Vänja in fånghäst på nytt hö???

skári_lukas

Trådstartare
Jag håller på att vänja in på nytt hö nu och är jätte orolig så jag ger mini lite av det andra men vet att jag måste öka på då det gamla höet snart är slut.
Hur snabbt kan jag öka på mängden tror ni?
Vet någon om det finns något bra schema man kan gå efter?? :(
Han & Hans boxkompis ( jätte jätte box, mini lösdrift inne i stallet) ska äta 3 kg var.
Först lägger jag in 2 kg var på kvällen sen får de nattfodring med 1 kg var sent.
I hagen går de med 2 hästar till så 4 hästar och de får väll runt 12 kg lunch opch 12 frukost.
Nån som har någon idé på hur mycket jag kan lägga in av det andra höet?? :crazy: Jag är jätte orolig för att det ska bli galet.

Sv: Vänja in fånghäst på nytt hö???

Jag har inte satt ngn direkt tidsgräns, men har kanske bytt ut 1/3 av kvällshöet, gett det gamla som frukost, 1/3 vid lunch o sen ökat på.
Har tidigare gett Probimin o framförallt vid alla hagbyten i somras.
Ha stenkoll på avföringen.

Ska du endast byta grovfoder av det som han äter om natten? De där 3 kg? Kommer fodret hästen äter dagtid fortsätta vara detsamma?
I såfall, om det är endast 3 kg som ska bytas ut kan du ju först byta ut 0,5 kg, fortsätta så 2 dagar, byta ut 1 kg, fortsätta så 2 dagar och sedan byta ut 2 kg, vänta 2 dagar och sedan ge alla 3 kg av det nya. Då har du varit vääääldigt försiktig ;)

Annars tycker jag överlag att 2 veckor för ett totalt grovfoderbyte är bra riktmärke.

Det är hela hö mängden som ska bytas ut!
Har gett honom lite av det nya i 1 1/2 vecka i sträck nu men vet inte hur mycket jag ska våga öka på...

ett foderbyte bör ske 2-3 veckor. Och till en fånghäst eller en som ligger i riskzonen skulle jag hållit på med i 3 veckor åtminstone.

Idag gav jag honom och hans dam 3kg gammalt och 1 nytt och till natten 1 1/2 nytt och ett halvt gammalt. Men i hagen ska de ha 10 kg har typ gett 8 kg gammalt och 2 nytt men vet ej hur mycket jag ska våga öka på med!!:( :confused:

Jag var superförsiktig vid nytt hö med min fånghäst och gjorde bytet över en fyra veckors period. Hon fick lite nytt hö vid varje mål mat (fyra gånger/dag). Gav även Mag- tarm balans eller Protexin i samband med höbytet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 425
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V