Vansinnig!!!!!

Sv: Vansinnig!!!!!

Vad bra att jag lyckades formulera mig mer förståeligt! Jag tror inte att du är naiv, jag tror bara att du blir förskräckt när det verkar som någon inte bryr sig nog mycket om sina barn. Jag kan bara rekommendera att våga fråga om det är något man reagerar över, d.v.s helt objektivt utan fördömande så kanske det väcker en tanke som kan leda till förändring. Lycka till i fortsatta arbetet.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Tack ska du ha. Visst blir jag förskräckt och det är väl det som gör att jag känner mig naiv. Vid min ålder borde man ju ha insett att alla inte gör som man själv hade gjort i samma situation. :o

Jag vet att man inte kan ändra på någon annan, bara sig själv. Så om jag ändrar på mitt alldeles för snälla sätt och blir lite tuffare i mina krav så kanske något händer? Samtidigt blöder ju mitt hjärta för de här barnen, och så länge jag bara har de här syskonen så fungerar det ju ändå. Det är ju ingen annan som kommer i kläm. Men sen, när jag får fler dagbarn, så funkar det ju inte att ha hand om krassliga ungar, för det fördärvar för de andra. Och då måste jag bli jättetuff istället.

Jag vill verkligen inte bli sedd som nån slags barnförvaring! Men det kanske är därför somliga väljer att ha dagmamma till sina barn? Förskolorna är ju ofta väldigt strikta med sina regler och det är nog svårare att dra pennor med förskolepersonalen. De har dessutom stöd av varandra och sätta upp en front mot struliga föräldrar. Det är svårare när man är ensam med ålande, slingrande diton som lyckas med sina manipuleringar, samtidigt som de är hur trevliga som helst.

Vart drar man gränsen tex, rent allmänt och hur gör man? Ska försöka formulera mig helt allmänt. Säg att dagbarnen har varit hos sin vice (som de tex är när den ordinarie har ledigt av olika anledningar) och vicen har ringt efter föräldrarna på em ena dagen (dag 1) eftersom de fick feber nån gång efter lunch och var dåliga (speciellt den ena). Dagbarnen stannar hemma nästa dag (dag 2). Föräldern ringer sen på kvällen (till ordinarie dagmamman) och säger att de är friska igen och tänker komma nästa morgon (dag 3). Vid direkt fråga ifall de har varit feberfria hela dagen, eftersom det krävs åtminstone EN helt feberfri dag innan man får gå tillbaka till barnomsorgen, så svävar föräldern betänkligt på målet men påstår att jaaaaa, joooo barnet har inte kännts varm eller så. :angel: Dag 3 kommer alltså barnen till dagmamman och de är märkbart slagna. Trötta, hängiga, griniga och kiviga och helt orkeslösa. Den ena är dessutom något varm på pannan. Gränsfall. Något varmare och man hade kunnat ringa direkt och be föräldrarna hämta. De orkar knappt leka, ligger bara i soffan och är inte alls sig själva. Den andre berättar dessutom att h*n haft ont i örat igår och fått nån medicin. Vad gör man?
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Vad jag menar med rak är att man direkt tar upp funderingar och för barnet relevanta frågor med föräldern. Inga funderingar och misstankar som får ligga och gro utan ser man ett problem så tar man upp det och diskuterar sig fram till en lösning. Jag skulle inte uppskatta om sekretessen urholkades och andra än föräldrarna fick ta del av ev. misstankar och ifrågasättande (speciellt om föräldrarna kanske är helt ovetandes!). Sedan tycker jag att barnomsorgens sfär sträcker sig runt barnet och faktorer som kan påverka barnets situation negativt, resten är privatliv.

Ja, då förstår jag. Håller med om det du säger och det är viktigt att sekretessen hålls. Däremot anser jag att man kan drifta ett problem med någon annan (utan att peka på vem det gäller) om man är osäker hur man ska hantera en situation. Ibland är det nog så att det blir med en utomstående för att det skulle framgå för tydligt vem/vilka det handlade om ifall man går till en kollega/chef och det är inte alltid det passar.

Sist jag jobbade som lärare skrev jag inte ens under om sekretess, det verkar ha kommit i skymundan.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Be dem tempa barnen under den "feberfria" dagen när de ringer för att sjukanmäla just för att helt kunna fastställa att barnen verkligen varit feberfria. Får du mothugg så förklara att orsaken är både att minimera smittorisken samt att barnen måste vara friska nog att klara av de aktiviteter och tempo ni tänkt er under dagen. Att halvsjuka barn ska ligga orkeslösa i soffan hos sin barnomsorg gynnar ingen och ökar dessutom risken för att de blir sjuka under en längre tid eller att kropp och hjärtat överansträngs.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Inte sätta i system att hämta senare på just fredagar (vilket tydligen är vääääldigt vanligt bland de flesta av föräldrarna, även hos de andra dagmammorna, och fråga mig inte varför?). [/COLOR]

Jag tror jag vet var dom är ;) , de passar på att helghandla, är inte helt ovanligt.
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag vet inte om du riktar dig till mig eller menar helt allmänt? Men barnen trivs utmärkt med mig och jag tycker att de är helt underbara. Och jag skulle aldrig för mitt liv diskutera deras föräldrar eller något annat så att de hör. Det görs enskilt med berörda kollegor och ev chefen. Jag tycker inte heller att man diskuterar barnen med andra över huvudet på dem, det tycker jag är respektlöst mot barnen.

Jag håller i sak med dig att man ska ta upp relevanta frågor med föräldrarna. Men det är svårt att som ny börja "styra och ställa"! Tycker jag i alla fall. Jag är nog mer sån att jag vill samla på mig information under en tid innan jag tar upp något, så att jag ser om det jag uppfattat är korrekt eller om jag missat helt.

Men det är otroligt frustrerande att ha ambitioner och istället behöva passa andras hel- och halvsjuka barn. :(

Jag pratar allmänt!;)
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Be dem tempa barnen under den "feberfria" dagen när de ringer för att sjukanmäla just för att helt kunna fastställa att barnen verkligen varit feberfria. Får du mothugg så förklara att orsaken är både att minimera smittorisken samt att barnen måste vara friska nog att klara av de aktiviteter och tempo ni tänkt er under dagen. Att halvsjuka barn ska ligga orkeslösa i soffan hos sin barnomsorg gynnar ingen och ökar dessutom risken för att de blir sjuka under en längre tid eller att kropp och hjärtat överansträngs.

Ska göra det nästa gång. Just nu är jag nog inte så populär, blev till sist tvungen att ringa trots allt. Ena barnet orkade inte äta sin frukt på fm och middagen petades det bara i (fläskpannkaka!) och sen ville man ha nappen och slocknade i soffan igen. Föräldern blev inte glad när jag ringde...och var tämligen sur vid hämtningen en stund senare. Trots att h*n själv påpekade att h*n såg att barnet inte var frisk. Båda föräldrarna hade nämligen fullt upp och egentligen hade ingen tid att hämta. :(
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Föräldern blev inte glad när jag ringde...och var tämligen sur vid hämtningen en stund senare.Båda föräldrarna hade nämligen fullt upp och egentligen hade ingen tid att hämta. :(

Hoppas, hoppas, hoppas att jag aldrig kommer att känna att jag har så mycket att göra så att det blir jobbigt att hämta mitt sjuka barn!!:confused:

/Timsetim
 
Sv: Vansinnig!!!!!

Jag kan på sätt och vis förstå dem, men bara på ett sätt och högst teoretiskt. De har uppenbarligen fullt upp och sjuka barn är självklart en belastning (rent objektivt bedömt) när båda har egna företag av de slag de har.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 700
Senast: Cocos
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Soapbubble
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 980
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp