Vansinnig!!!!!

Sv: Vansinnig!!!!!

Jag har för mig att man itne kan göra så. Har jag fel, nån som vet hur reglerna är?

Jo det kan man nog göra, om man tar ut för varsit barn.

Men sen har jag ju svårt att tro att många har råd med det :confused:

Kan ju vara tufft ändå, när en går ner i inkomst.

Även om man vill sitt barn det bästa måste man ju alltid tänka på pengar.
Anser själv att jag vill vara hemma med mina barn så länge som möjligt, försöker till & med till minstingen börjar förskolan.
Men det betyder inte att 15 timmar veckan är negativt tvärtom.
Då kan man ju fixa sånt man inte hinner med om man har en väldigt aktivt barn.

& vet inte om jag fattat fel, men det står ju att pojken är överaktiv.
& det vet jag hur det är.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Citat från försäkringskassan:
"Två föräldrar kan inte vara lediga med föräldrapenning samtidigt för samma barn. Däremot kan ni vara lediga samma dag med till exempel föräldrapenning för en halv dag vardera eller föräldrapenning samtidigt för två olika barn. Föräldrapenning kan heller inte betalas ut under semesterledighet."

Så det går bra om du har dagar kvar.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Kom det inte ut en studie för några månader sedan angående skillnader på barns sociala anpassning, betyg etc utifrån om de varit hemma eller på förskola? Undersökningen var dock gjord på en ganska liten grupp, ca 100 barn från Göteborgsområdet om jag minns rätt. Jag hittade den inte när jag googlade (hittade endast detta på aftonbladet "http://www.aftonbladet.se/kvinna/0001/03/barn.html") men någon annan kanske har bättre tumme med google än jag?!
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nu har kommunen där vi bor beslutat att alla 15 timmars barn måste vara hemma alla skollov, inklusive heeeela sommarlovet. Dessutom skall man batala full taxa!!! Detta pga att det är överfullt i barnomsorgen här och de vill underlätta för personalen/minimera personalåtgången. Jag är sååå irriterad, dels på att man skall behöva betala och dels att de knappt får vara där.

Detta är inget konstigt, det finns flera kommuner som antingen säger att 15-timmarsbarnen får vara hemma under vissa sommarveckor alternativt så kan barnen få gå vissa specifika tider.

Under sommaren har man inte alls samma versamhet på förskolan som under terminerna. Detta är pga att förskolepersonalen faktiskt måste få sin semester och att de som arbetar under sommaren inte alltid är utbildad personal.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Precis vad jag har funderat på! Nu är vår son bara snart 16 månader och fortfarande hemma på heltid men "alla" föräldrar som får ett lillasyskon klagar på att det inte finns barn hemma för det äldre att leka med. Då är det väl dags vi förändrar detta! Om alla med minst två barn låter det äldre vara hemma så blir det ju till sist flera barn hemma som kan träffas och leka på dagarna.

Men om det äldre barnet hunnit börja på dagis innan syskon kommer, tror du då att det är bättre att rycka upp den från sina kompisar och en trygg invand miljö på dagis för att vara hemma hela dagarna med sin mamma och ett syskon som kanske kräver massor i början?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nu har kommunen där vi bor beslutat att alla 15 timmars barn måste vara hemma alla skollov, inklusive heeeela sommarlovet. Dessutom skall man batala full taxa!!!

Att barnen ska vara hemma skollov tycker jag inte är så konstigt. Men att behöva betala för det tycker jag känns helt galet!

Har själv ett 15h barn, förra veckan var han hemma pga personalbrist, men då fick vi avgiftsreducering (en självklarhet enligt föreståndaren).
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jo det kan man nog göra, om man tar ut för varsit barn.

Men sen har jag ju svårt att tro att många har råd med det :confused:

Kan ju vara tufft ändå, när en går ner i inkomst.

Även om man vill sitt barn det bästa måste man ju alltid tänka på pengar.

Precis, man kan ta ut för vars ett barn, ifall man har sparade dagar. Eller så kanske mannen kan lägga sin semester i anslutning till förlossningen. Det finns många lösningar.

Man kan om man vill. Men man får ju göra vissa uppoffringar. Tex skippa biobesök och krogen och lite annat smått och gott. ;)

Det handlar mycket om hur och vad man prioriterar under de få småbarnsåren.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Att barnen ska vara hemma skollov tycker jag inte är så konstigt. Men att behöva betala för det tycker jag känns helt galet!

Har själv ett 15h barn, förra veckan var han hemma pga personalbrist, men då fick vi avgiftsreducering (en självklarhet enligt föreståndaren).

Just det där att man måste betala när man inte får utnyttja, känns ju helt idiotiskt. Förra våren fick jag oxå hålla Elin hemma en vecka pga personalbrist, men här fanns det inte någon reducering...:mad:

För övrigt så är det väl vettigt att barnen ska ha en sammanhängande ledighet vid jul och på sommaren, men sportlov och påsklov är ju bara dumt om man inte har äldre syskon i skolan. Under just loven brukar jag försöka hålla mig långt ifrån "barnställen" för då brukar det vara hysteriskt...
Annars så hade jag oxå tänkt att ha barnen hemma tills de var minst två, helst tre år, men insåg rätt så snabbt att det inte fungerade, vi har 15 min bilresa till närmsta lekplats, och visst vi är ganska så ofta där, men det är ett halvdagsprojekt, minst...

Här i närheten finns det inga jämnåriga med äldsta dottern, det finns kyrkis en gång i veckan, men långa perioder har det bara varit jag och en mamma till...

Öppna förskolan finns på samma avstånd som lekparken, så det är oxå ett minst halvdag, om inte mer...

Sen har jag även arbetat halvtid hemma... Så idags läget går barnen på dagis tre dagar i veckan mellan 9-14 och stortrivs, och vi får ändå två dagar i veckan förutom helgerna att göra saker hemikring.

Men mina ungar har jättelångt sommarlov, då jag dels är hos min mamma med dem, hälsar på syrran och sedan under min mans knappa tre veckors semester så hittar vi på olika saker. Dessutom har de haft långa jullov, då min man har det lugnt på jobbet och vi kan hitta på en massa saker tillsammans. Plus att vi varje år försöker komma iväg en vecka på solsemester... Så det är nog egentligen lediga längre än vad som önskas från förskolan, men det är när vi vill!
 
Senast ändrad:
Sv: Vansinnig!!!!!

Förstår om det känns irriterande att betala för ngt du faktiskt inte har nytta av.
Men barnet får ju gå på dagis när det inte är lov osv.
Jag anser att barn behöver dagis om man inte har så mkt andra barn i närheten på fritiden som de kan ha kontakt med, det är ju där de lär sig att umgås med andra, men jag tror inte heller det skadar barnet att vara hemma på lov, även barn behöver ledigt från sina dagsaktiviteter ibland.
Kommer själv bara jobba halvtid då jag inte har lust att ha mitt barn på dagis heltid, räcker nog med halvtid för ett litet barn, men jag är ju inte där än.:angel:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

*kl*

Sen så finns det föräldrar som gärna betalar OCH utnyttjar barnomsorgen även sommartid. Det lutar åt att föräldrarna till ett par av mina dagbarn inte tar någon semester i år...
 
Sv: Vansinnig!!!!!

ja, eller så är de så jävla fula att DE tar semester med låter ungen gå kvar i verksamhet. Vilket inte ens är lagligt.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Hur kan man bevisa något sånt egentligen? Dagbarnen det handlar om har ett äldre syskon som går i skolan och denne har de bett om ledigt för från fritids under 4 veckor i sommar. :(
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men barnen i förskoleåldern har de inte bett om ledigt för ?

Fy så fräckt - eller så har de helt enkelt inte hunnit eller glömt av det.

Jag tycker att man helt fräckt kan fråga - Vilka veckor skall era barn vara lediga ?!

Förhoppningsvis så svarar de vilka veckor de skall vara lediga, men om de tänkt att barnen skall vara i verksamhet hela sommaren så skulle jag helt fräckt fråga "Va, skall ni inte ha någon sommarsemester alls iår?" med en väldigt diplomatisk och intresserad ton (inte bitchig). Sen får man liksom se vad som utvecklar sig.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Precis, man kan ta ut för vars ett barn, ifall man har sparade dagar. Eller så kanske mannen kan lägga sin semester i anslutning till förlossningen. Det finns många lösningar.

Man kan om man vill. Men man får ju göra vissa uppoffringar. Tex skippa biobesök och krogen och lite annat smått och gott. ;)

Det handlar mycket om hur och vad man prioriterar under de få småbarnsåren.

Visst kan man lösa det mesta, men som vi som faktiskt inte hade några egna nöjen så kan det vara svårt.

Har inte varit på Krogen på 9 år & bio, ja jag med familj 2 gånger & själv 2 under ca 15 år.

Det är inte alltid lätt, som tur är ser det bra mycket bättre ut idag.

Men håller med dig, finns inget jag inte skulle kunna hoppa över för att få vara hemma med mina barn.
Men för att stimulera att överaktivt barn, kan man behöva hjälp av andra & då kan 15 timar på dagis vara suveränt, då det finns jämnåriga.

Får ju inte glöma att det är en väldigt skillnad på 3 timar dag & säg 10.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

*kl*

Sen så finns det föräldrar som gärna betalar OCH utnyttjar barnomsorgen även sommartid. Det lutar åt att föräldrarna till ett par av mina dagbarn inte tar någon semester i år...

Nu vet jag inte hur det är i just det här fallet, men de kanske inte tar ut någon semester? Min man har ju som jag skrev max tre veckor ledigt under sommaren, för det är våran högsäsong, nu tar jag ledigt ändå med barnen, bara för att det fungerar, men jag kan tänka mig familjeföretag där det helt enkelt inte fungerar att ta ledigt under sommaren.
Eller som kompisen som är arbetslös och ensamstående, hon måste jobba hela sommaren, för det är då det behövs folk, det betyder att hennes tre barn får vara på förskolan, det finns liksom inga alternativ....
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men om det äldre barnet hunnit börja på dagis innan syskon kommer, tror du då att det är bättre att rycka upp den från sina kompisar och en trygg invand miljö på dagis för att vara hemma hela dagarna med sin mamma och ett syskon som kanske kräver massor i början?

Fast jag tror ju att hemmet också är en trygg, invand miljö...

Återigen, det funkade tidigare men numera går det bara inte och jag undrar varför?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Annars så hade jag oxå tänkt att ha barnen hemma tills de var minst två, helst tre år, men insåg rätt så snabbt att det inte fungerade, vi har 15 min bilresa till närmsta lekplats, och visst vi är ganska så ofta där, men det är ett halvdagsprojekt, minst...

Öppna förskolan finns på samma avstånd som lekparken, så det är oxå ett minst halvdag, om inte mer...

Fast varför blir det en halvdagsprojekt pga 15 minuters bilresa? Och om det nu blir det: vad gör det? Vi går på 30 min till ÖF eller tar spårvagn i 10-15 min. Tycker det känns som om halva dagen går om man åker dit men vad gör det?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

För att vi lever på ett annat sätt än bara för 40 år sedan... Mammor arbetade väldigt sällan, mormor/farmor fanns oftast i närheten och hjälpte till med det praktiska hemma, roade syskon osv Ännu längre tillbaka var man många runt ikring.

I dags läget är det många som bor långt ifrån släkt, och har få nära vänner som ställer upp och avlastar. Det finns ingen som kan vara backup... Många får bara ett barn eller har långt emellan barnen och då finns det inga äldre barn hemma på dagtid att leka med, eftersom de andra föräldrarna arbetar, tidigare var mamman hemma tills barnen började skolan och längre...

Det är lätt att säga att man ska ta hand om sina barn själva, men för att få alla att må bra så kanske förskola ett par timmar om dagen är det bästa alternativet...
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Fast varför blir det en halvdagsprojekt pga 15 minuters bilresa? Och om det nu blir det: vad gör det? Vi går på 30 min till ÖF eller tar spårvagn i 10-15 min. Tycker det känns som om halva dagen går om man åker dit men vad gör det?

Först ska matsäcken packas, sen ska man få på ungarna kläder, och få med sig allt ut till bilen, då är det någon som inte alls vill åka bil just då, sen ska man hitta någonstans att parkera, ibland har man tur och det finns lediga platser vid lekplatsen, men allt som oftast får man parkera längre bort. Ut med ungar, vagn och matsäck, skötväska osv. Få med sig barnen 10 min promenaden till lekparken... Väl på plats flyter det väl på, men sen ska man hem igen... Och då övertala två rätt så trötta ungar att gå 10 min för att åka hem när de inte vill... Lyckas få in dem i bilen, de somnar, lunchen blir försenad och hela dagen är förstörd....

Som jag skrev tidigare arbetar jag även halvtid och har gjort så sedan Elin var 6 mån... Allt jag har valt att göra det är för att kunna ha dem korta dagar på dagis, istället för att vara hemma helt i två år och sedan trycka in dem heltid på dagis... För jag tror att det är bättre att gå 15 timmar i veckan än 40 timmar...

Jag kan sen ärligt erkänna att jag tycker att det är rätt så jobbigt att vara i lekparken om jag inte har med en kompis åt Elin, för då tycker hon att det är jättetråkigt och vill att jag ska leka med henne, samtidigt som jag springer efter en vild ett åring som vill upptäcka allt på engång... Har hon kompis, ja då är det genast mycket mer självgående...
Hemma kan de leka tillsammans eller ensamna utan problem, men i lekparken vill hon gärna ha lite trygghet i mamma.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

För att vi lever på ett annat sätt än bara för 40 år sedan... Mammor arbetade väldigt sällan, mormor/farmor fanns oftast i närheten och hjälpte till med det praktiska hemma, roade syskon osv Ännu längre tillbaka var man många runt ikring.

Men det var väl inte 40 år sen man inte fick ha äldre syskonet på dagis när man fick ett till barn? Någon som minns NÄR detta ändrades?
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 700
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp