Vansinnig!!!!!

Sv: Vansinnig!!!!!

Det är upp till varje kommun att bestämma vilka regler man vill ha när syskon kommer. I Sthlms kommun får även de som fått syskon gå 30timmar/vecka (6 timmar per dag). Det är alltså lite beroende på varje kommuns ekonomi.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

*kl*

Sen så finns det föräldrar som gärna betalar OCH utnyttjar barnomsorgen även sommartid. Det lutar åt att föräldrarna till ett par av mina dagbarn inte tar någon semester i år...

Jag är ju av åsikten att barn behöver mer ledigt än vuxna, hur man nu ska lösa det är en annan fråga eftersom föräldrarna måste jobba.Personligen kommer jag ha hemma barnet så fort jag är ledig eller hemma.
Känner oxå till såna som vill ha semester & slänger in ungarna på dagis när det är sommarlov:smirk:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men det var väl inte 40 år sen man inte fick ha äldre syskonet på dagis när man fick ett till barn? Någon som minns NÄR detta ändrades?

Jag skulle tippa på knappa 10 år, och ja det fanns fler barn på lekplatser innan, det fanns även mer aktiviteter att göra med barnen, som i dagsläget är indragna pga pengabrist... Tex ÖF har dragit ner till hälften, trots ett stort tryck med barn, barnsång, barn och rörelselek osv har försvunnit trots att det finns sug efter det...

Men jag kan gå till mig själv som bodde på landet som liten, när min lillasyster kom fick jag inte vara på dagis längre, jag avskydde min lillasyster och tyckte att allt var hennes fel. Att hon sen även var infektionskänslig som gjorde att hon inte kunde följa med någonstans gjorde ju inte saken bättre... Jag var väldigt dålig på att leka med jämnåriga när jag sedan kom tillbaka till dagis, och hade väldigt svårt att komma in i gruppen igen. Till skillnad från syrran som aldrig fick något uppehåll och fungerade väldigt bra i barngruppen.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men barnen i förskoleåldern har de inte bett om ledigt för ?

Fy så fräckt - eller så har de helt enkelt inte hunnit eller glömt av det.

Jag tycker att man helt fräckt kan fråga - Vilka veckor skall era barn vara lediga ?!

Förhoppningsvis så svarar de vilka veckor de skall vara lediga, men om de tänkt att barnen skall vara i verksamhet hela sommaren så skulle jag helt fräckt fråga "Va, skall ni inte ha någon sommarsemester alls iår?" med en väldigt diplomatisk och intresserad ton (inte bitchig). Sen får man liksom se vad som utvecklar sig.

Nej, de har inte det. Inte ännu. Och på direkt fråga igår så sa pappan att de nog inte kommer att ta ut någon semester i år. De är egna företagare båda två, den ene jobbar hemifrån. De ska fylla i en lapp och lämna till mig, men det är inte gjort ännu. Samma typ av lapp lämnades in för skolbarnet för flera veckor sedan. Jag kan inte fatta varför man inte bara fyller i samma veckor för småttingarna?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nu vet jag inte hur det är i just det här fallet, men de kanske inte tar ut någon semester? Min man har ju som jag skrev max tre veckor ledigt under sommaren, för det är våran högsäsong, nu tar jag ledigt ändå med barnen, bara för att det fungerar, men jag kan tänka mig familjeföretag där det helt enkelt inte fungerar att ta ledigt under sommaren.
Eller som kompisen som är arbetslös och ensamstående, hon måste jobba hela sommaren, för det är då det behövs folk, det betyder att hennes tre barn får vara på förskolan, det finns liksom inga alternativ....

Det tror jag nog att de gör. Även egna företagare brukar väl ta ledigt nån vecka i alla fall? Det har de i alla fall gjort tidigare år. Den ene jobbar dessutom hemifrån. Det jag tycker är konstigt är att de tar skolbarnet ledigt från fritids under 4 veckor, men när det gäller småttingarna så heter det att de nog inte ska ha nån semester i år...

Men det kan ju vara snack också. Jag ska höra med mamman med och be henne lämna in lappen till mig. Vi ska planera våra semestrar nu och de har haft lapparna hemma i en månad. Måste få in dem så vi kan lägga upp sommarschemat!
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Visst kan man lösa det mesta, men som vi som faktiskt inte hade några egna nöjen så kan det vara svårt.

Har inte varit på Krogen på 9 år & bio, ja jag med familj 2 gånger & själv 2 under ca 15 år.

Det är inte alltid lätt, som tur är ser det bra mycket bättre ut idag.

Men håller med dig, finns inget jag inte skulle kunna hoppa över för att få vara hemma med mina barn.
Men för att stimulera att överaktivt barn, kan man behöva hjälp av andra & då kan 15 timar på dagis vara suveränt, då det finns jämnåriga.

Får ju inte glöma att det är en väldigt skillnad på 3 timar dag & säg 10.

Med bio och krogen etc så menade jag helt allmänt. Jag och min sambo är inga kroghäckare i vanliga fall heller, så för oss har det inte varit någon större omställning.
* Men vi har slopat dagstidning (dyyyrt!), för vi läser ändå nyheterna på nätet varje dag.
* Vi har skippat filmkanalerna och kör enkelt basutbud, för nu hinner vi ändå inte glo på film på kvällarna/nättern. Hinner och hinner, vi somnar vid 21-tiden haha! :D
* Vi har ett billigt boende, huset är inte jättestort (men jättemysigt!) och vi reder oss med utrymmena (har även delvis inredd källare + rejält inglasat uterum) och inga dyra lån. På vintern eldar vi i braskaminen och det räcker till för att hålla nere elkostnaderna.
* Hitintills inga dyra semesterresor. Det finns mycket att uppleva runtomkring och en bit bort i vårt vackra land. Vi kombinerar tävlingar med minisemestrar (tex om en månad när sambon ska springa Göteborgsvarvet, halvmara, och vi har bokat två nätter på billigt hotell och passar på att hitta på nåt kul alla tre före/efter loppet.
* Vi har två billiga bilar, de är betalda båda så inga dyra billån. Den ene kör sina sista mil nu och ska sen uppgraderas till en beg 7-sitsig efter sommaren är det tänkt, men vi sparar ihop till den och ska inte ta nåt lån!
* Jag har börjat jobba som dagbarnvårdare. Jag kan både stanna hemma med min son och tjäna pengar. Samtidigt gör jag nåt vettigt av min tid och energi och ambitioner! Så här efter snart ett år av mammaledighet kändes det lite ödsligt att gå hemma och att ha fler barn hemma är otroligt roligt och stimulerande, även om det sliter en del också. Men jag lär mig massor varje dag! Jag känner mig mer som en flerbarnsmamma än en anställd på nåt kneg. Ungarna är underbara, oavsett!

Många bäckar små... :)
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag är ju av åsikten att barn behöver mer ledigt än vuxna, hur man nu ska lösa det är en annan fråga eftersom föräldrarna måste jobba.Personligen kommer jag ha hemma barnet så fort jag är ledig eller hemma.
Känner oxå till såna som vill ha semester & slänger in ungarna på dagis när det är sommarlov:smirk:

Jag håller med dig, barn är inte minivuxna, de har andra behov och föräldrarna är (ska) trots allt vara bäst på att ta hand om dem. :angel:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Nej, de har inte det. Inte ännu. Och på direkt fråga igår så sa pappan att de nog inte kommer att ta ut någon semester i år. De är egna företagare båda två, den ene jobbar hemifrån. De ska fylla i en lapp och lämna till mig, men det är inte gjort ännu. Samma typ av lapp lämnades in för skolbarnet för flera veckor sedan. Jag kan inte fatta varför man inte bara fyller i samma veckor för småttingarna?
Men barnen måste väl vara lediga från dagis nån gång under sommaren?

Även egna företagare vill väl ta hand om sina barn?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men barnen måste väl vara lediga från dagis nån gång under sommaren?

Även egna företagare vill väl ta hand om sina barn?

Varför är det så viktigt att vara ledig just på sommaren? Det är ju den årstiden man kan göra saker även kvällstid... Personligen gillar jag som vi har det, ytterst lite ledigt på sommaren, massor av ledigt vintertid...
Nu har jag dock ändå lagt upp det annorlunda för oss, men fortfarande så har jag förståelse för de egna företagare som måste jobba under sin högsäsong. Säg till exempel en höbonde måste ju jobba när det är höskörd, han kan inte vara hemma med barnen tre veckor just då... Eller vårbruket osv

Att skolbarnet är ledigt kanske bero på att denne kan åka iväg med någon kompis familj, vara hos släktingar osv som kanske inte passar den lilla. Vi hade ofta någon kompis med oss en vecka eller två vid våran sommarstuga, och jag antar att dennes föräldrar jobbade under tiden och övriga syskon var på dagis/fritis...
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Det tror jag nog att de gör. Även egna företagare brukar väl ta ledigt nån vecka i alla fall? Det har de i alla fall gjort tidigare år. Den ene jobbar dessutom hemifrån. Det jag tycker är konstigt är att de tar skolbarnet ledigt från fritids under 4 veckor, men när det gäller småttingarna så heter det att de nog inte ska ha nån semester i år...

Men det kan ju vara snack också. Jag ska höra med mamman med och be henne lämna in lappen till mig. Vi ska planera våra semestrar nu och de har haft lapparna hemma i en månad. Måste få in dem så vi kan lägga upp sommarschemat!

Alla egna företagare kan inte vara lediga på sommaren. Kan vara expansivt skede för företaget. Men det låter ju konstigt dt som du säger att de små ska vara på dagis. Hur gamla är de stora - kan de räkna med att de klarar sig själva medans föräldrarna jobbar? Att en jobbar hemifrån kvittar ju, jobbar man så jobbar man, då kan man inte ha hand om sina barn.

Jag har det omvända problemet på mitt jobb. Är arbetsledare för en grupp på 3 +jag. Jag har två småbarnamammor med dagis som stänger samma veckor och en man vars fru jobbar på dagis och stänger samma veckor. Hur driver man en verksamhet då?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men barnen måste väl vara lediga från dagis nån gång under sommaren?

Även egna företagare vill väl ta hand om sina barn?

Vi får väl hoppas det... Facit får jag när de lämnar in lappen.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Självklart kan man vara ledig på andra tider än sommaren! Nu har jag bara jobbat en månad, men de skulle i alla fall inte ha småttingarna lediga från barnomsorgen, trots att skolbarnet har påsklov. De två små ska till dagmamman (mig) hela dagarna hela påsklovet i alla fall.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Alla egna företagare kan inte vara lediga på sommaren. Kan vara expansivt skede för företaget. Men det låter ju konstigt dt som du säger att de små ska vara på dagis. Hur gamla är de stora - kan de räkna med att de klarar sig själva medans föräldrarna jobbar? Att en jobbar hemifrån kvittar ju, jobbar man så jobbar man, då kan man inte ha hand om sina barn.

Jag har det omvända problemet på mitt jobb. Är arbetsledare för en grupp på 3 +jag. Jag har två småbarnamammor med dagis som stänger samma veckor och en man vars fru jobbar på dagis och stänger samma veckor. Hur driver man en verksamhet då?

Den äldste började Ettan i höstas. Småttingarna är betydligt yngre. Vi får hoppas att även de små får vara hemma lite i sommar.

Att den ene jobbar hemifrån betyder att h*n brukar kunna stanna hemma med dem lite då och då vid behov och när de känner för det och även att hämtning och lämning av dagbarnen blir lite hipp som happ.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Den äldste började Ettan i höstas. Småttingarna är betydligt yngre. Vi får hoppas att även de små får vara hemma lite i sommar.

Att den ene jobbar hemifrån betyder att h*n brukar kunna stanna hemma med dem lite då och då vid behov och när de känner för det och även att hämtning och lämning av dagbarnen blir lite hipp som happ.

Det kan väl vara så att den stora kan vara med själv medan föräldrarna jobbar. Förstår att de itne kan ha småttingarna hemma när de jobbar. När de blir äldre så kan de nog få 4 vekcor ledigt trots att föräldrarna jobbar.

Och hämtar hipp som happ, är det bara jag som anar en negativ ton hos dig i den meningen? Det är väl bra att de itne är så supebundna med att ha barnen hos dig till exakt klockslaget??
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Men då får man väl ta semester, eller? Även småttingar kan behöva sommarlov, tillsammans med sina föräldrar. Eller?

Tja, visst kan det vara bra med flexibla tider. Men när det blir lämningar en bra bit före utsatt schematid, så att man knappt hinner äta frukost själv, så kan det bli lite tokigt. Likaså när man inte riktigt vet när det hämtas, eftersom ingen ringer innan och kollar ifall man är hemma. Det kan ju vara så att man är iväg med barnen och hittar på nåt, tex lekplatsen en bit hemifrån. Eller på nåt annat äventyr etc. Eller om står beredd och ska iväg med alla barnen och de är förväntasfulla inför det man ska hitta på och så ringer det på dörren och så ska det hämtas helt plötsligt, ett antal timmar före utsatt tid. Det kan bli tokigt ibland. Och då är det inte alltid positivt. Förstår du vad jag menar? Och varför skulle jag inte få lov att tycka att det kan vara negativt då?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Och hämtar hipp som happ, är det bara jag som anar en negativ ton hos dig i den meningen? Det är väl bra att de itne är så supebundna med att ha barnen hos dig till exakt klockslaget??

Det här rimmar lite illa med det som tidigare har tagits upp i tråden, att barn mår bra av kontinuitet och därför inte ska ha så långa uppehåll under lov.

Det måste vara otroligt jobbigt för den som tar hand om barnen att inte ha tider, hur ska man kunna planera? Än värre är det för barnen, säg att de blir hämtade före utsatt tid och inte hinner med det som skedde just då (som var planerat att vara klart till hämtning), det är störande för gruppen och det blir jobbigt för barnen. Likaså vill barn veta när det är dags att gå hem, (många lär sig klockan på det sättet) dessbättre finns det ju numera mobiltelefoner så att föräldrar lättare kan meddela sig om förändringar.

En dagmamma/dagis har inte barn i förvaring som på IKEA och föräldrarna kan lämna och hämta när de vill. Hos en dagmamma/dagis är stora delar av dagen inplanerade i olika aktiviteter. Är det inte just därför vi har våra barn i omsorgen?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

KL

Kommunal barnomsorg kom till för att samhället skulle bli mer jämställt, även mödrar skulle kunna ha en möjlighet att arbeta.

Nu känns det som att det har gått "överstyr". Jag menar inte att man måste vara hemma med sina barn, men om man inte har tid/lust att vara med barnen pga karriär, fritidsintressen mm. så finns faktiskt alternativet att inte skaffa barn.

Det finns alltför många föräldrar som mår oerhört dåligt för att de inte har ekonomisk/praktisk möjlighet att vara med sina barn i den utsträckningen de önskar, trots att de prioriterar bort karriären och fritidsintresset numera är att vara tillsammans med barnen, vilket det ska få vara de få åren det handlar om. Det kommer en tid (snabbare än vi tror) när barnen lever egna liv och har egna intressen, då kan vi föräldrar ta upp våra personliga intressen.

Tänk efter hur liten del av ert liv småbarnsåren är och ta vara på dom efter bästa förmåga! :love:
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Fast jag tror ju att hemmet också är en trygg, invand miljö...

Återigen, det funkade tidigare men numera går det bara inte och jag undrar varför?

Självklart är hemmet en trygg och invand miljö, är det inte det är det ju något som är grymt fel.
Och jag har aldrig påstått att det inte skulle funka att ha det äldre barnet hemma när man får syskon. Det tror jag verkligen att det gör, trodde jag inte det skulle jag inte skaffa fler barn. Jag har inte tänkt att vi ska orka med ett syskon för att dagis ska ta hand om vårt äldre barn.

MEN såhär är det för oss. Vår son har börjat på dagis, går 15 timmar i veckan och stormtrivs. Jag tror att det kan vara jobbigare för honom att brytas upp från dagis helt hipp som happ och vara hemma med mamma och ett syskon (en konkurrent dessutom, förut har man ju haft mamma och pappa helt själv).
Det lilla syskonet kommer ju att kräva mycket i början, precis som den äldre gjorde när den kom. Man ska ställa om hela familjen efter att vara en till, det blir nya rutiner osv. Att då ryckas upp från dagis med kompisar för att vara hemma med mamma och ett syskon tror jag kan bli värre. Man kanske inte har tid att sätta sig med det äldre barnet i början när man ska komma in i nya rutiner med amning osv. Då är det väl utmärkt att inte även dagis och alla kompisar försvinner.

Vi kommer helt klart att behålla vår dagisplats, och det är inte för min eller pappans skull, utan för båda våra barns skull. För att den äldre ska behålla sin dagisplats och sina kompisar och att den lille också ska få lite egentid med sina föräldrar. Sen om vi kommer att utnyttja 15 timmar/vecka vet jag inte.
Tror inte heller att det är bra att rycka upp honom från dagis, ha honom hemma i två år och sen skola in honom igen när han är 2,5 år.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Det här rimmar lite illa med det som tidigare har tagits upp i tråden, att barn mår bra av kontinuitet och därför inte ska ha så långa uppehåll under lov.

Det måste vara otroligt jobbigt för den som tar hand om barnen att inte ha tider, hur ska man kunna planera? Än värre är det för barnen, säg att de blir hämtade före utsatt tid och inte hinner med det som skedde just då (som var planerat att vara klart till hämtning), det är störande för gruppen och det blir jobbigt för barnen. Likaså vill barn veta när det är dags att gå hem, (många lär sig klockan på det sättet) dessbättre finns det ju numera mobiltelefoner så att föräldrar lättare kan meddela sig om förändringar.

En dagmamma/dagis har inte barn i förvaring som på IKEA och föräldrarna kan lämna och hämta när de vill. Hos en dagmamma/dagis är stora delar av dagen inplanerade i olika aktiviteter. Är det inte just därför vi har våra barn i omsorgen?

Skönt att åtminstone någon förstår vad jag menar! :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 700
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 980
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp