Det trots att de skriver om "stora kapitalägare"? Jag tolkar det som att de fokuserar mera på de större företagen än de mindre, då de tex har skrivit om stöd till mindre arbetsgivare.
Det fetade - Det blir ju mera din egen åsikt om vad V skulle vilja ha för önskesamhälle, det står ju inte i deras partiprogram att de inte vill ha några privata företag alls nu eller i förlängningen. Kooperativa företag är de ju positiva till, och de ägs ofta av privatpersoner.
Jag tror dock inte att de skulle rycka ifrån folk deras företag heller.
De skriver i partiprogrammet: "De gemensamt ägda företagens andel av ekonomin ska öka. Arbetarägande och konsumentkooperation ska stimuleras genom lagstiftning och skattepolitik."
De skriver inte exakt vad för lagar eller exakt hur dock. Men lagar och regler finns ju alltid för att man ska kunna ta hand om företaget och sina anställda på bästa sätt, så helt fritt är det inte. Men jag tror att jag har stirrat mig blind på texten nu, har skrivit om detta flera gånger Får ta en paus!
Jag hade nyss läst en bit där de föreslog något som skulle hjälpa den mindre företagaren med mindre än tio anställda, tyvärr hittar jag inte det nu igen, men det tyder ju inte på att de vill ta bort de små företagen. Fann dock detta:
https://www.vansterpartiet.se/politik/valp-del6-alla-ska-kunna-ha-ett-tryggt-jobb/
Kooperativa företag ägs inte av en enskild individ.