Vansinnig!!!!!

Sv: Vansinnig!!!!!

och med det menar du att barn i alla tider mått dåligt av inte vara på dagis? Tänk på att dagis är ett rel nytt påfund.

Jag tror att många av bekmyren vi har i vårt samhälle beror på bla fenomenet dagis. Inte på daqis isig utan allt som tillkommer runt omkring.
Bara tex inställningen att "roa sitt barn".. :crazy:
Att barn ska få leka är sjävklart men är alternativen bara dagis då?
Det är skillnad idag jmfrt med 10/20 år tillbaka. :eek:

Jag är absolut inte för dagis, men.....

Det är som du säger skillnad idag jämfört med för 10-20 år sedan. Den stora skillnaden är att många föräldrar prioriterar att kunna ha två bilar, köpa mer prylar, åka på utlandssemester osv mer än vad t ex mina föräldrar gjorde för 30-40 år sedan (och vi hade det inte dåligt ställt). Det gör att båda föräldrarna "måste" jobba för att få ihop ekonomin, vilket i sig leder till att barnet "måste" gå på dagis. Dessutom finns det betydligt många fler ensamföräldrar idag. De som antingen har råd att stanna hemma med sina barn under de första 3-4 åren eller som prioriterar annorlunda än den stora merparten upptäcker tyvärr ganska snabbt att det inte finns några lekkamrater till barnet eftersom alla andra barn är - på dagis!
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Det är ju långt ifrån alla som har andra barn eller barn i samma ålder i närheten, man känner kanske inte en kotte som har barn, då är det ju inte så självklart att låta barnen leka i den "vanliga världen".

Jag tror inte (nu ska jag inte tala för alla...) att så värst många väljer barnomsorg för att man inte vill umgås med sina egna barn. Jag kan visst tycka att det är för mycket att lämna barn på dagis före sju och hämta efter fem varje arbetsdag i veckan -men alla gör ju sina egna val utifrån hur livsituationen ser ut.
(Säjer ingenting om lov och helgdagar, är man ledig och kan ligga och vifta på tårna i sanden ska man ju självklart spendera den tiden med sina barn.)

Sen kan jag förstå TS om hon är trött och slutkörd med en ny bebis, jag tycker inte att det är rättvist isådanafall mot någondera om stora barnet ska sitta och leka för sig själv och hela tiden komma i andra hand om bebisen skriker.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Däremot är det självklart att de ska få leka med andra barn
Problemet är att det inte finns några andra barn att leka med, annat än på dagis och i verksamhet.
Dessutom så är det visat i statistiska undersökningar att barn som är på dagis klarar sig bättre i skolan sedan.
De får helr enkelt bättre betyg och bättre resultat.
Det är därför som alla barn har rätt till gratis förskola från 4 års ålder enligt skollagen.

(inte att jmfra med 3*5h och umgås med både yngre och äldre barn.) Dock inte i instutionsmiljö utan i "vanlig" värld. :idea:
Vad menar du med det här?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

De som antingen har råd att stanna hemma med sina barn under de första 3-4 åren...
Det är ju det man har när man har föräldrapenning med ett yngre barn!
...eller som prioriterar annorlunda än den stora merparten upptäcker tyvärr ganska snabbt att det inte finns några lekkamrater till barnet eftersom alla andra barn är - på dagis!
Det finns aktiviteter, kanske inte varje dag men ibland. När hela familjen är ledig kan man passa på att vara med barnen massor, en dag i pulkabacken är ju inget man måste ha kompisar med för att tycka är kul. Öppen förskola finns på de flesta ställen, senare kommer trafikskola och det finns en hel del barnaktiviteter på studieförbunden. Dagmammor brukar också gå till lekparker, badhus, gympa osv. då kan man träffa de barnen där.

Kanske att det finns färre barn ute i lekparkerna eftersom man har infört 15 h?

Det ska finnas barnomsorg för de som behöver av olika anledningar, t.ex. om ett barn behöver mer aktivitet än det kan få hemma, kanske småsyskonet har det jobbigt, alltså som det var innan. Jag anser inte att det ska vara alla. Det finns syskon som känner sig utestängda när de inte får vara hemma med bebisen.

Själva upplevde vi det som ett oerhört privilegium att få vara med våra barn så mycket det gick. Oerhört skönt att ha perioder i deras liv när det inte ska passas så mycket tider, det får de göra i så många år ändå.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Hmmm, jag började mitt inlägg med att skriva att jag inte är för dagis, men men....

Jag har själv en dotter på snart 5 år som inte började på dagis förrän i höstas. Framförallt pga att jag och maken var överens redan innan hon var född att det inte var aktuellt innan 3 års ålder. Vi har istället själva tagit hand om och aktiverat henne på olika sätt. Tyvärr finns inga kompisar där vi bor och trots att vi många gånger försökt få henne att "hitta" kompisar på lekplatser osv har hon varit för skygg.

Sedan i augusti går hon på en montessoriförskola som hon trivs jättebra i. Hon har många kompisar men ändå väljer hon själv vissa dagar att vara hemma och det ser jag som både positivt och negativt. Positivt är att hon trivs med sina föräldrar och ibland hellre vill vara med oss än sina kompisar, negativt att hon kan tappa lite av kompiskontakten. Vi betalar för heltid, men utnyttjar max 15 timmar i veckan.

Även när bebisen är född kommer vi att fortsätta betala för heltid så att om dottern vill vara i skolan en hel dag ska hon kunna det. Vill hon inte då får hon stanna hemma.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag tycker att du har en sund och öppen inställning till alternativen, hur det påverkar ditt barn och att kommande behov kan se annorlunda ut än du har tänkt dig.

Det är ju lätt att som mig, så här i efterhand, kanske inte vara tillräckligt receptiv för hur det är idag.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Problemet är att det inte finns några andra barn att leka med, annat än på dagis och i verksamhet.
Dessutom så är det visat i statistiska undersökningar att barn som är på dagis klarar sig bättre i skolan sedan.
De får helr enkelt bättre betyg och bättre resultat.
Det är därför som alla barn har rätt till gratis förskola från 4 års ålder enligt skollagen.

Vad menar du med det här?

Den forskningen vill jag läsa. Många hänvisar till den men ännu har jag inte fått veta vem man hänvisar till. Jag är allvarligt intresserad, inte för att ifrågasätta!
I vår kommun har högskolan nämligen gjort en úndersökning, snart rapport, (som det kanske kommer forskas i,) som påvisar exakt tvärtom. Dvs att barn som är sk dagisbarn dvs är på dagis "alltid", långa dagar, när mamma handlar och när syskonen är små gör sämre resultat.
Några rapporter som vi gått igenom från 90-talet går inte att jmfra med idag. Tidigare år har man lämnat barnen kortare dagar, inte när mamma/pappa handlar, inte när syskonen är små osv. Dvs den sammanlagda dagistiden är mycket mindre. Det handlar om halva tiden.
Om man då tänker större barngrupper också så torde resultatet bli annorlunda, kanske.
Högskolan i Kristianstad, Selghed (?) har gjort en rapport som påvisar att dagis före 2 års ålder har nackdelar som övervägar fördelarna. Barn som är äldre behöver självklart vara med andra barn men frågan är om varje dag är det optimala för barnet? Dock finns det säkerligen rapporter som visar tvärtom här också. :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vansinnig!!!!!

Kanske att det finns färre barn ute i lekparkerna eftersom man har infört 15 h?
Jag tror att det ligger mycket i det. Din beskrivning av vad man göra är för mej en "vardag" för andra uppenbarligen något helt annat.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Vad menar du med det här?

Att en grupp med barn och några få vuxna i en icke hemmamiljö är en typ av miljö. Är du hemma är det en annan miljö.
På dagis (med all repsekt för alla som jobbar där) så hinner man inte se alla barn, barnen fostrar varandra till både gott och ont.

En del barn kan inte vara i vanlig hemma miljö idag. De får helt enkelt inte träna på att vara hemma eller på att roa sej själva. En konst även det! De är vana att ha en roll i dagisgruppen och den rollen kan vara svår att bryta.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Du skriver "vi" så jag utgår ifrån att du bor ihop med barnens pappa. Varför tar han inte pappaledigt och stannar hemma och avlastar dig? Har ni inte planerat för det här?

Vi funderar på syskon till vår (snart) ettåring. Vi har varit sparsamma med dagarna och sambon kommer att ta ut pappadagar för den ene samtidigt som jag är mammaledig med den andra, ifall det blir syskon. Så kan vi vara hemma tillsammans, allesammans, under några månader i alla fall.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Kanske att det finns färre barn ute i lekparkerna eftersom man har infört 15 h?

Precis vad jag har funderat på! Nu är vår son bara snart 16 månader och fortfarande hemma på heltid men "alla" föräldrar som får ett lillasyskon klagar på att det inte finns barn hemma för det äldre att leka med. Då är det väl dags vi förändrar detta! Om alla med minst två barn låter det äldre vara hemma så blir det ju till sist flera barn hemma som kan träffas och leka på dagarna.

Sen vet jag också fall där det äldre barnet gråter över att måsta vara på dagis när mamma/pappa är hemma med det nya syskonet.

Jag undrar många gånger hur de klarade det förr, när man hade alla barn hemma och inte dagis för de äldre syskonen. Min bror var 5 när jag föddes och hemma med oss.

Sen att som någon skriver att "alla" måste ha 2 bilar, dyra resor etc är ju en prioriteringssak. Till en sån person tycker jag faktiskt att man kan säga "Klaga inte, du har själv valt ditt liv".
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Den forskningen vill jag läsa. Många hänvisar till den men ännu har jag inte fått veta vem man hänvisar till.
Den är över 15år gammal.
Jag läste sammanfattning av den före första barnet.
Det är i alla fall den som skollagen stöder sig på då det beslutades om gratis förskola för alla barn från 4 år.

Högskolan i Kristianstad, Selghed (?) har gjort en rapport som påvisar att dagis före 2 års ålder har nackdelar som övervägar fördelarna.
Jo men nu så talar vi om barn äldre än 4 år och 3h/dag.
De hinner liksom det andra också då.
De behöver ju alla varianterna.
Inte bara det ena eller det andra.
Inte bara dagis hela den vakna tiden eller bara hemma hela tiden.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nu har kommunen där vi bor beslutat att alla 15 timmars barn måste vara hemma alla skollov, inklusive heeeela sommarlovet. Dessutom skall man batala full taxa!!! Detta pga att det är överfullt i barnomsorgen här och de vill underlätta för personalen/minimera personalåtgången. Jag är sååå irriterad, dels på att man skall behöva betala och dels att de knappt får vara där. Vi har precis skolat in vår 3,5 åring hos en dagmamma, men nu är det påsklov och sen är hon ledig en vecka (och nej, då får han inte vara hos den andra eftersom han är 15 timmarsbarn (jag är föräldraledig). Alltså hemma 14 dagar när han inte ens har hunnit med en vecka hos sin nya dagmamma....sen kommer sommarlovet, utan alternativ som öppen förskola och en liten bebis som man skall hinna med att lära känna....Och då stimulera en trotsig och överaktiv kille på 4 år i 9 veckor blir inte det lättaste...Och sen får man börja om igen med inskolningen. Och till råga på allt skall man betala trots att han inte får vara där!!!
Vi skall överklaga till länsrätten och vet fler föräldrar som gjort det eftersom beslutet inte följer skollagen...hoppas nu bara att det blir ngn förändring...Vad tycker ni? Är detta acceptabelt? Vad hade ni gjort?
Ngn i samma situation?


Förstår hur du känner.

Har själv en dotter som var /är väldigt överaktiv & påhittig liten dam.
& dagis har ju hjälpt oss massor med att inte få allt för många gråa hår.
Älskar henne över allt annat, men just det att hon kan få utlopp & leka med andra barn är ju guld värt :D
& får lära sig av andra vuxna.

Har mycket huvudvärk & är sjukskriven.

& jag vet inte vad jag gjort utan dagisplatsen, den har ju verkligen gjort att när hon är hemma har vi verkligen kvalitets tid & jag hinner även med hennes syskon :D
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Ursäkta att jag frågar... är det inte ditt barn? Varför är det då någon annans ansvar att "stimulera" honom? Dagis är till för att folk ska kunna arbeta, inte för de som bara inte orkar ta hand om sina egna barn :devil: Du är ju ändå hemma. Varför är du då beroende av barnomsorg? Jag förstår mig inte på folk som skickar ungarna till dagis överhuvudtaget när de till exempel är föräldralediga.

Dagis är först & främst till för barn med behov, hur konstigt det än låter.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Javisst så mamma slipper barnet? Förlåt men varför skaffar man fler barn om man inte vill umgås? Lämnar man inte barnen på dagis får man ju en massa plustid när man är mammaledig. :idea:
Vad säger att det är bäst för barnen att vara med jämnåriga i flera timmar? Det tror jag INTE är bra. Däremot är det självklart att de ska få leka med andra barn (inte att jmfra med 3*5h och umgås med både yngre och äldre barn.) Dock inte i instutionsmiljö utan i "vanlig" värld. :idea:

Ja många barnfamiljer har det ju inte svårt ekonomiskt ändå, så varför inte få betala ännu mer för att kunna jobba :idea:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

och med det menar du att barn i alla tider mått dåligt av inte vara på dagis?
Nej alls...men min son är van att gå till dagmamman och träffa andra jämnåriga. Han skulle bli förtvivlad om han inte fick helt plötsligt. Dessutom tror jag att barn mår bättre av att få leka med andra barn och inte bara mamma och pappa.

Att barn ska få leka är sjävklart men är alternativen bara dagis då?
Det är skillnad idag jmfrt med 10/20 år tillbaka. :eek:
För oss är dagmamma en bra lösning, då vi inte har grannbarn eller lekplaster.
När jag var liten och min mamma var f-ledig var jag på dagis ialla fall (25år sedan)
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Du skriver "vi" så jag utgår ifrån att du bor ihop med barnens pappa. Varför tar han inte pappaledigt och stannar hemma och avlastar dig? Har ni inte planerat för det här?

Vi funderar på syskon till vår (snart) ettåring. Vi har varit sparsamma med dagarna och sambon kommer att ta ut pappadagar för den ene samtidigt som jag är mammaledig med den andra, ifall det blir syskon. Så kan vi vara hemma tillsammans, allesammans, under några månader i alla fall.

Jag har för mig att man itne kan göra så. Har jag fel, nån som vet hur reglerna är?
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 700
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp