Sv: Vansinnig!!!!!
Visst kan man lösa det mesta, men som vi som faktiskt inte hade några egna nöjen så kan det vara svårt.
Har inte varit på Krogen på 9 år & bio, ja jag med familj 2 gånger & själv 2 under ca 15 år.
Det är inte alltid lätt, som tur är ser det bra mycket bättre ut idag.
Men håller med dig, finns inget jag inte skulle kunna hoppa över för att få vara hemma med mina barn.
Men för att stimulera att överaktivt barn, kan man behöva hjälp av andra & då kan 15 timar på dagis vara suveränt, då det finns jämnåriga.
Får ju inte glöma att det är en väldigt skillnad på 3 timar dag & säg 10.
Med bio och krogen etc så menade jag helt allmänt. Jag och min sambo är inga kroghäckare i vanliga fall heller, så för oss har det inte varit någon större omställning.
* Men vi har slopat dagstidning (dyyyrt!), för vi läser ändå nyheterna på nätet varje dag.
* Vi har skippat filmkanalerna och kör enkelt basutbud, för nu hinner vi ändå inte glo på film på kvällarna/nättern. Hinner och hinner, vi somnar vid 21-tiden haha!
* Vi har ett billigt boende, huset är inte jättestort (men jättemysigt!) och vi reder oss med utrymmena (har även delvis inredd källare + rejält inglasat uterum) och inga dyra lån. På vintern eldar vi i braskaminen och det räcker till för att hålla nere elkostnaderna.
* Hitintills inga dyra semesterresor. Det finns mycket att uppleva runtomkring och en bit bort i vårt vackra land. Vi kombinerar tävlingar med minisemestrar (tex om en månad när sambon ska springa Göteborgsvarvet, halvmara, och vi har bokat två nätter på billigt hotell och passar på att hitta på nåt kul alla tre före/efter loppet.
* Vi har två billiga bilar, de är betalda båda så inga dyra billån. Den ene kör sina sista mil nu och ska sen uppgraderas till en beg 7-sitsig efter sommaren är det tänkt, men vi sparar ihop till den och ska inte ta nåt lån!
* Jag har börjat jobba som dagbarnvårdare. Jag kan både stanna hemma med min son och tjäna pengar. Samtidigt gör jag nåt vettigt av min tid och energi och ambitioner! Så här efter snart ett år av mammaledighet kändes det lite ödsligt att gå hemma och att ha fler barn hemma är otroligt roligt och stimulerande, även om det sliter en del också. Men jag lär mig massor varje dag! Jag känner mig mer som en flerbarnsmamma än en anställd på nåt kneg. Ungarna är underbara, oavsett!
Många bäckar små...