Vansinnig!!!!!

Sv: Vansinnig!!!!!

Men om ekonomin inte tillåter det då?
Att ha eget företag är liksom på ett annat sätt.
Det är inte "bara" att ta semester då.

Min far tog sällan semester på sommaren och var aldrig föräldraledig. Resultatet av det var att jag lärde mig en del om kor och annat viktigt redan som mycket liten. :smirk:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men då var du ändå hemma och "hjälpte till" eller? Det är ju skillnad då.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men om ekonomin inte tillåter det då?
Att ha eget företag är liksom på ett annat sätt.
Det är inte "bara" att ta semester då.

Visst kan det vara så. Men varför tar man ena ungen ledigt och inte de andra två (som dessutom är ganska små)? Och varför köper man ett företag för ca ett år sedan, som är mycket krävande, när man har så små barn. De var ju dessutom ett helt år yngre för ett år sedan. :angel:

Varför är det fullt accepterat att företag/jobb får ta så mycket mer tid och energi än barnen man satt till världen? :confused:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Visst kan det vara så. Men varför tar man ena ungen ledigt och inte de andra två (som dessutom är ganska små)?

Det kan ju vara så att en äldre släkting kan gå in och sköta det äldre barnet men inte orkar med allihopa. Bara en fundering....

Och varför köper man ett företag för ca ett år sedan, som är mycket krävande, när man har så små barn. De var ju dessutom ett helt år yngre för ett år sedan. :angel:

Tja, de kanske inte såg några andra möjligheter på arbetsmarknaden och valde att bli egna istället för att gå på a-kassa? Eller så förändrades marknaden för företaget och blev mer arbetskrävande än de förutsatt?

Varför är det fullt accepterat att företag/jobb får ta så mycket mer tid och energi än barnen man satt till världen? :confused:

Det mesta handlar om prioriteringar och val och det är sällan upp till någon annan att döma. jag ser personligen ingen koppling till att vara en bättre förälder för att man väljer att vara hemmamamma än en arbetande förälder. Det allra viktigaste är att barnens behov på något sätt blir uppfyllda. Vi har gjort val som vi tror är de allra bästa för våra barn och vår familj men det är inte säkert att de skulle vara de bästa valen för en annan familjs barn.
Jag tycker det är bra om barnen blir hämtade tidigare, var noga med att ge ut schema om vad som planeras så vet föräldrarna vart barnet ska hämtas. Kommer de tidigare så kan ju också föräldrarna följa med om det nu är något speciellt barnen sett fram emot. Annars får du väl markera att det är viktigt för din planering med de fasta tiderna speciellt så att du inte blir överraskad på morgonen.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men om ekonomin inte tillåter det då?
Att ha eget företag är liksom på ett annat sätt.
Det är inte "bara" att ta semester då.

*Delvis kl*Man måste kunna planera bättre om man ska kunna ha eget företag.
Företag innebär ju inte bara att man jobbbar heltid utan även mkt tid utanför arbetstid med papper osv, då behöver man avlastning i såna fall.
En bra sak med många egna företag är att man själv kan bestämma sina tider & då går det att planera bättre.
Min mamma har eget & vi har fått vara hemma mkt mer än de andra på dagiset jag gick & de hade föräldrar som var anställda.Jag & brorsan har kommit sist till dagis & oftast kommit hem först.Det går att ordna.
& om man anser att man inte har tid med både barn & företag så får man inse att barnen inte går att trolla bort.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Det mesta handlar om prioriteringar och val och det är sällan upp till någon annan att döma. jag ser personligen ingen koppling till att vara en bättre förälder för att man väljer att vara hemmamamma än en arbetande förälder. Det allra viktigaste är att barnens behov på något sätt blir uppfyllda.

Visst handlar livet om prioriteringar och val. Men man väljer ju också hur många barn man vill sätta till världen. Och småbarnsåren är få och går fort. Och i slutändan är det väl ändå föräldrarna som ska ta hand om sina barn i största möjliga mån. Eller? :confused:

Självklart kan och ska andra få vara med och döma och bry sig om. Ska man bara blunda och se glad ut i alla lägen menar du? Som det blev för Bobby... :(

Det handlar absolut inte om att man är bättre eller sämre som förälder ifall man är hemmamamma eller om man arbetar heltid! Om du tror det så har du missat poängen. Det jag ifrågasätter är varför man inte kan ta semester några ynka veckor och låta ett par 3-4 åringar vara hemma med mamma och/eller pappa under sommarlovet. Man kan ju alltid lösa det med att den ena är hemma två veckor och sen den andre i två veckor efteråt. Eller nåt sånt. Allt går att lösa bara man vill!

Jag kan naturligtvis inte lämna ut alla detaljer, men jag känner till föräldrarna och deras företag väldigt bra. Likaså deras familjesituation.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Visst handlar livet om prioriteringar och val. Men man väljer ju också hur många barn man vill sätta till världen. Och småbarnsåren är få och går fort. Och i slutändan är det väl ändå föräldrarna som ska ta hand om sina barn i största möjliga mån. Eller? :confused:

Visst har man ett val och nog går småbarnsåren fort men det är faktiskt helt upp till familjen att hitta en lösning som passar just dem. Idealet är väl för de flesta att känna att man har gott om tid med sina barn därför tycker jag att det låter positivt att de ofta vill hämta sina barn tidigare även om det ställer till det ibland.

Självklart kan och ska andra få vara med och döma och bry sig om. Ska man bara blunda och se glad ut i alla lägen menar du? Som det blev för Bobby... :(

Jämför du den här familjen i samma mening som Bobby som blev utsatt för barntortyr och barnamord tycker jag att du är skyldig att anmäla till det sociala!!!!:eek: Jag tycker annars att man ska akta sig väldigt noga för att döma andra innan man är helt insatt i just deras familjesituation. Däremot ska man självklart reagera om man tror att något är på tok. Att ställa frågor och berätta om sin egen upplevelse om barnets situation är också en självklarhet.

Det handlar absolut inte om att man är bättre eller sämre som förälder ifall man är hemmamamma eller om man arbetar heltid! Om du tror det så har du missat poängen. Det jag ifrågasätter är varför man inte kan ta semester några ynka veckor och låta ett par 3-4 åringar vara hemma med mamma och/eller pappa under sommarlovet. Man kan ju alltid lösa det med att den ena är hemma två veckor och sen den andre i två veckor efteråt. Eller nåt sånt. Allt går att lösa bara man vill!

Nog förordar jag också semester med barnen men kanske ännu hellre mer tid med föräldrarna generellt, snarare än två veckors helledigt och sedan 40 h resten av årets veckor. Det jag tänker är att om någon utåt sett inte verkar prioritera nog med tid med barnen så finns det antagligen ytterst trängande skäl till det. Och innan man vet vilka så är det svårt att döma.

Jag kan naturligtvis inte lämna ut alla detaljer, men jag känner till föräldrarna och deras företag väldigt bra. Likaså deras familjesituation.


Det tror jag säkert att du gör. just därför är det kanske på sin plats att du nämner att du tror att det skulle gynna barnen och familjesituationen med en gemensam semester så får du väl höra vad de säger.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Visst har man ett val och nog går småbarnsåren fort men det är faktiskt helt upp till familjen att hitta en lösning som passar just dem. Idealet är väl för de flesta att känna att man har gott om tid med sina barn därför tycker jag att det låter positivt att de ofta vill hämta sina barn tidigare även om det ställer till det ibland.

Inte ofta. Ibland. På fredagarna verkar det vara tvärtom, då kan man visst hämta senare än sistatiden också. Tydligen inte helt ovanligt förfarande, enligt de andra dagmammorna. :(

Jämför du den här familjen i samma mening som Bobby som blev utsatt för barntortyr och barnamord tycker jag att du är skyldig att anmäla till det sociala!!!!:eek: Jag tycker annars att man ska akta sig väldigt noga för att döma andra innan man är helt insatt i just deras familjesituation. Däremot ska man självklart reagera om man tror att något är på tok. Att ställa frågor och berätta om sin egen upplevelse om barnets situation är också en självklarhet.

Du skrev väl helt allmänt? Så jag svarade helt allmänt. Nej, den här familjen verkar inte vara i närheten av vad som hände Bobby.

Jag är hyfsat insatt och ska jag vara ärlig så tycker jag det är slött. Det handlar även om att trycka i sjuka barn febernedsättande (så ingen märker något när man lämnar) och efter lunch nångång, när medicinen slutat verka, så faller ungen i "koma" i soffan och sover ett antal timmar-fram till hämtningen, för att ha hög feber och ont när det är dags att hämta. Men nästa dag vet den andre förälder iiiiiingentiiiiing och så blir det en ny runda, samma sak. Men det är stopp för det nu! Nu har jag mer kött på benen och kommer att kräva åtminston EN feberfri dag hemma innan de får komma hit igen.


Nog förordar jag också semester med barnen men kanske ännu hellre mer tid med föräldrarna generellt, snarare än två veckors helledigt och sedan 40 h resten av årets veckor. Det jag tänker är att om någon utåt sett inte verkar prioritera nog med tid med barnen så finns det antagligen ytterst trängande skäl till det. Och innan man vet vilka så är det svårt att döma.

Så du menar alltså att om föräldrarna inte har ledigt med barnen resten av året, så behöver de inte ha det ens några få veckor sommartid?

Du tycker inte ens att det är anmärkningsvärt att man kan ta det äldre barnet ledigt fyra veckor från fritids, men ger sken av att man inte ska ha semester alls inför dagmamman? Tro mig, det har hänt förr att (andra) föräldrar drar på semester utan en del av barnen...utan att säga något.
:crazy:

Det tror jag säkert att du gör. just därför är det kanske på sin plats att du nämner att du tror att det skulle gynna barnen och familjesituationen med en gemensam semester så får du väl höra vad de säger.

Precis vad jag kommer att göra. Ska återigen be om att få in semesterlappen och ifall det då blir tal om att de inte ska ta ut någon ledighet för småttingarna, så ska jag säga vad jag tycker, så finkänsligt som möjligt. Jag får ju min semester i vilket fall som helst, vi har vicesystem där någon av de andra dagmammorna hoppar in och täcker upp, så barnen får ju alltid det de behöver.

.................................
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Det tror jag säkert att du gör. just därför är det kanske på sin plats att du nämner att du tror att det skulle gynna barnen och familjesituationen med en gemensam semester så får du väl höra vad de säger.

Men är det en dagmammas sak? Det kan ju säkert tolkas som ett ifrågasättande och därmed sämre tillit och vad det innebär för barnen.

Hade det varit en vän så kan man nog göra så, men det var ju inte så här.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nja, man kan alltid fråga på ett snällt sätt om de inte tror småttingarna behöver lite sommarlov de med. Man har kanske en något annorlunda/närmare(?) relation med en dagmamma? Många väljer ju dagmamma för att det är mer flexibelt och jag (precis som de andra) försöker vara så flexibel och smidig som möjligt. Allt för barnens skull. Sen är det självklart upp till föräldrarna hur de vill göra och ha det. Då anpassar man sig efter det och ger barnen det stöd de behöver. Inte konstigare än så.

Sen att man kan tänka andra tankar för sig själv ibland är en helt annan sak. Men man låter aldrig barnen lida för det eller komma ikläm. Fattas bara.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag förstår inte riktigt, i ena inlägget klagar du på att de hämtar tidigt och barnen därmed missar aktiviteter- i andra inlägg hämtar de tidigt för sällan?! Personligen anser jag att man ska hämta minst inom utsatt tid, händer något totalt oförutsett som gör att man blir sen så hör man av sig alternativt ordnar annan "hämtare". Att man ska hämta tidigare just på fredagar ser jag ingen anledning till, det spelar ingen roll vilken av veckodagarna det är sålänge man använder barnomsorgen under sin arbetstid.

När du drar paralleller med Bobbymordet när jag påpekar att man ska vara försiktig med att döma andras prioriteringar och val har jag svårt att se ditt svar som helt allmänt men det var skönt att höra att det inte är fråga om något sådant i det här fallet.

Att trycka i barn febernedsättande för att få lämna inom barnomsorgen är helt felaktigt och något som bör påpekas. Det är varken schysst mot det egna eller andras barn. Man ska dock vara helt säker på sin sak innan man anklagar någon, de flesta barn kroknar mer troligt på eftermiddagen om de ska bli sjuka.

Jag har funderat lite över varför jag tycker att så många av dina inlägg är provocerande och jag tror att jag funnit svaret...
Du tolkar mitt inlägg "Nog förordar jag också semester med barnen men kanske ännu hellre mer tid med föräldrarna generellt, snarare än två veckors helledigt och sedan 40 h resten av årets veckor. Det jag tänker är att om någon utåt sett inte verkar prioritera nog med tid med barnen så finns det antagligen ytterst trängande skäl till det. Och innan man vet vilka så är det svårt att döma."

som

"Så du menar alltså att om föräldrarna inte har ledigt med barnen resten av året, så behöver de inte ha det ens några få veckor sommartid?
Du tycker inte ens att det är anmärkningsvärt att man kan ta det äldre barnet ledigt fyra veckor från fritids, men ger sken av att man inte ska ha semester alls inför dagmamman? Tro mig, det har hänt förr att (andra) föräldrar drar på semester utan en del av barnen...utan att säga något."


d.v.s. helt käpprätt felaktigt!

Vad jag menar är att jag ser hellre att ett barn går ex.vis halvtid inom barnomsorgen (om man nu tycker att det gynnar barnen) året om och spenderar ledig tid med sina föräldrar än går 40h per vecka 50 veckor om året och är helledig i två veckor.

Eftersom jag inte känner familjen har jag ingen aning om varför deras äldsta barn ska vara ledigt men inte de andra, kanske en äldre släkting ska sköta vad vet jag? Varför inte fråga och därmed få klart besked?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men är det en dagmammas sak? Det kan ju säkert tolkas som ett ifrågasättande och därmed sämre tillit och vad det innebär för barnen.

Hade det varit en vän så kan man nog göra så, men det var ju inte så här.

Om man tror att det påverkar barnen och deras utveckling negativt så tycker jag att man är skyldig att nämna det. Som en observation helt enkelt, utan fördömanden. Verkar däremot inte barnen vara nämnvärt påverkade ser jag ingen anledning att ifrågasätta utan då får man acceptera att deras familjesituation är annorlunda men kanske inte för den del sämre.
Som förälder skulle jag både uppskatta och kräva att barnomsorgen meddelade mig om de hade tyckt sig märka att mitt barn behövde mer/mindre tid inom omsorgen etc. Jag betackar mig dock för "tyckare" som inte har förmåga att se till barns individnivå och därför ifrågasätter utan någon egentlig orsak (ex.vis debatten om äldre syskon ska har rätt till barnomsorg vid förälders barnledighet).

Jag är också helt övertygad om att barn känner av bristen i tillit både från föräldrar till barnomsorgspersonal och vice versa. Jag skulle därför inte vilja lämna mina barn hos personal som inte var helt rak i kommunikationen med föräldrarna.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag är också helt övertygad om att barn känner av bristen i tillit både från föräldrar till barnomsorgspersonal och vice versa. Jag skulle därför inte vilja lämna mina barn hos personal som inte var helt rak i kommunikationen med föräldrarna.
Men det är vårt jobb som föräldrar att se till att det är en bra kommuinikation! Och därmed lägga manken till för att finna en dialog, det går ju inte att byta så enkelt.

Vet inte riktigt vad du menar med rak, men om det är vad jag menar så är det inte alltid så enkelt när det handlar om ens barn och de som ska se efter dem. De är inte som jag, gör inte som jag och det måste jag förstå.

Jag har haft dagis-dagmamma-dagmamma-dagis-skola till mina barn och det är inte alltid det har varit hundra rätt, dagmamma 1 och mina barn hade det jobbigt, men vad ska man göra? Vi stöttade dagmamman så gott det gick och sedan fick vi en ny av naturliga skäl. Det är som med skolan, som förälder behöver man stötta personalen, det är det som vi föräldrar säger vid köksbordet som barnen tar med sig till sin verksamhet.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag betackar mig dock för "tyckare" som inte har förmåga att se till barns individnivå och därför ifrågasätter utan någon egentlig orsak (ex.vis debatten om äldre syskon ska har rätt till barnomsorg vid förälders barnledighet).

Innebär den här kommentaren att jag inte får diskutera med dig längre eller hur menar du?

Den här tråden är ju även en debatt om äldre syskon vs barnomsorg vid förälders barnledighet, varför ska inte alla få svara dig då?

Att betacka sig för "tyckare" hör inte hemma i ett diskussionsforum då det faktiskt är till för att diskutera ;)
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men det är vårt jobb som föräldrar att se till att det är en bra kommuinikation! Och därmed lägga manken till för att finna en dialog, det går ju inte att byta så enkelt.

Jag tycker att det ligger både på föräldrarnas och barnomsorgens bord att se till att kommunikationen är rak och god.

Vet inte riktigt vad du menar med rak, men om det är vad jag menar så är det inte alltid så enkelt när det handlar om ens barn och de som ska se efter dem. De är inte som jag, gör inte som jag och det måste jag förstå.

Vad jag menar med rak är att man direkt tar upp funderingar och för barnet relevanta frågor med föräldern. Inga funderingar och misstankar som får ligga och gro utan ser man ett problem så tar man upp det och diskuterar sig fram till en lösning. Jag skulle inte uppskatta om sekretessen urholkades och andra än föräldrarna fick ta del av ev. misstankar och ifrågasättande (speciellt om föräldrarna kanske är helt ovetandes!). Sedan tycker jag att barnomsorgens sfär sträcker sig runt barnet och faktorer som kan påverka barnets situation negativt, resten är privatliv.

Jag har haft dagis-dagmamma-dagmamma-dagis-skola till mina barn och det är inte alltid det har varit hundra rätt, dagmamma 1 och mina barn hade det jobbigt, men vad ska man göra? Vi stöttade dagmamman så gott det gick och sedan fick vi en ny av naturliga skäl. Det är som med skolan, som förälder behöver man stötta personalen, det är det som vi föräldrar säger vid köksbordet som barnen tar med sig till sin verksamhet.

Vi trivs utmärkt med vår barnomsorg och tycker att den är toppen. Det måste vara en väldigt svår situation om det inte stämmer mellan personal och barn, går det inte att byta så måste man göra allti i sin makt för att det ändå ska fungera men det finns ju en gräns för vad man vill att ens barn ska behöva uppleva. Jag håller helt med dig i att man som förälder har mycket stor påverkan på barnen, därför är det viktigt att inte snacka skit om vare sig barnomsorg, frånvarande föräldrar etc inför barnen.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Innebär den här kommentaren att jag inte får diskutera med dig längre eller hur menar du?
Den här tråden är ju även en debatt om äldre syskon vs barnomsorg vid förälders barnledighet, varför ska inte alla få svara dig då?

Att betacka sig för "tyckare" hör inte hemma i ett diskussionsforum då det faktiskt är till för att diskutera ;)


Nämen oj, absolut inte!:o där missuppfattade du mig totalt! Om jag förtydligar mig så var den kommentaren ("Jag betackar mig dock för "tyckare" som inte har förmåga att se till barns individnivå och därför ifrågasätter utan någon egentlig orsak (ex.vis debatten om äldre syskon ska har rätt till barnomsorg vid förälders barnledighet." menad för att förtydliga barnomorgens sfär.
Om ett barn verkar må dåligt inom barnomsorgen för att dess förälder är föräldraledigt med ett yngre barn så tycker jag att barnomsorgspersonalen bör lyfta frågan med föräldern. Verkar barnet tvärtemot trivas utmärkt finns det ingen anledning för ett ifrågasättande även om barnomsorgspersonalen personligen anser att alla syskon bör vara hemma vid förälders barnledighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag förstår inte riktigt, i ena inlägget klagar du på att de hämtar tidigt och barnen därmed missar aktiviteter- i andra inlägg hämtar de tidigt för sällan?! Personligen anser jag att man ska hämta minst inom utsatt tid, händer något totalt oförutsett som gör att man blir sen så hör man av sig alternativt ordnar annan "hämtare". Att man ska hämta tidigare just på fredagar ser jag ingen anledning till, det spelar ingen roll vilken av veckodagarna det är sålänge man använder barnomsorgen under sin arbetstid.

Jag klagade på att det är svårt att planera ordentligt när föräldrarna hämtar och lämnar så godtyckligt. Det hade varit lättare ifall de ringt innan. De förra dagmammorna har bara ryckt på axlarna och accepterat och som ny är det svårt att veta om man ska göra likadant eller kanske be dem slå en signal innan. Det är såklart en inkörsperiod för alla inblandade, medan man lär känna varandra. Det bästa hade varit ifall de ringer och förvarnar ifall de tänker hämta mycket tidigare än det är sagt i schemat. Och det kommer jag att ta upp. Jag har också sagt ifrån nu att det är i alla fall EN feberfri dag hemma som gäller, innan de är välkomna tillbaka efter sjukdom. Och jag har också gjort glasklart att jag kommer att ringa efter dem när jag anser att någon är sjuk, så får de hämta. Misstänker att folk har lätt för att köra över ny personal som är lite för snäll.

Du missförstod nog mig. Jag anser inte att man ska hämta tidigare just på fredagar. Men jag tycker att man åtminstone ska hålla sig till schemat och hämta senast överenskommen tid. Inte sätta i system att hämta senare på just fredagar (vilket tydligen är vääääldigt vanligt bland de flesta av föräldrarna, även hos de andra dagmammorna, och fråga mig inte varför?). Och jag ska självklart säga ifrån att jag vill att de ska ringa ifall de inte kan hämta i tid, oavsett vilken dag det handlar om.


När du drar paralleller med Bobbymordet när jag påpekar att man ska vara försiktig med att döma andras prioriteringar och val har jag svårt att se ditt svar som helt allmänt men det var skönt att höra att det inte är fråga om något sådant i det här fallet.

Min parallell kom sig av att du verkade anse att man inte får döma eller ifrågasätta andras föräldraskap. Min något hårddragna slutsats blev att då kan det gå som det gick för Bobby. Ingen "såg" något, alla tyckte allt var så bra så. Jag tycker nog det är bättre att ifrågasätta en gång för mycket, just för att det sker så mycket ont. Jag ska se om jag klarar av att se nästa Uppdrag Granskning (om jag minns rätt program?).

Att trycka i barn febernedsättande för att få lämna inom barnomsorgen är helt felaktigt och något som bör påpekas. Det är varken schysst mot det egna eller andras barn. Man ska dock vara helt säker på sin sak innan man anklagar någon, de flesta barn kroknar mer troligt på eftermiddagen om de ska bli sjuka.

Visst är det felaktigt. Men det är otroligt vanligt och inte bara hos dagmammor, utan även på förskolorna. Tyvärr. För de som lider mest av det är ju barnen. De får aldrig bli riktigt friska och går med sina infektioner veckovis utan ände. :(

Jag har funderat lite över varför jag tycker att så många av dina inlägg är provocerande och jag tror att jag funnit svaret...
Du tolkar mitt inlägg "Nog förordar jag också semester med barnen men kanske ännu hellre mer tid med föräldrarna generellt, snarare än två veckors helledigt och sedan 40 h resten av årets veckor. Det jag tänker är att om någon utåt sett inte verkar prioritera nog med tid med barnen så finns det antagligen ytterst trängande skäl till det. Och innan man vet vilka så är det svårt att döma."

som

"Så du menar alltså att om föräldrarna inte har ledigt med barnen resten av året, så behöver de inte ha det ens några få veckor sommartid? Du tycker inte ens att det är anmärkningsvärt att man kan ta det äldre barnet ledigt fyra veckor från fritids, men ger sken av att man inte ska ha semester alls inför dagmamman? Tro mig, det har hänt förr att (andra) föräldrar drar på semester utan en del av barnen...utan att säga något."

d.v.s. helt käpprätt felaktigt!

Vad jag menar är att jag ser hellre att ett barn går ex.vis halvtid inom barnomsorgen (om man nu tycker att det gynnar barnen) året om och spenderar ledig tid med sina föräldrar än går 40h per vecka 50 veckor om året och är helledig i två veckor.

Jag läste nog ditt inlägg lite slarvigt och det ber jag om ursäkt för. Men om du hade skrivit det du skrev nu, så hade jag förstått vad du menade och jag håller med dig. Barn bryr sig inte om kvalitetstid, de vill ha kvantitet! Och framför allt kontinuitet. Och jag har nog en irriterande vana att ofta spetsa till mina slutsatser en aning, a la djävulens advokat. Men jag menar inget illa egentligen och jag är inte ute efter att reta upp folk.

Eftersom jag inte känner familjen har jag ingen aning om varför deras äldsta barn ska vara ledigt men inte de andra, kanske en äldre släkting ska sköta vad vet jag? Varför inte fråga och därmed få klart besked?

Därför att jag fått veta det på ett sätt som gör att jag inte kan ta upp det med föräldrarna. Och det är väl egentligen inte min sak hur de väljer att lösa det hela. Jag kanske bara bryr mig för mycket om barnen helt enkelt. Och det kan ju ha varit uppgivet snack av den föräldern just då, apropå att inte ta ut någon semester alls.

Jag är nog mest frustrerad över att som oerfaren nyanställd ha fått lite kluriga (för att uttrycka det diplomatiskt) situationer att tampas med direkt. Det ÄR frustrerande att bli behandlad som vårdinrättning, när man vill ha en pedagogisk inriktning och inte ser sig själv som barnförvaring. Och det ÄR frustrerande att upptäcka att alla föräldrar inte prioriterar sina barn, ens när de är sjuka. Jag är väl naiv helt enkelt.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Vad jag menar med rak är att man direkt tar upp funderingar och för barnet relevanta frågor med föräldern. Inga funderingar och misstankar som får ligga och gro utan ser man ett problem så tar man upp det och diskuterar sig fram till en lösning. Jag skulle inte uppskatta om sekretessen urholkades och andra än föräldrarna fick ta del av ev. misstankar och ifrågasättande (speciellt om föräldrarna kanske är helt ovetandes!). Sedan tycker jag att barnomsorgens sfär sträcker sig runt barnet och faktorer som kan påverka barnets situation negativt, resten är privatliv.

Vi trivs utmärkt med vår barnomsorg och tycker att den är toppen. Det måste vara en väldigt svår situation om det inte stämmer mellan personal och barn, går det inte att byta så måste man göra allti i sin makt för att det ändå ska fungera men det finns ju en gräns för vad man vill att ens barn ska behöva uppleva. Jag håller helt med dig i att man som förälder har mycket stor påverkan på barnen, därför är det viktigt att inte snacka skit om vare sig barnomsorg, frånvarande föräldrar etc inför barnen.

Jag vet inte om du riktar dig till mig eller menar helt allmänt? Men barnen trivs utmärkt med mig och jag tycker att de är helt underbara. Och jag skulle aldrig för mitt liv diskutera deras föräldrar eller något annat så att de hör. Det görs enskilt med berörda kollegor och ev chefen. Jag tycker inte heller att man diskuterar barnen med andra över huvudet på dem, det tycker jag är respektlöst mot barnen.

Jag håller i sak med dig att man ska ta upp relevanta frågor med föräldrarna. Men det är svårt att som ny börja "styra och ställa"! Tycker jag i alla fall. Jag är nog mer sån att jag vill samla på mig information under en tid innan jag tar upp något, så att jag ser om det jag uppfattat är korrekt eller om jag missat helt.

Men det är otroligt frustrerande att ha ambitioner och istället behöva passa andras hel- och halvsjuka barn. :(
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 700
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 980
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp