Vänta med att äta upp? Bukelena

Min dotter var på födelsedagsmiddag hemma hos pojkvännens familj. Hon äter ganska sakta och är liten i maten. Alla andra åt upp maten snabbare än henne och så fick hon kämpa vidare med en alldeles för stor portion.
Jag har lärt mig att man som värd/värdinna aldrig lämnar gästen att äta ensam utan man ser till att ha mat kvar på tallriken så att gästen inte hamnar i dotterns sits. Plus att man inte måste äta upp om man serverats maten och inte tagit själv.
Vad säjer folket?
Jag skulle aldrig ha lämnat henne själv. Hade petat till mig lite sallad eller något. Samt påpekat att om hon var proppmätt, så måste hon komma ihåg att hellre lämna lite än att inte få plats med tårtan. :)
Man måste inte äta upp om man har serverats mat, man ursäktar sig.
Annars äter man upp.
 
+1 på det. Tur att jag inte umgås med speciellt etikett-ivrande människor, eftersom jag tydligen knappt är rumsren om man ska gå efter vissas förväntingar. :angel:

Samma här 😅
Låter skitstelt att sitta och spara på maten och vänta in varandra. Är vi fler som ses för middag äter alla i sin takt och gör vad vi vill när vi är klara, pratar, surfar på mobil, går iväg för att fixa något, hämtar mer att dricka, plockar undan lite osv. Jag sitter dessutom som en apa på stolen 😂
 
Min dotter var på födelsedagsmiddag hemma hos pojkvännens familj. Hon äter ganska sakta och är liten i maten. Alla andra åt upp maten snabbare än henne och så fick hon kämpa vidare med en alldeles för stor portion.
Jag har lärt mig att man som värd/värdinna aldrig lämnar gästen att äta ensam utan man ser till att ha mat kvar på tallriken så att gästen inte hamnar i dotterns sits. Plus att man inte måste äta upp om man serverats maten och inte tagit själv.
Vad säjer folket?
Vad vill du göra med svaret?
 
Aldrig varit med om men har aldrig varit på några finare tillställningar utan är mer van vid släkt och vänner som äter ihop, där värdinnan/ väden inte lägger mat på duken, väntar med att äta upp sist eller något annat.
Eller ingen avdukning innan alla är klara.
 
Just sådant här gör att jag undviker att äta med andra - att det t.o.m. finns åsikter om hur snabbt/långsamt man ska äta och att folk kan tänkas störa sig på om det äts på fel sätt.

De enda gångerna jag äter med andra är om jag vet att jag kan äta den mängd mat jag vill i mitt egna tempo och att andra gör detsamma. Sedan förväntar jag mig visserligen att vi sitter tillsammans och pratar tills alla ätit klart, men då med fokus på att det är trevligt att sitta och prata, inte "Jaja, vi sitter väl kvar här tills den långsamma jäveln lyckats bli klar...".
 
Hade jag varit den som serverade middagen hade jag dock påpekat att hon inte behövde äta upp och jag hade säkerligen plockat åt mig lite sallad som jag hade ätit på för att hålla henne sällskap.

Jag tycker nog att det låter lite trist så som du beskriver det men jag tänker att det inte är så mycket att göra? Din dotter @alazzi måste ju lära sig att hantera personer som inte är så himla kul, och att hantera såna där situationer. Med det sagt så hade jag som sagt agerat annorlunda som 'värdinna'.
 
Jag äter alltid fort, jag avskyr att maten kallnar. Så jag skulle aldrig äta långsamt "med flit", för då skulle jag inte uppskatta maten på samma sätt. Men sitter självklart kvar och pratar.

Samma här, jag skulle bli enormt stressad om jag inte fick äta i min takt. Dvs fort. Men jag vet att jag oftast är den som har slut på tallriken först och skulle aldrig stressa nån annan till att äta fortare.
 
Jag tror att det bästa du kan göra i det här är att enkelt konstatera att vi alla har olika sedvänjor. Att det är något man man gör bäst i att vänja sig vid och lära sig att hantera. Livet blir jobbigare än det måste om allt ska vara enligt den etikett man själv är van vid. Ibland blir det krockar och då får man välja hur man vill hantera det. Bli upprörd eller hitta strategier för vad det nu är om det nu är människor man vill fortsätta umgås med.
 
Om det var mitt barns flickvän så hade jag försökt anpassa mig till hennes takt. Det är ju inget som man behöver sitta och stirra på någon för att göra. Anledningen till att jag hade gjort det är inte etikett eller önskan om att vara korrekt. Jag hade helt enkelt velat hjälpa en ung människa i en lite sårbar situation.
Om det var mitt barn som upplevt obehag i en sån situation hade jag pratat om strategier för hur hon ska handskas med såna tillfällen i framtiden.
 
Man har väl inte etikett för sakens skull, utan för att visa respekt och hyfs för middagsgäster. Så tänker jag. En födelsedagsmiddagsbjudning är ju inte heller en "köttsoppa i köket en torsdag i november", om du förstår hur jag menar.

I min värld så är en födelsedagsmiddag, om den är med familjen, en informell tillställning. Som flickvän så borde hon dessutom räknas till familj. Är det å andra sidan sett en större bjudning, med bekanta och andra utomstående så kanske det blir mer formellt och då kan man kanske tänka på etikett. Men i det här fallet, njaeh? Så länge alla mer eller mindre sitter kvar till bords så ser jag inget problem alls i att alla äter i sin takt, jag skulle heller inte reagera på någon middagsgäst hos mig som äter långsamt. Då sitter man liksom bara kvar och umgås tills det ätits färdigt
 
vad ska värden göra om gästen äter jättefort?:confused:

Hoppas att det inte finns en regel om att man inte får äta långsammare än gästen så att denne inte ska känna sig obekväm för det, då blir det ett helvete att vara värd om man ska ha stenkoll på allas äthastighet.

Hur gör man vid nobelfesten? Ska kungen vänta till alla andra är klara eller gäller det "endast" honnörsbordet. Eller räknas någon annan som värd?
 
Min dotter var på födelsedagsmiddag hemma hos pojkvännens familj. Hon äter ganska sakta och är liten i maten. Alla andra åt upp maten snabbare än henne och så fick hon kämpa vidare med en alldeles för stor portion.
Jag har lärt mig att man som värd/värdinna aldrig lämnar gästen att äta ensam utan man ser till att ha mat kvar på tallriken så att gästen inte hamnar i dotterns sits. Plus att man inte måste äta upp om man serverats maten och inte tagit själv.
Vad säjer folket?
Det du plockar tilltugg, det äter du upp. Blir du serverad får du lämna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 582
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp