte det var analt att komma dragande med etikett i sammanhanget? Jag ifrågasätter alltså inte om det är etikett, utan att middagen som tjejen var på skulle behöva vara styrd av etikett.
Man har väl inte etikett för sakens skull, utan för att visa respekt och hyfs för middagsgäster. Så tänker jag. En födelsedagsmiddagsbjudning är ju inte heller en "köttsoppa i köket en torsdag i november", om du förstår hur jag menar.
 
Enligt vett och etikett som jag lärt mig så ska värdinnan/värden se till att hon/han är den sista som har mat på tallriken. Jag gör så, men typ ingen annan i min bekantskapskrets.

Fast det beror väl på sammanhanget? Var väl ändå en ganska informell måltid hemma hos ngn?
Jag tycker att vid det sistnämnda räcker det ju med att alla sitter kvar och konverserar tills alla ätit klart?
 
Man har väl inte etikett för sakens skull, utan för att visa respekt och hyfs för middagsgäster. Så tänker jag. En födelsedagsmiddagsbjudning är ju inte heller en "köttsoppa i köket en torsdag i november", om du förstår hur jag menar.
Jodå, jag förstår vad du menar, men för mig kommer den här middagen inte upp i divisionen där man man behöver bekymra sig om etikett.
 
Oj! Jag är arbetsskadad och inhalerar min mat, även när jag är hemma och har gott om tid. Har inte ens tänkt tanken att spara mat och invänta andra. De får såklart äta i sin takt utan hets, jag btukar surfa på mobilen under tiden. Mvh ouppfostrad.

+1 på det. Tur att jag inte umgås med speciellt etikett-ivrande människor, eftersom jag tydligen knappt är rumsren om man ska gå efter vissas förväntingar. :angel:
 
Fast det beror väl på sammanhanget? Var väl ändå en ganska informell måltid hemma hos ngn?
Jag tycker att vid det sistnämnda räcker det ju med att alla sitter kvar och konverserar tills alla ätit klart?

Har Tyskar nagonsin en "informell" middag med nagon som inte tillhor den narmaste familjen inbjuden?

I alla handelser sa forstar jag mycket val om en 17 aring tycker att det ar jobbigt att vara sist och kanna sig tvungen att ata upp.
Jag forklarar alltid att om nagon inte vill ata upp sa lamna de de inte vill ha om jag har lagt upp pa talrikar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp