Visst har man ett val och nog går småbarnsåren fort men det är faktiskt helt upp till familjen att hitta en lösning som passar just dem. Idealet är väl för de flesta att känna att man har gott om tid med sina barn därför tycker jag att det låter positivt att de ofta vill hämta sina barn tidigare även om det ställer till det ibland.
Inte ofta. Ibland. På fredagarna verkar det vara tvärtom, då kan man visst hämta senare än sistatiden också. Tydligen inte helt ovanligt förfarande, enligt de andra dagmammorna.
Jämför du den här familjen i samma mening som Bobby som blev utsatt för barntortyr och barnamord tycker jag att du är skyldig att anmäla till det sociala!!!!
Jag tycker annars att man ska akta sig väldigt noga för att döma andra innan man är helt insatt i just deras familjesituation. Däremot ska man självklart reagera om man tror att något är på tok. Att ställa frågor och berätta om sin egen upplevelse om barnets situation är också en självklarhet.
Du skrev väl helt allmänt? Så jag svarade helt allmänt. Nej, den här familjen verkar inte vara i närheten av vad som hände Bobby.
Jag är hyfsat insatt och ska jag vara ärlig så tycker jag det är slött. Det handlar även om att trycka i sjuka barn febernedsättande (så ingen märker något när man lämnar) och efter lunch nångång, när medicinen slutat verka, så faller ungen i "koma" i soffan och sover ett antal timmar-fram till hämtningen, för att ha hög feber och ont när det är dags att hämta. Men nästa dag vet den andre förälder iiiiiingentiiiiing och så blir det en ny runda, samma sak. Men det är stopp för det nu! Nu har jag mer kött på benen och kommer att kräva åtminston EN feberfri dag hemma innan de får komma hit igen.
Nog förordar jag också semester med barnen men kanske ännu hellre mer tid med föräldrarna generellt, snarare än två veckors helledigt och sedan 40 h resten av årets veckor. Det jag tänker är att om någon utåt sett inte verkar prioritera nog med tid med barnen så finns det antagligen ytterst trängande skäl till det. Och innan man vet vilka så är det svårt att döma.
Så du menar alltså att om föräldrarna inte har ledigt med barnen resten av året, så behöver de inte ha det ens några få veckor sommartid?
Du tycker inte ens att det är anmärkningsvärt att man kan ta det äldre barnet ledigt fyra veckor från fritids, men ger sken av att man inte ska ha semester alls inför dagmamman? Tro mig, det har hänt förr att (andra) föräldrar drar på semester utan en del av barnen...utan att säga något.
Det tror jag säkert att du gör. just därför är det kanske på sin plats att du nämner att du tror att det skulle gynna barnen och familjesituationen med en gemensam semester så får du väl höra vad de säger.
Precis vad jag kommer att göra. Ska återigen be om att få in semesterlappen och ifall det då blir tal om att de inte ska ta ut någon ledighet för småttingarna, så ska jag säga vad jag tycker, så finkänsligt som möjligt. Jag får ju min semester i vilket fall som helst, vi har vicesystem där någon av de andra dagmammorna hoppar in och täcker upp, så barnen får ju alltid det de behöver.