Jag (och
@MiniLi också om jag minns rätt) har diskuterat detta med
@Roheryn , du kan bläddra någon sida bakåt.
Det som står i partiprogrammet gäller företag, inte privatpersoners egendomar eller liknande. Jag tror att de menar större företag som utför en nytta/tjänst åt samhället, tex SJ eller större sjukhus, (vad som räknas som stort nog och nytta för samhället kan man diskutera) och att de behöver kontrolleras till en viss grad av staten (hur mycket går också att diskutera) så att inte all vinst går till ägarna utan för att utveckla verksamheten då delar av samhället hänger på att verksamheten faktiskt fungerar.
Postnord är ett exempel som jag kommer på just nu.
@Roheryn har skrivit att hen inte håller med och vi får väl enas om att vi inte är överens i den frågan.
Min personliga åsikt är att även om det möjligen är något som kan ha samband till den lagen så tror jag inte att ägarna till såna större företag är offer egentligen, offren är de som behöver dessa tjänster som företagen erbjuder men som inte får dem på grund av olika skäl. T.ex. sjukhus har det skrivits om en hel del, och att privat sjukvård har möjlighet att vägra vissa patienter som då den offentliga vården får ta emot. Det drabbar ju både patienten och staten/kommunen.
Ska man vara rak på sak så tycker jag att brukarnas behov och rättigheter går före ägarnas.